E85-tel és autógázzal is jóval csekélyebb a környezetszennyezés, mint benzinnel járva

E85-tel és autógázzal is jóval csekélyebb a környezetszennyezés, mint benzinnel járva


Jelenlegi szavazásunk alapján olvasóink 22 százaléka már letette az autót, felhasználóink negyede kényszerülhet ugyanerre 400, további 16 százalék pedig 500 forintos literenkénti benzinár esetén.

Nem elég a spórolós vezetés

Ilyen vészterhes időkben a tuti fogyasztási tippek mellett érdemes elgondolkodni az átálláson E85-ös bioüzemanyagra vagy a szintén adókedvezményben részesülő, literenként 200 Ft körüli autógázra, amennyiben autónk benzinmotoros.

De melyik lépés mennyibe kerül és kinek éri meg?

Egy flexifuel autóban tetszőleges mennyiségben egymásra tankolható az etanol és a sima benzin

Egy flexifuel autóban tetszőleges mennyiségben egymásra tankolható az etanol és a sima benzin


Egy kevés alkoholt zokszó nélkül elviselnek az autók, de aki tisztán E85-ös, 85 százalék bio etil-alkohol és 15 százalék benzin keverékével akar járni, kénytelen átalakíttatni autóját. Információink szerint egy hengerenkénti befecskendezős Ford Focus 1,6 esetében az üzemanyag-ellátást intéző, nívós készülék ára mintegy 40 ezer Ft, amire még húszezer jön a beszereléssel.

E85: kis költség, csekély előny

E85-ből a motor 25-30 százalékkal többet fogyaszt, mint benzinből, ami a két üzemanyag közti nagyjából 100 forintos árkülönbség jó részét elviszi. Ezzel együtt az etanolos átalakítás olcsósága miatt a példaautón 25 ezer kilométeren belül visszajön a beruházás.

Öreg autóra olcsóbb, de nehéz

Karburátoros autókból nem egészen 150, a V8-as S8-ból majdnem 400 ezer forintért lesz benzines és LPG vegyes üzemű kocsi

Karburátoros autókból nem egészen 150, a V8-as S8-ból majdnem 400 ezer forintért lesz benzines és LPG vegyes üzemű kocsi


Ódon, karburátoros autókat is át lehet állítani tisztán E85 használatára, de nem nagyon érdemes. A porlasztó átalakítása és az előgyújtás módosítása miatt az autót egyféle üzemanyaggal lehet csak használni (lásd a szerkesztőségi Zuk esetét), tehát csekély mennyiségben lehet a benzinre bio etil-alkoholt rátankolni és viszont. Amikor tehát nincs E85, csak benzin, vissza kell állítani a porlasztót és az előgyújtást benzines üzemre.

Ha hiányzik a tuti tapasztalat, akkor az öreg autó E85-ös beállítása sokáig tart, a veres Zuk esetében sem az egy ezresből kicserélt karburátorfúvókák kerültek sokba. Autógázra 150 ezer forintból átalakítható egy porlasztós kocsi, ilyenkor az autó továbbra is megy benzinnel vagy autógázzal is, egy gombnyomás után.

Csak akkor térül meg az E85 és az LPG is, ha adótartalmukat az épp regnáló kormány nem emeli az égbe a benzinéhez és a gázolajéhoz hasonlóan

Csak akkor térül meg az E85 és az LPG is, ha adótartalmukat az épp regnáló kormány nem emeli az égbe a benzinéhez és a gázolajéhoz hasonlóan


A fent említett árú készülékkel az autó rugalmassá válik, bármilyen arányban tankolhatunk bele bio etil-alkoholt vagy benzint, a kettő keverhető, de akár tisztán is elmegy velük az autó. Az alkoholos autók a hidegindítással vannak bajban, amikor a hőmérséklet 13 Celsius-fok alá megy és az alkohol cseppesedni kezd, de egy modern E85 átalakító rendszer ezt tudja kezelni.

Egyenetlen minőség, ingadozó fogyasztás

Sajnos hazánkban a bioüzemanyag minősége a tapasztalatok alapján nem egyenletes, ami az autó fogyasztásában is megmutatkozik. Így fordulhatott elő, hogy kollégánk Saabja svájci alkoholból olyan keveset fogyasztott, mint itthon szinte benzinből sem.

Mellette – Ellene
  • Kisebb átalakítási költség (60 000 Ft)
  • A növényi eredetű üzemanyag kevésbé környezetszennyező
  • Nem muszáj látnia és engedélyeznie a hatóságnak
  • Nem tilos beállni vele mélygarázsba
  • Tisztább égés, jobb teljesítmény
  • Hazánkban készül az üzemanyag fő alkotórésze
  • Télen nehezebben indulhat az autó
  • Kb. 28% többletfogyasztás a benzines üzemhez képest
  • Karburátoros autók átalakítása macerás
  • Egyenetlen üzemanyag-minőség
  • Hiányzó jogi szabályozás
  • Nem mindenhol kapható

Bár sem az aktív, sem a passzív biztonságot nem befolyásolja hátrányosan, a környezetszennyezést pedig még csökkenti is, a közlekedési hatóság elvben engedélyhez kötheti a beavatkozást. Ezzel az erővel egy indításgátló beszerelése is engedélyköteles, de biztos ami sicher, sokan kérik úgy az átalakítást, hogy az ne látszódjék a vizsgán.

28 százalékos többletfogyasztással szorozva alig 10 százalék a bio etil-alkohol előnye a 95-öshöz képest az üzemanyagköltségben. Egy Focus I 1,6 esetében mégis 23 ezer km után bejön az E85-átalakítás, mert költsége csak 60 ezer forint beszereléssel

Olcsóbb lehet a dízel?

Egy dízel árából kijön egy kevesebbet futott benzines a gázszett beépítésével együtt

Egy dízel árából kijön egy kevesebbet futott benzines a gázszett beépítésével együtt


Használt autóknál az LPG-átalakítás költsége vetekszik a dízelmotoros verzió felárával, így a dízellel talán kevesebb pénzből megúszható az autózás. Maradjunk a 2002 körüli Ford Focus 1,6 és az 1,8 TDCi példájánál, bekerülési költségük legyen egyformán 1,25 millió forint. Az 5,5 litert fogyasztó dízel üzemanyagköltsége nem alacsonyabb, mint a 9,5 liternyi autógázzal kalkulált márkatársé, mert az autógáz sokkal olcsóbb a gázolajnál. Tankoláskor tehát nem lehet befogni a dízellel a gázautót.

Azonos áron nem érdemes a benzines átalakítása helyett egy 8 éves korára nagyságrendekkel többet futott dízelt megvenni használtan, amelynek sokkal összetettebb befecskendezőrendszere precíziós alkatrészeket igényel, ennek megfelelően drágábban javítható, mint egy szívó benzinmotor.

Ráadásul a kerek számok kedvéért a példában a tényleges 15 százalék helyett majdnem 20 százalékos többletfogyasztással kalkuláltuk az LPG-s motor többletfogyasztását a benzines üzemhez képest. Az anyagiak mellett az LPG mellett környezetvédelemi érvek is szólnak: autógázzal a motor nitrogén-oxidokból is sokkal kevesebbet köp a bicikliző kisgyermekek orra alá, káros szilárd részecskét pedig egyáltalán nem bocsát ki, szemben a dízellel.

Modell: Ford Focus I, 2002
Bekerülési költség:100 km üzemanyagköltsége:
Ford Focus 1,6 benzin (8l/100 km) 1 000 000 Ft 2920 Ft
Ford Focus 1,6 benzin+LPG (9,5l/100 km) 1 000 000
+250 000 Ft
1900 Ft
Ford Focus 1,8 TDCi dízel (5,5l/100 km) 1 250 000 Ft 1936 Ft

Autógáz: olcsó és biztonságos

Az E85 alternatívája az autógáz vagy LPG (Liquefied Petroleum Gas).A gyakori típusokat sorozatengedéllyel lehet átépíteni LPG-re, a ritkábbakra a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kell egyedi átalakítási engedélyt szerezni.

Egy gombnyomás átállni benzinről gázra és vissza. Ha az egyik kifogy, az autó automatikusan átáll a másik üzemanyagra

Egy gombnyomás átállni benzinről gázra és vissza. Ha az egyik kifogy, az autó automatikusan átáll a másik üzemanyagra


Négyéves kortól a műszaki vizsga egyformán kétévente esedékes a gázüzemű és sima benzines vagy dízel autókra, amit az autógázas kocsi esetében kiegészít egy 5000 forintért elvégzett gázbiztonsági szemle valamelyik LPG-s műhelyben.

Papírmunka: kellhet az új vizsga

Szemben az egyedileg engedélyezettekkel, a sorozatengedélyes kocsikat nem kell újra vizsgáztatni a beavatkozás után, elég az okmányirodában bejegyeztetni a forgalmiba a benzin-LPG vegyes üzemet.

Legtöbbe a korszerű, számítógéppel vezérelt szekvenciális gázbefecskendező-rendszerek kerülnek. A hathengeres autók esetében nagyságrendileg 300 ezer forintos költséggel kell számolni, a nyolchengeres S8 átalakítása 380 ezer forint körül lesz.

Benzinből 8, autógázból 9,5 literes fogyasztással számolva mai árakon 24 500 km után jön vissza az LPG beépítése. Mivel a negyedmillióval kalkulált gázszett növeli az autó értékét, a megtérülés még gyorsabb


Mai átlagautókra 200-250 ezer Ft

Az elmúlt 10-15 év autóinak zöme hengerenkénti befecskendezős. Négyhengeres motor esetén a gázszett 200-250 ezer forintba kerül beszereléssel. A műveletre minimum egy napot kell számolni, amit a meglátogatott műhelyben próbaút követ, ahol a rendszer finomhangolása zajlik, laptopról.

Külföldön nincs parkolási korlátozás, de nálunk tilos mélygarázsba leállni gázüzemű autóval, nehogy az esetleg szivárgó gáz összegyűljön lent és belobbanjon. Külföldön a hazai előírásokkal szemben a tulaj is megtankolhatja kocsiját, nemcsak a benzinkutas.

Biztonság: a gáztartály túléli az autót

Biztonsági okokból a tartály csak 80 százalékig tölthető. A többi hely kellhet a tűző napon kitáguló gáznak, ezért egy 60 literes pótkeréktartályba például 48 liternyi gázt enged a biztonsági szelep.

Az LPG-s autók semmivel nem kevésbé biztonságosabbak a benzineseknél. A gáztank annyira erős, hogy még akkor is egyben marad, ha körülötte az egész autó megsemmisült. A mélygarázsok tilalmán kívül az egyetlen fajsúlyos hátrány a csomagtér szűkülése. Ezen részen segít a pótkerék helyre építhető tartály, csak akkor vagy defektjavítóval kell szerencsétlenkedni, vagy a pótkerék a csomagtérben utazik.

Erős gázdúsítással sok motor LPG-vel is beindul, de hidegindításkor és amíg hideg a reduktor, érdemes inkább benzinnel használni a motort. Indulás után viszont automatikusan átáll a rendszer autógázra, ha az üzemmódválasztó kapcsolót LPG-n hagyta a tulaj, Ez alighanem így is lesz, mert a gázautósnak fáj minden kilométer, amit a méregdrága benzinnel tesz meg.

Mellette – Ellene
  • Olcsó: 200 Ft/liter
  • Nagyobb hatótávolság a kétféle tankkal
  • Karburátoros autók átalakítása is könnyű
  • Kisebb többletfogyasztás (15 %) a benzinhez képest
  • Sok helyen kapható
  • Drágább beépítés (200-250 000 Ft)**
  • Itthon tilos mélygarázsba állni autógázas autóval
  • A tartály csökkenti a csomagteret
  • Pótkeréktartállyal a pótkerék a csomagtartóból vesz el helyet
  • 10% körüli teljesítményromlás

*Négyhengeres szívó benzinmotoros, hengerenkénti befecskendezéses autó esetében (pl. Opel Astra G, Ford Focus stb.)
**Szekvenciális gázbefecskendező-rendszerrel

Köszönjük Deák Ferenc autószerelő mester és az Etanolblogtól Égő Ákos segítségét a cikk megírásához!