74 éve történt


Nővel és autóval most is el lehet adni egy filmet. De így volt már ez 1934-ben is, amikor a Meseautó című alkotástt készítették. A hölgyeket minden bizonnyal vonzotta a romantikus történet, az urak pedig a címszerepet játszó négykerekű kedvéért fáradhattak be a filmszínházakba.

A történet alakulásában fő szerepet tölt be a Horch gyár 780-es modellje. A mozi egycsapásra híressé tette az autót, ám a filmbéli példány nemcsak emiatt szerepelt a későbbiekben az újságok hasábjain. A hír előtt azért tekintsék meg, hogy milyen paraméterekkel rendelkezett a zwickau-i gyár kabriója! 

Horch 780
Motoradatok
Lökettérfogat (ccm)4 944
Furat x löket (mm)87 X 104
Hengerek száma8
Max. teljesítmény (kW[LE])74(100)
 
Menetteljesítmények
Végsebesség (km/h)125
 
Fogyasztás
Vegyes (l/100 km)23
 
Méretek
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)5 100/1 820/1 650
Tengelytáv (mm)3 450
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)2 100/2 750

Budapest, 1936. február 22.

A nyolc henger sorban helyezkedett el, nem csoda, hogy ilyen hosszú a motortér

A nyolc henger sorban helyezkedett el, nem csoda, hogy ilyen hosszú a motortér


“A Meseautó cimü filmben szereplő autó eladásával kapcsolatosab zsarolási bünper támat s ezt a bünügyet ma tárgyalta a büntetőtörvényszék Schirilla-tanácsa. A királyi ügyészség Berencsi László és Liptai Sándor autóögynököket zsarolás vétségével vádolta meg, mert a gyanu szerint azzal fenyegették meg ifj. dr. báró Dániel Tibor P.K.-tisztviselőt, a meseautó volt tulajdonosát, hogy abban az esetben, ha a nékik járó ötszáz, illetve háromszát pengő eladási jutalékot nem fizeti ki, akkor feljelentik őt adócsalásért és a gépkocsi eladásának körülményeit az ujságokban szellőztetik. A mai tárgyaláson mind a két vádlott tagadta bünösségét. Berencsi László többek között igy védekezett:

1931 és 1935 között készült a 780-as modell

1931 és 1935 között készült a 780-as modell


– Ifju Dániel Tibor báró megbizást adott nekünk, hogy luxusautóját, mely a Meseautó cimü filmben szerepelt adjuk el. Mi foglalkoztunk a gépkocsi eladásával és az autót többek között bemutattuk Vince Ernő bőrgyárosnak is, aki hajlandó volt 9.000 pengőért megvásárolni a gépkocsit. Ezt az eladási árat azonban báró Dániel Tibor nem fogadta el s igy akkor az üzlet nem jött létre. Később megtudtuk, hogy Vince Ernőbőrgyáros megvette a gépkocsit. Kértük a jutalékot, de nem kaptuk meg, sőt azt sem tudtuk, hogy menyni jutalék járna, mert nem értesültünk a gépkocsi eladási áráról. Elmentünk az adóhivatalba, hogy megtudjuk mennyiért kelt el a gépkocsi, ugyanis az eladási ár után tiz százalékos luxusadót kell fizetni. Az adóhivatalban kiderült, hogy 4100 pengőt jelentettek be eladási árként s mi tudtuk, hogy ez lehetetlen, tudtuk, hogy adóeltitkolás történt, mert a gépkocsi sokkal többet ért.

Igényes anyagok a beltérben

Igényes anyagok a beltérben


Feljelentést tettünk adó eltitkolása miatt és tudtommal mindkettőjüket meg is büntették. Még ebben az időben elhatároztuk azt is, hogy a lapok tudomására hozzuk a történteket s ugylátszik, hogy Vince Ernő és báró Dániel Tibor erről a szándékunkről tudomást szereztek, mert az adóhivatalnál pótbejelentést tettek, közölték, hogy a gépkocsi 8000 pengőért cserélt gazdát és ki akarták fizetni a teljes luxusadó illetéket, de az adóhivatal a bejelentést nem vette tudomásul. Mi nem fenyegettük meg Dániel Tibort, csupán ügyvédünk utján szólitottuk fel, hogy fizesse meg a közvetitési jutalékot. Dánielék ezután hivogattak minket, hogy egyezkedjünk és az Abbázia-kávéházban egy leleplezési jelenetet is rendeztek akkor, amikor 300 pengőt ajánlottak fel…”

63 éve történt


A soros nyolchengeres motor túlságosan magas építésű volt ehhez a karosszériához

A soros nyolchengeres motor túlságosan magas építésű volt ehhez a karosszériához


Az alábbi hír természetesen nem egy autós magazinban jelent meg, ezért nem is tudjuk meg, hogy a Mercedes milyen autót mutatott be a Hannoveri Árumintavásáron. De szinte rácsodálkozva közli, hogy az új jármű 400 km/h-s sebességre is képes. De, hát a Mercedesnek már 1938-ban volt olyan modellje, ami átlépte ezt a hihetetlen határt.

1938. január 28-án Rudolf Caracciola ült a Mercedes -Benz W125 Rekordwagen kormánya mögé, hogy rekordot érjen el. Ez sikerült is neki, hiszen az A5-ös autópálya Frankfurt és Darmstadt közötti szakaszán 432,7 km/h-s sebességre gyorsította az autót.

Nem ők tették kockára életüket a rekordért

Nem ők tették kockára életüket a rekordért


Ez a kísérleti jármű a W125 versenyautóra épült, mellyel előző évben Caracciola megnyerte az Európa Bajnokságot. A W125 lényeges módosításokon esett keresztül. Soros nyolchengeres motorját V12-esre cserélték, és áramvonalas karosszériát építettek rá. A motorra helyezett két kompresszor segítségével az 5 577 köbcentiméteres motor 736 lóerős teljesítményt adott le.

A Mercedesnél jó munkát végeztek, hiszen a 72 éve felállított rekord azóta is érvényben van. Közúton, hivatalos mérés szerint azóta sem haladtak ettől gyorsabban.

Lipcse, 1947. augusztus 24.

“A hannoveri árumintavásáron 133 német cég állitotta ki áruit – jelenti a lipcsei rádió. A vásárra négyezer külföldi jelentette be látogatását. A legnagyobb sikere az ugynevezett “Volkswagen”-nek van; ára 750 dollár. Egyelőre csak Svájcba, a skandináv államokba és Hollandiába szállitják. Németorszgában nem szabad árusitani. A vásáron mutatták be elsöizben a legujabb mintáju Mercedes-Benz kocsit, amelynek gyorsasága 400 kilométer óránként.”

Teljes burkolatot kapott


20 éve történt


1955-re egymillió példányt készítettek belőle

1955-re egymillió példányt készítettek belőle


1990-ben összegyűltek okos emberek és megszavazták, hogy mely négykerekű legyen “Az évszázad autója”. Szerintem semmi meglepő nincs abban, hogy ezt a címet a Volkswagen Bogár kapta. Persze az én fejemben is megfordult egy halom más lehetőség is, amikor a hírt olvastam.

Az azonban biztos, hogy nagy hatást gyakorolt az emberekre, hiszen egy 1999-ben elvégzett szavazáson, melyen a XX. század legbefolyásosabb autóját keresték, a negyedik helyet szerezte meg. Ott a Ford T-modell, a Mini és a Citroën DS előzte meg. A hétköznapi emberek is hasonlóan vélekedtek, mint a szakújságírók.

Korábban már megemlékeztem a döcögős kezdetről, ahol azonban akkora lendületet vett a Bogár, hogy gyártása egészen 2003-is folyt. A történet július 30-án ért véget, ekkor gördült le az utolsó példány a futószalagról a mexikói Pueblában.

A Bogár alapjaira épült a Porsche 356


Párizs, 1990. december 20.


Bogárhátú

Bogárhátú


“A bogárhátú Volkswagen, a fél évszázadon át gyártott és mindmáig szeretett kiskocsi lett a győztes “Az évszázad autója” címért folytatott szavazáson.

Harminchét országból száz közlekedési újságíró vett részt a Párizsban szerdán megtartott szavazáson, s közülük 22 adta szavazatát a bogárra. A századelő híres kocsija, az autózás forradalmát hozó Ford T-modell, amely az első sorozatban gyártott “népautó” volt a világon, 19 szavazattal került a második helyre.

Érdekesség, hogy a harmadik helyre a Citroen DS 19, az 1955 óta gyártott “Papucs” került.
Az újságírók a T-modellt is díjazták, társadalmi jelentősége miatt. A legjobb sportautó címet a Porsche 911 modell nyerte el, a Mercedes 300 SL előtt.”