Senki ne lepődjön meg, ha itt-ott meglát a városban egy gyanúsan parkoló, hófehér Škoda Roomstert a jobb első ülésén ismerős műszerrel, parányi BKV-felirattal az oldalán. A jármű különlegessége, hogy – mint a traffipaxozó rendőrautókban – ebben is van egy lézeres sebességmérő, amelynek kamerája a forgalomra fókuszál.

De kizárólag csak a BKV-járművekre – közölte a cég a Vezess.hu-val. Buszok, trolik és villamosok sebességét méri lesből a közlekedési társaság úgynevezett Forgalombiztonsági Ellenőr Csoportjának néhány munkatársa. Ha eközben véletlenül bemér egy-egy száguldozó civil autóst a BKV műszere, nem kell aggódni: “egyetlen alkalommal sem adtunk át mérési eredményt (fotó, felvétel) a rendőrségnek nem BKV-s járműről” – állította a cég kérdésünkre.

30 ezer sebességmérés

Pedig erre jó esély lehet, hiszen a forgalmi tisztek minden egyes nap mérik saját sofőrjeiket a 2008 decemberében 2,8 millió forintért vásárolt FamaLaser III. típusú berendezéssel. A 2011-es adatokat még nem összegezték, de tavaly összesen 30 ezer sebességmérést végeztek saját tömegközlekedési járműveiken, amiből 600 alkalommal rögzítettek “jelentősebb sebességtúllépést”.

Ha kell, állványról traffiznak a forgalmi tisztek

Ha kell, állványról traffiznak a forgalmi tisztek


Sokakat irritál, amikor a traffizó rendőrautók “megállni tilos” vagy “várakozni tilos” táblánál, esetleg járdán, parkolástól a mezei autósok számára elzárt területen mérnek. A BKV állítása szerint ők ilyet sosem tesznek, amennyiben – például egy villamos tervezett bemérésekor – nehézségekbe ütközne a škodás ellenőrzés, állványra szerelik a műszerüket.

Fennakadnak a 30-as táblán

“Fontos, hogy egyetlen sofőr sincs rákényszerítve a gyorshajtásra” – mondta Botos József buszsofőr a Vezess.hu-nak. A CINASZ  szakszervezet aktívan sofőrködő vezetője szerint egyik sofőrnek sem lesz gondja belőle, ha pár perccel később ér be a végállomásra az előírtnál. Ha ez történik, akkor valójában magával szúr ki a 180-as járatot vezető Botos szerint, ugyanis beszűkül az általában 8-10 perces pihenőideje. “Nem lesz ideje cigizni, de azért a WC-re mindig el tud szaladni.”

Ha nincsenek rákényszerítve, akkor miért száguldoznak néhányan? – kérdeztük Botostól. Szerinte buszsofőr kollégái legnagyobbrészt azokon a szakaszokon szedik össze a gyorshajtásokat, ahol az 50-es sebességhatárt 30-as korlátozás lassítja bizonyos hosszúságban. Vagy ha már nagyon nagy késésbe kerültek a forgalom miatt.

Naponta 200 troli közlekedik Budapesten, mérik ezeket is

Alaphelyzetben az autóbuszok, sőt a villamosok megengedett sebessége is a legtöbb szakaszon 50 km/óra. A buszokat természetesen ugyanúgy a KRESZ korlátozza (például a 30-as táblák), mint a többi járművet, a kötöttpályás közlekedésre azonban speciális szabályok is vonatkoznak. Például a váltón való áthaladásnál, vagy lassújel esetén mérsékelni kell a sebességet – ezek ideális traffipaxozó területek.

Három hónapos büntetés

A száguldozó járművezetők büntetését a cég Kollektív Szerződése határozza meg, gyakorlatilag szabálytalan munkavégzésnek tekinti. Gyorshajtáskor a munkáltató több tényezőt mérlegelve hozza meg a szankciót – közölte a BKV érdeklődésünkre. Leginkább a sebességtúllépés mértéke és a sofőr előélete a mértékadó ilyenkor, jellemzően az úgynevezett minőségi prémiumot vonják meg a renitenstől.

A “minőségi prémium” nevű fizetésen felüli jutalom egyfajta ösztönző a sofőröknek. Minden balesetmentes, utas által fel nem jelentett és forgalmi tisztek által rendben talált levezetett óra után jár 33 forint. Ez átlagosan olyan 5-6 ezer forint pluszt jelent havonta. “Motiváló tényező, hogy hiba nélkül vezessünk” – jellemezte Botos.

A KRESZ mellett speciális szabályok is korlátozzák a villamosok sebességét

A KRESZ mellett speciális szabályok is korlátozzák a villamosok sebességét


Ezt veszik el a szabályszegőktől a gyorshajtás hónapjában, plusz ezt követően automatikusan nem jár három hónapig az említett prémium. Vagyis nem kell büntetést fizetniük a gyorshajtóknak, marad a fizetésük is, az ezen felül négy hónap alatt járó 20-25 ezer forinttól esnek el, ha vétkeznek.

A rendőrműszert elkerülik

Természetesen egyetlen gyorshajtó BKV-jármű is több a megengedettnél, hiszen a korlátozás megszegése növeli a balesetveszélyt. De nézzük meg azért több oldalról, hogy a 30 ezer sebességmérésből mennyi a 600 gyorshajtás. Ez egyszer pont 2 százalék, ha pedig időre lebontva nézzük, akkor valamivel kevesebb, mint 2 gyorshajtás naponta Budapesten, ahol 1300 busz, 300 villamos és 200 troli gördül ki a garázsokból minden egyes nap.

Miközben a BKV traffipaxa egy évben 600 gyorshajtó tömegközlekedési járművet mér be – igaz, a forgalmi tisztek csak rájuk koncentrálnak – a BRFK több tucat aktív sebességmérőjén 2010-ben mindössze csak 4, míg idén csupán 3 BKV-sofőr akadt fenn.

A rendőrség által lefotózott, de ismeretlen sofőr által vezetett jármű esetén az objektív felelősség szabályai szerint az üzemeltetőnek kell fizetnie, de a BKV esetén ez még sincs így. Egy kormányrendelet engedi, a BKV pedig kérésre kiadja a BRFK-nak a sofőr adatait, aki így maga fizeti gyorshajtásáért a cégen belüli prémium-megvonásnál immár súlyosabb közigazgatási bírságot.