83 éve történt


A speciális kialakítású járművek mindig jó üzleti lehetőséget rejthettek. Az 1920-as évek végén Németországban szerveztek ezek számára nemzetközi bemutatót.
Hiába kutattam, nem találtam arról információt, hogy az 1928-ban milyen járműveket mutattak be és ezek miféle módosításokat tartalmaztak az alapváltozatokhoz képest. Pedig érdekes lehet, hogy vajon egy tűzoltóautó kapott-e erősebb motort és fékeket, vagy csak egy felépítmény került rá?

1927. október 29.

Utcaseprő autó a múlt század elejéről

Utcaseprő autó a múlt század elejéről


“Az automobil-ipar teherautó-bizottságának határozata értelmében a nagy nemzetközi automobilkiállitást a jövő évi tavaszi lipcsei… …kapcsolatosan rendezik. Kiállitásra kerülnek teherautók, tüzoltó-autók, utcatisztitó kocsik, betegszállitó kocsik, személyszállitó omnibuszok és különféle speciális rendeltetésü kocsik.

A kiállitást a lipcsei müszaki vásár kiállitási területén 17,000 négyzetméter területü csarnokban rendezik. A csarnok maga ilynemü modern épitési technika kiemelkedő müve lesz és látványosság-számba fog menni. Az automobil kiállitáson a jelentősebb német cégeken kivül számos külföldi cég is részt vesz, ugy hogy a kiállitás minden eddigi… … tökéletesebb álltekintést fog nyujtani a teherautóipat legkülönfélébb modern gyártmányairól.”

61 éve történt


Egyedi autó a generalisszimusznak

Egyedi autó a generalisszimusznak


Jó érzés lehet főnöknek lenni. Nagyon-nagy főnöknek meg főleg. Sztálin ez utóbbi volt, meg is próbáltak a kedvében járni alattvalói minden nap. Hetvenedik születésnapja alkalmából azonban különösen kitettek magukért. Sok egyéb ajándék mellett a csehszlovák dogozók egy autóval is meglepték.
A Tatra T600 Tatraplan modellből készítettek számára egy nyitott változatot. A hófehérre fényezett autó vörös bőrbelsőt kapott. Ám igazi különlegessége mégsem az utastér színe, hanem egyedisége. Ez az egy kabrió készült a T600-as sorozatból.

Az ajándék alapjául szolgáló Tatra T600 Tatraplan sem készült nagy számban. Gyártásának négy éve alatt (1948-1952) mindössze 6 342 darab hagyta el a futószalagot. Az önhordó karosszériás autó hat személy szállítására volt alkalmas. Négyhengeres, 1952 köbcentiméteres boxermotorja 52 lóerőt teljesített, mellyel 130 km/h-s végsebességet ért el.

Áramvonalas forma, melyből átlósan hátrafelé kilátni lehetetlen

Áramvonalas forma, melyből átlósan hátrafelé kilátni lehetetlen


Nagyra nőtt karosszériája – hosszúsága 454 cm, szélessége 167 cm, magassága 152 cm – egy felpumpált Volkswagen Bogarat juttathat eszünkbe. A hátsó rész egyedi kialakítása azonban rögtön feledteti ezt a gondolatot. Az autó kialakítása során az legáramvonalasabb forma elérése volt a cél, ami olyan jól sikerült, hogy a légellenállási együtthatója mindössze 0,32 volt.
A különleges mérnöki munkának köszönhetően még mostanában is gyűjt be elismeréseket a modell: idén megkapta a “Cassic Car of the Year” közönségdíját az 1940-es autók kategóriájában.

Főnöknek lenni tehát autós szemmel nézve is jó. Ezt Grósz Károly is bizonyíthatja, aki 1987-es NSZK-ban tett látogatása során egy Hetes BMW-t kapott ajándékba.

1949. november 15.

Az első ajtók hátrafelé nyílnak

Az első ajtók hátrafelé nyílnak


“A csehszlovák dolgozók lelkesen készülnek Sztálin generalisszimusz 70. születésnapjának megünneplésére. Az üzemek munkásai szép ajándéktárgyakat készitenek, amelyeket SZtálin generealisszimusznak küldenek, hogy a csehszlovák nemzetgazdaság eredményeiről beszámoljanak s egyben kifejezzék a csehszlovák dolgozók háláját és szeretetét a világ dolgozói nagy tanitómestere iránt.

Igy az államositott gépkocsi- és repülőgépipar dolgozói egy Tatrapalan tipusu gépkocsit és egy Aero A.E. tipusu repülőgépet készitenek Sztálin generalisszimusz részére.
A Sztálinnak küldendő ajándékok között van motorkerékpár, villamos hütőszekrény, ezüst evőeszköz-készlet, különleges halászati felszerelés, rádiókészülék, messzelátó és sok más tárgy.”

Gurul a Tatraplan

20 éve történt


Bölcs német politikusok húsz éve megpróbálták kitalálni, hogyan kényszerítsék az embereket környezetbarátabb járművekbe. De mintha ott is a kisember jött volna ki legrosszabbul a történetből. A nagyobb autókat használók semmivel sem fizettek volna többet, köszönhetően a jól kidolgozott pontrendszernek, melyek mintha arra lettek volna kitalálva, hogy a felsőbb rétegeknek kedvezzenek.

1990. november 30.

Ugyan csak hat litert evett a Golf, mégis magas adóteher szerepelt a tervben

Ugyan csak hat litert evett a Golf, mégis magas adóteher szerepelt a tervben


“Az autók lég- és zajszennyező hatását, üzemanyagfogyasztásának pazarló vagy nem pazarló voltát is figyelembe vevő bonyolult pontrendszer alapján kívánják megadóztatni jövőben a magánautósokat az NSZK-ban. Ez azt jelentheti, hogy egy nagyobb teljesítményű, de környezetét kevésbé szennyező és viszonylag takarékos üzemanyagfelhasználású autó után kevesebb gépjárműadót kell majd fizetni, mint egy kisebb, de súlyosan légszennyező kocsi után.

A környezetvédelmi minisztérium koncepcióját a Berliner Morgenpost című berlini lap szellőztette meg. Eszerint minél környezetszennyezőbb egy autó, annál több pontot kap az adózási táblázat alapján, s minden pont 13 márka adót jelent éves szinten. Egy semmiféle légszűrővel sem felszerelt autó például 16 “fekete” pontot kapna, míg a katalizátoros, az amerikai szabványoknak ismegfelelő gépkocsi csupán 8-at. Hasonló módon állapítanák meg a zajszint és az üzemanyagfelhasználás után járó pontokat is. 

Mercedes 190E

Mercedes 190E


A 12 liternél nagyobb fogyasztású autókat 12 ponttal büntetnék, míg a 7 liter alattiakat csak 5 ponttal. A különösen magas zajszint 5 ponttalnyomna latba, míg a csendesebbek rovására semmit sem írnának.
Ez a pontrendszer mindazonáltal felveti a szocális méltánytalanság problémáját, ezért kompenzációs pontrendszert is beépítenének annak érdekében, hogy az alacsonyabb jövedelmű, a drága, de katalizátorral felszerelt és csendes járású autók megfizetésére képtelen autósokat ne büntessék túlságosan.

Az új pontrendszer alapján egy 70 lóerős, katalizátoros, 6 liter fogyasztású Volkswagen  Golf évi adója 208 márka lenne. Ugyanennyit kell majd fizetni egy Mercedes 190 E luxusautó után is, amely ugyan több üzemanyagot fogyaszt, ám alacsonyabb a zajszintje. Az új kritériumrendszer alapján az eddiginél kevesebb adót kellene fizetni a már említett VW Golf, a Mercedes, valamint a például a 112 lóerős Audi 80 (-43 márka) vagy az Opel Vectra (-30 márka) után. A viszonylag zajos Ford Fiesta után viszont az eddigi 145 márka helyett már 195 márka adó dukálna.

A Ford Fiesta zajossága nem csak a fülnek kellemetlen

Az új adótáblázat alapján egyébként aránylag kevés autó kapna minimális pontot a fogyasztást illetően. A német autóklub által nyilvánosságra hozott statisztika szerint az NSZK-ban árusított személygépkocsi-típusok közül csupán 5-nek a fogyasztása kevesebb a 100 kilométerenkénti 6 liternél. A kínált típusok 40 százaléka több mint 10 liter benzint zabál. Az elrettentő rekordot egy brit luxusautó tartja, amelynek nem kevesebb mint 20 liter üzemanyagra van szüksége 100 kilométer megtételéhez. Különösen nagy fogyasztásúak a terepjáró autók.”