Ha az ember ismeretlen országba érkezik, felkészülés nélkül a lakókörnyezeten és az autóparkon tudja lemérni, milyen gazdasági egészségnek örvend az adott hely. Ha a messziről jött ember Ferihegyen száll le, még talán egy közepesen élhető európai környezetben is érezhetné magát.

A rendszerváltás után, lassan de biztosan fiatalodó autóparkunk feltöltődött “nyugati” gépekkel, a régi szocialista remekművek pedig mára csak a ragadós galajnak nyújtanak táptalajt, gondolhatnánk. Tény, a Dacia populáció igencsak megcsappant, szomszédjaink szinte útonálló módszerekkel vásárolták fel mindet a kilencvenes években.

Viszont a jelentős tömegben előforduló Lada – Škoda – Trabant – Wartburg kvartett nem tűnt el nyomtalanul. Sőt! Itt vannak valahol, megbújnak a padkák mellett, sunyiznak a kukák mögött, egyszerűbben szólva elvegyülnek a tömegben. Legalábbis a számok azt mutatják, hogy még rengeteg keleti vas rója útjainkat.  Ennek, és az elhúzódó válságnak köszönhetően mostanra 11,3 évre emelkedett a forgalomban lévő autók átlagéletkora. 

A számok nem hazudnak

Nem minden Lada szakadt persze, akad a szabályt erősítő kivétel

Nem minden Lada szakadt persze, akad a szabályt erősítő kivétel


Mint a Statisztikai Hivatal most közölt adataiból kiderült, hazánkban Opelből fut a legtöbb, a német márka autóból 429 636 darabot tart nyilván a 2010-re vonatkozó statisztika. Második legtöbb Suzukiból van, 404 ezer darab, de jelentős az aránya a Volkswagennek (261 832 db), a Fordnak (226 797 db) és a Renault-nak (190 923 db) is.

A lényeg viszont csak most következik, Ladából továbbra is írd és mondd-, 117 ezer darab fut a hazai utakon, ami közel annyi, mint a Toyoták száma (121 ezer). Trabantból van még 41 ezer, Wartburgból 27 ezer, de Moszkvicsból csak 1313 darab.

Mégis kevés érződik ebből a tömegből, legalábbis a fővárosban mindenképp. Itt pedig visszakanyarodhatunk az autópark és a gazdaság kapcsolatára. Mivel ez régiós szinten is összefügg, így a szakadt verdákat egyértelműen szegényebb megyéinkben kell keresni.

Van úgy, hogy nem vész el, csak átalakul

Van úgy, hogy nem vész el, csak átalakul


Ebben a kérdésben szintén a statisztikai hivatal számai lehetnek segítségünkre. Példánkban a Ladákat vesszük alapul, és nézzük meg, hogy a forgalomban lévő autók hány százalékát képezik az orosz vasak. Közép-Magyarországon az összes használatban lévő autónak mindössze 2,2% teszik ki, viszont ez az arány az Észak-Alföldön már 4,4%, a Dél-Alföldön pedig 5,1%-ig emelkedik.

Ugyanez a tendencia figyelhető meg a többi volt szocialista autómárka esetében is. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az említett alföldi területeken sokkal alacsonyabb a népsűrűség, akkor világosan látszik, merre bujkálnak a bizonyítottan nagy számban futó öreg autók.  

Tapasztalatainkat videón is megörökítettük, az objektivitást nehéz számon kérni rajta, de a személyes benyomások is sokat elárulnak. Miskolc és Budapest került összehasonlításra, és a képek magukért beszélnek. Csak egy szűk óra alatt hat Lada bukkant fel a borsodi megyeszékhelyen, míg a fővárosban mindössze egy. (Oké, nem bíztuk a véletlenre: a második kerületben, a Pusztaszeri úti körforgalomnál vettük fel a videót.)


A dőzsölő kevesek és a szegény milliók országa?

Tehát a csórók szakadt autókkal járnak, ez elég kézenfekvő, nem kell számbúvárnak lenni, hogy levonjuk ezt a következtetést. A szomorú az, hogy a szakadék egyre nő az ország, még európainak mondható, és a “Balkánhoz” közelítő területei között. Legalábbis az autópark tanúsága szerint, lassan de biztosan haladunk abba az állapotba, ahol a rozsdarágta krahácsok tömegében még szalonszagú prémium kategóriás autók futnak, és csak elvétve találunk “normális” középosztálybeli által vezetett “átlagos” középkategóriás autót.

Hogy szembesüljünk a jövővel, elég a szomszédos Romániáig menni, ott már jól érzékelhető ez a jelenség, Infinitik és Jaguarok szlalomoznak a Dacia-nyájak között, tátongó a szakadék, és nem várható a helyzet gyökeres változása.