A Vezess Futam keretein belül több mint egy tucat hírességnek mutattuk meg, milyen, ha elveszti uralmát autója felett, ám a gonosz terv kivitelezéséhez használt helyszín bemutatásával még adósok vagyunk. Szkeptikus olvasóink már most gondolhatják, jó előre kiglancolt marketingrizsa következik, ahol végletekig fényezzük a Magyar Autóklub vezetési pályáját. Holott nem.

Figyeltem a bóják között manőverező, rántópadon megcsúszó versenyzőket, a meglepett, néha ijedt arcokat a körök végén. Volt, aki hatalmas önbizalmát zsebre téve látta be, mennyire fontos biztonságos körülmények között gyakorolni a rizikós helyzeteket, miután rendszeres keringőt mutatott be a jeget szimuláló aszfalton.

Minden tapasztalatból egy végkövetkeztetést lehetett leszűrni: az átlag sofőr, hiába rendelkezik akár több évtizedes tapasztalattal, vezetéstechnikai felkészítés nélkül egyszerűen nem tud mit kezdeni a hirtelen megváltozott tapadási viszonyokkal.

Életközeli élmény

A Futam szereplői közül sokszor ösztönösen reagálva hibás döntéseket hoztak. Az egyenesből kitérített autót fékezéssel próbálták megállásra ösztökélni, ám ezzel csak növelték a megpördülés esélyét. A forgó autó pedig a lehető legrosszabb forgatókönyvek egyike, a felvételeknél segédkező vezetéstechnikai tréner ezeket a rossz beidegződésekre hívta fel leginkább a figyelmet.

A felbukkanó vízfalak zebrára óvatlanul lelépő szatyros nagyikat szimbolizálnak

A felbukkanó vízfalak zebrára óvatlanul lelépő szatyros nagyikat szimbolizálnak


Természetesen magam is kiálltam a próbát, a forgatás kedvéért több alkalommal. Az utolsó nekifutások során érezhetően hamarabb hagyott alább az autó csapkodó lazac viselkedése, és nem az újraindításkor észrevétlen bekapcsoló ESP tette a dolgát, én lettem ügyesebb.

Mindez csak ízelítő volt, komoly és használható tudást nem szereztem sem én, sem a Vezess Futam versenyzői, csak mindannyiunk agyában felvillant egy vörös vészjelző lámpa, ami jelzi, mennyire nincs helye a nagy mellényű pedáltiprásnak a téli utakon.

Félni tehát megtanultunk, de aki nem akar ideges izzadságtól tocsogva időjárás jelentést sasolni, vajon hol, mikor csap le a fagy, annak lehetősége van komplett vezetéstechnikai okításban részt venni.

A Klub szavaival élve

A gépjármű vezetési tréningek szervezésével azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy ráirányítsuk a gépkocsivezetők figyelmét a vezetéstechnikai tudás fontosságára, az emberi reakciók komplexitására. A tréining során lehetőségük van megtapasztalni a jármű stabilitásvesztését, illetve annak korrigálását a rántó pados vezetéstechnikai pályán. Az Oktatási Központban ideális körülmények között, az alábbiakban ismertetett tárgyi és személyi feltételekkel történik mind az elméleti, mind a gyakorlati oktatás.

A komplex próbapályán a következő manőverek gyakorlására nyílik lehetőség: vészfékezés száraz és vizes pályán, Megpördülő autó egyenesbe kormányzása, fékezés jeges útburkolaton, akadály kikerülésével, üzemi fék esetén a jármű lefékezése, váratlan akadály kikerülése, szándékos irányváltás kézifék segítségével, kanyarodás csúszós pályán.

A saját autónkkal elvégzett gyakorlatokat vezetéstechnikai oktató figyeli, és rádiós kapcsolaton keresztül segít tanácsaival, a 3,5 órás képzés időtartama alatt.

A rántópad, ahol mindenki megijed

Okítás a fa alá

Akár a családot, rokonokat félelemben tartó sofőrnek is ajándékozhatunk képzést, Úgyis nyakunkon a karácsony, és a tréningre vásárolt ajándékutalvány 18.500 Forint, a normál 20.000 forintos árral szemben.

Egy délutánra soknak tűnik, de a szembejövővel, vagy egy tölgyfával történő találkozás jóval többe kerül, az elsajátított tudás, tapasztalat pedig garantáltan hasznos. (Ha pedig nem, legalább tudjuk, a társadalom többi tagjának érdekében jobb, ha télen nem ülünk volán mögé