Kollégánk tesztautóért ment a General Motors központjába, Budaörsre, amikor a parkolóban a vadonatúj Insigniák árnyékában kiszúrta a szerényen meghúzódó fehér F Astrát. Közelebb ment hozzá, hogy megnézze, mit keres ott ez az öreg, narancssárga indexes jószág, és beugrott neki, hol látta utoljára a kocsit. A múzeumban.

Ritkán éri nap, rendszerint a Közlekedési Múzeum árnyas termében hűsöl

Ritkán éri nap, rendszerint a Közlekedési Múzeum árnyas termében hűsöl


A magyar Opel most húsz éves. Ezért a cég kikérte a Közlekedési Múzeumból egykori saját adományát, az első Szentgotthárdon legyártott magyar Opel Astrát, hogy büszkén mutogathassa a népnek jubileumi rendezvényein. Megpróbáltuk elkérni egy tesztkörre a kocsit, de kiderült, nem megy ez ilyen könnyen.

Az öreg fehér autó, bár közönséges személykocsinak látszik, valójában egy múzeumi tárgy, méghozzá állami múzeumi darab.

Éppúgy lehetetlen tehát beindítani, egyesbe rakni és elindulni vele, ahogy egy honfoglaláskori cserépedényben sem állhatunk neki spagettit főzni, vagy ahogy Mátyás király kardjával sem szeletelhetünk szalámit. Tulajdonképp azt sem lehet tudni, beindulna-e a húsz éve álló motor, ha valaki tenne egy akkut az Astrába, és felöntené olajjal a kartert.

18 kilométer 19 év alatt

Talán igen, talán nem. A tömítések, gumi, műanyag alkatrészek, de még a fékek talán még jobban is öregszenek egy temperált csarnokban, mint az autót időnként meg-megjáratva. Fura, hogy bár egy autó külsejét leginkább az UV-sugárzás és a sózott utak öregítik – ez pedig nem sokat kapott egyikből sem -, a kocsin kívülről is látszik a kor. A kéderek már nem olyan ruganyosak, mint rég, a fényezés is mattabb, mint lehetett majd’ húsz éve.

A vonószem az autó legkopottabb alkatrésze

A vonószem az autó legkopottabb alkatrésze


Sőt, még húzásnyomok is vannak rajta: a bal első sárvédőt és az első lökhárítót is megkaristolta egy óvatlan látogató vagy egy részeg teremőr. Ahogy lehajoltunk a sérüléseket fotózni, azt is megláttuk, melyik az Astra legjobban elkopott alkatrésze: a vonószem. És azt is, hogy még egy múzeumi magyar autó sem lehet teljesen hiánytalan és gyári: a szelepsapka valahol elkallódott.

Bár a magyar Opel tényleg húszéves, EZ a magyar Opel még csak 19. Az első Astraként 1992. március 13-án, pénteken gördült le a gyártósorról, személyesen Antall Józseffel volánja mögött. Tudják, mennyi volt az Astra alapára akkor? 995 ezer forint.

Szabad ég alatt az első szentgotthárdi Astra 1

A péntek 13 nem volt rossz ómen sem a márka, sem a magyar leányvállalat szempontjából. Több mint 80 ezer autót gyártott le a magyar üzem, a Kadett utódja immár negyedik generációját éli, sikerrel. Kérdés persze, hogy a tényleg remekül sikerült legutolsó Astra lett-e négy és félszer jobb a réginél, vagy csak az inflációnak köszönhető, hogy immár nem egy, hanem 4,5 milliót kell fizetni egy alap-Astráért!