Azt kérdezi sorstársam, Oszi a faluból, akivel hosszasan eldumálunk néha öreg Voyagereinkről: hibrid? Akkor ebben nincs is benzinmotor? Azt kérdezi a benzinkutas: hibrid? Akkor ebben csak egy pici benzinmotor van, ami az akkumulátort tölti? És persze a leggyakoribb igen humoros beszólás: hibrid? Akkor ez kukoricával megy?

Úristen, gondoltam, de hülyék az emberek, aztán persze el is szégyelltem magam azonnal. Oszi kertész, ha megkérdezi tőlem, mi a különbség a szemzés és az oltás között, én se bizonyulnék tájékozottabbnak, mint ő hibridügyben. És a kutas is könnyen megszégyeníthetne, ha megkérne rá, gyorsan mondjam el németül: lemoshatom az ablakot, megnézzem az olajat?

De azért zavart a dolog. Szóval még azok az emberek sem tudják, mi az a hibridautó; akiket egyáltalán érdekel a téma? Hát én meg nem koptatom tovább a számat. Összeraktam egy FAQ-ot, magyarul GYIK-et a hibridekről. Legközelebb, aki ilyesmit kérdez tőlem a Priusról, csak annyi választ kap: vezess pont hu per hibrid.

Chevrolet Malibu hibrid. Amerika messziről követi a japánok nyomát

Mi az, hogy hibrid?

Idézet a Wikipediáról: “a szó eredete: vegyes, felemás, keresztezett, torzszülött, félvér, korcs.” Bár ez nem túl biztató, az autóiparban azért a szó sokkal hasznosabb dolgot jelent. Idézet ugyanonnan: “a hibridautókban egy belső égésű és egy elektromotor együtt dolgozik.” Na, ez már hasznosabb nekünk, de azért pontosítsuk a dolgot.

Akkor ebben nincs is benzinmotor?

Oszi kérdésére tehát a válasz egy határozott “de van, de van, de van.” A Priusban az akkumulátor és a villanymotor mellett egy 1,8 literes benzinmotor is van. És minden más hibridautóban is van benzinmotor a villanymotor mellett. Az egyetlen kivétel a Peugeot-nál évek óta készülő, de még mindig nem kapható 3008-as hibrid, amelyben dízelmotor működik együtt a villanymotorral.

Honda Insight: olcsóbb, gyengébb, kisebb, egyszerűbb, mint a Prius

Miért nem minden hibrid dízel hibrid? Az kevesebbet fogyasztana, nem?

De. Csak egyrészt rohadt drága is lenne, mert a modern dízelmotor bonyolultabb, drágább készülék a benzinmotoroknál. Másrészt a gyártók nem kereshetnének vele sok pénzt, mert a hibridautók fő piaca Amerika, ahol a gázolaj drágább a benzinnél és szinte csak kamionokba, buszokba és sárga munkagépekbe, hajókba, valamint generátorokba töltik.

Mi az, hogy full hibrid?

A full hibrid kifejezést – szerintem – a Toyota találta ki, hogy kétségkívül igen kifinomult rendszerét megkülönböztethesse a jogilag, adózási szempontokból sokszor az ő autóikkal egy kategóriába sorolt, primitívebb technológiáktól. A full hibrid autó lényege, hogy együtt és egymástól függetlenül is képes használni motorjait. A Prius full hibrid, tehát tud:

1, csak benzinnel menni, miközben a villanymotor nem csinál semmit
2, csak villannyal menni, miközben a benzinmotor nem is jár, nincs kipufogás
3, benzinnel és villannyal együtt menni.

A Toyota, és luxusmárkája, a Lexus valamennyi hibridmodellje full hibrid. A többi gyártó évekkel van lemaradva tőlük, a BMW kezd felzárkózni mostanában, méregdrága luxusautókkal.

Peugeot hibrid robogó

És akkor miről beszélt a kutas? Olyan nincs, hogy egy benzingenerátor csak az akkut töltse?

Még nincs, de minden pillanatban várjuk. Ilyen autó lesz a Chevrolet Volt, és európai testvérmodellje, az Opel Ampera. Ezek alapvetően villanyautónak készülnek, vagyis a gyártó úgy számol, hogy a legtöbb autós által naponta leautózott maximum 50-80 kilométert képes legyen a kocsi konnektorból töltött áramból megoldani.

De mivel az emberek nem nagyon szeretnek olyan autót venni, amelyik esetleg lemerült akkukkal marad ott a sztráda szélén, kilométerekre a következő konnektortól, egy kicsi, egyszerű generátorral, úgynevezett Range Extenderrel, Hatótávnövelővel gondoskodnak arról, hogy több száz kilométert is tudjon a kocsi menni egyhuzamban, ha kell.

Ez a megoldás logikusabbnak tűnik, mint a szokásos hibridautók kevésbé benzintakarékos rendszere, de van vele egy baj. Nagy kapacitású akkumulátor kell hozzá, ami szintén igen megdrágítaná a dolgot. Egyelőre.

5,3 litertől 5,7 literig fogyaszt alattunk százon, normál, vegyes üzemben

Akkor a Priust nem is lehet konnektorról tölteni?

Nem. Legalábbis ezt nem. A Toyotának vannak ugyan konnektorról is tölthető kísérleti autói, de ezekkel ugyanaz a gond, mint a fent leírt range extenderes kocsikkal és a villanyautókkal: nagyon drága beléjük az akku. Egyelőre.

Hogy működik a hibridautó?

Erre a kérdésre Magyarországon szerintem csak egy ember tud érthető és felfogható választ adni, a Toyotánál dolgozik, és egy videóinterjúban nemsokára ki is faggatjuk a témáról. A Priusban mindenesetre valami bolygómű a dolog lényege, amiben az a csodálatos, hogy miközben megoldja a villanymotor, a generátor, a benzinmotor és a kihajtás tengelyeinek összehangolását, közben még egyszerűbb és megbízhatóbb is, mint akár a legprimitívebb kézi vagy automata sebességváltó. A többi gyártó jellemzően bonyolultabb, mégis kevésbé hatékony rendszert használ, a főtengelyre applikált villanymotortól (Honda) a négykuplungos elektromechanikai iszonyatig (BMW).

A Toyota bolygóművének makettje

Elméleti szempontból sokkal könnyebben feldolgozható a dolog lényege. A hibridautó úgy működik, hogy lassításkor és üresjáratban (például hidegindítás után, a motor melegítésekor) az amúgy pocsékba menő energiákat egy generátor segítségével eltárolja egy akkumulátorban. Gyorsításkor, vagy lassú menetben, netán dugóban araszoláskor aztán ezt az energiát egy villanymotorral ismét fel lehet használni, ezzel benzint lehet megtakarítani, valamint nem kell telefüstölni az amúgy is szmogos városok levegőjét dugóban.

Röviden: a hibridautó nem más, mint egy tökéletesített benzines autó, ami lassításkor – hacsak nem erős fékezésről van szó – nem elmelegíti a fékeken a sok benzinnel megszerzett mozgási energiát, hanem beteszi egy akkuba, ahonnan később újra elő lehet venni. Ez a lényege ennek a cikknek, ezt tessék megjegyezni!

Mercedes S400 Hybrid. Luxusbálna, szintén adókedvezménnyel

Mennyivel fogyaszt kevesebbet egy hibridautó?

Attól függ. A kevésbé fejlett rendszerekben (Mercedes, BMW luxuslimuzinok, Honda Insight és CR-Z) a Vezess.hu tapasztalatai szerint kíméletes vegyes használatban 20-40% benzin spórolható meg a nem-hibrid, hasonló benzines autókhoz képest. A Toyota 5,3-5,7 liter között eszik százon, egy ugyanekkora, 140 lóerő körüli automata(!) benzines autó ilyenkor 7-9 litert szokott kérni, egy 140 lovas dízel szintén automata váltóval olyan 6-6,5 litert fogyaszt.

Hát ez nem nagy spórolás egy dízelhez képest. De nem nagyon drága a Prius?

Érdekes kérdés. Tulajdonképpen de, nagyon drága, Magyarországon egy 7,6 millió alapárú, akár 9,4 millióig is felextrázható Toyota, hát az drága. De nézzük csak, mennyi lenne egy ugyanilyen kényelmesre felhúzott dízel Golf!

Tesztautónk a majdnem legfullosabb Prius, listaára 8,82 millió. Ha egy kétliteres, szintén 140 lovas Golfot felépítünk erre a szintre (navigáció, automata klíma, automata váltó, kulcsnélküli nyitás-indítás, telefon-kihangosítós hifi, menetstabilizáló, automata ablaktörlő, világítás, és tolatókamera, napfénytető, satöbbi), hoppá, máris 9,5 milliónál járunk.

A BMW X6 ActiveHybrid. Luxusszörnyeteg, adókedvezménnyel

Tehát relatíve nem is drága a Prius. Még érdekesebb a helyzet a Lexus, a BMW, a Mercedes nagy hibridjeivel. Ezek a kocsik ugyanis a hülye magyar adókedvezmény miatt (a regisztrációs adó itthon egységesen 190 ezer forint minden hibridre) OLCSÓBBAK, mint gyengébb, rosszabbul felszerelt, többet fogyasztó benzines típustársaik.

A South Parkban volt egy rész, ahol a priusosokat sznob idiótának ábrázolták. A priusosok sznob idióták?

Amerikában sok-sok celeb azért vette meg a Priust, mert ezzel azt akarták mutatni, hogy multimilliomos létükre milyen környezettudatosak. Hát amikor Leonardo DiCaprio Lamborghini helyett egy huszadannyit érő Priusszal érkezik egy estélyre, az tényleg inkább szánalmas, mint menő.

De – úgy gondolom – ha a Németországban levetett 1-2 éves 520-as dízel BMW-k helyett felkapott magyar éttermek parkolóiban több Prius állna, az jót tenne a magyar vállalkozói réteg megítélésének úgy általában.

Jó vezetni egy hibridautót?

Más. A Prius padlógázra nagyot bődül, a gyorsulást inkább a sebességmérő számain látni, mint a fenekünkben érezni. A korábban már felemlegetett dízel Golf jóval élvezetesebbet, nagyobbat tol ilyenkor.

A Honda kézi váltós hibridje, a CR-Z. Technikája primitívebb a Toyotáénál, de nagyobb élmény gyors pályán vezetni

Viszont a Prius nyugalma, az elektronikus gyorsabban-pedál és lassabban-pedál működése a klasszikus gáz és fék helyett, a dugóban motorzaj nélküli csordogálás páratlan élmény, főleg, ha valaki fogékony az allergiások, a bálnák és az esőerdők problémáira.

Aki nem szereti a Prius kevéssé autószerű, inkább tizenéves sci-fikbe illő belterét, az Aurisban is megkaphatja ugyanazt a motort, akkut és villanymotort, Auris HSD néven. Ez is ugyanúgy megy, mint a Prius, valahogy mégsem olyan izgalmas a hangulat közben. De hát pont ez volt vele a cél.

És vannak más hibridautók. A Honda CR-Z egy kellemes kis sportos kupé, már amennyire a mai steril, XXI. századi kiskocsiktól ilyesmi telik. A Lexus GS Hibrid egy 250-ig félelmetesen egyenletesen gyorsító BMW-pótlék. A nagy németek, az X6-os BMW, S Merci hibridje – semmi extra, nagy benzines németek, adókedvezménnyel. Szóval milyen hibridet vezetni? Attól függ, milyen hibridet.

Ki a fene vesz hibridautót?

Amerikában a divatkövető zöldhullámosok, Magyarországon – eddig, ha jól számolom, három hibrid-tulajjal találkoztam – a tehetős vállalkozók azon csoportjának tagjai, akik úgy gondolják, az esztelen fogyasztásnak és a jövő leszarásának nem lesz jó vége.

Bár a hibridautó sem megváltás, nem helyettesítheti, csak elodázhatja a nyugati és a fejlett keleti világ személyi mobilitásának radikális forradalmát, azért jó lenne, ha több lenne belőlük. Aki hibridet vesz, vagy legalább érdeklődik irántuk, legalább egy icipicit törődik az emberiség jövőjével. És ez nagyon ránk fér.