Autópálya-matrica, dupla áron

Miért lehet duplán matricát venni?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2011.08.19. 08.30

Kis brigádunkon belül nemrég Lőrincz Károly is megvette élete első dupla matricáját. Egy Ford Focusra. De miért engedi a rendszer, hogy az érvényes matrica mellé fölöslegesen kifizessünk egy másikat?

Pénzkidobás: e-matrica SMS-ben az éves mellé

Pénzkidobás: e-matrica SMS-ben az éves mellé


Kis brigádunkon belül nemrég Lőrincz Károly is megvette élete első dupla matricáját. Egy Ford Focusra. SMS-ben vásárolt e-vignettát és a rendszer nem kérdezett rá, hogy ragaszkodik-e a négynaposhoz, ha az éves matrica érvényes január végéig.

Kettőt fizet, egyet kap

Hasonló eset másokkal is előfordul, ezért megkérdeztük az M5 és az M6 kivételével a hazai sztrádahálózatot üzemeltető ÁAK Zrt. munkatársait, miért lehet többször is fizetni ugyanazért?

Bírságok: aránytalan büntetés

Összegyűjtöttük a két legnagyobb tömegközlekedési vállalatnál valamint az autópálya-hálózatban kirótt pótdíjak és az alapszolgáltatás árait. A gyorsforgalmi úthálózat esetében a büntetés mértékét az úthasználati díjakkal együtt gazdasági miniszteri rendelet szabja meg.

BKV:
Jegyár: 320/400 Ft. Pótdíj: 12 000 Ft (6000 Ft*)

Vasút:
Jegyár: távolságfüggő. Pótdíj: 2600 Ft (8000, 12 000 Ft**)

Autópálya:
E-matrica ára: 1650 Ft. Pótdíj: 13 750 Ft (68 750 Ft***)

*A helyszínen vagy két munkanapon belül, a társaság által kijelölt helyen megfizetve
**3 illetve 30 napon túl leróva
***15 napon túl teljesítve. A 10 napos e-matrica ára 2750, a havié 4500 Ft

Csak személyesen, a forgalmi bemutatásával lehet lekérdezni, hogy van-e érvényes matrica az autóra

Csak személyesen, a forgalmi bemutatásával lehet lekérdezni, hogy van-e érvényes matrica az autóra


Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. fő érve a dupla matricavásárlási lehetőség fenntartása mellett a tévedések gyakorisága. Ha valaki elütött rendszámra vált sztrádahasználati jogosultságot, akkor a tényleges tulajdonos nem tudna az autóra érvényes négynapos helyett mondjuk havi matricát venni.

Szabályos, de életidegen lekérdezés

Ha megtudhatná, hogy van rá matrica, annak lejártáig biztosan nem is venne, csakhogy a lekérdezés egyetlen módja elég életidegen.

A jogosultság felől csak a forgalmi bemutatásával, személyesen tudakozódhat a tulajdonos a 11 ügyfélszolgálati irodában. Közülük egy, az M3 fővárosi szakaszán lévő éjjel-nappal nyitva tart. Mivel a 12-es kilométernél, az M0-on belül van, a 0-24 órás lekérdezést biztosító iroda megközelíthető matrica nélkül.

2007-ben 250 millió forintra rúgott a környezetszennyező, papíralapú matricák nyomtatási és terjesztési költsége. 3,5 éve van e-matrica, de a megtakarítást lenyelte az államkassza, cserébe 1530-ról 1650 forintra drágult a négynapos vignetta és megszűnt a téli kedvezményes tarifa. Az ordenáré BMW-sekről nem az állam tehet

Hatékonyabb volna mindezt egy hívással elintézni, de telefonon nem adhat ki információt a cég, adatvédelmi okokból. A matrica meglétéből következtetni lehet például arra, hogy az illető lakhelyétől távol jár, a 10 napos vagy havi matricából arra is, hogy hosszabb időre elutazott, tehát otthona védtelen a betörésektől. Szerintünk ennek össztársadalmi kára elmarad egy erővágós bodzázásétól, de a szabály az szabály. Marad a bosszúság az értelmetlen pénzkiadás miatt.

Egy naptári napon belül csak egy pótdíjat fizet az autós, akárhányszor hajt is fel matrica nélkül a fizetős útra. Ám a pótdíj összege nem tartalmazza az útdíjat, matrica nélkül egy hétfői kihágás után kedden újra megbüntetik

Nem jön SMS

Felmerült bennünk, hogy az autó üzembentartója – önkéntes regisztráció után – miért nem értesülhet arról, ha kocsija jogosulatlanul közlekedik az autópályán? Legalább nem kapna naponta újabb büntetést az illető a hibás rendszámra váltott havi matricával.

Ez azonban technikai okokból ábránd marad. “Annak megállapítása, hogy az illető rendelkezik-e autópálya e-matricával, nem egy valós idejű folyamat. A feldolgozás időszükséglete jelenleg inkább napokban, mintsem órákban vagy akár percekben mérhető. Ilyen irányú fejlesztés – annak rendkívül magas költsége miatt – jelenleg nem szerepel a terveink között.” – tudtuk meg Csohány Domitillától, az ÁAK vezető kommunikációs szakértőjétől.

Hármas kontroll

2009. január 1. óta a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzi a díjköteles utakat, az ÁAK Zrt. többek között a képek elkészítését végzi és működteti az ügyfélszolgálati rendszert. A kontroll háromféle módszerrel működik:

– 12 keresztmetszetben fixen telepített kamerákkal
– Változó helyszíneken, 30 darab, járműre szerelt mobil kamerával
– Megállítással dolgozó, NKH-s mobil ellenőrző csoportokkal

Az ellenőrzéshez szükséges kamerákat az Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemelteti, és feldolgozza a rögzített képeket, betartva minden adatvédelmi előírást. Tavaly csaknem 2,8 millió kamerás felvételt értékeltek ki a cég munkatársai.

Felülbírálható a navigáció

Öt éve is kicsivel 14 000 forint alatt volt a jogosulatlan sztrádahasználat tarifája

Öt éve is kicsivel 14 000 forint alatt volt a jogosulatlan sztrádahasználat tarifája


Duplán fizetni sem öröm, de sokkal többe kerül tudatosan vagy tévedésből, de matrica nélkül autózni díjköteles úton. A bliccelők aránya a hatékony ellenőrzési rendszernek köszönhetően nem éri el a vignettás rendszerek 1-2 százalék közötti európai átlagát, de a navigációsrendszerek terjedésével egyre többen hajtanak fel fizetős útra, matrica nélkül.

Az útvonaltervezésből kiiktathatók volnának a fizetős szakaszok, de erről sokan nem tudnak vagy megfeledkeznek, cserébe szolgaian követik az iránymutatást.

A pótdíj 13 750, a vészsáv 100 000 Ft

Sokszor nincs lehetőség visszafordulni vagy félreállni sem, hogy sms-ben vegyen matricát az autós, mielőtt az első ellenőrzési ponthoz ér.

A büntetések a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által kezelt és működtetett Útpénztárba vándorolnak és csak a közúthálózat üzemeltetésére valamint fenntartására fordíthatóak

A leállósávban pötyögni veszélyes és drága vétség, büntetési tétele sokszorosa a pótdíjénak. (A megállást 100 ezer forinttal büntetik a rendőrök, a vészsávon autókázás tarifája 150 ezer Ft.)

“Az autósok sokszor nem tudják pontosan a saját rendszámukat és a vásárlás során rossz vagy már eladott, egyéb családi, céges stb. rendszámot adnak meg vagy keverik fel azokban a betűk, illetve számok sorrendjét” – említ példákat a pótdíjazások okaira Csohány Domitilla. Sokan nem győződnek meg arról, hogy korábban vásárolt e-matricájuk tényleg érvényes-e, és így akár több alkalommal is díjfizetés nélkül közlekednek.

Elég sokan kapnak 13 750 forintról szóló, ún. alap felszólító levelet és az alacsonyabb összeg 15 napon belüli meg nem fizetésekor esedékes, 68 750 forint maximális pótdíjat követelő levelet.

218 ezer felszólító levél

2010-ben előbbiből csaknem 173 ezret, utóbbiból 45 ezret postázott az autópálya-kezelő vállalat. Ha az üzembentartó a második felszólító levél hatására sem fizet, a kintlévőség behajtását az ÁAK Zrt. ügyvédi irodákra bízza.

Méltányosság nincs a jogszabályban

Pótdíjazási ügyekben sokan számon kérik az ÁAK-n a méltányosság hiányát, de ez nem rajtuk múlik. A szabályozás egyértelmű, az Útpénztárról szóló rendelet nem teszi lehetővé a méltányosság megfontolását sem. Mindig kifizetődőbb elsőre figyelmesen eljárni, mint utólag futni a pénz után.

Kommentek

  • péloday

    Ez tetszik :-Az ordenáré BMW-sekről nem az állam tehet, de kár, hogy a rendőrség nem üldözi kiemelten ezeket a nyári dugókban mindennapos és a szabálykövető többséget rendkívül irritáló, pofátlan csalókat. Persze márkától függetlenül .

    Hát persze,persze :) Miért pont a bimmeresek nem is értem . :)

  • vlevi

    Van olyan program (androidos telefonra), ami le tudja kérdezni, van-e autópályamatricád.

  • salapapa

    miértmiért… talán csak mert! 8-)

  • megmondo

    Ez óriási! “…A matrica meglétéből következtetni lehet például arra, hogy az illető lakhelyétől távol jár, a 10 napos vagy havi matricából arra is, hogy hosszabb időre elutazott, tehát otthona védtelen a betörésektől. ” Akkor jégakkut se vásároljunk, mert esetleg kifigyelik, hogy hova visszük, és ebből következtetni lehet arra, hogy el fogunk utazni.

  • lukit

    Azért lehet dupla matricát venni, mert a hüjeség ellen nincs orvosság.

    Emailben a forgalmi másolatát beküldve megmondják, hogy van-e matricád.

    Hibás rendszámra vettél matricát? Nem kellett alárni, amikor megvetted?

    Stb, stb … a tisztelt cikkíró elcseszte és most másokon akarja számonkérni, hogy miért engedték, hogy elcsessze. Töketlen.

  • a.szorenyi

    Kedves lukit! Értő olvasásban nem lehet túl erős, mert a történet egy kollégámmal esett meg, csak én írtam róla. Nem tudom, hogy így érdemes-e egyáltalán vitatkoznom Önnel, de próbálja meg félretenni az irántam ismeretlenül érzett ellenszenvét! A cikk első fele arról szól, hogy a tévedő ember többször fizethet ugyanazért a szolgáltatásért, a modern elektronikus rendszerek korában és ez szerintünk nincs jól. Még akkor sincs, ha az egyik oka az adatvédelmi törvény. És nem volna szebb a világ, ha nem kellene e-mailben forgalmimásolatot beküldeni, hanem megtudná egy hívással, azonnal, hogy van-e érvényes matrica? Nem volna jobb értesülnie az autósnak a jogosulatlan használatról, hogy ne fusson be 10x 13 750 Ft büntetés egy elvétett tíznapos matrica nyomán? Mert sokan vannak annyira tehetségtelenek, hogy rossz számot hagynak jóvá. Ön még soha nem állt pl. rossz sorba és bosszankodott az orrára koppintó nagyokosokon, hogy ez a kilences ablak, nem a négyes, álljál sorba még félórát, mert elcseszted, töketlen? További hibamentes életvezetést kívánva, üdvözlettel, Szörényi András

  • Macsingaga

    Max egyetertek a cikk irojanak a valaszaval.

    A mai modern korban nem igaz hogy nem lehet felallitani egy gyors,hatekony rendszert ami kiszuri az ilyen hibakat!

    Persze ha arra hajaznak hogy a potdijakbol,meg a buntikbol 100-szor annyi jon be,akkor ertheto a dolog!!
    Mert azt a BEKAT mar lenyeltuk hogy nalunk dupla aron keszul autopalya a sok hegy,alagut,volgyhidak miatt,de hogy ez a banda meg a rendesen ADOfizeto,autopalya hasznalo allampolgarait szivatja az mar TOBB A SOKNAL!

  • sanyika1973

    Érdekes dolog esett meg velünk. Egy tánccsoporttal bérelt autóbusszal 1 napra mentünk Bp.-re.Reggel megvettük az 1 napos matricát. Elhúzódott a tartózkodásunk, így este 23.56-kor kértünk egy egynapos matricát a következő napra. A bezinkutas figyelmeztetett ellenőrizzük a rendszámot, rendben volt. Elindultunk a busszal, és jobban megnézve a nyugtát vettük észre, a kutas arra a napra adta a matricát. Így a létező matricához, még kaptunk, egy napi árért 4 perc autópálya használatot. Visszafordultunk, de mikor visszaértünk közölte a kutas sajnálja, miért nem néztük meg jobban előtte a nyugtát. Nem jelzett a rendszer, hogy arra a rendszámra, arra a napra már van matrica, sőt azt sem jelezte, hogy négy perc alatt fel sem tudunk menni az autópályára! Újabb matricát kellett vennünk!

  • Lipi1945

    Egy javaslat, ha a kocsira összevissza midnenki vásárolgat matricát, vagy elfelejtjük, hogy mi magunk mennyi időre vettünk. Berakunk egy kis cetlit a forgalmiba, amire felírjuk vagy megkérjük akinek odaadjuk a kocsit, hogy írja fel, hogy meddig érvényes a matricánk, ha kapunk blokkot róla akkor elég csak azt berakni. Probléma megoldva.

  • Funkyman

    “Azért lehet dupla matricát venni, mert a hüjeség ellen nincs orvosság.”

    Azért ez így erős. Dolgoztam egy multicégnél, ahol szép nagy autópark volt. Voltak a cégnek saját autói, béreltek, lízingeltek, stb. És teljesen vegyes volt, hogy melyiken volt éves matrica, és melyiken nem. Volt, amelyikre vettek, volt, amelyikre nem.

    Nem egyszer előfordult, hogy adtak egy kocsit, hogy menjek el ide vagy oda vele. És akkor jött a kérdés: van-é rajta matrica. Telefonálgatás, hogy ezt ki tudja, stb.

    Gondolom az autós újságíróknál pláne nem lehet tudni. Tesztautók jönnek és mennek, a fene tudja, melyiken van érvényes matrica.

    Szóval nem csak az “elfelejtettem, hogy a saját kocsimra vettem-e” szitu létezik…

    És azt senki ne mondja nekem, hogy nem lehetne simán megoldani, hogy ilyen esetekben figyelmeztessen az okos rendszer.

  • Lipi1945

    Funkyman – 2011.08.19 15:59:

    Azt tuti meg lehet oldani, de itt jogi problémák vannak. Ha jól értem, konkrétan az, hogy az én kocsimra, bárki, boldog és boldogtalan vehet matricát, de ahhoz, hogy van-e matrica a kocsimon, már senkinek semmi köze.

  • huszargabi

    Amikor még volt 1150ft körül téli matrica,én sms ben vásároltam meg szgk ra, 4 napra.Elütöttem az utolsó számot,és a kérdésre hogy rendben van e a nem szót írtam be,más lehetőség nem is lévén.A rendszer gratulált a sikeres vásárláshoz.Közel dolgozom a budaörsi sztrádafelhajtóhoz és itt a gyorsétterem alatt van az ügyfélszolgálati iroda Nosza le a lépcsőn mutatom, mondom a méltánytalanságot és hamar meg is nyugtattak, hogy 1000ft ért kiigazítják a hibát.Amúgy meg minden szó igy a no szócska is igen, kérem parancsot generál, a csaló rendszerükben.Az egyetlen ellenszer kb 15 perc telefonszám pihentetés után enged fel a rendszer hogy más tartalmú változtatást végezz,pl rendszámot módosíts.

  • KRt

    Ha már a mobilszolgáltató leveszi a maga közvetítői díjját akkor nem lehetne, hogy ne napokig tartson amíg átadja az adatokat és akkor lenne lehetőségete a T. társaságnak azonnal szólni, hogy már van matrica az adott időszakra. Azt is tudom, hogy nagy pénz benne de igazán szólhatna a matrica a vásárlástól számitot 96 órára és nem 4 napra.

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.