Ezt akkor most megoldjuk okosba

Ezt akkor most megoldjuk okosba


Még jó pár hete mesélt Horváth Zsolt, az EurotaxGlass’s Magyarország Kft. műszaki igazgatója egy számomra ismeretlen lopásfajtáról. Az elkövetők autót bérelnek, majd egy azonos típusú, javításra váró kocsiba átpakolják a kölcsönzöttből a hiányzó alkatrészeket, a donort pedig visszaviszik és röhögnek a markukba.

Főként a kicsiket sújtja

Megpróbáltunk utánamenni a bérautók szétlopásának, de ez nem az a téma, amelyben céggel, névvel, beosztással szeretnek nyilatkozni az autókölcsönzők munkatársai. Annyi azért kiviláglik, hogy a probléma kevésbé érinti a nagy nemzetközi kölcsönzővállalatokat, mint a kisebb, magyar cégeket.

Bejön a márkaszervizbe hordott, fiatal, jó állapotú bérelt autó és friss alkatrészei már át is ugrottak egy azonos típusú, de sokkal többet futott kocsiba

Elsősorban nem a nagy nemzetközi kölcsönzőhálózatokat érinti az alkatrészlopás

Elsősorban nem a nagy nemzetközi kölcsönzőhálózatokat érinti az alkatrészlopás


Ahol beutazók bérelnek autót, ott eleve hiányzik a háttér az alkatrészlopáshoz. “El tudja képzelni, hogy egy konferenciára vagy üzleti ügyben érkező német ügyfelünk nekiáll féktárcsát cserélni az Astrán, hogy hazavigye a sajátjára?” – kérdezett vissza Ferihegyen egy multinacionális kölcsönző telephelyvezetője.

Féláron olcsóbb

Tényleg nem valószínű, ráadásul aki rosszban sántikál, minek fizetné meg a nemzetközi kölcsönző-hálózatok magasabb árait?

Egy benzines Opel Astra napi tíz-, de húszezer forintba is kerülhet a bérbeadó cég árfekvésétől függően.

Minimum félmilliós kár egy váltólopás a Transitból

Sokat lehet fogni a kölcsönautó kiherélésén. A kopó-forgó alkatrészek közül egy napi 10-12 ezer forintért használható Suzuki SX4-re a két első féktárcsa és a fékbetétek cseréje nagyságrendileg 40 ezer forintba kerül a márkaszervizben. Ha a kuplungból kell új, az közel százezer forintot emészt fel új tárcsával, szerkezettel és kinyomócsapággyal.
Költségek, károk
Autóbérlés
Kompakt autó egy napra (pl. Opel Astra H)12-20 000 Ft
Alkatrészárak és munkadíjak (Suzuki SX4 1,5)
Első féktárcsa- és fékbetétcsere 38 000 Ft
Kuplungcsere (kuplungszerkezet, tárcsa és kinyomócsapágy)86 000 Ft
Váltócsere (Ford Transit RWD 2,4 TDCi, 2007)
Sebességváltó (gyári új)3 000 000 Ft
Sebességváltó (gyári felújított)500-700 000 Ft

Körülbelüli bruttó bérleti díj! Alkatrészárak: Suzuki Világ, Budaörs, Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft.

Váltó, milliókért

Vannak fajsúlyosabb tételek is. Konkrétan tudunk olyan esetről, amikor egy Ford Transit váltóját pótolta valaki egy bérelt dobozosból. Az elfáradt, olajszutykos sebességváltót gőzborotvával kicsinosították, gondolom mentek vele pár napot, hogy ne üssön el nagyon, aztán leadták a kisteherautót.

Bár a váltónak száma van, tehát sokkal könnyebb lebukni vele, mint az anonim fékalkatrészekkel, magas értéke miatt mindig lesz, aki csalárdul pótolja az elhasználódott főegységet, több százezer forintot kivéve a tulaj zsebéből.

Alkatrészenként összevásárolva minden autó sokkal többe kerül, mint újonnan megvéve, de erre azért nem számítottunk. Egy hátsókerék-hajtású Transit 2,4 TDCi esetében hárommillió forintos összeg virít a számlán egy új és 500-700 ezer forint egy felújított sebességváltóért az importőr tájékoztatása szerint.

Lopnak, lopnak, lopnak

Sajnos a lebukás kockázata csekély. Aki nagyon tutira akar menni, az egy kisebb kölcsönzőtől, ahol nincs tucatnyi ugyanabból a típusból, a tettestársaival többször kiveheti ugyanazt az autót és innentől fogva nagyjából lehetetlen bebizonyítani, hogy ki a ludas. De ez elmélet. A pitiáner tolvajok miért fektetnének be ilyesmibe abban az országban, ahol egy Zsigulit képes volt feltörni valaki a kardánboxban hagyott fél doboz Symphoniáért?