Szokatlan ajándékot adott a kormányzat a nyáron azoknak az adóelkerülőknek, akik úgy gondolták, inkább nem fizetik be a jellemzően milliós regisztrációs adót a kocsijuk után. Ehelyett inkább szlovák vagy német rendszámmal közlekednek magyarként, Magyarországon.

Húszból egy adócsaló ijedt be

A hirtelen jött lehetőség úgy néz ki, hogy a külföldi rendszámosok július 15-től az év végéig legalizálhatják autójukat a regadó felének befizetésével. Bármennyire is kecsegtető az ajánlat (egyesek szerint inkább jogtalan előny nyújtása ez), a hazai adószabályokat kijátszók alig éltek vele.

Amint a Vezess.hu a Nemzeti Adó és Vámhatóságtól (NAV) megtudta, november 20-ig mindössze 1364-an legalizálták féláron a kocsijukat, amivel 252,5 millió forintot fizettek be az államkasszába.

Komoly iparág épült a külföldi rendszámra, amely olyan gyöngyszemeket szült, mint az egy szlovákiai lakásba bejelentett több száz magyar - Képünk illusztráció

Arról senkinek nincs pontos száma, hogy mennyi külföldi rendszámos autót használnak idehaza. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) az elnöke korábban úgy saccolta, hogy körülbelül évi háromezer frissen vásárolt – főként prémium kategóriás – autó után kerülhették ki az adófizetést a tulajdonosok.

Mivel a 2004-es uniós csatlakozást követően vezették be itthon a regadót, a külföldi rendszámos autók száma a fenti becslésből kiindulva 2011-re elérhette a 25-30 ezer autót. Erdélyi számításai szerint egyébként minden egyes évben akár tízmilliárdos adóbevétel-kiesést okozhatott a költségvetésnek a regadó elkerülése.

Ezen nagyságrend ismeretében, még ha becslésről is beszélünk, minimális eredménynek tekinthető a bő 1300 megtért adóelkerülő, és a költségvetés 250 milliós bevétele.

Csökken a regadó – nem csökken a regadó-bevétel?

Tavaly 30,1 milliárd forint folyt be regisztrációs adóból, ami idén is meglesz, ugyanis szeptember 30-ig 29,1 milliárdot már beszedett az állam. Az előirányzat idénre 32,3 milliárd, ha ehhez hozzávesszük a betervezett jelentős adócsökkentést, akkor különösen optimistának tűnik a 2012-re betervezett 39 milliárd forint. Ez az összeg a szeptember végén benyújtott költségvetési tervezetben szerepel, előbb-utóbb kénytelen lesz a kormány faragni rajta.

Havonta, megyénként 2-3 sofőrt fognak meg

Nem csoda, hogy továbbra is zavartalanul furikáznak a külföldi rendszámosok idehaza, az ORFK adatai szerint ugyanis alig csípnek valakit nyakon, holott a nyár óta – legalábbis ez volt az ígéret – fokozottabban ellenőrzik az ügyeskedőket.

A rendőrség sajnos nem vezet statisztikát a külföldi rendszámos autók ellenőrzéséről, de kérésünkre az általunk véletlenszerűen kiválasztott öt megyével kapcsolatban összeszedték az adatokat. Eszerint nyár óta Pest megyében 2 sofőrrel szemben indítottak eljárást, Veszprémben 12, Vasban 1, Borsodban 50, Csongrádban 3 külföldi rendszámos autó akadt fenn a rostán. Ha átlagolunk, akkor havonta, megyénként 2-3 lebukott sofőr.

Minél drágább az autó, annál többet lehet spórolni egy szlovák rendszámmal - Képünk illusztráció

Arra vonatkozóan kérésünk ellenére sem bocsátkozott becslésekbe a NAV, hogy decemberben – immár a jövő évi kedvezőbb regadó-szabályok ismeretében – várhatóan mennyien élnek majd a lehetőséggel. Januártól ugyanis jelentősen mérséklődik a különféle járműkategóriák után fizetendő regisztrációs adó.

Jövőre csak 24 óráig használhatják

Egyes külföldi rendszámosok fejében még az is megfordulhat, hogy kijátszva a jogszabályokat, két legyet üssenek egy csapásra. Például úgy, hogy december legvégén jelentkeznek be a NAV-nál a kérésükkel, miszerint élnének az év végéig adott 50 százalékos lehetőséggel. Ám az eljárást az adóhivatal már csak januárban tudja lefolytatni, amikor viszont már a sokkal kedvezőbb adószabályok a hatályosak.

A NAV szerint nem lehet így kifogni rajtuk, a kérelem benyújtásának időpontjában érvényes adót tudják csak megfeleztetni azok, akik erre nyitottak. A kormány szerint érdemes megfontolni még egyszer ezt a lehetőséget, ugyanis januártól nem csak az adószabályok változnak.

Január 1-től az eddigi 30 napos szabály helyett “gyakorlatilag csak 24 óráig lehet használni külföldi gépjárművet igazolással Magyarországon”. Megkérdeztük a Belügyminisztériumtól, hogy ez pontosan miként néz majd ki a gyakorlatban, hogyan ellenőrzik az igen szűkre szabott határidőt, ám eddig nem kaptunk választ.