Autópálya

Európában nagyjából kétféle módja van annak, hogy az autóstól bezsebeljék az autópálya használatának díját. Míg Ausztriában, Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában, Szlovéniában, Romániában a matricás megoldást részesítik előnyben, addig Olaszországban, Franciaországban, Horvátországban, Szerbiában, Lengyelországban szakaszonként, az úthasználattal arányosan kell fizetni.

  Matricaárak* Pótdíjak Megjegyzés
 Ausztria 7,9-23-76,5 120 vagy 300-tól Pótlólagos helyszíni útdíj vagy nemfizetés esetén büntetés
 Csehország 10,5-15-50,5 200-tól 
 Románia 3-7-28 120-tól 
 Svájc 31,5** 31,50+70 Megvetetik a hiányzó matricát
 Szlovákia 7-14-50 500-ig 
 Szlovénia 15-30-95 300-800 Helyben kifizetve csak 150

*Heti-havi-éves, kivéve Csehország: 10 napos és Ausztria: 10 napos/2 havi
**Svájcban nincs heti és havi matrica, éves díjjal kedveskednek a turistáknak
Minden ár euróban értendő! Forrás: ADAC német autóklub, 2011. május

Személyautóval Németországban ingyenes az autópálya-használat

Személyautóval Németországban ingyenes az autópálya-használat


Lehet rajta vitatkozni, hogy melyik a jobb, olcsóbb megoldás, de az tény, hogy utálatos dolog a fizetőkapuknál lassítani, vacakolni az apróval, bankkártyával esetleg órákat várni a dugóban. És persze sokkal balesetveszélyesebb is.

A matricás megoldás jóval kényelmesebb, csak meg kell venni, aztán más dolgunk nincs vele. Fontos, hogy a legtöbb országban nem elég, ha van autópálya-matricánk, azt a szélvédő meghatározott pontjára fel is kell ragasztani. Különben nem érvényes.

Németország üdítő kivétel, ott belefér, hogy az autósok ne fizessenek a sztrádahasználatért. Emellett ebben az országban vannak egyedül sebességkorlátozás-mentes szakaszok is, ahol büntetlenül száguldhatunk, amennyivel csak tudunk.

A környező országokban matrica megvásárlásával kell fizetni az úthasználatért, egyedül Horvátországban működik a kapus rendszer

Kevesebbe kerül a szlovák és a cseh úthasználati díj, mint a magyar. Figyelni kell rá, hogy a fejlett hazai elektronikus rendszerben elég megváltani a jogot, de a legtöbb országban még a levonót kell felragasztani a szélvédőre, az előírt módon

Kevesebbe kerül a szlovák és a cseh úthasználati díj, mint a magyar. Figyelni kell rá, hogy a fejlett hazai elektronikus rendszerben elég megváltani a jogot, de a legtöbb országban még a levonót kell felragasztani a szélvédőre, az előírt módon


Svájcban nehéz spórolni, ha átlépjük a határt, akkor jó eséllyel ránk melegítik az éves autópálya-matricát. Rövidebb ideig érvényes nincs, és általában a határon posztoló egyenruhást az sem nagyon érdekli, hogy utunk során mi egyáltalán nem kívánunk sztrádán haladni. Szerencsére az éves matrica ára nem elviselhetetlen, jelenleg 38 frankot, durván 8400 forintot szednek el érte a helvétek.

Sztrádadíjak: itthon a legdrágább

Ha megnézzük, a matricás megoldást választó országok árait, akkor kiderül, hogy itthon irreálisan drága az autópálya-matrica. Míg itthon 40 000 forintot kérnek el az egy évig érvényes jogosultságért, addig átszámolva a szlovén matrica 25 400, az osztrák 20 400, a bolgár 9100, a svájci 8400, a román pedig 7500 forintba kerül.

Ha Európába utazunk, érdemes úgy tervezni az útvonalat, hogy minél nagyobb távot autózzunk olyan országokban sztrádán, ahol ez olcsón megúszható.

Tankolás

Belgiumban a legdrágább az üzemanyag, de francia, olasz és német kutakon is fáj tankolni

Belgiumban a legdrágább az üzemanyag, de francia, olasz és német kutakon is fáj tankolni


Bár az üzemanyagárak nagyjából hetente változnak, azért akad néhány olyan ország, ahol kirívóan sokat kell fizetni a benzinért, gázolajért.

Üzemanyag szempontból drága helynek számít Hollandia, Dánia, Olaszország és Franciaország, és aránylag olcsón kaphatunk benzint Lengyelországban, Szlovéniában és Horvátországban. Mi valahol középtájon állunk a hazai árakkal.

A szokásos aranyszabályt itt is érdemes betartani, ha nem sietünk, és letérünk a sztrádáról, akkor egy-egy teletanknál – ez is lényeges, hogy a lehető legritkábban álljunk meg tankolni, és akkor mindig töltsük tele a tankot – bőven megéri a kerülő.

Üzemanyagárak euróban (95-ös benzin / gázolaj, l)
Belgium1,68 / 1, 44
Franciaország1,61 / 1,41
Németország1,55 / 1,41
Olaszország1,54 / 1,40
Svájc1,47 / 1,56
Csehország1,44 / 1,41
Ausztria1,38 / 1,31
Horvátország1,33 / 1,26

Az árak euróban értendők. Forrás: ADAC német autóklub

A környező országok közül Ukrajnában a legnagyobb élmény tankolni, az üzemanyagárak hazai szemmel viccesen alacsonyak. Rossz hír, hogy a határon befelé apró papírost kell kitöltenünk a rendszámunkkal, és az autó tankjában lötyögő vám- és adómentesen behozott üzemanyag mennyiségével. Tehát hiába tűnik jó befektetésnek, egy kilencven literes üzemanyagtankú járgánnyal nem ingázhatunk a végtelenségig legálisan a két ország között.

Európai összevetésben a hazai üzemanyagárak átlagosak

Parkolás

Jobb a fizetős övezeten kívül letenni az autót és tömegközlekedéssel indulni városnézésre

Jobb a fizetős övezeten kívül letenni az autót és tömegközlekedéssel indulni városnézésre


Reménytelen vállalkozás lenne felsorolni, hogy Európában hol, mennyit kérnek a parkolásért, hiszen csak Budapesten is több tucatnyi különféle tarifát találunk. A legtöbb városban azonban  spórolhatunk úgy, hogy még az ingyenes zónában letesszük az autót, és besétálunk/bebuszozunk a minket érdeklő látványosságokhoz.

Kelet-európai megoldás, de nagyobb szupermarketek, bevásárlóközpontok parkolójában ingyen letehetjük az autót, ha van hozzá képünk. Ha nagyon háborog emiatt a lelkiismeretünk, akkor ugorjunk be valamelyik boltba, és vegyünk egy zsömlét.

Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával

További cikkek a témában a www.mindennapipenzugyeink.hu weboldalon