Nehezen szánja rá az újságíró magát egy-egy ilyen cikk összerakására. Annyira képlékenyek a dolgok, hogy még maga Matolcsy György is meghazudtolta enmagát 30 napon belül. Szeptember végén még 40%-os cégautóadó-emelésről beszélt, a pénteken nyilvánosságra hozott törvénytervezet viszont már bizonyos esetekben majd’ háromszoros emelést tartalmaz. Nem írjuk le tehát, hogy ezek a sarcok várnak az autósokra 2012-ben, csak azt írjuk le, hogy ma úgy látszik, ezek a sarcok várhatók.

Gázolaj jövedéki adójának emelése

A dízel jövedéki adóját literenként 97-ről 110 forintra emeli a kormány, ami az ÁFA 27%-ra emelésével együtt literenként 19-20 forintos, nagyjából öt százalékos emelkedést jelent. Nagyon kíváncsiak lennénk, vajon készült-e olyan elemzés, ami a várható adóbevétel-növekedést összeveti a várhatóan megélénkülő tankolási turizmus és a tranzitforgalom magyar földön tankolásának várható csökkenése által okozott kiesésekkel.

A dízel jövedéki adóját literenként 97-ről 110 forintra emeli a kormány

A dízel jövedéki adóját literenként 97-ről 110 forintra emeli a kormány


Egy dologra azonban jó ez a kis extra üzemanyagár-emelés. Ahogy az elmúlt évek benzin- és gázolajár-emelkedése is tette, a további drágulás bizonyára tovább csökkenti majd az utak forgalmát, ami viszont a balesetek számának csökkenéséhez vezet. (Amit persze a rendőrség megint fel tud majd használni a traffipaxozás és az objektív felelősségi pénzbehajtó rendszer hatékonyságának bizonyítására.)

Baleseti adó

Az új extra iparági adó – egyes forrásaink szerint – egy levegő munkacsoportos tanulmányból szivárgott át a 2012-es költségvetésbe. A füstellenes társaság valahogy kiszámolta, hogy évente mintegy 600 milliárd forint kárt okoznak a balesetet okozók, ami a személyi sérülést szenvedettek kezeléséből és termeléskieséséből, az okozott torlódások gazdasági kárából és hasonlókból adódik.

Ahogy ezt a hatalmas összeget meglátta a gazdasági miniszter, bizony legott megköpte hát tintaceruzáját, és – egyáltalán nem törődve azzal, hogy a kötelező biztosítási rendszer bónusz-malus intézménye már gondoskodik a balesetet okozók extra büntetéséről – bejegyezte a törvények könyvébe az új adónemet. A Biztosítás.hu rendkívül lojális elemzése az új adófajtáról – a lényeg rögtön a címben, általam kiemelve:

Örülnek a biztosítók – 25 százalékkal emelkedik a kötelező díja

Örülnek a biztosítók, hogy az október 30.-án esedékes díjhirdetés előtt megszülethet a törvény a Baleseti Adóról, mert ahogy mondják: legalább megszűnik a díjhirdetés körül támadt bizonytalanság. A Biztosítás.hu internetes alkusz információi szerint igaz ugyan, hogy a kormány által benyújtott tervezett szerint 30 százalék lesz az adó, de a díjak várható 5 százalék körüli további esése miatt a tényleges díjemelkedés csak mintegy 25 százalék körül fog alakulni a kötelező kampányban.

A jövőre várhatóan tovább zsugorodó kötelező gépjármű felelősség biztosítási díjak 30 százalékában kerülne meghatározásra a Baleseti Adó. A gépjármű tulajdonosoknak az adót az általuk fizetett díjrészletekkel együtt kell majd megfizetniük 2012-ben.

Így drágul jövőre az autózás 1

Az egészségbiztosítási alap hiányának egyensúlyba hozatalát célzó Baleseti Adó legkisebb mértékben a motorkerékpárok, illetve a személygépjármű tulajdonosok kötelező díját emeli majd, míg legnagyobb mértékben a teherautók, buszok, illetve vontatók díjára hat. Míg egy motorkerékpár esetében 1-2 ezer forint lenne az adó átlagos fizetendő mértéke, addig a személygépjárművek esetében 7, a tehergépjárművek esetében pedig 30-80 ezer forintot jelentene.

Az adó egységes, százalékos mértékű meghatározásával, továbbra is megmaradna viszont a biztosítók által az ügyfelekért folytatott fokozott verseny, sőt a korábbi díjkülönbségek még tovább is növekednének. A Biztosítás.hu internetes alkusz szerint ugyanis a díjak várható kis mértékű további csökkenésén túl, egyes biztosítók – bár ezzel újabb díjcsökkentést vállalnának magukra – az adó egy részét díjkedvezmények formájában akár vissza is juttatnák majd ügyfeleiknek, ami a hamarosan induló kötelező biztosítási kampányban tovább színesítené a képet.

Cégautóadó emelése

A céges személyautók adója jelenleg 1600 köbcenti alatt havi 7, fölötte havi 15 ezer forint. Jövőre ez egy kicsit másképp lesz, lökettérfogat helyett teljesítményre vetítve számolják majd az adót, ami a legzöldebb, Euro V-ös, legkisebb teljesítményű, 68 lóerő alatti teljesítményű kocsiknál is minimum 7700 forint lesz havonta, azaz 10% növekedéssel mindenkinek számolnia kell.

Egy átlagos céges személyautó, mondjuk egy Euro IV-es, 130 lovas dízel Passat üzembentartója viszont 22 ezer forinttal számolhat havonta az eddigi 15 helyett.

Így drágul jövőre az autózás 2

Emelkedő és néha csökkenő regadó

A regisztrációs adót sem hagyta változatlanul a nemzetgazdasági miniszter. Hogy mást ne mondjak, a hibridautók eddigi egységesen 190 ezer forintos regadója jövőre egy kicsit megduplázódik, tehát aki használt Priust akar magának hozni Amerikából bagóért, még az idén tegye, ha tudja. Viszont jó hír a maroknyi villanyautó-vásárlónak, hogy az elektromos autók mai 190 ezres regadója 0 forintra csökken jövőre.

A többi új autónál vegyesen alakulnak az új díjak; a legkisebb-legtisztább kocsik 235 ezer forintos regadója 250 ezerre nő, viszont a három liter feletti gépszörnyek mai hárommilliós regadója kétmillió forintra csökken. Ínyencek ezen a linken találják a régi táblát, itt pedig, a pdf 145. oldalán az újat.

Változó átírási illeték

Nem minden, csak majdnem minden autó eladásánál emelkedik jövőre az átírás illetéke. A tulajdonszerzési illeték nevű, már nevében is enyhén viszolyogtató sarc köbcentialapról kilowattalapúra változik, az alábbiak szerint:

Jármű gyártástól számított életkora
Jármű hajtómotorjának
 teljesítménye (kW)
0-3 év4-8 év8 év felett
0-40600 Ft/kW480 Ft /kW300 Ft/kW
41-80720 Ft/kW600 Ft/kW480 Ft/kW
81-120900 Ft/kW720 Ft/kW600 Ft/kW
120 felett1200 Ft/kW900 Ft/kW720 Ft/kW

Vagyis egy tízéves, 993 köbcentis, 53 lóerős, azaz csupán 39 kW-os Swift átírása ma köbcentinként 18 forint, azaz 17874 forint, jövőre viszont csupán 11700 forint lesz.

Ellenben egy, a mai fővárosi utcaképet inkább meghatározó hatéves, 130 lóerős 1,9 literes dízel Passat átírásáért a mai 45 ezer forint helyett (1890 köbcenti felett ma 24 Ft/cm3 a díj) már 68400 forint lesz a sarc.

És nagyon megszívják azok, akik nem most, hanem jövőre vesznek szinte új 1,4 literes TFSI Volkswagent. A ma 1390×18, azaz 25 020 forintért átíratható autó jövőre 118×900, azaz 106 200 forint illeték mellett cserélhet gazdát. Ez több mint négyszeres emelés.

Ez nem az adócsökkentés kormánya

Végezetül azért szeretnék eloszlatni egy tévhitet. A cikk írása előtt megpróbáltam kinyomozni, mikor és ki aposztrofálta ezt a kormányt a sokat emlegetett néven, az Adócsökkentés kormányaként. Kiderült, hogy leginkább a Népszabadság.

A 2006-os Gyurcsány-kormány hívta ugyanis magát az Adócsökkentés kormányának, a Fidesz – cáfolja meg, aki tudja – soha nem állította magáról, hogy az ő 2010-es kormánya az lenne. Ezt az állítást tehát nem lehet számon kérni rajta.

A versenyképesség növelésére, az adórendszer egyszerűsítésére, a vállalkozások terheinek csökkentésére tett ígéreteket viszont annál inkább.