Vezetéstechnika

Miért félnek a nők a vezetéstől? A közlekedési kultúra hiánya miatt? Nem kapták meg a megfelelő tudást az autósiskolában? Párjuk bizonytalanítja el őket? Hogyan lehet legyőzni a félelmet?


Olvasónk kérdezi

Feleségem, bár van jogosítványa, utál vezetni. Azt mondja, hogy fél, illetve ideges lesz vezetés közben. Meg lehet-e tanítani, hogy szeressen vezetni?

Szakértőnk válasza

Tisztelt Kérdező!

A vezetéstől való félelem agresszivitást is kiválthat

A vezetéstől való félelem agresszivitást is kiválthat


Megtanítani valakit vezetni, az egy dolog. Elérni, hogy szeressen vezetni, egy másik dolog. Elérni, hogy vezetés közben ne féljen és ne legyen ideges, az egy harmadik történet.

Csak az adott embert vezetés közben látva lehet megítélni, hogy belső vagy külső tényezők megjelenése okozza-e nála a félelmet vagy az idegességet. Amire biztosan szükség lehet, ha Ön megpróbálja elérni nála, amit szeretne: bizalom, odafigyelés, türelem, tudatosság, kitartás és megfelelő mennyiségű idő.

Azt gondolom, ha ez mind megvan, és vezet vele hetente 2×2 órát a forgalomban két hónapon át, talán jobban fog vezetni, de szeme se rebbenjen, ha a végén azt fogja mondani, hogy ő még mindig fél egy kicsit. Ön vélhetően ugyanazt nem fogja érteni a végén, amit már az elején sem.
De mitől fél? És erre ő csak néz, nagy kerek szemekkel, és azt mondja, nem tudom.

A félelem fakadhat abból is, hogy a sofőr nem érzi az autó határait

A félelem fakadhat abból is, hogy a sofőr nem érzi az autó határait


a.) Ha ekkor Ön megnyugszik, és úgy ítéli meg, hogy mégiscsak hasznos volt megbeszélni vele a dolgokat a vezetés biztonsága kapcsán, mert már kicsit biztonságosabban vezet, mint annak előtte, akkor már megérte. Mindkettőjüknek, sőt nekünk, többi közlekedőnek is.

b.) Ha Ön  a válasz után egyre idegesebb lesz, és hiábavalónak érzi a dolgot, a belső felelősségérzetétől vezérelve mégis tett valamit. Ha nem is sikerült maradéktalanul, de legalább megpróbálta.
Nem szeretnék személyeskedni, és okoskodni sem, de úgy gondolom, néha a férfiak türelemhiánya az oka annak, hogy a hölgyek a félelemből nem tudnak hajtóanyagot csinálni, és vélt vagy valós félelmüket nem tudják legyőzni.

Maga a vezetés egy rendkívül komplex tevékenység, és a hölgyek, érzékenyebb limbikus rendszerük révén, nehezebben élnek meg nehéz helyzeteket, azokon nehezebben lépnek túl, és ha nem találnak időben magyarázatot, kialakulhat bennük egy magától meg nem szűnő félelem.

Egy vezetéstechnikai tréning is sokat segíthet

Egy vezetéstechnikai tréning is sokat segíthet


Az egy jelzés, ha a félelmükről beszélnek, valószínűleg náluk veszélyesebbek a minden körülmények között csendes, vagy ordítozó, agresszív, tuti magabiztosak. Nyilván mindenki ismer ilyeneket is.

Olvastam mostanában valahol, hogy a balesetben vétlen áldozatként érintett személyek aránya 53%. Autópályán 130-cal haladva megteszünk 36 métert másodpercenként. Eddig túl gyakran nem kellett azzal számolnunk, hogy szembe jön valaki tudatosan, vagy tévedésből.

A helyzet a javuló baleseti statisztikák ellenére szerintem nem javult az elmúlt időben. Az oda nem figyelés, a törvények be nem tartása, az általános szabályok megszegésének napi gyakorlata, a fáradt vezetők tömege az utakon, a túlhajszolt életmód, az állandó időkényszer alatti vezetés, a képzés elmaradottsága, a hatékony önkéntes, vagy kötelező utánképzés rendszerének hiányosságai csak egy pár tényező, melyek a közlekedő “normálisokat ” egyre jobban elgondolkodtatják.

Jó, ha nem a forgalomban találkoznak az első hóval

Jó, ha nem a forgalomban találkoznak az első hóval


Pár évvel ezelőtt a tréningre érkezők azért jelentkeztek, mert azt tartották a legfontosabbnak, hogy ha havon, jégen megcsúszik az autójuk, begyakorolják a mozdulatsorokat. Nálunk ma egyre többen keresik a magasabb sebességű tréningeket, és már nem a műgyanta pályára kíváncsiak, hanem az életszerű tempóval történő gyakorlás valós tapasztalataira. Ezért nem használunk szimulátort.
Sokan szembesülnek mostanában azzal, hogy nem havon, jégen történik a súlyosabb kimenetelű balesetek nagy része. Akkor mindenki be van … lassulva.

Húsz éve vezető urak jönnek önként tréningre, mert vettek egy 170 lovas autót, és ösztönösen érzik, nem árt, ha nem az úton ismerik meg az autó viselkedését határhelyzetekben. Mert féltik a családjukat. Pedig ők azt gondolják, hogy szeretnek, és tudnak is vezetni. De már ők is gondolkodnak.

Egy jó tréning magabiztossá tehet

Egy jó tréning magabiztossá tehet


Felnőtt egy nemzedék, akinek a gyerekei már elkérik az autót szombat este, és van min izgulni, míg haza nem ér. Lehet , hogy 25 évvel ezelőtt, vagy legalább azóta kellett volna más példát mutatni?
Van mit bepótolni, az hogy “mi férfiak” azt gondoljuk, hogy tudunk és szeretünk vezetni, az már lehet, hogy kevés, sőt még az sem biztos, hogy ez igaz, csak hízelgünk magunknak.
Felnőtt egy nemzedék, aki nem biztos, hogy jó mintákat látott.

Nincs feleségem és gyermekem, akik elkérnék az autót szombat este. A közlekedésbiztonság témakörébe a szakmai érintettség oldaláról látok bele, mióta hivatásomul választottam az instruktori munkát. 1998 óta évente több mint ezer vezetőnek a gyakorlati képzésében veszek részt. Naponta beszélek olyan emberekkel, akik elkezdtek gondolkodni azon, hogy a kardot pajzsra kellene cserélni.
Ezért választottam hivatásomul az instruktori munkát, és létrehoztam hat éve egy saját pályát, hogy ne csak pofázzak, de tenni is tudjak valamit. Mindenféle támogatás, reklám, szponzor nélkül, csak azért mert komolyan gondolom.


Javasolom, hogy beszélje meg a feleségével , mi lenne, ha a félelemből hajtóanyagot próbálnának meg csinálni, és vállalnák, hogy közösen átértékelnék az ő vezetés közbeni magatartását, és első lépcsőben az Ön tapasztalatára építve elindulnának egy úton.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Autóvásárlás

Még egy ember, aki nemcsak helyváltoztatásra szeretné használni rég-új autóját. Fontos számára a megjelenés, vágyik rá, hogy járművével kitűnjön a tömegből. Félmillióért erre is van lehetőség, de a választáskor szükséges az óvatosság.


Olvasónk kérdezi

Az első generációs Ford Mondeo világautónak készült, akárcsak az új Focus

Az első generációs Ford Mondeo világautónak készült, akárcsak az új Focus


Tisztelt Cím!

400-500 ezer forintot szánok az autóra. Ez lesz életem első autója. Fontos, hogy legyen benne klíma, elektromos ablakemelő, megfelelő csomagtér, hátul is tágas ülés, metálfény, központi zár és különleges autóra gondoltam, ami után megfordulnak.

Milyen típusokat ajánlanak? És mire figyeljek vásárláskor?

Válaszukat előre is köszönöm!


Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

Mercedes W124

Mercedes W124


Amíg a különlegeshez el nem értem, egy első szériás Ford Mondeót vagy W 124-es, 1984-1995 közötti Mercedest ajánlottam volna, mert a kisebb autók ebben az árkategóriában nemigen rendelkeznek az elvárt extrákkal. De a különlegesnél megdőltem, talán egy gömbölyű, 1993-tól gyártott Mazda 626 lenne érdekes és praktikus is, de megfordulni nemigen fognak utána.

Marad a Rover 1993 és 1999 közötti 600-as sorozata, amely fedi a legtöbb elvárást. Mivel a Honda Accordra épül, annak megbízhatóságát is örökölte a Rover 600-as sorozata, ami még elég tágas is. Az SDi nevű dízelt és a kétezres turbós benzinest elkerülném, bármilyen szédítően gyors is az utóbbi, elég egy kétliteres szívó benzines.

Az autóvásárláshoz általánosságban ezen a linken talál tippeket, itt pedig külön a dízelekről. Alapvetően vigyen magával valakit, aki ért az autókhoz és bár ebben az árkategóriában ennek nincs nagy jelentősége, de nem árt a rétegvastagság-mérő, hátha kifog egy nem törött kocsit.

Üdvözlettel,
Szörényi András

Rover 600: Honda Accord grófnak öltöztetve

Hifi, tuning

Elsőre nem volt teljesen egyértelmű, hogy mire vágyik olvasónk, de az írásjeleket a megfelelő helyekre képzelve összeállt a kép. A csomagtartó méretének minimális csökkentésével szeretne jobb hangzást kapni. Megoldható.


Olvasónk kérdezi

“Hali!

Egy viszonylag komolynak mondható fejegységgel rendelkezem Blaupunkt san marino mp36 ehez mien szettet ajállanátok, a kocsi egy fiat punto 2 es a csomagtartóból nemszeretnék sokat elvenni olyan mély esetleg amit a kerékjárat fölé belehetne dobozolni vagy valami hasonló megoldás lenne jó.”

Szakértőnk válasza

Szia!

Ennél diszkrétebb beépítés az elképzelés

Ennél diszkrétebb beépítés az elképzelés


Egyedileg tudnánk a kerékjárat fölé gyártani egy üvegszálas ládát egy 25-cm-es mély sugárzóval, ami már kellő basszust ad, de nem veszi el a helyet a csomagtartóban. A rádiódra közvetlenül vagy erősítővel meghajtva szeretnél hangszórót csatlakoztatni?
Ha közvetlenül akkor a FUSION encounter szériát tudnám ajánlani, de ha esetleg erősítőben is gondolkozol akkor a PP-CM 525-ös hangszórót.

Üdv,
Team FUSION Hungary

Jog

Nem egyszerű bizonyítani, hogy a sárga – netán piros – jelzésen történő áthaladás elkerülhetetlen volt. Különösen nehéz ez azért, mert elképzelhető ilyen szituáció, de a az esetek nagy részében tudatos cselekedetről van szó. A “még éppen átférek” hozzáállás gyönyörű példája látható a galériában.


Olvasónk kérdezi

...de már sárgában hagyja el a kereszteződést

…de már sárgában hagyja el a kereszteződést


Tisztelt Ügyvéd Úr!

Az esemény röviden: sárga fényjelzésnél haladtam át, ezért kaptam 50 000 forintos bírságot. Emlékeim szerint ha nem tudok biztonságosan megállni a sárga fényjelzésnél még akkor át mehetek.
Kérdésem a következő lenne: hová tudok fordulni ügyemmel? Én ugyanis ezt a büntetést nem tartom jogosnak.

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Nyilván szabálysértési bírságról van szó, így kifogást nyújthat be, bíróságra fog kerülni az ügye. Ha nem elégedett a tárgyaláson kívül hozott végzéssel, nyugodtan kérje a tárgyalás tartását, és védje az igazát. Ha mást nem, a bírság mérséklését jó eséllyel el fogja érni.

Üdvözlettel,
dr. Orgoványi Krisztián

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!