Alig több mint három hete maradt a végtörlesztésre képes lakáshiteleseknek a folyamat elindítására. Ez azzal járhat, hogy legkésőbb február végéig muszáj megválni a kocsitól, tehát minél hamarabb el kell engedni a kezét.

A jó hír, hogy egy átlagos autót gyorsan is el lehet adni. Aki nem 6-8 hengeres, automata váltós benzinest vagy valami egzotikus és kevés bizalmat keltő, rossz alkatrészháttérrel megvert csotrogányt árul, az pár nap alatt megválhat tőle.

Végtörlesztés: határidők, feltételek

Ha el kell pattintani az autót a végtörlesztéshez, akkor már nincs se fény, se pompa, se csillogás, csak kőkemény érdekharc

Ha el kell pattintani az autót a végtörlesztéshez, akkor már nincs se fény, se pompa, se csillogás, csak kőkemény érdekharc


2011. december 30-ig van lehetőség jelezni bankunknak, hogy az ingatlanfedezetű deviza alapú kölcsönökből eredő tartozást végtörlesztéssel kívánjuk rendezni, svájci frank esetében 180, eurónál 250, japán jennél 2 forintos árfolyamon. A rögzített árfolyamos törlesztés feltétele, hogy a pénzintézet 2011. június 30-áig nem mondta fel a kölcsönszerződést, és a kölcsön folyósításkor az árfolyam nem volt magasabb a fentinél, pl. nem 191 forintos frankkal adósodott el a család.

Végtörlesztéskor a kamatot és a tőketartozást egy összegben kell megfizetnie az adósnak. Ha az adós megfelel az előírt feltételeknek a bank nem utasíthatja el a végtörlesztést, amire a bejelentéstől maximum 60 napja van az ügyfélnek (naptári nap, nem munkanap). A kedvezményes lehetőség kizárólag lakóingatlanokra (lakás, lakóház, üdülő, tanya) vonatkozik, telekre vagy ipari épületre felvett kölcsönökre nem. A végtörlesztésről alapos tájékoztatást nyújt az alábbi weboldal.

Viszi a nepper

Egy rutinos nepper milliókkal a zsebében indul dolgozni

Egy rutinos nepper milliókkal a zsebében indul dolgozni


Az igen rossz hír, hogy gyorsan csak mélyen áron alul lehet elpattintani a kocsit. Rögtön csak a nepper fizet, aki zsebben tartott milliókkal vadászik az alkalmi vételekre.

Meghirdetjük például 1,4 millió forintért az E12-es Corollát, amely reálisan 1,3 milliót ér, de a többiek 1,5 millió felett kínálják. A friss hirdetések reggel öt előtt potyognak be e-mailen és pár hónap rutinnal sejteni lehet, hogy melyik autó cserél gazdát délre.

Valószínűleg a seftes kelti a tulajt hajnalban, és reggel már ott lobogtat egymilliót az orra előtt. Elmondja, hogy ennyiért amúgy helikoptert vehet, és az amatőrök semmit nem tudnak a valódi árakról, szemben vele, aki ebből él. Sajnos a gondos gazditól átvehető kocsik árában ritkán érvényesíthető az a különbség, amennyivel többet érnek a körbezúzott, összegányolt, márkaszervizt fiatalon sem látott autóknál.

Fölösleges nagy betűkkel kiírni, hogy eladó, mert ez nyilvánvaló a papírból. Az ár és a telefonszám legyen félkövéren és minél nagyobb betűvel ráírva a papírra

Gyorsítsunk az eladáson!

Kifizetődik az alapos tisztítás. Nyissuk ki az ajtókat, ne maradjon ki a küszöb sem a gőzborotválásból

Kifizetődik az alapos tisztítás. Nyissuk ki az ajtókat, ne maradjon ki a küszöb sem a gőzborotválásból


A magánvásárlók érzékenyek az autó külsejére, az eladást megkönnyíti, és a kocsi értékét is növeli némi kozmetikázás. A minimális felkészítésre elég egy délelőtt és messze többet hoz, mint amennyibe kerül.

Az első az alapos külső-belső takarítás, benne az ősszel a motortérbe és az esőcsatornába hullott falevelek eltávolításával, majd alapos kézi mosással. Ki kell csapatni a résekből a zaccot, és ne felejtsük el legőzborotvázni az ajtónyílásokat!

Gépi mosás: tiszta kasztni, retkes küszöb

Nyissuk ki az ajtót, mert ha a kívül tiszta autóban mocskos a küszöb, az oszlop, az ajtók alja és az összes falc, akkor ordít a tulajról, hogy maximum gépi mosóba hordta a kocsit, nem óvta kedvenceként, amit a vevő remélne. Ne maradjon ki a rendrakásból a csomagtér, főleg ne ússzon rozsdás lében a pótkerék.

Ha koszos az összes falc, ordít a kocsiról, hogy a tulaj gépi mosóba hordta, ami nem vall túlzott igényességre a vevő szemében

Sürget a végtörlesztés határideje. Magánember gyakorta csak hitelre tudná megvenni az autót, de hitelt intézni most aligha van idő

Sürget a végtörlesztés határideje. Magánember gyakorta csak hitelre tudná megvenni az autót, de hitelt intézni most aligha van idő


A kárpittisztítás ára 20 ezer Ft körül mozog, de az üléseken kívül a tetőborításra is kiterjed, amivel újjászületik az utastér. Kölcsönzött szőnyegtisztító géppel, speciális tisztítószerrel és kefével is belevághatunk a projektbe, amihez érdemes kiszerelni az üléseket. Garázs is kell, ahol a mostani hidegben vagy két napig kell kergetni a hajszárítót, amíg kiszárad a belső tér. A kárpittisztítás jellegzetesen nyári munka.

Az autókkal kereskedőknek bejáratott címeik vannak erre, de kezdőként ritkán érdemes kormányt, váltót, kézifékkart újrabőröztetni. Többet hoz a filléres pedálgumik és a vezető sarkánál kiszakadó szőnyeg cseréje.

Dísztárcsa nélkül nem autó az autó!

Még fontosabb, hogy dísztárcsa nélkül meg se hirdessük a gépet! Nem muszáj gyárit keresni, a párezer forintos szett is megtermeli az ára többszörösét, mert egy sima lemezfelnis autó sokak szemében elhanyagolt.

Mérlegelni kell az elpattintott kocsin bukott és a végtörlesztéssel nyerhető összeget. Lehet, hogy még így is megéri. Dísztárcsa nélkül nem érdemes meghirdetni az autót

A karcolások egy része házilag is javítható zsírkrétaszerű feltöltőstifttel, de ami igazán sokat dob az autón, az a 15-25 000 forintért mért polírozás. Csodát tesz a matt fényezéssel, és ha nem is hoz százezrekkel többet az autó, gyorsabban gazdára talál. A műanyagápolásnak is megvan a helye, de a szilikonnal agyonfújt lökhárító és műszerfal mélyen nepperautó-tünet.

Nem drágább a jó fotó a taszítónál

Majdnem jó a kép, csak az orra maradt le a fotóról

Majdnem jó a kép, csak az orra maradt le a fotóról


Lényeges, hogy az autó ne keltsen rosszabb benyomást a pocsék képek miatt önmagánál, mert az emberek a látványnak hisznek, és a fotók alapján előszelektálnak a használt autók között. Nappal, vaku nélkül örökítsük meg a tiszta (!) kocsit, olyan helyen, ahol nem lóg a képbe más autó. Ha süt a nap, forgassuk úgy az autót, hogy az épp megörökített oldalát süsse a nap! Messzebbről, nagyobb zoommal lekapva jobban mutat a jószág, mint közelről fotózva, mert a széles objektív eltorzítja szerencsétlent. Az autó töltse ki a képet, de semmilyen része ne lógjon le a fotóról! Készítsünk szemből, félig szemből, oldalról, ferdén hátulról és hátulról is fotót, aztán következhet a belső térről pár kép.

Belül jól jöhet a vaku, ha nincs elég fény. Az egyik kép legyen a műszerfalé, egyenesbe csavart kormánnyal, kirámolva a tároló helyekről a szemetet és a privát cuccokat. Hasznos egy kocka az első és a hátsó ülésekről, a kilométeróráról. Amennyiben az autónak van valamilyen különlegessége (tolótető, sérülés, vonóhorog stb.) akkor mindezekről külön felvételt érdemes feltölteni.

A hirdetés szövegét kár dúsítani a szokásos “hívjon és megegyezünk, sürgős, családi okokból” fordulatokkal, mert ez senkit nem hat meg, de azt sugallja egy vevőnek, hogy az eladó bajban van, és jól meg lehet szorongatni az alkuval.

Végzetes hiba túlárazni

Nem érdemes irreális árat szabni az autónak. Inkább nézzék meg többen és engedjünk kevesebbet, mintsem hónapokig hallgasson a telefon, mert túl nagy alkupuffert hagytunk az irányárban.

Ha például hároméves, 1,4-es Toyota Corollákat 2,4 és 2,9 millió Ft között kínálnak, akkor ezek valós ára 2,2-2,4 millió forint között szór majd állapottól függően. Általában tíz százaléknál nagyobb tartalékot nem érdemes beépíteni az árba, persze ez más a kétszázezres kategóriában, ahol ez lehet több.

És a népi hiedelem dacára a kocsi ablakába ragasztott hirdetésen soha ne az ELADÓ szó harsogjon olyan nagyban, amit csak a nyomtató elbír, hanem az ár és egy telefonszám, mert így nem csak a kocsi mellett őgyelgők tudják felírni.

Cikkünk a Pénziránytű Alapítvány támogatásával készült. További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon.