Nemrég robbant a hír: belső vizsgálat buktatott le 37 minisztériumi sofőrt. A hivatásos gépkocsivezetők rendszeresen trükköztek a benzinkártyás tankolásoknál, amivel havonta akár százezres, milliós kárt is okozhattak – állította a híradás, amely szerint elbocsátották a tolvajláson kapott gépkocsivezetőket.

Az elmúlt hetekben megkérdeztünk a történtekről több minisztériumot (ezek vezetőit fuvarozták a sofőrök), a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóságot (KEF – ez a szervezet alkalmazta a járművezetőket), a MOL-t (a cég kútjain történtek a visszaélések), valamint beszéltünk több mint féltucat kirúgott sofőrrel.

“Nem gondoltuk, hogy rólunk van szó”

“Mi is olvastuk a hírt október 19-én, de nem gondoltuk, hogy éppen rólunk szól az újságcikk” – emlékeznek a sofőrök, akik aznap végezték a dolgukat, mint egyébként.  Aztán szóltak nekik, hogy másnap, egyenként, névsor szerint jelenésük van a főnöküknél.

Vagyis előbb ment ki a hír, mint ahogy a hír szereplőit egyáltalán tájékoztatták volna a KEF vezetői. Megkérdeztük a főigazgatóságot, indítottak-e belső vizsgálatot annak kiderítésére, hogy miként került ki az információ, ám erre a kérdésünkre nem reagáltak.

Nemrég még itt (is) dolgoztak, most büntetőeljárás folyik ellenük

A kirúgás közlésekor négyen ültek a szobában, a KEF gazdasági igazgatója, a Gépjármű-fenntartási és Üzemeltetési Főosztály vezetője, a HR- és jogi főosztály vezetője, valamint a jegyzőkönyv-vezető, “aki valójában nem írt jegyzőkönyvet, nem jegyezte le az ott elhangzottakat” – mondták a járművezetők. Hogy pontosan miként történt ebben a szobában a kirúgások közlése, azt sajnos csak a gépkocsivezetők elmondására hagyatkozva tudjuk leírni, ide vonatkozó állításaikat ugyanis a KEF kérésünk ellenére sem kommentálta.

“Védekezésre nem biztosít lehetőséget”

A sofőrök elmondása alapján két papírt toltak eléjük, az egyik szerint alkalmatlanság miatt szüntetik meg a munkaviszonyukat. “Ezen az szerepelt, hogy fegyelmit kapok, elismerem a bűnösségemet. Ezt a papírt végig sem olvastam, mert az egyhavi felmondási pénzt sem kaptam volna meg” – állították néhányan.

“Közalkalmazotti jogviszony megszüntetése felmentéssel” – ez volt a másik papír, amely “nem megfelelő munkavégzés miatt” november 20-tól szüntette meg a jogviszonyt. Ez a dokumentum sem biztosított végkielégítést, ám az egyhavi járandóság mellett a ki nem vett szabadságaikat is kifizették a kirúgottaknak.

Ezt írták alá mindannyian, annak ellenére, hogy elmondásuk szerint igazságtalannak tartották az eljárást. Egyikük például szerette volna megmutatni az ügyvédjének, ám szerinte azt nem engedték meg neki. “Azt mondták, hogy öt percünk van aláírni” – közölték többen.

Itt olvasható a felmondási papír említett bekezdése

Hogy ez így volt-e, azt nem kommentálta a KEF, az viszont biztos, hogy az általunk látott felmondásban szerepel egy érdekes bekezdés. “A munkáltató az eset összes körülményei alapján úgy ítélte meg, hogy felmentés előtt a közalkalmazottal szemben felhozott kifogások ellen a Kjt. 30. § (3) bekezdése szerinti védekezésre nem biztosít lehetőséget, mivel az eset súlya alapján ez a munkáltatótól nem várható el.”

Miért nem védi meg őket a fuvarozott politikus?

A gépjárművezetők közül többen hangsúlyozták, hogy mennyire elégedettek voltak velük a szállított miniszterek és államtitkárok, éppen ki kit fuvarozott. Ha ennyire jó volt a viszony és nagy az elégedettség, akkor miért nem álltak ki mellettük ezek a politikusok? – kérdeztük. A sofőrök szerint azok után, hogy megjelent a sajtóban a hír, vagyis hogy lopják az állami pénzből vett benzint, politikailag védhetetlenek. Ugyanakkor többen állították, ha kérnének, adna referenciát nekik egykori főnökük.

“Tessék a bírósághoz fordulni”

A megtekintett felmondáson “az üzemanyagkártya szabálytalan használatára” vonatkozóan konkrét példa is olvasható az elbocsátás okaként. Eszerint az érintett sofőr az általa használt szolgálati autóval (rendszám, típus megnevezve), pontosabban a hozzá tartozó kártyával egy benzinkúton (konkrét dátum és cím megnevezve) “idegen személygépkocsiba” tankolt. Azaz visszaélt a rá bízott üzemanyagkártyával.

Ezzel kapcsolatban azt állítják a sofőrök, hogy többen kérték a felmondás aláírása előtt az ellenük felhozott bizonyítékok bemutatását, amire állítólag azt a választ kapták, hogy “tessék bírósághoz fordulni, majd ott bemutatjuk”.

Kiderült a módszer?

A sofőrök információi szerint tavaly derülhetett ki a zsebre tankolás pontos módszere, miután egyiküket (akinél feltűnt, hogy havi 15-17 ezer kilométer után tankol) behívták a főnökei. Úgy tudják a sofőrök, hogy ez a kollégájuk “vádalkut” kötött, és elárulta a technikát.

Mi is kértük a bizonyítékokat, a KEF ezt a választ adta. “Tekintettel arra, hogy büntetőeljárás van folyamatban a belső ellenőrzés eredményei alapján megtett feljelentés szerint, ezért az ellenőrzési módszerekre és a bizonyítékokra vonatkozóan további tájékoztatást nem tudunk adni.”

“Engedélyezték a fizetés kiegészítését”

Mivel rendőrségi feljelentést tett a főigazgatóság, remélhetőleg kiderül, hogy valóban ki és mennyit lopott, mekkora kár keletkezett.  A kirúgottak állítása szerint egyébként a KEF (korábbi nevén Központi Szolgáltatási Főigazgatóság) állományába tartozó sofőröknek régebben a 80-90 százaléka éveken át eltehette a norma alatti fogyasztásból adódó különbözetet, idén szerintük már csak a 10-20 százaléka. Mégpedig – ezt állítják – vezetői engedéllyel.

Kevesebbet fogyasztanak egyes állami autók, mint a meghatározott norma. A különbözet megcsapolásáért járt a kirúgás - Képünk illusztráció

Mielőtt ebbe belemennénk, tegyük tisztába, hogy mi is az a norma. A KEF-hez tartozó 403 autó mindegyikére márkától, típustól és motortól függően meg van határozva egy elméleti átlagfogyasztás. Például a szép számmal üzemeltetett Volkswagen Passat 1,8 benzines turbókra 12 liter, az Audi A6 2,7 biturbókra 15 liter, de a néhány hibrid Lexus GS-re is 14 liter. Ezek a számok messze fölötte vannak a gyárilag megadott átlagfogyasztási adatoknak, és a kocsikat használók szerint némileg fölötte vannak a valós átlagfogyasztásnak is. Ez adhatott lehetőséget a csalásokra.

A sofőrök szerint ugyanis a főnökeik a KEF-ben nyilvánosan kimondva engedélyezték, hogy ha a norma alatt fogyaszt a járművük (tehát ha 10 litert átlagosan egy 12-es normával rendelkező kocsi), akkor a fennmaradó résszel kompenzálhatják az alacsony fizetésüket. Állításuk szerint legalább 60 tanú van erre, akik előtt – például állománygyűlésen, tehát nagy nyilvánosság előtt – elhangzottak ilyen mondatok. A fizetés kiegészítése pedig úgy történhetett, hogy bizonyos mennyiségű üzemanyagot (ebben az esetben 100 kilométerenként 2 liter üzemanyagot) nem a kocsiba, hanem kannába, vagy más autóba tankoltak.

Tehát a sofőrök azt mondják, ők csak azt tették, amit megengedtek nekik. Állítják: ha azt mondták volna a vezetőik, hogy mostantól be kell fejezni ezt, akkor abbahagyták volna.

Határozottan tagadja mindezt a főigazgatóság. “A KEF-ben nem volt olyan vezetői döntés, sem hallgatólagos jóváhagyás, amely engedélyezte volna a gépjárművezetőknek, hogy a tényleges és a norma szerinti fogyasztás különbségét ‘megtartsák’.  Ilyen azért sem születhetett, mivel ez a cselekmény – ahogy a folyamatban lévő ügy is mutatja – büntetőjogi tényállást valósít meg.”

Érdekli, hogy ment az üzemanyagkártya megcsapolása? Kattintson!


“Voltak beépített emberek a kutaknál”

Egyszerűen zajlott a fizetés kiegészítése a sofőrök szerint. Tankolás előtt felhívták a MOL-kúton dolgozó embert (merthogy rendszámra szóló MOL-üzemanyagkártya van a kocsikhoz), akivel előre le volt beszélve, hogy nem csak az állami autó tartályába megy majd a tankolás. Pluszban természetesen csak annyit töltöttek, ami belefért a norma alatti átlagba. Állításuk szerint mindez rendszerint úgy történt, hogy azt a kutakon működő kamerák ne lássák.

A MOL sajtóosztályának válaszából viszont az következik, hogy ebben könnyen tévedhettek a sofőrök. “A közelmúltban olyan biztonságtechnikai fejlesztéseket vezettünk be benzinkútjainkon, amelyek segítségével lehetőségünk van az ott történteket kontrollálni” – közölte az olajtársaság.

Sőt, hozzátette a cég, hogy ha rendellenességet tapasztalnak, azonnal felveszik a kapcsolatot a partnerükkel, illetve adott esetben a hatósággal. Ebből akár az is következhet, hogy nem is feltétlenül egy belső KEF-vizsgálat, hanem a MOL buktatta le a járművezetőket. Az olajcég azt is megjegyezte, hogy sokszor kapnak köszönő levelet, amiért felhívják egy-egy munkaadó figyelmét az alkalmazottaik visszaéléseire.

Hétvégenként sofőr nélkül használhatják a kocsit, és az üzemanyagkártyát is a politikusok - Képünk illusztráció

Megkérdeztük a MOL-tól, hogy ebben a konkrét ügyben milyen eredménnyel járt a kutakodásuk. “A vizsgálatot ebben az ügyben is elvégeztük, sajnos több töltőállomásunkat is érintette. A belső vizsgálatot már lezártuk, amelynek személyi következményei is lettek” – közölte a cég.

Miért tankolnak zsebre kevesebben?

2010-től egyre több állami használatú autóba úgynevezett átfolyásmérőt szereltettek. Ez rögzíti a megtett kilométer és az elhasznált üzemanyag arányát, amiről tudnak a járműveket használó sofőrök is. Egyrészt látják, hogy a kesztyűtartóban ott van a “lekérdező kábel”, másrészt közölték is a kocsikat használókkal, hogy minden egyes szervizelésnél kontrollálják az adatokat.

“A büntetőeljárás hivatott kideríteni”

Az autókhoz egyébként menetlevél tartozott. Minden hónap elején és végén erre rákerült a kilométeróra állása, és ehhez csatolták a tankolási számlákat is, amelyeken szerepelt az éppen aktuális óraállás. Ezt a menetlevelet pedig minden hónap végén aláírta a szállítmányozott miniszter vagy államtitkár. A politikusok egyébként maguk is használták, használják a kocsikat, hétvégenként, immár sofőr nélkül.

Pont e két dolog miatt (kamerák által szerintük nem látható tankolás, valamint az aláírt, vagyis jóváhagyott menetlevél) a sofőrök azt mondják, nem tudják elképzelni, hogy milyen bizonyíték lehet ellenük. Érdeklődésünkre a MOL közölte, hogy a kútjaikon készült felvételeket 30 napig tárolják felhasználás hiányában. Amennyiben azonban valamely hatóság (rendőrség, bíróság) kéri azt, természetesen még tovább.

Mivel a KEF “a visszaélések gyanúja miatt” már a “nyári és őszi” (mintegy két hónapos) ellenőrzést megelőzően feljelentést tett, bőven volt ideje a rendőrségnek felvételeket kérni a MOL-tól. Ha pedig valaki felnyomta valamelyik kutast (vagy valamelyik sofőrt – ebből a szempontból mindegy), akkor nyomozni sem kellett, adott volt a helyszín és az időpont, csak ki kellett kérni a felvételt.

Irinyi József KEF-igazgató azt mondta a Vezess.hu-nak, hogy “kétséget kizáróan fény derült” az esetekre, “majd a belső vizsgálat eredményeit figyelembe véve feljelentés-kiegészítéssel éltünk a nyomozó hatóság felé”. Szerettük volna megtudni, hogy mennyi kár keletkezhetett, de azt szerinte “a büntetőeljárás hivatott kideríteni”.

Átsorolás közalkalmazotti jogviszonyban

A sofőrök szerint azért engedélyezték nekik a havi kereset kiegészítését, mert kevés volt a jövedelmük, amely garantált illetményből, “a garantált összegen felüli – munkáltatói döntésen alapuló – illetmény”-ből és személyi pótlékból állt. Mivel a sofőrök közalkalmazottak, időnként magasabb fizetési fokozatba lépnek, ám egy általunk látott átsorolási dokumentum szerint volt olyanra példa, hogy mindez nem járt fizetésnövekedéssel. Az “átsorolás közalkalmazotti jogviszonyban” nevű papíron az szerepel, hogy a magasabb fizetési fokozatba helyezett sofőr “járandósága összesen” forintra ugyanannyi maradt, mint korábban. A garantált illetmény és a garantált bérminimumra való kiegészítés nőtt (2000 forinttal és 1200 forinttal), miközben a munkáltatói döntésen alapuló illetmény éppen 3200 forinttal csökkent.

A közalkalmazotti jogviszonyban való átsoroláson jól látszanak az összegek

“Nem volt leépítési kényszer”

Amúgy a sofőrök tudni vélik, hogy mi áll az elbocsátásuk mögött. “Nyílt titok volt, hogy 30 százalékos leépítés lesz közöttünk” – mondták. Márpedig ha lopás miatt rúgnak ki több tucat embert – agyalnak a járművezetők -, akkor így meg lehet spórolni a törvény szerint járó végkielégítést.

Nem volt 30 százalékos leépítési kényszer – állítja ezzel szemben a főigazgatóság. Habár májusban a KEF fölött álló Nemzeti Fejlesztési Minisztérium valóban elrendelt egy létszámcsökkentést, de ez az akkor 151 fős gépjárművezetői állományban 20 állás megszüntetésével járt. Csakhogy mindez a visszaélések gyanúja miatt elrendelt belső vizsgálat előtt történt a KEF állítása szerint, ezért azt mondják, hogy  “a két ügy nincs összefüggésben egymással”.

“Reggel hatkor jöttek értük a rendőrök”

A sofőrök igazságérzetét szemmel láthatóan nem hagyja nyugodni, hogy olyanért bocsátották el őket, amit szerintük engedélyezett a főnökük. Ráadásul van közöttük, aki azt állította, soha egy liter üzemanyagot nem tett zsebre, a felmondási papírján szereplő autót nem is használta akkor, amilyen csalási dátum szerepel a dokumentumon. Emiatt nem akarják annyiban hagyni a történteket. Beszéltek már ügyvéddel, “próbaperben” is gondolkodnak.

Folytatja az ügyet a KEF is, amint említettük, a korábban megtett feljelentést újabb információkkal egészítették ki. Sőt, információink szerint pár napja a rendőrök reggel hatkor megjelentek több érintett sofőrnél, akiket bevittek, és csak délután engedték haza őket.