20 éve történt

A kétszeres világbajnok Ayrton Senna győzelemmel kezdte az 1991-es idényt. Az Egyesült Államok Nagydíját már ötödszörre fejezte be az első helyen, hazájában, Brazíliában azonban még egyszer sem tudott nyerni.

Hét teljes Forma-1-es szezont tudott már maga mögött, ezalatt 26 győzelmet szerzett – a Phoenix-i volt a 27. -, de Interlagosban nem akart összejönni a siker.
Valószínű, több korábbi sikerét feláldozta volna azért, hogy hazai pályán állhasson föl a dobogó tetejére. Húsz éve sikerült neki. Igaz, ezt a győzelem sem jött össze könnyedén.


Interlagos, 1991. március 22.

A pálya 15 kanyart tartalmaz

A pálya 15 kanyart tartalmaz


“A nagy esőzés sem mosta el a háromnapos interlagosi verseny rajtját, így az eredeti terveknek megfelelően magyar idő szerint péntek délután megkezdődött a Brazil Nagydíj Forma-1-es autós gyorsasági világbajnoki futam küzdelemsorozata.

A 71 kanyarral nehezített 4325 méteres pályán elsőként az előselejtezőt bonyolították le, amely alapján eldőlt: melyik négy versenyző folytathatja a száguldást, s melyik négy kényszerül máris csomagolásra. Az egyórás erőpróba a finn J.J. Lehto sikerével zárult, rajta kivül az olasz de Cesaris, a belga Gachot, és a szintén olasz Pirro jutott tovább. – Eredmények:

Nem mai hírek

Nem, nem kerültünk időviharba. Csupán úgy gondoljuk, hogy jópofa dolog visszanézni, milyen dolgok estek meg az elmúlt száz évben az autózás történetében. És az MTI Sajtóadatbankjának (szerkesztőségi munkanéven csak MTI Classic) hála ezt meg is tehetjük. Szemezgetünk a régmúlt hírei között, az arra érdemeseket – érdekeseket, furcsákat, meghökkentőket – pedig Önök elé tárjuk.

Továbbjutottak:
1. J.J. Lehto (finn, Dallara) 1:19.540 p
2. Andrea de Cesaris (olasz, Jordan) 1:20.150
3. Bertrand Gachot (belga, Jordan) 1:20.184
4. Emanuele Pirro (olasz, Dallara) 1:20.567

Kiestek:
Eric van de Poele (belga, Lambo) 1:21.919 p
Nicola Larini (olasz, Lambo) 1:22.944
Pedro Matos Chaves (portugál, Coloni) 1:23.231
Olivier Grouillard (francia, Fondmetal) 1:23.951

A pénteki edzésnapon remekelt a világbajnoki címvédő, a brazil Ayrton Senna: előbb a szabadedzésen, majd az első időmérő edzésen is a leggyorsabbnak bizonyult. – Eredmények:

Szabadedzés:
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:33.780 p
2. Stefano Modena (olasz, Tyrrell) 1:34.247
3. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 1:34.453

Időmérő edzés:

1. Ayrton Senna 1:18.711 p
2. Jean Alesi (francia, Ferrari) 1:19.350
3. Gerhard Berger 1:19.557″

Jean Alesi a pénteki időmérő edzésen a második, a versenyen a hatodik helyet szerezte meg


Sao Paulo, 1991. március 23.

“A Forma 1-es autós gyorsasági világbajnokság idei második versenyén, a vasárnapi Brazil Nagydíjon is a világbajnok Ayrton Senna rajtol az élről – pályafutása során 54. alkalommal.
A 30 éves pilóta két hete megnyerte az egyesült államokbeli idénynyitót, s az edzéseredmények alapján minden esélye megvan arra, hogy hazai pályán is győzzön.

A rajtsorrend:
1. sor: Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda) 1:16.392 p
Riccardo Patrese (olasz, Williams-Renault) 1:16.775
2. sor: Nigel Mansell (brit, Williams-Renault) 1:16.843
Gerhard Berger (osztrák, McLaren-Honda) 1:17.471
3. sor: Jean Alesi (francia, Ferrari) 1:17.601
Alain Prost (francia, Ferrari) 1:17.739
4. sor: Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford) 1:18.577
Mauricio gulgelmin (brazil, Leyton-House) 1:18.664″


Interlagos, 1991. március 24.

“A világbajnoki címvédő brazil Ayrton Senna első hazai Grand Prix-diadalát aratta, miután az interlagosi pályán megrendezett Brazil Nagydíj Forma-1-es autós gyorsasági világbajnoki futamon a leggyorsabbnak bizonyult.

Eredmények:
1. Ayrton Senna (brazil, McLaren) 1:38:28.128 ó – 187.72 km/ó
átlagsebesség
2. Riccardo Patrese (olasz, Williams) 2.991 mp hátrány
3. Gerhard Berger (osztrák, McLaren) 5.416 mp h
4. Alain Prost (francia, Ferrari) 19.369 mp h
5. Nelson Piquet (brazil, Benetton) 21.960 mp h
6. Jean Alesi (francia, Ferrari) 23.641 mp h

Leggyorsabb kör: Nigel Mansell (brit, Williams) 1:20.436 p – a 35. körben

Senna végre hazájában is nyerni tudott 1

A vb-pontverseny állása a 2. futam után:
pilóták:
1. Ayrton Senna 20 pont
2. Alain Prost 9
3. Nelson Piquet és
Riccardo Patrese 6-6
5. Gerhard Berger 4
6. Stefano Modena (olasz, Tyrrell) 3

márkák:
1. McLaren 24 pont
2. Ferrari 10
3. Benetton és
Williams 6-6
5. Tyrrell 5
6. Larrousse 1

Mansell esett-kelt Interlagosban. Két futam után még pont nélkül állt

Mansell esett-kelt Interlagosban. Két futam után még pont nélkül állt


Ayrton Senna három nappal 31. születésnapja után remek ajándékkal lepte meg magát: annyi sikertelen próbálkozás után végre megnyerte a hazai futamot, a Brazil Grand Prix-t. A kétszeres világbajnok az első sorból, a legjobb helyről vághatott a 71 körös erőpróbának – pályafutása során 54. alkalommal birtokolta az úgynevezett pole positiont -, s megismételve két héttel ezelőtti phoenixi sikerét, ismét rajt-cél győzelmet aratott.

A dél-amerikaiak kedvencének, némi meglepetésre, ezúttal nem a nagy rivális ferrarisoktól kellett tartania, hanem főleg a Williams versenyzői, a brit Mansell és az olasz Patrese támadták. Igaz, Mansell nagyon balszerencsés napot fogott ki, előbb nem sikerült gyorsan a kerékcseréje, majd a csúszós pályán megpördült az egyik kanyarban, s a 61. körben a verseny feladására kényszerült.

Patrese az utolsó tíz körben 37 másodpercnyit dolgozott le hátrányából

Patrese az utolsó tíz körben 37 másodpercnyit dolgozott le hátrányából


A hajrában Patrese mindent egy lapra feltéve hajtott, Sennával szembeni mintegy 40 másodperces hátrányából az utolsó tíz körben harminchetet ledolgozott, de így is maradt közöttük csaknem három másodpercnyi különbség. A harmadik helyet több mint öt másodperces hátránnyal az osztrák Berger szerezte meg.

A pályafutása 112. Grand Prix-viadalán szereplő Senna nyolcadik kísérletére birkózott meg a feladattal, s nyert hazai szurkolótábora előtt. (Most is rengetegen voltak kíváncsiak a viadalra, a helyszínen mintegy 120 ezren követték figyelemmel az eseményeket.) A dél-amerikai kiválóság ezzel 28. Grand Prix-győzelmét könyvelhette el, s az örökranglistán maga mögé utasította a brit Jackie Stewartot, akivel eddig holtversenyben foglalta el a második helyet a 44 sikerrel éllovas francia Alain Prost mögött.


– Teljesen kihajtottam magam, jártányi erőm alig maradt – nyilatkozta Senna. – Szellemileg is nagyon megerőltető volt az erőpróba, de az az igazság: roppantul fáj a nyakam, a hátam, mindkét karom. Úgy érzem, Isten mellém állt, neki köszönhetem sikerem. Ezenkívül mi mást is mondhatnék: nagyon boldog vagyok.
A világbajnokság harmadik futamát április 28-án Imolában tartják.”