Jelentősen szigorodik januártól a külföldi rendszámú autók hazai használatára vonatkozó jogszabály. Magyar lakhellyel rendelkező – egyébként mindegy milyen állampolgárságú – autósok a jelenlegi 30 nap helyett jövőre immár csak 24 óráig használhatnak kocsijukon külföldi azonosítót.

A változtatás okára vonatkozó kérdésünk megválaszolatlan maradt a Belügyminisztériumnak (BM) küldött levélben. Nem nehéz kitalálni azonban, hogy az autónként rendszerint milliós regisztrációs adót megspórolók elleni törekvések kudarca vezetett a keménykedéshez.

Külön iparág épült a szlovák és német rendszámok legalizálására - Képünk illusztráció

Pedig korábban még azt a lehetőséget is felajánlotta a kormány a jellemzően nagy értékű, többnyire prémiumkategóriás járművükön külföldi rendszámot használóknak, hogy december 31-ig elengedi a törvény szerint befizetendő regadó felét. Amint a Vezess.hu megírta, júliustól november végéig mindössze 1364-en éltek a lehetőséggel a becslések szerint 20-30 ezer adóelkerülőből. Vagyis ez a lépés kudarcot vallott.

Évente tízmilliárdos adóbevétel-kiesés?

Arról senkinek nincs pontos száma, hogy mennyi külföldi rendszámos autót használnak idehaza. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke korábban úgy saccolta, hogy körülbelül évi háromezer frissen vásárolt autó után kerülhették ki az adófizetést a tulajdonosok. Mivel a 2004-es uniós csatlakozást követően vezették be itthon a regadót, a külföldi rendszámos autók száma a fenti becslésből kiindulva 2011-re elérhette a 25-30 ezer autót. Erdélyi számításai szerint egyébként minden egyes évben akár tízmilliárdos adóbevétel-kiesést okozhatott a költségvetésnek a regadó elkerülése.

Az összes külföldit is ellenőrizni kell

A januártól hatályos jogszabály-módosítás lényege, hogy a “magyarországi lakóhellyel rendelkező személy csak magyar hatósági engedéllyel és jelzéssel ellátott járművel vehet részt a közúti forgalomban”. A külföldi rendszámos autót megállító rendőr ezért januártól ellenőrzi, hogy a sofőrnek állampolgárságtól függetlenül van-e magyarországi lakóhelye.

A BM szerint “az ellenőrzést akkor is el kell végezni, ha az intézkedés alá vont személy nem ad át magyar hatóság által kiállított lakó- vagy tartózkodási helyet megjelölő igazolványt (lakcímkártyát)”. Ebből az következik, hogy minden külföldi rendszámos autót nálunk vezető külföldi állampolgár esetén leellenőrzik, hogy van-e bejelentett magyar lakhelye.

Nem elfogadható indok a munkába járás

20-30 ezer közé tippelik a regadót megspóroló, külföldi rendszámot használó magyar autósok számát - Képünk illusztráció

20-30 ezer közé tippelik a regadót megspóroló, külföldi rendszámot használó magyar autósok számát – Képünk illusztráció


Amennyiben kiderül, hogy igen, akkor a sofőrnek a “mentesülési körülmények” valamelyikét ott helyben igazolnia kell az őt felszólító rendőrnek. A magyar lakhellyel rendelkező sofőr akkor jogosult kocsiján külföldi rendszámot használni, ha (hivatalos megfogalmazás következik):
  – rendelkezik bejelentett külföldi tartózkodási hellyel és ezt a tényt a külföldi hatóság által kiállított igazolvánnyal (közokirattal) igazolni tudja, vagy
  – rendelkezik az üzembentartó által kiállított, a birtokba adás időpontját megjelölő hozzájárulással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy a járművet Magyarországon egy napnál rövidebb ideig használja, vagy
  – rendelkezik a munkáltatója által kiállított olyan munkáltatói igazolással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy rendszeres munkavégzésének helye külföldön van. A rendszeres külföldi munkavégzés céljából használt külföldi rendszámú gépjármű esetén elsősorban a külföldi munkavégzés tényét, annak helyét, gyakoriságát, időtartamát kell igazolni, hogy a hatóság a maga következtetését a rendszeresség tekintetében levonhassa, és nem azt, hogy a járművezető a külföldi járművet rendszeres munkavégzés vagy munkába járás miatt használja.

Azt is elvárják a magyar hatóságok, hogy az idegen nyelvű irat – ha nincs egyéb jogszabály – csak hiteles magyar fordítással együtt fogadható el. A Ket. 52 § (3) bekezdésében azonban van egy olyan mondat, miszerint az aránytalanul nehezen beszerezhető irat helyett a sofőr nyilatkozatot is tehet a bizonyítani kívánt állításról.

Ezzel kapcsolatban azonban nem árt tudni, hogy a Btk. vonatkozó rendelkezései szerint aki valótlan magánokiratot használ, az egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Alig élt valaki a kormány adta lehetőséggel, miszerint az adó megfelezésével legalizálhatja a kocsiját - Képünk illusztráció

Rendszámlevétel és duplázódó bírságok

Ha január után nem tudja a sofőr hitelt érdemlően bizonyítani, hogy jogszerűen használja a külföldi rendszámot, akkor az ellenőrző rendőr helyben elveszi a kocsi forgalmiját és az azonosítót is lecsavaroztatja, majd közigazgatási eljárást indít. A rendszámot és a forgalmit aztán nyolc napon belül tovább kell küldenie a vezető lakhelye szerint illetékes közlekedési hatóságnak. Mindezért cserébe a sofőr kap egy átvételi elismervényt.

Nem csak a használati idő szűkül januártól, hanem a vétkesek bírsága is duplázódik. Kétezer köbcenti alatti személyautó esetén 400 ezer, míg afölött 800 ezer forint lesz a büntetés, míg a többi járműnél 200 ezer. Ha természetes személy szegi meg a jogszabályt, akkor ezeknek az összegeknek a felét kell kifizetnie.

De nem ússza meg ennyivel, akit nyakon csípnek. A rendőrök ugyanis megküldik a jármű tulajdonosának, az üzemben tartójának, valamint a kocsinak az adatait a Nemzeti Adó és Vámhatóságnak.

Nem lesz több ellenőrzés

Kérdéses, hogy a nagy szigor milyen kézzelfogható eredményekkel jár majd. Kérdésünkre a Belügyminisztériumban elmondták, januártól semmivel nem lesz több ellenőrzés az utakon, mint korábban. Még célzott akciót sem terveznek a külföldi rendszámosok ellenőrzésére.