Számos balesettel találkoztunk a napokban. Modern autókban is meglephet a tél!

Számos balesettel találkoztunk a napokban. Modern autókban is meglephet a tél!


Az elmúlt hétvégén sokat autóztam szerteszét az országban és riasztó volt látni, mennyi baleset történt a kemény télben. Szombat délután az M7-esen le is állt a forgalom, másnap az M1-en is legalább három m?szaki mentést láttunk.

Elég kicsit hibázni

Megpördült, összelapult autókat rángattak ki a t?zoltók a sztráda melletti árkokból, és egyik sem nyári gumis S100-as Skoda volt, hanem modern, maximum tízéves autó. Mivel havon egy hirtelen sávváltás b?ven elég ahhoz, hogy leessünk az útról, ellátogattunk gyakorolni Székely Gyulához, a tököli reptéren m?köd? vezetéstechnikai központba.

Fékezési feladatokkal indul a gyakorlás

Egy összkerekes autó képes az orrát tolni, de gázra kifarolni is. Gyakorláshoz ideális

Egy összkerekes autó képes az orrát tolni, de gázra kifarolni is. Gyakorláshoz ideális


Mi most egy állandó összkerékhajtású X3-as BMW-vel érkeztünk. Az üléshelyzet túl magas benne, de pontos kormányzása, kiszámíthatósága miatt nagyon jól megteszi gyakorlóautónak.

Ha meg kell állni, sok a 90

Nagy el?nye, hogy összkerekes autóként mind az elöl hajtó autókra jellemz? orrtolást, mind a hátsókerekesekre régen jellemz? túlkormányzottságot képes produkálni, persze csak kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával.

 Mert aktív DSC-vel és a Pirelli Sottozero téli gumikkal a tesztautó olyan jóindulatú volt, annyira biztonságosan fordult és lassult, hogy nem tanultunk volna semmit.

enne. Ahogy az instruktor mondja, ésszel és mértékkel itt mindent ki lehet próbálni. Lehet?ség van gyorsulás- és lassulásmérésre, utólag elemezhet?, hogy egy kanyar vagy kikerülési teszt hatvannal még elfért, 62-vel már nem. Vezethetünk bekapcsolt és kiiktatott ESP-vel (ha van a kocsiban), és kipróbálhatjuk, milyen könny? megpördülni egy sima kikerülés közben.

A csúszkálás ára párezer forint, aki többet szeretne fejl?dni, annak szól a félnapos tréning, amely hagyományosan nem kerül többe egy tank benzinnél. Mi többféle vezetéstechnikai központban is jártunk, de a látottak egyike sem ér fel azzal, amit a havas reptéren, Budapestt?l néhány kilométernyire megtapasztaltunk, mert itt a tempó is igazi, nem 30-cal kell verg?dni a bukótér hiánya miatt. A havas tréningek id?pontja id?járásfügg?, amikor azt látjuk, hogy Budapest környékén megmarad a hó, érdemes id?pontot egyeztetni a 30-25-25-399-es számon.Honlap és videók: www.vezetestechnika.eu

A gázelvétel tehát fontos, de ezzel terhelésváltást váltunk ki, magyarul az autó fara elkönnyül és kitör, ami hátsókerekes autóknál gázadásra is megesik, ha nincs bennük kipörgésgátlás. A megoldás mindkét esetben gázelvétel, majd mértékletes ellenkormányzás.

Azért csak ésszel, mert ha túl sokat húzunk vagy túl durván rántunk a kormányon, akkor az autó feneke a másik irányba lendül ki. A fenti videón ez jóval plasztikusabb, mint leírva.

Egy ajtónyitás elég a bajhoz

Azért érdemes gyakorolni, legalább egy üres parkolóban, mert még gyengén tapadó havas úton is lehet és kell is tenni valamit, ha az autó keresztbe áll, például olyan mindennapos helyzetben, amikor valaki figyelmetlenül nyitja ki a kocsiajtót és ki kell kerülnünk.

Számítani kell rá, hogy amikor a kikerülés után a saját sávba visszakormányozzuk az autót, kitörhet a hátulja az átterhel?dés miatt. Ilyenkor is a megcsúszás irányába kell kormányozni, tehát ha az autó fara balra legyez ki, akkor balra. “Azt is mondhatnám, hogy bármerre faroljon is ki az autó, mindig arra nézzünk és arra kormányozzunk, amerre menni szeretnénk”- mondja Székely Gyula.

Itt kell ralizni, nem közúton

A gyakorlás után a közlekedésbiztonság jegyében beszabadulhattunk egy friss hóval fedett gurulóútra, ahol olyan élményeket éltünk át, mint autóval eleddig csak a 80-as quattróval ugyanitt.


Boldogra faroltuk magunkat, mert autóbuziknak aligha van nagyobb és hasznosabb élmény, mint egy behavazott reptér. Jó lenne, ha mindenki itt élné ki raliversenyz?i hajlamait, sokkal olcsóbb és veszélytelenebb, mint közúton egy életre szóló hibát véteni.