A konkurencia nagyon lelkesen vetette be magát a B125 néven elhíresült akcióba: legyen szabad B kategóriás, magyarul autójogsival 125 köbcentiméterig robogót, motorkerékpárt is vezetni! Nem csak a Totalbike, de a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete is támogatja ezt az elképzelést. Ők friss piacot sejtenek azokban, akik autójuk mellé külön motorostanfolyam nélkül esetleg vennének egy épkézláb menetteljesítményre is képes nagyobb kismotort.

Derbi Mulhacén, kívánatos csúcs-125-ös a millió feletti kategóriából

Az ötlet nem csak azért életképes és támogatandó, mert több EU-tagállamban is ilyen megengedő a szabályozás, és ha nekik lehet, nekünk miért ne. És nem is csak azért, mert ha pár autós átülne két kerékre, csökkenne a dugó és a szmog a városokban. Hanem azért is, mert legalább legalizálna egy már amúgy is létező gyakorlatot.

A Vezess olvasói is támogatják az elképzelést:

A Vezess olvasói is szeretnének B-s jogsival motorozni

Aki robogózik Magyarországon, főleg Budapesten, tudhatja: nagyon veszélyes, ha a robogó nem tudja felvenni a forgalom tempóját. Aki van olyan szabálytisztelő (hülye?), hogy 50-es robogójával, kismotorjával betartja a KRESZ-ben említett 40 km/h sebességhatárt, és így közlekedik mondjuk a Hungária körúton, kezdheti összerakosgatni a koporsópénzt; előbb-utóbb elsodorja egy autós.

Nem is szívesen járnak a robogósok gyenge géppel. Inkább járnak erőssel, ami csak papíron 50-es. A robogók, főleg a fővárosi robogók jelentős része már most is 125-ös, vagy még nagyobb. Ezt a tulajdonos akár vámpapírral is tudja igazolni, még akkor is, ha a motorblokkon, vagy akár a műanyagelemeken látványos számok jelzik: 125, 150, netán 250. De a tényleg 50-es robogókból is szinte kivétel nélkül kivevődött már a KRESZ miatt beépített gyári fojtás, hogy a pizzafutárok még nagy dobozzal is kényelmesen tarthassák legalább a nagyobb főutakon jellemző és kívánatos 60-70-es tempót.

Idézetek robogóhirdetésekből – 125-ös Suzukikra keresve, az első oldlon

Egy szép Aprilia Sportcity 125. Most A-s jogsi kell hozzá, Németországban elég lenne a B-s önmagában.

Egy szép Aprilia Sportcity 125. Most A-s jogsi kell hozzá, Németországban elég lenne a B-s önmagában.


“Eladó egy jó állapotú Burgman! 125 ccm de 50es ként használom!”

“Eladó SUZUKI ADDRESS V125G típusú kistestű 4 ütemű robogó. 50-es papírokkal.”

“Jó állapotú, elöl hátul tárcsafékes, vízhűtéses, 50-es papírokkal.”

“Kiváló állapotú 125cc 4 ütemű robogó, 50-es adásvételivel.”

Tehát a szokásos magyar lakossági védekező mechanizmus működik. Feleslegesen korlátoz az állam? Sebaj, megoldjuk okosba’.

125-ös volt a Danuvia is

És mégis: a hivatalos út, hogy a kormányzat járuljon hozzá a 125 köbcentis, városi közlekedésre valóban alkalmas robogók vezetési jogának kiterjesztéséhez, valószínűleg járhatatlan. Az MGE és a Totalcar (mellesleg már lefújt) kezdeményezése ugyanis bármennyire is logikus józan paraszti ésszel, legalább ennyire illogikus az EU-pénzektől függő kormányzati ésszel.

Van ugyanis egy úgynevezett Fehér Könyv (White Paper) nevű dokumentumcsomag, ami – leegyszerűsítve – az EU pozitív trendek gerjesztése iránti törekvéseinek gyűjteménye. Ennek pedig van egy közlekedési fejezete. Ez egyebek mellett azt is rögzíti, hogy: “A közúti baleseti halálozást 2050-re szinte nullára kell csökkenteni. E céllal összhangban az Európai Unió arra törekszik, hogy 2020-ra felére csökkenjen a közúti sérülések száma.”

125-ös Suzuki, remek városi váltós motor egy autó mellé

Innentől a helyzet egyértelmű. Az EU azt akarja, hogy csökkenjen a balesetek száma. Az EU pénzt ad fejlesztésekre a magyar államnak. Ha az EU azt látja, nem teljesülnek a céljai, nem ad tovább pénzt, akár vissza is von már lekötött forrásokat. A magyar kormány EU pénzekből fejleszt és javít életszínvonalat, ezáltal biztosíthatja a politikai hatalmát hosszú távon. Vagyis helyből kaszál el bármilyen olyan törekvést, ami EU-s célkitűzéseket veszélyeztet.

A fenti logikát a B125-ös problémára leképezve: a motorozás veszélyes. Több motoros – több veszély. Ha a B-s jogsival rá lehetne ülni motorra, több lenne a motoros, több lenne a baleset, gondolkodik az állam. (Ez átmenetileg különben tényleg szinte biztosra vehető; a B-s jogsi kiterjesztése valóban rutintalan autósokat tehetne két kerékre.) Egy EU-s vállalás nem teljesítése források visszavonásával jár, járhat. Tehát nem lesz B-kategória kiterjesztés.

Cikkünk egy sorozat része, melyben sorra vesszük a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció lobbiakciójának témáit. Ezek:

  • B-s jogsi kiterjesztése 125 köbcentis motorkerékpárokra
  • A személyautókhoz kötődő ÁFA-ellentmondások feloldása
  • Külföldi rendszámmal közlekedő magyarok megregulázása
  • Kilométeróra-manipulálás szigorú büntetése
  • Gazdasági totálkár intézényének újragondolása
  • Szürkeimport visszásságainak kezelése
  • Regisztrációs adó korszerűsítése
  • Forgalomból kivonás szabályainak átgondolása
  • Környezetvédelmi elenőrzések gyakorítása
  • Illegális bontók felszámolása