Hatalmas horkanással ébredek az irodaszékben: jaj, de elaludtam! Na, mennyi is az idő? Már majdnem 2011? Hát akkor nem várok tovább.

(A cikk új információkkal frissült december 17-én!)

Az 1-es főút 16-odik kilométerszelvénye: 60-ra kell lassítani. De miért is?

Az 1-es főút 16-odik kilométerszelvénye: 60-ra kell lassítani. De miért is?


Térképre a közlekedési baromságokkal!

Van itt ez a Google nevű óriáspolip, ami teljesen átfogta ölelő karjaival az internetet, ezen keresztül a világot. Pár perc, pár kattintás, hogy egy érdekes helyen született fotó felkerüljön egy mindenki által elérhető helyre, GPS-koordinátákkal ellátva, térképre helyezve.

Például egy értelmetlenül kihelyezett, a forgalmat indokolatlanul lassító tábla fotója, mondjuk az Egyes főúton, ami évek óta idegesít, naponta kétszer.

Aki lusta kattintani, egy beágyazott térképrészleten is megtekintheti e helyszínt, íme:


View Larger Map

Évek óta rimánkodok egy forró vonalért, de most már nem kell

Sebesre koptattam már a szám és az ujjvégeimet, annyiszor kértem, először még egy másik autós magazinnál, utoljára a Vezess 29 pontjában (sőt, azóta egyszer egy államtitkárral folytatott személyes beszélgetés során is), hogy a feledés homályába merült, idén mindössze 350 ezer forintos költségvetéssel vegetáló út-vonal nevű patyomkin-ügyfélszolgálat helyett legyen egy igazi iroda, ahova be lehet jelenteni, ha valami hibádzik a közlekedés szabályozásában.

Itt egy nagy építkezés volt pár éve. Ma már nincs, korláttal zárták le a bekötőutat

Itt egy nagy építkezés volt pár éve. Ma már nincs, korláttal zárták le a bekötőutat


Ezt én úgy képzelem el, hogy 2-3 Micike folyamatosan olvassa, jegyzi a bejövő állampolgári bejelentéseket: itt egy felesleges tábla, itt egy rosszul szabályozott kereszteződés évi öt halottal, itt egy sín nélküli vasúti átjáró, ilyesmi.

És ezek a Micikék épp annyira lennének képben a közlekedés irányításának rendszerével kapcsolatban, hogy a panaszokat, felvetéseket el tudnák küldeni oda, ahova kell, ahhoz, hogy az illetékes a fejéhez kapjon: hiszen tényleg! És megszületne a döntés, a felesleges tábla visszakerülne a raktárba, vagy ami még jobb, átkerülne oda, ahol szükség van rá, a bejelentő pedig kapna egy visszajelzést: megcsináltuk, mert igazad volt, látod, az állam működik!

Na, hát ez nem megy, úgy látszik, biztos nem vagyok elég rámenős. De sebaj. Ha ilyen egyszerű egy-egy közlekedésszervezési probléma dokumentálása, talán nem is kell. Majd leszünk mi a Micikék. Hiába, ilyen perverzek vagyunk: érdekel minket a közúti közlekedés.

A dokumentáció rendben, kezdődjék a harc!

A Google Maps-szel és a Panoramióval gyakorlatilag tökéletesen dokumentálható egy-egy probléma. Nekünk pedig itt a Vezess szerkesztőségében belefér az időnkbe, hogy egy-egy autópályával kapcsolatos bejelentést elküldjünk az ÁAK-nak, egy-egy főutas témát a Magyar Közútnak, egy-egy városi problémát pedig az érintett önkormányzatnak.

Így, hogy csupán egy darab linket kell küldözgetnünk ide-oda, máris sokkal kényelmesebb felvenni a harcot a Zállammal, innen, a karosszékből. Tehát fel is vesszük. Az első csata ezért az Egyes úton lévő 60-as tábláért, vagy annak pusztulásáért zajlik.

A parkolóba települt árus (nyáron dinnye, télen fenyő) örül a lassítási kényszernek

A semmit védő 60-as tábla

Az Egyes főút (Budapest felől nézve) 17-es kilométerszelvényén, az M1-es Sasfészek tavi le/felhajtója és a herceghalmi bekötése között van egy-egy parkoló, az út két oldalán. Mindkét irányból a parkoló behajtója után, sőt, Pest felől a kihajtó után található egy-egy pár 60-as tábla.

Koordináták: 47.489349, 18.802106, vagy +47° 29′ 21.66″, +18° 48′ 7.58″

A sebességkorlátozás nyilvánvalóan nem a parkolót védi; már csak azért sem, mert innen nem messze, Herceghalom után egy ugyanilyen parkolópárt nem véd semmilyen korlátozás. Egy oka lehet csupán, hogy idekerültek a táblák: egy kereszteződés, egy leágazás Budapest felől nézve az út jobb oldalán.

Ez a leágazás pillanatnyilag úgy 30 méter után egy Magánterület táblával ellátott sorompóba vezet. A sorompó túloldalán egy pár tucat méteres földút van, aztán semmi.

Lezárt magánterület 60-as oltalom alatt

Az egész oka persze a válság. Ha nem jön közbe az a fránya pénzügyi krach, bizonyára már megvalósult volna az a logisztikai központ, gyár, raktár, mittudomén, amit ide terveztek. De sajnos lett válság, a beruházásból pedig egy pár száz négyzetméteres földgyaluláson kívül semmi nem lett.

Csak egy hatvanas tábla. Amit persze senki nem tart be. Mivel a parkolókban néha megáll egy-egy rendőrautó, hogy kicsit elbeszélgessenek a rendszeresen itt dologzó munkáslányokkal, időnként pedig egy műszaki ellenőrzést végző mobil mérőállomás is letanyázik itt pár órára, a rutinos autósok azért picit elveszik a gázt, így a forgalom 80-90-nel gurul át a hatvanas táblák között. (Amúgy 100-110-zel megy mindenki errefelé…)

Még mielőtt a Rendőrség is észreveszi…

Egy ilyen értelmetlen korlátozás több szempontból is káros dolog. Egyrészt felviszi az autósok ingerküszöbét: ha tudjuk, hogy sok helyen értelmetlen a 60-as, 50-es tábla, ott se tartjuk majd be, ahol véletlenül pont be kéne.

A korláttal lezárt puszta forgalma miatt kell lassítani az egyszámjegyű főúton

A korláttal lezárt puszta forgalma miatt kell lassítani az egyszámjegyű főúton


Másrészt rontja a morált: ha ennyire nyilvánvalóan értelmetlen sebességkorlátozásokkal találkozunk, hajlamosak vagyunk elbagatellizálni a szabályok betartásának fontosságát úgy általában is.

És persze, ha valaki véletlenül lelassít ennél az elcseszett táblánál, feleslegesen pocsékolja az üzemanyagot, pöfögi ki a füstöt, amíg újra felgyorsít utazótempóra.

Így hát megírtam ezt a rövid levelet:

Kedves Magyar Közút!

 

Érdeklődöm, hogy mi indokolja az alábbi linken elérhető fotón található sebességkorlátozást az 1-es főút 17-ik km-szelvényén, mindkét irányban?

http://www.panoramio.com/photo/45043279

Üdv: Rácz Tamás Vezess.hu


A kocka el van vetve; várjuk a választ. És ha netán sikerül elérnünk a végső célt, a táblák kigyomlálását, akkor mienk a világ. Onnantól kezdve várjuk harcostársaink jelentkezését, hogy a többi hasonló értelmetlenséget is felszámoljuk szerte az országban, ha partner ebben a hatalom, ha nem.


Kedves olvasók: gyűjtsétek a hasonló helyszíneket, gyártsátok a fotókat addig is, hamarosan újra jelentkezünk, és nekilátunk a sziszifuszi melónak. Már csak az élvezet kedvéért is.

Válaszolt a Magyar Közút!

Kétszer is. A 60-as táblával kapcsolatban a következő információkat kaptam (az első bekezdések nem kifejezetten a témába vágnak, a lényeg a vastagított rész):

Tisztelt Rácz Tamás! A mai napon megjelent ?Pusztuljon a 60-as tábla? című cikkével kapcsolatosan szeretnék néhány észrevételt tenni.A Magyar Közút Nonprofit Zrt. által üzemeltetett több mint 30 ezer kilométeres közúthálózaton csaknem 300 ezer jelzőtábla található. Gyakran esik szó a ?kint felejtett? táblákról, ahogy arról Ön is írt. Sokszor előfordul, hogy az autós a szerinte kész útszakaszon tapasztal sebességkorlátozást és bejelenti a számára fölöslegesnek tűnő táblákat. Ezt megteheti, hiszen több ügyfélszolgálati csatornát is üzemeltetünk, ahol a közlekedők észrevételeiket megoszthatják, ezt rendszeresen meg is teszik. A társaságunkhoz beérkező leveleket minden esetben kivizsgáljuk és rövid időn belül válaszolunk is a bejelentőknek. A legtöbb bejelentés egyébként nem az úgynevezett állandó táblázási munkákra vonatkozik, hanem egy-egy útfelújításhoz köthető táblázás miatt. Sok bejelentés esetén az egyes útszakaszokon folyó beavatkozásoknál a látványos munkavégzés befejeződött, a munkagépek már nem zavarják a forgalmat. Csakhogy ilyenkor még hiányozhatnak a felfestések vagy egyéb, a közlekedés biztonságát segítő tartozékok. Ameddig azokkal nem teljes az út és annak környezete, addig a táblákat nem szabad eltávolítani, hiszen ne feledje, nekünk sosem szabad a rutinos vezetőkre méreteznünk biztonsági intézkedéseinket, hanem minden esetben arra kell törekednünk, hogy a kevésbé rutinosak vagy kifejezetten kezdők is mindig megérkezzenek A pontból B-be. A kihelyezett táblákról országos nyilvántartást vezetünk, az elmúlt évben végeztünk egy minden általunk kezelt útra kiterjedő felmérést a táblák tekintetében, aminek tanulsága, hogy a fölöslegesen kihelyezett táblák elenyésző, 2 ezrelékes nagyságrendet jelentenek az általunk kezelt úthálózaton. Sokat lehetett hallani az elmúlt években különböző táblavadász akciók elindításáról, ám kevesebbet foglalkozott a média ezek eredményével. Ha utánanéz, kiderül, hogy ezek elenyésző számban hoztak eredményt és azok szinte kivétel nélkül olyan táblák voltak, amelyek nem az általunk kezelt szakaszokon, hanem önkormányzati utakon voltak elhelyezve.Természetesen több ügyfélszolgálati csatornát is üzemeltetünk (ugyfelszolgalat@kozut.hu, Út-vonal), de erről és ügyfélszolgálatunk tervezett jövőjével kapcsolatosan is adtunk már Önnek választ. Vagyis a 2010. október 22-i levelemet megismételve: társaságunk kihasználva az új technológiai és informatikai rendszerek adta lehetőségeket, egy modernebb, gyorsabb, hatékonyabb és követhető informatikai rendszer bevezetését tervezi. Terveink szerint a hagyományos e-mail-es bejelentéseket egy modern, elektronikus ügyfélszolgálattal váltjuk ki, amely a www.kozut.hu oldalon keresztül lesz elérhető. A bejelentések rögtön az illetékes ügyintézőhöz érkeznek majd, ami felgyorsítja a bejelentések kivizsgálási, megválaszolási idejét is.Továbbá értetlenül állunk a cikk utolsó részében szereplő állítások előtt, amelyben a társaságunkhoz eljuttatott levelet idézi, amire még nem kapott választ. Ezúton szeretném felhívni a figyelmét, hogy a 2010. december 15-én 10 óra 19 perckor elküldött levelére még 2010. december 15-én 15 óra 8 perckor megadtuk válaszunkat, ezért érthetetlen számunka a 2010. december 16-án 7 órakor közzétett cikk azon állítása, amely szerint még nem kapott választ levelére. Bizonyára a technika ördöge állt közénk:

Kérdéseire az alábbi válaszokat adom:Az 1-es számú főút kérdéses szakaszán egy pihenőhely található. A szelvényezés szerinti jobb oldalon a pihenőhelyhez egy beruházó ideiglenes útcsatlakozást alakított ki, amely a főút mellett lévő ingatlan tereprendezéséhez szükséges. A munka jellegéből adódóan az útcsatlakozás környezetében fokozottan kell számolni tehergépjárművek ki és behajtására, illetve előfordulhat sárfelhordás is. Ezért volt szükség a sebességkorlátozás bevezetésére. Az ideiglenes útcsatlakozás megszüntetésekor a korlátozó táblákat bevonja társaságunk.

És persze én is válaszoltam:

Kedves Sándor! Köszönöm a választ, valóban megkaptam a jelzett időben, gyorsan ki is egészítem vele a cikket. Viszont megnyugodni vele nem tudok. Lehet, hogy papíron tényleg van ott teherautó- forgalom, de a valóságban sajnos nincs. Ezert kérem, vizsgálják meg, valóban indokolt-e ott a korlátozás fenntartása, csak mert hetekkel-hónapokkal ezelőtt volt, vagy hetek-hónapok múlva lesz ott teherautó-forgalom. Remélhetek a mostanihoz hasonlóan gyors tájékoztatast ez ügyben is? És mikorra remélhetem, hogy a táblákat beszedik, ha hónapokon át nem indokolja semmi a kintlétüket? (a papírokon kívül persze)

A Magyar Közút tervezett kommunikációs fejlesztéseit pedig lelkesen üdvözlöm, ha meg is valósulnak, ígérem, meg lelkesebb leszek!
Udv:

Rácz Tamás

Hát itt tartunk most, december 17-én reggel. Kíváncsian várom a folytatást!