A szupersportautó új ruhája

24 óra az Audi R8 V10-ben

Szerző: Orosz Péter levél küldés 
Dátum: 2011.10.10. 10.50

A szupersportautók csodálatos dolgok. Csodálatos a sebességük, és csodálatos óriási teljesítményük is. De milyen velük az élet? Huszonnégy óra és nyolcszáz kilométer kellemetlen igazsága.

Let’s take a ride out, see what we can find
A valueless collection of hopes and past desires
Joy Division: Twenty Four Hours

Úticélunk: a Hold

A szupersportautó új ruhája 1
Az Apollo 11 fellövése


Az Apollo űrhajón nem volt hátsó ablak. A kapszula fenekét szférikus hőpajzs zárta, ez volt hivatott a Saturn V rakéta rettentő energiáját a légkörbe visszatéréskor hővé alakítani. Így amikor 1969. július 16-án Neil Armstrong, Buzz Aldrin és Michael Collins elindultak közel egymillió kilométeres útjukra, még akkor sem tudtak volna hátrafordulni, hogy borzongjanak a hajtóművek és az üzemanyag százméteres tornyában, ha nem lettek volna gondosan beszíjazva szkafandereikben.

A beszíjazás a német mérnöki tudomány egy negyven évvel későbbi példáján jóval egyszerűbb: hárompontos biztonsági öv. Gyermekjáték megfordulni és van is értelme, mert az Audi R8 V10 aszfaltba süllyesztett utaskabinját keskeny üvegablak zárja. Az üveg másik oldalán szénszál gallérok alatt vérfagyasztó méretű motor, hangja feszült, van de Graaff-generátori visítás. Mintha kompresszor töltené a tíz darab félliteres hengert, nem maguk gondoskodnának levegőellátásukról úri kedvük szerint.
Pontosítok: úri kedvünk szerint. Némi üzemanyag, a fordulatszámmérő a háromezerről súrlódás nélkül zuhan a nyolcezer felé, elhűlt, gyermeki vihogásunkat pedig elnyomja a rettenetes dübörgés. Az R8 V10 megindul az Autobahn belső sávjában, hasonlóan egy magas szőke férfihoz, aki itt halt meg nyolcvan éve.

Az Audi kultúrtörténete

A férfi magas volt, szőke, arcéle szép, felesége tesztpilóta. Olyan világban éltek, ahol ők voltak az istenek. Bernd Rosemeyer a húszas évek motorversenyeiből érkezett 1935-ben az Auto Union autóversenyző-csapatába, légiesen vezette Ferdinand Porsche ideges, jövővel kacérkodó versenyautóit. Középmotorosak voltak, ahogyan utánuk évtizedekig semmi, könnyű alumíniumlemezek borították őket, a tizenhat kipufogó alatt ugyanannyi henger.
A szupersportautó új ruhája 2
Rosemeyer 1937-ben


Rosemeyer 1936-ban mindenkit legyőzött, egy évvel később az áramvonalasított Auto Union Typ C-vel először ment 400 km/h-nál gyorsabban közúton: 8,86 másodperc alatt tett meg egy kilométert. Kilencvennégy napot élt még ezután, egy januári reggelen darabokra hullott alatta autójának utódja, ő a Frankfurt és Darmstadt közti út rézsűjébe csapódott.
Négyszázharminckettővel.
A Typ C széthullását hamarosan a versenycsapat, a vállalat, majd a birodalom is követte. Az Auto Union a hatvanas években kezdett óvatosan feléledni, Audi néven cseperedett tovább, majd innováltak pár nagyot – légellenállás! négykerékhajtás! – és mostanra, évtizedek szívós fejlesztései után sok szempontból lekörözték a BMW-t. Formatervezésben, németségben, pőre vágykeltésben.

Kapcsoljuk a harmadik fokozatot

Az üveg motorháztető óriási találmány.

A gyorsulás nem hullámként érkezik, nem is ostorként. A gyorsulás úgy érkezik, mint a Saturn V harmadik fokozata a légkör külső peremén: olyan űrhajót tol maga előtt, mely eredeti tömegének töredékével bír, elnyelte viszont 2500 tonna kerozin és folyékony hidrogén energiáját. Felkészülési idő nélkül, Bajorországot odébb döccentve érkezik, utaskabinunk szélén csíkokat húznak a fák.

Ismét a Pilisben járunk. A Pilisben járni jó. Különösen így hajnalban, amikor a gazdagok nem csinálnak még forgalmi dugót belvárosi irodáik felé igyekezve.

~50 km/h


Számoljunk együtt ötig, tempósan: 1-2-3-4-5
Ennyi ideig tart a gyorsulás. Ekkor ugyanis megjelenik valaki a belső sávban, aki 230 km/h-val áll egy helyben. Le kell lassítani.

Lassú világ

Minden járműnek van egy harmonikus sebességtartománya, ahol elégedetten, a maga tempójában halad. Egy Trabantnál ez olyan 50 km/h, egy normális Porsche 911-nél 200 km/h, az SR-71 kémrepülőnél Mach 3,2. Ha alatta vagyunk, a motor vinnyog, nyüszít, szenved, a jármű mint szárnyaszegett szárnyashajó vonszolja magát. Fölötte beleállunk a közegbe, amiben haladunk.
Hogy az Audi R8 V10 harmonikus sebességtartománya mi, arról fogalmam nincs. Egy munkanap délelőttjének német autópályáján 230 km/h fölött nincs tovább: utolérjük az előttünk haladó bármilyen autót, mely utolérte az előtte haladó autót, ad infinitum, azaz ad Ausztria határa, mert onnantól a sebességünk 140 km/h. Ezt meghaladva 5 km/h-ra csökken, mert a rendőrség elveszi a jogosítványt és gyalog megyünk tovább.
Hogy miért tart ott a világ, hogy területének zömén a maximálisan fenntartható legális sebesség egy ilyen csodálatos autó csodálatos motorjában keserves nyöszörgést indukál, az már érthetőbb, bár szomorú.

Szépek ezek a nedvesfüvű bajor legelők.

Száznegyvennel az R8 egy helyben áll. Elnyúló, egyenes, üres utakon álltunk ennyivel Fenyő Balázs fényképésszel, és csikorgattuk a fogainkat, és apró félholdakat martunk tenyereinkbe körmeinkkel. Mert valójában nem egy helyben álltunk, valójában egy helyben ültünk, egy 5,6 megajoule mozgási energiájú lövedék gyomrában. Ami, ha bármit eltalál, halált és pusztítást okoz.
Sem az R8-nak, sem az útnak nem okozna gondot, ha sokkal gyorsabban mennénk, de ugyanezen az úton autózik mindenki más is. Például alkalmatlan, unatkozó sofőrök, belőlük elég sok. Vezethetünk akármilyen autót háromszázzal – és az R8 V10 állítólag még ennél is gyorsabb -, ha előttünk egy telefonáló családapa kikacsázik a sávjából. Ha belécsapódnánk, mi leszünk a szociopata száguldozók és nem ő a vezetőnek nem való.
Szörnyű állapot ez. Amióta az autó sokszorosára emelte az ember a Római Birodalomtól Napóleonig változatlan átlagsebességét, megízleltük, milyen érzés kontinenseket átszelni. De rengetegen vagyunk. És sokan szeretnénk kontinenseket átszelni. Gyorsan.
Ellenben olyan sofőrré válni, akinek agya másodpercenként 60-80 méter utat képes feldolgozni, nagyon kevés ember veszi a fáradságot. Olyanból viszont, aki cseveg, telefonál, énekel, levelet ír, sálat horgol, egyáltalán, nincs jelen, na olyanból láncot lehetne fűzni a Holdig és vissza.

Értelmes időtöltés

Zászlót tűztek a meddő porba. Három nappal később értek haza, hadihajó merte ki őket a Csendes-óceánból, színesruhás feleségek és Richard Nixon integettek a karanténba, ahol Armstrong, Aldrin és Collins vigyorogtak, borostásan és boldogan. Alig tizenkét évvel azután, hogy a háború utáni Amerika dübörgésébe apró szovjet műhold pittyegett modortalanul, a világ megfordult. Amerika győzött, a szovjet holdrakéták mind felrobbantak, majd a gigászi N1-eket tizenkilenc év múlva a Szovjetunió is követte.

Az ötliteres V10 némi cirkálás után olyan hőséget áraszt, hogy nem lehet fölé hajolva megmaradni.

A dübörgés forrása


1972-ig még öt másik Apollo űrhajó szállt le a Holdon. Utasaik köveket gyűjtöttek, autóztak, Alan Shepard golfozott is egy jót, bár nem tudni, hogy viselte, hogy az egész környék egyetlen nagy homokcsapda. Azóta még ennél is sokkal értelmetlenebb űrprogramok voltak.
Az autók bezzeg! Nyolcvan éve Bernd Rosemeyernek kellett lenni egy középmotoros, 500 lóerős Audihoz, és még ő is csak három évig húzta. Ma az utasülés optimális hőmérsékletének és pozíciójának beállítása után akár szundíthatunk is egyet, a V10 dübörgése elszelídül, gyorsan adaptálódunk hozzá.
De aztán felébredtem. Az autót Ingolstadtban bízták gondjainkra, és ahogy peregtek – lassan, lassan – a kilométerek Budapestig, úgy mállott le róla minden értelem. Mire hazaértünk hajnalban, remegtünk a frusztrációtól a nátriumsárga fényben. Elkelt volna egy golfütő.

A lótolta szekér hiábavalósága

Talán innen látszik a legjobban, hogy az autó furcsa, középmotorossága miatt eleve bizarr formaterve milyen jól működik.

Ha űrhajót építünk, remek ötlet az R8-nál is alkalmazott középmotoros konstrukció, így az asztronauták nem égnek azonnal porrá. A hasonló felépítésű autó azonban nem tapadt könnyebben a mérnöki gondolkodáshoz, mint szalonna a friss teflonhoz. Számolási módszertől függően legalább három alkalommal találta fel az emberiség.
A szupersportautó új ruhája 3
A Lamborghini Miura motortere


Egyetlen értelme van így építeni autót – nem is autót, versenyautót: gyorsabban lehet vele kanyarodni. A Forma-1-ben volt értelme, nagyon is, a Le Mans-i 24 órás versenyen is volt értelme, de egy becsületében sértett gyáriparos kellett ahhoz, hogy az ötlet utcai autóba kerüljön, problémamegoldás helyett egyszerűen dacból. A Lamborghini Miurát fricskának szánták a Ferrarival szemben, bemutatva, hogy lehet hova fejlődni az orrmotoros berlinettán túl. Az R8-cal együtt minden modern szupersportautó a Miura köpönyegéből bújt elő, annyira, hogy a szupersportautó mint kifejezés nem is nagyon létezett előtte.
De közúton nem kell tizedmásodperceket faragni a kanyarsebességből.

A szupersportautó meztelen

Ahogyan a világon minden, az R8 is naplemente utáni fényben néz ki a legszebben. Vegyük észre a naplemente fényeinek szivárványszínű tükröződését a jobboldali fényszórón! Nem véletlen.

Mire jó ez az autó, az Audi reneszánszának Porsche-, Ferrari- és Lamborghini-győzője?
Túrakocsinak? A motor kazánház, a csomagtér szűkös, a túrázás élménye pedig a permanens gúzsbakötés, ahogy sebességkorlátokba és száguldva ácsorgó szedánokba ütközünk. Pokoli meleg dől a motorjából, a légkondicionálót lekapcsolva lávaként hömpölyög át a hőség az utastérbe. Még jó, hogy ott az a vékony réteg üveg.
Pályaautónak? Az R8 V10 üresen is 1620 kiló. Persze, borzasztó erős, hatalmas fékekkel, quattróval, magnetoreológiai futóművel. De ötvenmillió forintból, amennyibe kerül, kijön a világ legjobb pályaautója, az Ariel Atom is, utánfutóstul. Vontatni meg egy Audi RS6, ugyanezzel a V10 motorral, ráadásképp turbófeltöltve.

Vannak emberek, akiknek ez a kép a mindennapi életük, de most már tudjuk, hogy nekik nem feltétlenül jó.

Vorsprung durch WTF


Városi autónak? Igen, belül pont olyan, mint egy Audi. A csomagtartóba belefér egy kosár paradicsom. Sőt, még egy friss tök is. Hazáig meg is sülnek szépen. A visszajáróból pedig megvan egy Lexus LS600hL limuzin, sofőröstül.
És ha ez az R8 V10, a világ minden bizonnyal legjobban összerakott középmotoros szupersportautója, akkor milyenek voltak ezek negyven éve? Akkor ugyanilyen teljesen értelmetlen az összes, a Countachtól az F40-en át a McLaren F1-ig? Maga a Lamborghini Miura is?
Ezek az autók mérnöki alapkutatások. Semmi nincs bennük, ami indokolná, hogy termékek legyenek, ahogyan a tudományos dolgozatot sem nyeljük le lábfájást kúrálni. Nincs céljuk és nincs hely, ahol jól érzik magukat. És van egy ennél sokkal nagyobb bajuk is.
Nem okoznak örömet. Melaszba ragadt szárnyashajók.

Úticélunk: a haladás

Az Apollo-programból rengeteg technológia lecsorgott a mindennapokba, kiváló alapkutatásnak bizonyult, de a világűrről azért olyan borzasztó sokat nem tudtunk meg rajta keresztül. Arra sokkal jobbak az ember nélküli űrhajók, ahol a fő probléma nem egy csapat csupasz főemlős életben tartása, hanem lehet szabadon fotózni a Titánt, lehet acélhengert lőni üstökösbe.
A szupersportautó új ruhája 4
Wernher von Braun és a Saturn V


Arra a kérdésre, hogy miképp lehetne a világ még kisebb, még átszelhetőbb hely, az Audi R8 V10 semmilyen választ nem ad. Évtizedek óta egy helyben állunk, a sebességből másnak haszna nincs, csak a büntetőkamerákat működtető hivataloknak. Ameddig ennyien és ilyenek leszünk, és ameddig az államainkat óvónőnek tartjuk, ez így is marad.
Egy dologra azért mégis jó a nagy R8. Végig lehet vele lassan cirkálni a belvároson naplemente után, dübörögve hirdetni, hogy végtelen pénzösszegek állnak rendelkezésünkre. Ki lehet belőle közben könyökölni. Ínycsiklandóan zavarbaejtő érzés, mindenképp érdemes egyszer kipróbálni. És még csak amiatt sem kell aggódni, hogy túlmelegedne. Kiválóan össze van rakva. A németek értenek ehhez. Kérdezzék csak Wernher von Braunt: a három ember, akit az Apollo-program megölt, még a közelében sem járt csodálatos rakétájának.
A további képek forrása: NASA (Apollo-program), Audi (Bernd Rosemeyer és Elly Beinhorn), Craig Attebery (a Huygens szonda landolása a Titán felszínén) és Orosz Péter (Miura-animáció). Ez az írás nem készülhetett volna el Bazsó Gábor, Farkas Dániel, Polgár Natália és Szeljak György önzetlen segítsége nélkül. Köszönjük.

Kommentek

  • báthory

    Érdekes cikk.

    2 dologról felekezik el a cikkíró. Ezek a kocsik 1.státusszimbólumok(jó társaságban azt nem engedheti meg magának az ember hogy ne legyen), 2. ha elég drágák és ritkák akkor befektetések, lehet hogy nem is mennek vele soha.

    Persze hogy autópályán pláne országúton kiautózhatatlanok, arra ott az Mx-5 vagy Mr2.

  • András

    “Ellenben olyan sofőrré válni, akinek agya másodpercenként 60-80 méter utat képes feldolgozni, nagyon kevés ember veszi a fáradságot. Olyanból viszont, aki cseveg, telefonál, énekel, levelet ír, sálat horgol, egyáltalán, nincs jelen, na olyanból láncot lehetne fűzni a Holdig és vissza. ”

    Na és itt van elásva a kutya: mindig is ezt mondtam és fogom is mondani mig ereimben vér csörgedezik, hogy a mai világ sajnos olyan embereket is rákényszerít a vezetésre akik egyáltalán nem kéne vezessenek soha, és akiket soha a büdös életben nem fog érdekelni a vezetés mint egy tevékenység, éppen ezért figyelmetlenek , nemtörödömek vagy akár bután rámenősek is mert persze a fáradtságot már nem veszik , hogy alaposabban átgondolják azt a vezetési helyzetet amiben sokszor nagyot is hibáznak: vagyis sosem tanulnak a hibáikból – mert egyáltalán nem érdekli őket az egész, egy unalmas keserves automatizmus számukra a vezetés, amit kényszerből valahogy letudnak. És sajnos a mai életvitel miatt ezekből a tipusú soförőkből van több az utakon, miattuk pedig az egyik stupidabb szigórító közlekedési szabályt hozzák ki a másik után.
    Maga a cikk nagyon tetszett, leír egy álomautót ami egy szuper céleszköz (kényelmes szupergyors helyváltoztatásra kihegyezve) de aminek a mai agyonszigorított közlekedési szabályok mellett több keserüséget mint élvezetet tud okozni a tulajának saját tulajdonságainak köszönhetően. Presztizskocsinak persze jó, hogy megmutathassad a világnak, hogy te egy sikeres ügyes ember vagy aki a kemény munkája során elért valamit (a kemény munkát most ne vitassuk mert nagyon relativ tud lenni…)

  • mootehen

    Mai fizetett Audi hirdetésünket olvashatták.

    A cikkből nem maradhatott el az Audi iránti ömlengés, és egy kis BMW fikázás. Mármár megszokott.

  • saaby.

    Nagyon klassz a cikk, és jó újra Orosz doktortól olvasni! :)

    mootehen: egy szóval sem ömleng, pont ezért izgalmas a cikk. Szerintem olvasd el újra figyelmesebben. ;)

  • bubibeka1.6

    mootehen – 2011.10.10 13:13

    Szeretném ha megmutatnád nekem a bmw hasonló ligában játszó sportkocsiját, vagy ha úgy tetszik nagykategóriás GT autóját.

    Az a baj tudod, hogy nincs ilyen nekik a palettán, ezért jogos a cikk következtetése, de nem szidta senki szegény bmw-t.

    Az M1 óta nincs sportkocsija a bmw nek.

    a Z 8 nekem nagyon bejött formára, mégis bukás lett.

    a Z3 / Z4 pedig egy pici roadster, a Mazda MX5 kategóriája, csak rendelhető komolyan motorral IS.

    a hasonlóan erős M6 pedig egy luxus batár GT, kényelmes nagy, 4 üléses.

    Szóval nincs ellenfele a BMW nél.

    De a Mercinél már van, ott az SLS.

  • BeZol

    Most M1esen sávelhúzás van, és mindkét sáv sávot vált eggyel jobbra. A hülye német rendszámú román köcsög meg basszus ment tovább egyenesen a szélső sávjában, a sárga felfestés figyelembe vétele nélkül! És ugye ezt már csak akkor veszi észre az ember, mikor már átlépi a sárga sávot, ergo pont a kanyarban, és hát így wtf. Kifejezetten örültem, hogy többel mentem és 1: nem mentem bele oldalról, 2: nem mentem bele az elkerítésbe, 3: nem csapta el a kocsim fenekét… Hanem pont befértem elé…
    Egy másik tök ilyesmi példa, ami most 2xer egymás után előfordult velem 2 hét alatt, hogy mikor 2 sáv kanyarodik el kereszteződésben, pl budaörsi és villányi útnál, vagy a bem tér bem rakpartnál margit híd alatti irányba, egyszerűen akkora taplók az emberek, hogy 1: a bal szélső sávból indulva a jobb szélsőbe átmegy beérkezéskor ( ez esetben örültem hogy van buszsáv mellettem…) 2: jobb szélsőből indulva átmegy a bal oldaliba ( itt pedig örültem hogy a villamossíneken is lehet menni…)
    És akkor még nem is beszéltem az autópályán csak belső sávot ismerő sofőrökről…

  • keeperbk

    Az audi ha nagyon kapaszkodna, pár év múlva, már majdnem olyan jó autókat is tudna csinálni, mint a BMW. De nem kapaszkodik, inkább csak látványpékséget produkál. Összedob óriási pénzekért egy-két csillivilli pályaautót (persze ezek elég jók is) és ennek hátán akarja eladni az utcára szánt szarait. Az utolsó szó nem túlzás, hanem tapasztalat. Persze lehet, hogy az R8 is gatya lenne fél év alatt az átlagos utakon, és az átlagos üzemanyagokkal, csak ez nem derül ki olyan könnyen, mint az utcai verdáiknál. Ott viszont kiderül. Ők úgy döntöttek, hogy valódi minőségre, és fejlesztésre nem igazán költenek, hanem azt a pénzt inkább reklámra, és fizetett újságcikkekre költik. Mivel az emberek legnagyobb része nem egy észlény, így be is jön nekik. Gratulálok nekik hozzá. (és a leendő Audi tulajoknak is gratulálok)

  • Antiszoc.

    Bubi, a Z8 nem bukás. 5000 pld. készült, jelentős részét párosával vették gyűjtők, ennyi. Az attól izgalmas, hogy nehezebb hozzájutni, mint egy R8-hoz. De nem ez a lényeg, hanem hogy nincs mindennek minden márkánál ellenfele. Ezzel az erővel az Audinak meg nincs motorja se, meg teherautója se, hogy versenghessen a BMW-vel, vagy a Mercivel.
    Én amúgy nem éreztem a cikkben BMW fikázást.

  • Antiszoc.

    Keeperbk! Azért ezen szerintem gondolkodj el még egy kicsit. Amit írsz, az enyhén szólva baromság.

  • bubibeka1.6

    Antiszoc ! Pedig pont te írtad egyszer itt vkinek aki fikázta a Golfot, hogy a 6 os Golf gyakorlatilag egy 5 ös, ami gyakorlatilag a 4 es facelift, ami meg alig más mint az 1 es, és hogy milyen szar így úgy….

    erre Te jogosan: ha annyira szar akkor miért adtak el belőle milliókat ?

    Most én is ezt kérdezem !

    Ha a Z8 annyira jó lett volna akkor miért nem adtak el belőle annyir mint egy 370 z ből vagy egy NSX ből, vagy egy R8 ból ?

    A Z8 nem egy modell modellvariánsa volt, nem volt egy 5000 db os limitált széria az alapmodellből , hanem maga a széria volt.

    Focus RS500. 500 db os széria elkapkodták, miközben a sima mezei Focus RS ből több 1000 vagy 10.000 talált gazdára ST vel együtt.

    A Z8 nak volt elődje, de utóda nincs.

    Miért pont a BMW az a 3 német prémium közül aki a leggyengébb a valódi sportképek kínálatában a másik 2 hez képest, miközben az utcai “tömeg ” BMW-k messze sportosabb hangolásúak és stílusúak mint az Audi vagy a Merci.

    Sztem ezért bukás a Z8.

  • Antiszoc.

    Bubi, azért nem adtak el belőle többet, mert 5000 db-ot akartak gyártani. Önmagában volt egy limitált modell. Ennyi. Attól, hogy te úgy gondolod, hogy bukás, attól még az hülyeség.
    A többi kérdésedet meg nem értem.

  • zoldfulu2000

    keeper: a mostani A4 szerintem minden idők leggjobb középkat audija (a konkurencióhoz és az elődjeihez is nézve, talán még a B5 kódú A4 volt ilyen erős), a bimert nem könnyű befogni, jó szériábanm vannak, a mercit viszont nem nehéz, szeritnem meg is lett nekik. A volvót meg sem említem mert holdiay mindjárt kitiltat… :). Szerintem az is benne van hogy a többiek nem annyira akarank “BMW”-t gyártani sőt szerintem a BMW is visszavett a hardcoreságból a 3assal, pont azért lett ennyir sokoldalú.

    Ettől függetleneül a BMW nek nem jött össze a GT dolog, a 6osból sem látok sokat az utcán (midnenképpen kevesebbet mint 911esből), a Z8 meg szerintem is nagy lépés volt hátrafelé. Van ilyen. Talán majd egyszer ők is nekidurálják amgukat…

    Az R8 nagyon jól siketült autó, sose kellene a garázsba de a kipróbálása rajta van a bakancslistámon :)

  • bubibeka1.6

    AKkor még egyszer nekifutok:

    Audi. Tökéletes közép a 3 márka közül se nem túl sportos se nem túl kényelmes.

    Rengeteg sportmodell: S3, RS3, S4, RS4, S5, RS5,S6,RS6,S8,TT,TT RS, R8 v8, R8 v10, R8V10GT

    Ehhez képest a bmw még csak most jött ki az 1 es széria M változatával. R8 ellenfelük pedig semmilyen formában nincs.

    Miért nincs amikor a kényelmes Mercinek ( akitől távol áll a hétköznapokban a sportosság szinonimája és hangsúlyozása, pedig versenysportban sokkal tehetségesebb mint a bmw)
    is van SLS ?

  • BMW7

    “Rengeteg sportmodell: S3, RS3, S4, RS4, S5, RS5,S6,RS6,S8,TT,TT RS, R8 v8, R8 v10, R8V10GT”

    na bubi, mondom ugyanezeket a BMWnél:
    135i, 1M, 335i, M3,(3 féle karosszériával, a kupé 3asok az A5ösök ellenfelei), 550i, M5, 760i, Z4 35i, Z4 35is
    abban van igazad (amit sajnos én sem értek), hogy a BMWnek nincsen szupersportkocsija. Viszont amiket felsoroltam, gyakorlatilag egytől egyig sportosabbnak mondhatók, mint az Audi konkurens modellei, ezenfelül élvezetesebben és sportosabban vezethetőek az M modellek, mint az RS modellek a hátsókerékhajtás miatt.
    ezenfelül a BMW világszinvonalú motorokat gyárt (pl k1600gt-nek SOROS HATHENGERES motorja van !!)
    persze ez mitsem változtat azon a lyukon, amit a márka még nem töltött ki egy rendes szupersportautóval.

  • bubibeka1.6

    BMW7 – 2011.10.10 18:43

    A BMW lehet h jó motorokat gyárt, csak igen kis mennyiségben.

    Nem kell mindig bevenni a marketing maszlagot. a Honda Gold Wing 20 éve 6 hengeres motorral jár, az ráadásul boxer….

    most hirtelen tudott a bmw 2-3 normális nem 70 évek beli technikai színvonalú motorkerékpárt összerakni, brutális reklám és marketingköltségekkel kísérve, és erre az utca embere azt hiszi h ez régóta így van.

    elmondom, hogy 2 évvel ezelőttig sportmotorjuk se volt.
    meg 1000-1200 ccm ből 80 lovat hoztak elő.

    Most már nem csak drága hanem okos motorokat is gyártanak.

    Persze nyílván nem versenyethetnek olyan 100 éves óriásokkal mint az évente 10 millió motort értékesítő Honda, de pl a Kawasakit lassan utolérik.

    KTM léptékkel pedig elég jól haladnak. Volt KTM em, tudom, hogy milyen kíváló de baromi érzékeny gépek. Évi 80 ezres eladási szám 20 típussal osztva nem is eredményezhet korlátlan megbízhatóságot.

    Megjegyezném, hogy a bmw felvásárolta a svéd Husqvarnát, és vele közösen ( pontosabban az akkor olasz kifejlesztett típust) dobott ki egy 450 es versenyendurót.

    bedőlt.Nem illett a vállalat profiljába.

    Most jött a hír, hogy nem forgalmaznak tovább terepmotort, hanem ezt ezentúl csakis a Husqvarna végzni. Lehet, hogy fel kell más vásárolniuk egy sportos márkát ( mv agusta ? bimota ? Ducati ?) ahhoz, hogy a modellskála bővítés beleférjen a BMW cégbe, de logóba nem.

    Érdekes, hogy ennyire szöges ellentéte volt eddig a BMW auto és a BMW motorrad.

    A sportmotor se illik, most mégis ezt erőltetik, és van egy baromi jó 1000 res gépük. a jóval népszerűbb és olcsóbb 600 as azonban még sehol.

    Kíváncsi vagyok, hogy hogyan tudja magát újra pozícionálni a bmw motorrad.

    Eddig higgadt, nyugodt, hagyományokat kedvelő, hosszú távú túrákra menő emberkék motorja volt. Most meg Nardoban az ovál pályán mérik össze a végsebességét és a fékét 300 körül.

    Kíváncsi vagyok.

  • Karajka

    Általában a szupersportautóknak van valami különlegességük amit a többi szupersportautó nemtud.Az R8-nak van valami különlegessége ?

  • BMW7

    rendben, bubi, de én sem a motorokra fektettem a hangsúlyt, én csak azt mondom, hogy a három nagy prémiumgyártó közül egyedül a bmw csinál motorkerékpárokat..
    csak megmutattam, hogy a szupersport kategórián kívül mindenütt van a BMWnek sportos modellje

  • saaby.

    A cikk túlmutat autóteszt(-magazin) mivoltán, és többet érdemelt volna mint az unalomig mantrázott márkaháborúzást.
    Tényleg nem unjátok még?

  • bubibeka1.6

    BMW7 – 2011.10.10 23:23

    Ez így van !

  • bubibeka1.6

    saaby. – 2011.10.11 06:04

    Mi nem háborúzunk, hanem érvelünk. Ez nem a totalcar és nevezess színvonala ! ( ki tudja mikor téved be ide az a szokványos 3-4 idióta)

    Amúgy pedig az tényleg jogos, hogy ez a cikk vezess léptékkel mérve sokkal jobb mint amire számítottam.

    Minden szavát figyelmesen végigolvastam.

  • Kuvikk

    Látom megint megy a vérszívás! :D

    Másképp látom ezeket a dolgokat! Nekem pl a cikk nem tetszik! :)
    Én szeretem az audi-t és a bmw-t is…és akkor mi van…német, tehát olyan rossz már egyik se lehet ;)
    Lehet itt vitatkozni, hogy ki milyen típusokat gyárt, de nincs értelme.
    Inkább nézettek egy kis videót

    http://www.youtube.com/watch?v=YF-K68kXnOs&feature=fvwrel

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Unod a dugókat? Ettől most eldobod az agyad

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.