Adatlap

308 CC: Bőrkötés és fenyőtű

Büntethet a rendőr a karácsonyfáért? 1
Motor1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény155 LE
Nyomaték240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,6 sec
Végsebesség215 km/h
Fogyasztás (vegyes)7,2 l / 100 km

Jézus Krisztus születésének ünnepe előtt kést, bárdot, kisbaltát vagy bármi mást ragad a férfiember, hogy belefaragja a talpba a karácsonyfának szánt fenyőt. Ehhez azonban be kell szerezni valahol a díszítés tűlevelű alanyát, amit én idén egy kabrióval abszolváltam.

Féline: nem apróztuk el

A Peugeot 308 CC legdrágább és legelegánsabb modelljében kóstolgatom a telet. A Féline (jelentése nagyjából cicusos, macskaszerű) csak kézi váltóval és a 156 lóerős, benzines turbómotorral rendelhető, amelyet az 5008-tól a DS3-on és a C5-ön ét a MINI Countrymanig számos autóban megdicsértünk.

Mifelénk a 308 CC ritka és feltűnő jelenség, a tulaj az élet császáraként domboríthat benne, még télen is. A hideg évszakot egy modern CC meg sem érzi, a nyitható kemény tető jól szigetel.

A nyitott Peugeotban az utasok csak azért dideregnek hosszasan, mert a bőrülésből sütő hideget csak 10-15 perc múltával enyhíti az ülésfűtés. Mindehhez még a kapcsolóját is sikerült az ülés peremére száműzni, ráadásul megvilágítás nélkül.

Fenyőfuvar – Mit mond a rendőrség?

A rakomány nem zavarhatja a kilátást és nem akadályozhatja a vezetőt, így nem lehet az első ülésen

A rakomány nem zavarhatja a kilátást és nem akadályozhatja a vezetőt, így nem lehet az első ülésen


Nem tudunk kifejezetten a faszállításra (eredeti értelmében) vonatkozó szabályozásról, a kocsiban szállított más rakományokra vonatkozó előírások nem sérülhetnek a fenyőfuvar során sem. Bár szabálytalan karácsonyfa-transzport miatt kirótt büntetésről még sosem hallottunk, a józan ész jegyében sem árt követni pár alapelvet.

A fa nem gátolhatja a vezetőt a kilátásban és a vezetésben, így az első ülésen vagy az ülések között nem szállítható. A lomb a többi közlekedőt sem akadályozhatja, így nem takarhatja el a lámpákat vagy a rendszámot. Utóbbi jó láthatóságáról eleve kötelező gondoskodni. A karácsonyfa nem korlátozhatja az ajtók zárhatóságát, tehát a nyitott rakfelületű pickupokat leszámítva szabálytalan kilógatni a nyitott csomagtérajtón. Ha mégis így vinnénk, nyissuk ki az ablakot, hogy enyhítsük a nyitott csomagtérajtón bejutó kipufogógázt.

Személyautóval a tetőcsomagtartóra rögzítve a legbiztonságosabb a fuvar. A tetőre téve a fa 40-40 centiméterrel lóghat túl a kocsin hosszirányban, míg oldalra egyáltalán nem. A fát érdemes az utastérben és a tetőn is rögzíteni, lekötözni a tönkjénél és vastagabb ágainál. A fát hasznos rögtön hálóba húzatni, mert a spárgával összefogott fenyők ágai kiszabadulnak és nehéz lesz kirámolni a fát.

Irány a Lehel piac!

Összeszokott párosok dolgoznak a Lehelen. Ez a banyataligás bevásárlás epicentruma

Összeszokott párosok dolgoznak a Lehelen. Ez a banyataligás bevásárlás epicentruma


Nem szeretem az utolsó napokra hagyni a favásárlást, ezért idejekorán Budapest banyataligás epicentrumába hajtottam, a Lehel téri piacra.

A tetthelyen szerencsére nem kellett megmérkőzni akciós csirkefarhátért a bottal akasztó nyugdíjasokkal, gyorsan a fenyőárusok közé vegyültem.

Itt rögtön megnyugtattak, hogy hónapokkal ezelőtt levágott, a mélyhűtés után gyorsan kókadó fáktól náluk nem kell tartani, efféle portékával csak a kiskereskedelmet gyarmatosító bevásárlóközpontokban szúrnák ki a szemem. Kérdés, jól tudják-e az itteni árusok, honnan szerzi be a fákat a konkurencia.

Faipari gyorstalpaló egy őstermelőnél: az erdei fenyőnek van hosszú tűlevele, a luc- és az ezüst illatos, a nordmannfenyő nem, cserébe sokáig tart. Utóbbi másik neve a Wikipedia szerint Kaukázusi jegenyefenyő, de Zalában is biztosan megterem. Az árak tavaly óta nem nagyon emelkedtek, mert így is rengeteg fa megmarad

Nem nőttek az árak

Lehet, hogy most kombiként volna jobb a 308?

Lehet, hogy most kombiként volna jobb a 308?


A forgalmas piacon nem méterre árulják a fenyőket, hasonló fák esetében az árak szűk ársávon belül szórnak, némi alkudozási tartalékkal. A fenyő ára, legalábbis a Lehelen, nem ugrott meg tavaly óta.

Pár perc alatt becserkészem, majd elejtem a hamarosan otthonunkat ékítő zsákmányt. Átadom a hatezer forintot, a fát becsomagolják, és máris jöhet a neheze: hogy fog ez beférni a kocsiba?

Csomagtér: negatív

Mivel nem jó még jövő karácsonykor is fenyőtűkre bukkanni, a szállításhoz kell egy pléd, kimustrált terítő vagy lepedő és rögzíteni sem árt a fát (legalább a biztonsági övvel), nehogy fékezéskor elszabaduljon.

Eridj, asszony, majd én megmutatom, hogy kell ezt lecsukni!

Eridj, asszony, majd én megmutatom, hogy kell ezt lecsukni!


Az utastérben nincs hely a fának, mert túl hosszú és nem akarom a tönkkel felülírni a bőrkárpit mintáját. A csomagtér sem nyert, itt a ledönthetetlen üléstámla az akadály.

Tetőcsomagtartó híján marad a terjeszkedés felfelé, a fa pedig megy a hátsó ülésre, hogy ne takarja ki az oldalsó tükröt.

Nagy show a tetőnyitás

Az a 20 másodperc, amíg a nyitható keménytetőt a hidraulika behajtogatja a csomagtérbe, igazán a miénk, a kupéból kabrióvá vedlő 308 CC lenyűgözi a Lehel törzsközönségét.

Suhanás a szmogriadó küszöbén. Nyitott tetővel Budapest még zajosabb és büdösebb

Rémesen áttekinthetetlen a 308 CC, főleg hátrafelé

Rémesen áttekinthetetlen a 308 CC, főleg hátrafelé


De Wunderbaum helyett most hiába árad valódi fenyő illata, nyitott tetővel Budapest egy zajos és büdös város. Nem nagy élmény a sárga busz és a sittszállító teherautó között várni a zöldre.

A kis tükrök, a magas far és a sokat takaró szélvédőoszlopok miatt a 308 CC áttekinthetetlensége alapesetben is drámai, a lombkoronával súlyosbítva végképp óvatosan megyek, pedig az ezerhatos turbómotorban ott a tűz.

Fuvallat a fejtámlából

Enyhe fagyot ír ki az autó a műszerfalon, de a mínuszokat alig érezni. Ezúttal jól jön a messze hátranyúló, takarása miatt a kabrióérzést rontó tetőoszlop. A fűtés nagyon hatékony, az ülésfűtés is hasznos, ha egyszer beindul, de a lefagyás elleni harcban van még egy titkos fegyver.

655 000 forintba kerül az Airwave, mert csak a 452 ezres bőrüléssel csomagban rendelhető

655 000 forintba kerül az Airwave, mert csak a 452 ezres bőrüléssel csomagban rendelhető


Légsálat eddig csak a Mercedes-Benznél láttunk, pedig az ötlet nagyon kellemes: az üléstámla tetejéből meleg fuvallat tör elő, a 308 CC-ben három fokozatban állítható a befúvás. Nem pótolja a nyakmerevség ellen nyáron is hasznos sálat, de csípős tavaszi vagy őszi napokra mindenképp jó.

50-60-tól a fenyőfa megkavarja a légáramlatokat, valahogy a bal combomra vág a hideg, de a helyzet az Árpád hídon hasítva sem volt vészes. Úgy tűnik, a behegesztett autókban ülő többiek nagyon sajnálnak, mert mindenütt rögtön kiengedtek a kabrióból kilógó fával. Ha már fázik, legyen neki karácsony!