Hogy is mondja a KRESZ?

(8) Az autóbusz forgalmi sávban

a) a menetrend szerint közlekedő autóbusz és trolibusz, a villamos, továbbá 20 és 6 óra között a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű;
b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetében (117/c. ábra) a kerékpáros,
bb) külön jogszabály alapján rögzített üzemmódú megkülönböztető jelzést adó készülékkel felszerelt
bba) sürgősségi betegellátásra rendszeresített gépjármű,
bbb) hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a tűzoltóság és a tűzoltó egyesületek közvetlen helyszíni beavatkozására rendszeresített gépjárműve,
bbc) a rendőrség közrendvédelmi és közlekedésrendészeti szolgálati ágának közvetlen helyszíni beavatkozásra rendszeresített gépjárműve,
bc) a betegszállító gépjármű,
bd) a személytaxi,
be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár közlekedhet. Más jármű erre a forgalmi sávra – a sáv keresztezését és a bekanyarodásra felkészülést kivéve – nem hajthat rá.

Busz, szabálytalanul

Busz, szabálytalanul


Hát ez baj. Mert ha így van, akkor Budapesten, a Fő utcában igen nehéz szabályosan parkolni a kijelölt várakozóhelyeken szegény autósoknak.

Az I. kerület egyik legforgalmasabb utcájának egyirányú szakaszán (aki nem ismeri a helyet: a Fő utca a Dunával párhuzamos, a Margit híd felől a Lánchíd előtt Clark Ádám térig szinte végig egyirányú utca) csaknem végig három sávra osztották az úttestet. A külső sáv parkolásra szolgál, az utca elején csak úgy szedett-vedett módon, a végén már fizetős zónában, kijelölt helyekkel.

Az igazi megoldás: se BKV-büdös, se autós kínlódás. Csak persze kicsit hűvös ilyentájt

Az igazi megoldás: se BKV-büdös, se autós kínlódás. Csak persze kicsit hűvös ilyentájt


Az út középső sávja buszsáv, rikító sárga felfestéssel, a kereszteződésekben megszaggatva, különben záróvonallal leválasztva. A bal szélső sáv pedig rendes, haladó sáv, autóknak.

A probléma: ezek az autók a KRESZ szerint nem mehetnek át  parkolóhelyekre. Hiszen az átjutáshoz vagy át kell haladniuk a záróvonalon, vagy a kereszteződésekben a szaggatáson szabálytalanul rá kell hajtaniuk a buszsávra, ahová csak a kanyarodásra felkészüléshez hajthatnának fel. Márpedig a megállás nem kanyarodás. A parkolóhelyekről visszajutni a bal sávba szintén nem megy szabálysértés nélkül.

A buszsávot kanyarodáskor, besoroláskor nem veheti figyelembe az autós, ráhajtani csak kanyarodásra felkészülésnél szabad.

A buszsávot kanyarodáskor, besoroláskor nem veheti figyelembe az autós, ráhajtani csak kanyarodásra felkészülésnél szabad.


Két lehetőség van a szabályos parkolásra. Vagy teleportálunk, vagy ugrunk úgy 4-5 métert felfelé a megállás előtt. Normális, mezei autósként persze az ember az ilyesmit talán észre sem veszi, de a Vezess.hu érdekvédelmi rovatának lelkes motorjaként az ilyen szabályozási hiba legalább olyan vonzó préda, mint versenyagárnak a műnyúl.

És különben is, csak egyszer vegye észre a Rendőrség a ziccert, már mehet is egy kis kamerával egy forgatócsoport, a buszsávban autózóktól esetenként 30 ezer forint szedhető be.

Szóval: kép ment a Panoramióra, levél ment az önkormányzat Beruházási és Városüzemeltetési Irodájának (cc dr. Nagy Gábor Tamás polgármester úr):

Kedves Budavári Önkormányzat!

Szeretném felhívni figyelmüket egy közlekedés-szabályozási problémára kerületükben. A Fő utca egyirányú szakaszán a kijelölt fizetős és ingyenes parkolóhelyek, valamint a ki nem jelölt, de különben szabályos várakozóhelyek személyautóval a hatályos KRESZ szerint szabályosan nem megközelíthetők.

Vagy záróvonal-sértés, vagy buszsáv jogosulatlan használata kell ahhoz, hogy ezeket a parkolókat megközelítsük, vagy onnan elhajtsunk. (Bővebben lásd: vezess link) Kérem, jelezzék, mit szándékoznak tenni a problémás helyzet megoldása érdekében!

Üdvözlettel:

Rácz Tamás
Vezess.hu magazin

És most várjuk a választ. Az intézkedést is várjuk, persze, de valahogy nem túl bizakodóan, eddigi érdekvédő munkánk eredményét tekintve. Az Egyes úton még ott vannak a 60-as táblák, az M1 felhajtón a 30-as, a Grassalkovich úton a láthatatlan 50-es. De azért nem csüggedünk. Sőt, keressük a hasonló közlekedés-szabályozási visszásságokat!

Szerintetek van értelme?