Autóbehozatal Olaszországból – két nap alatt a rendszámig

Sose volt gyorsabb az autóimport

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2010.11.04. 08.11

Sokféle autót hoztunk már be korábban, főleg személyautókat Németországból és furgonokat Hollandiából. Legutóbb viszont saját magamnak kerestem szép Toyota MR2-t, amelyet gyorsan és könnyen sikerült honosítani.

Toyotáért Toyotával

Toyotáért Toyotával


Mielőtt a részletes teszttel jelentkeznénk hőn szeretett MR2-es Roadsteremről, ezzel a cikkel elsőként bátorítani szeretném a kétkedőket a külföldi autóbehozatalra. A hazai forgalomba helyezés még soha sem volt ilyen egyszerű, mint most, minden segítség nélkül két nap alatt rendszámot rakhat bárki az EU-ból beszerzett autójára. A válság csodát tett a várakozási idővel, a vámosok és a vizsgaállomások dolgozói pedig sosem voltak ennyire kényelmesen. Persze csak akkor, ha nem volt jókora leépítés a forgalom visszaesése miatt. De menjünk szépen sorjában.

Régen a fejembe vettem, hogy beszerzek magamnak egy Toyota MR2 Roadstert, mert jobban érzem magamat benne, mint egy kétmilliós használt Astrában, Focusban, Golfban. Az elhatározás és a környezet ellenállásának leküzdése jó néhány hetet/hónapot emésztett fel, de végül megszületett a döntés: nullához közelítő praktikum ellenére bizony én megveszem életem első kétüléses roadsterét.

De honnan?

A kiszemelt, harmadik generációs, 2000-től gyártott MR2-es európai változata Roadster (Amerikában: Spyder, Japánban MR-S) néven futott, de úgy látszik, akkortájt Magyarországot még nem csatolták Európához, itthon ugyanis nem árulták hivatalosan. Ez pedig olyannyira nem könnyíti meg manapság a beszerzést, hogy a pár darabos hazai kínálat ellenőrzése után azonnal a külföldi behozatal mellett döntöttem.

Drágább a benzin Olaszországban és Szlovéniában is

Drágább a benzin Olaszországban és Szlovéniában is


A mobile.de-t és az autoscout24.de-t bátran ajánlom mindenkinek, jellemzően megbízhatóak a hirdetések, persze ott is előfordul átverés. Az MR2-es viszont nem tartozik ebbe a csalós kategóriába, kint sem tömegcikk, jellemzően autóbuzik használják második autónak, garázsban tartják, pucerájozzák, szeretgetik.

A kínálat kint is korlátozottnak mondható és a klíma – az egyetlen extra, amihez ragaszkodtam – még ezt a számot is elharmadolja.  Először csakis az így talpon maradt német példányokból szemezgettem, amit sikerült olyan sokáig elhúzni, hogy nyár vége felé pontosan egy olyan darab maradt, amiért szívesen elindultam volna Németországba. Ráadásul a tél közeledtével cseppet sem lett olcsóbb a középmotoros sportautó, így az addig elérhetetlen példányok pozíciója nem változott. Bővítettem hát a keresési körön, megcéloztam a nem túl jó hírű olasz piacot.

Ennyit fizettem a vételáron felül
Útiköltség kb. 100 ezer Ft
Regisztrációs adó 336 ezer Ft
Műszaki vizsga 39 ezer Ft
Rendszám, matrica, forgalmi, törzskönyv 21 ezer Ft
 

Az MR2 Roadster Olaszországban igazi slágerautó, van belőle dögivel, ráadásul euróban rendre egy ezressel lejjebb indul a móka, mint a germánokkal. Amire vigyázni kell: a sok napsütés gyilkolja a vászontetőt és a műanyagot egyaránt, valamint az olaszok közel sem precizitásukról és igazmondásukról híresek. Kereskedőknél magáncélra nem is igazán érdemes kutakodni, de erre gyorsan rájövünk magunktól is, miután próbálunk kommunikálni velük. Angolul alig beszélnek, e-mailre nem nagyon válaszolnak, ha mégis, akkor is közlik, hogy többre nem hajlandóak. Kösz szépen. Marad a magánszemély.

kisvárosi olasz látkép

Kisvárosi olasz látkép


Irány Olaszország

Szerencsére találtam magáneladót eleget, velük hetekig tartó levelezésbe kezdtem. Ezt a lépést nem illik elspórolni, sok minden kiderül így az autóról, és ami talán még fontosabb: az eladó hozzáállásáról is. Mielőtt nekivágtam volna október elején az útnak, volt: 2,5 autó a tarsolyomban magánszemélytől, három pedig kereskedőtől vésztartaléknak. De mit vigyek magammal?

Amivel készülnünk kell az útra az egy kétnyelvű adásvételi szerződés. Ez a netről egyszerűen letölthető, nem kell bonyolult fajta, a rövidke egyoldalas bőven megteszi. Enélkül bajban leszünk itthon az okmányirodában, persze a helyzet még ilyenkor is menthető. A hivatalos út a fordítás, de nem ám google translate-tel otthon, hanem durva tízezrekért hivatalos helyen.

Indulás előtt szintén illik átgondolni, hogyan szeretnénk hazahozni a vásárolt járművet. Ha lábon szeretnénk, Olaszországba nem árt egy P-rendszámot kuncsorogni kedvenc autókereskedőnktől, ami valószínűleg így cseppet sem szabályos. A németeknél elterjedt azonnal kiadott ideiglenes rendszám az olaszoknál sajnos nem működik, pontosabban mégis, csak nem azonnal. 3 napot kell várni rá, és még drága is (100 euró körül).

Itt még nem az enyém

Itt még nem az enyém


Végezetül nem árt felvértezni magunkat egy rétegvastagságmérővel sem, lássák az olaszok, hogy készültünk. Ilyet lőhetünk magunknak 20 ezer forint környékén, de gazdaságosabb ezt is lejmolni. Ha ez megvan, uzsi bepakol, navigáció indul, és máris indulhatunk. Én Velence környékén találtam autókat, 7 óra alatt kényelmesen odaértünk a hibrid Auris-szal.

Elsőre nem, másodikra igen

Mivel még hiszek a csodákban, elsőre a 8000 eurós példányt tekintettem meg, amely fényképen csodaszép volt. 2003-as, faceliftes modell, bőrülések, keménytető, tetőcsomagtartó, miegymás. Látszólag az egyetlen hiba, hogy az autó vandalizmus miatt új fényezést kapott, ezt be is vallotta a tulaj.

Amint élőben is megpillantottam az autót egy kerítés túloldalán, egyből a torkomban éreztem a szívem, egyszerűen gyönyörű volt. Álmodoztam mindenféléről, pont addig a pár percig, amíg előkerült a tulaj, kigurult hozzám az utcára. Mintha tőrt döftek volna a szívembe, szinte sírni kezdtem, amint közelről vizsgálni kezdtem a fényezést. Jól látszott, hogy a sarkok, élek mentén nincs eldolgozva rendesen a festék. Nem mondható igazán gyatra munkának, de a tökéletestől ez így nagyon messze van. Egy próbakört azért tettem vele, de valahogy egyáltalán nem élveztem. Induláskor 6000 eurót még bekínáltam, szerencsére elutasító választ kaptam.

Itt már eldöntöttük

Itt már eldöntöttük


Szerencsére, mert a második MR2 Roadster egyszerűen lenyűgöző volt. Hiába a 3 év korhátrány, az autó minden porcikája erőt sugárzott, és határozottan jobb állapotban volt, mint az előző. A jó kiállásban erős szerepe volt a 17″-os OZ felniknek, valamint az ültetett futóműnek is.

Hibátlan állapotról persze ebben az esetben sem volt szó, de a bevallott lambdaszenzorhiba, és egy zörgő csapágy a generátor körül – gondoltam – még belefér. 7000 euróról indult az alku, és röviddel ezután kikötöttem, hatezernél többet nem adok érte. Ilyen alku mellett egy német simán otthagyott volna, de az olaszokkal lehet alkudozni. 6500 alatt nem adja – kötötte az ebet a karóhoz. Tesztvezetés, majd újabb alkudozás, és egy kegyetlen búcsú.

Lélektanilag rendkívül fontos pillanat a búcsú az alkuban. Merjünk elsétálni az autótól, ha valaki eladásra szánta el magát, jó eséllyel bejön majd egy ilyen trükk. Beígértem egy esti hívást, rémisztgettem, hogy megnézek addig pár autót, miközben egyre biztosabb voltam, hogy megtaláltam, amit kerestem. Kértem, hogy estig gondolja át a dolgot. Báj-báj.

Gumikeréken fut

Gumikeréken fut


A további autónézés elmaradt, városnézés lett belőle, és közben alig vártam, hogy újra telefonálhassak. Elsietni persze nem akartam, nehogy elbízza magát az eladó. Pont, mint az első randi után. A várakozás bejött, rövidke beszélgetés után 6200 euróban és egy reggeli szervizes találkában egyeztünk meg.

Szervizbe szinte kötelező
 

Ha nem autószerelő az ember, értékesebb autóknál mindenképpen érdemes elgurulni egy helyi márkakereskedésbe, és egy gyors állapotfelmérést elvégeztetni. Reggel így is tettünk, ahol máris ment a hibakód kiolvasás, valamint megemelték az autót, hogy alákukkantsunk.  Nagy hibának nyomát nem láttuk, így egy egyszerű szívó Toyota motorról lévén szó olcsó alkatrészekkel, mi beértük ennyivel. Szerencsénk volt, ingyen megúsztuk a dolgot, de ettől függetlenül semmiképpen se akarjunk ezen spórolni! 2 évvel ezelőtt 50 eurót sem fizettünk egy Mercedes szalonban, és az eredmény láttán csöppet sem éreztük azt kidobott pénznek.

Az olasz okmányiroda

Az olasz okmányiroda


Az olasz ügyintézés

Miután kifizettük a pénzt, Sascha-val az eladóval karöltve elindultunk a helyi okmányirodába. Az ügyintézés gyorsasága a mediterrán és a magyar stílus keveréke, azaz lassú és unalmas, kiabáló emberekkel. Közel másfél óra után elkobozták a rendszámot, majd az export Magyarországra bélyegzővel kézhez kaptuk a forgalmit és a törzskönyvet. Az adásvételin kívül ez a két irat szükséges mindössze. Irány haza.

A magyar ügyintézés

Bevallom, rettegtem tőle, de most hogy túl vagyok rajta, elképesztően egyszerűnek tűnik. A papírokkal elsőként a Visegrádi utcai okmányirodát vettem célba, de félórás várakozás után elhajtottak, mondván mindenem adott, hogy a műszaki vizsgán kopogtassak. Nincs már származásvizsgálat, nem kell eredetvizsga, irány a vizsgaállomás. Fontos megjegyezni, hogy első hazai forgalomba helyezést nem mindenhol végeznek, így nem érdemes próbálkozni pl. az Autóklubnál.

Már a vizsgán

Már a vizsgán


A több napos/hetes várakozás viszont a múlté, egy telefon és jó eséllyel még aznapra kapunk időpontot, akár a Mozaik utcába is. Én inkább Kispesten a Vas Gereben utcában próbálkoztam, sikerrel. A műszakilag megfelelő állapotban lévő autóval és 39 ezer forinttal nagyjából 2 óra alatt végzünk minden papírmunkával együtt, és máris mehetünk a VPOP-hoz a III. kerület Csillaghegyi út 25-be, hogy kicsengessük a regisztrációs adót. Regadókalkulátort sok helyen találunk, és leendő autónkat mindenképpen futtassuk át rajta, mielőtt vásárolunk.

A Vám- és Pénzügyőrséghez érdemes a meglévő papírjaink másolatával érkezni, különben ezeket csak igen nehézkesen és pénzért hajlandóak az egyenruhás urak lefénymásolni nekünk. Kabaré.

Itt rengeteg papírmunka és ugyanannyi várakozás után kézhez kapunk néhány újabb papírt, amivel mehetünk a bankba fizetni. A legközelebbi erre alkalmatos helyiség az Eurocenterben az Unicredit, ez oda-vissza megvan 20 perc alatt. A befizetést igazoló bizonylattal visszarohanunk a VPOP-ba, ahol nagyjából 10 perc után boldogan távozhatunk. Már amennyire 336 ezer forint mínusszal boldog az ember.

336 ezer volt a regadó, a 10 éves, 1,8-as benzinesre (Euro 3)

336 ezer Ft volt a regadó, a 10 éves, 1,8-as benzinesre (Euro 3)


Ezek után csak egy dolgunk akad még mielőtt visszatérünk az okmányirodába: kötelező biztosítást kell kötnünk, és arról egy igazolást nyomtatni.

Ha ez megvan, már csak percek választanak el bennünket attól, hogy a 21 ezer forintért mért rendszámmal, forgalmival és az ablakra ragasztandó kis matricánkkal a kezünkben végleg lezárjuk az ügyintézést.

Más dolgunk nincs, minthogy élvezzük új autónkban a kilométereket, vagy esetleg további súlyos pénzösszeget költsünk a szervizelésre. De erről majd egy másik cikkben.

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Nagyon szép az MR2, élményautó és még le sem rohad. Nem hittem, hogy ilyen egyszerű a behozatal.

  • v_holiday

    Meg a biztosítást kötőt megautóztatni…ez kimaradt.
    :-)

  • apaarpi

    Na és hogy tetszett a rizsevő ?

  • v_holiday

    Tetszett. Pedig én nem dolgoztam az ügyön semmit. Volt MR 2-esem anno, még az ezelőtti. Kedveltem. MG F-MX 5-MR 2 a szeretetsorrendem a tapasztalataim alapján. Ha egyáltalán van értelme sorrendet felállítani, mert mind imádni való autó!

  • v_hami

    Az MG-t még megértem, de az MX-5-öst?? :-)

  • v_holiday

    Szeretem. Sterilebb, de nekem nagyon tetszett. Elsősorban a klasszikusabb formája miatt.

  • v_hami

    Én is nézegettem amúgy, csak én nem férek el benne rendesen. Meg rossz helyen van a motor is benne :-)

  • v_holiday

    az tény, hogy a középmotor-hátsó hajtás egészen egyedi dolog. Innen eredhet az MG szeretetem. Olvastam egy veterános lapban, hogy egy mókus restauráltatott egy Triumph TR6-ot, s mivel hosszú volt a lába, hátrébb hegesztették az ülésállító sínt, így elfért az autóban.

  • KISOKOS II

    Szép az autó !
    De akár hogy is számoltam a kiadásokat 6200×270=1.674.000 Ft.+ kb.500.000 Ft egyéb költség = 2.174.000 Ft.
    Ennyiért itthon is lehet 2000-es évjáratot találni.
    Sőt még egy kicsivel olcsóbban is hozzájuthatunk….

  • KISOKOS II

    Ráadásul Németországban már kb.4000 ezer euróért lehet venni a 2000-2001-es példányokat….

  • v_hami

    Németországban 4000-ért még rommá tört sincs. Ha klímásat keresel 100 ezer alatti kilométerrel 7 ezer alatt alig van, és azok is csúnyák. A magyarokat végignéztem, mind drágább volt, és állapotra egyik sem volt ilyen. Az évjárat meg nagyon keveset számít ennél típusnál, az állapot határozza meg az árat.

  • zoldfulu2000

    5

  • zoldfulu2000

    Nagy nagy gratula a verdához. Én az MX5-ből néztem ki egy konkrét darabot (2002 es memories széria), de még várom az asszony jóváhagyását. Nézegettem az MR2rest is, de amellett hogy ritkább és puritánabb, tartok a középmotoros konstrukciótól avatatlan kezeim között… Várjuk a tartós tesztet :) Meg tavaszra lejhet hogy érdemes lenne felidézni a most felgyülemlett tapasztalatokat, mégha el is veszed holiday kenyerét… :)

  • zoldfulu2000

    5

  • zoldfulu2000

    Nagy nagy gratula a verdához. Én az MX5-ből néztem ki egy konkrét darabot (2002 es memories széria), de még várom az asszony jóváhagyását. Nézegettem az MR2rest is, de amellett hogy ritkább és puritánabb, tartok a középmotoros konstrukciótól avatatlan kezeim között… Várjuk a tartós tesztet :) Meg tavaszra lejhet hogy érdemes lenne felidézni a most felgyülemlett tapasztalatokat, mégha el is veszed holiday kenyerét… :)

  • zoldfulu2000

    5

  • zoldfulu2000

    Nagy nagy gratula a verdához. Én az MX5-ből néztem ki egy konkrét darabot (2002 es memories széria), de még várom az asszony jóváhagyását. Nézegettem az MR2rest is, de amellett hogy ritkább és puritánabb, tartok a középmotoros konstrukciótól avatatlan kezeim között… Várjuk a tartós tesztet :) Meg tavaszra lejhet hogy érdemes lenne felidézni a most felgyülemlett tapasztalatokat, mégha el is veszed holiday kenyerét… :)

  • zoldfulu2000

    5

  • zoldfulu2000

    Nagy nagy gratula a verdához. Én az MX5-ből néztem ki egy konkrét darabot (2002 es memories széria), de még várom az asszony jóváhagyását. Nézegettem az MR2rest is, de amellett hogy ritkább és puritánabb, tartok a középmotoros konstrukciótól avatatlan kezeim között… Várjuk a tartós tesztet :) Meg tavaszra lejhet hogy érdemes lenne felidézni a most felgyülemlett tapasztalatokat, mégha el is veszed holiday kenyerét… :)

  • v_johny

    Inkább azt a nyomorék és teljességgel érthetetlen, világraszólóan ostoba és nyilvánvalóan lehúzást szolgáló reg. adót szüntetnék már meg!!! Fiatalodna a járműpark, lenne több munkája a vizsgaállomásoknak, az okmányirodának, lenne bevétele az államnak. Ehhez közgazdásznak vagy politikusnak vagy csak egyszerűen öltönyös bűnözőnek kell lenni hogy ezt ne lássa valaki???!!!

  • KISOKOS II

    véhami !
    A Német árakról annyit,hogy
    a Mobile.de nézd meg.Aztán több hülyeséget nem írsz…..

  • KISOKOS II

    2 db Magyarországi jöhet szóba:
    1. 1.999000 Ft
    2. 2.040000 Ft
    Ezek mind alatta vannak az Olaszból behozottnak…
    Inkább már a Németektől 4000 euróért…..

  • v_hami

    Szia Kisokos II,

    Szerintem te is nézd meg inkább, én ismerem az összeset onnan. Évjárat, klíma, km, -ezeket az adatokat ajánlom figyelmedbe, majd a leírást, ahol írják, hogy mi baja van/volt az autónak.

    A magyaroknak tényleg lement az ára. A fekete 2 kilóval, a sárga 5 kilóval volt több egy hónapja, de utóbbiban akkor még benne volt a keménytető. Láttam mindkettőt, a feketéről nem nyilatkozom, a sárgából még lehetne valami, mert a belseje hibátlan (kivéve, hogy nincs benne meg a gyári ülés, hanem egy gagyi sport van benne). A lökhárítók csálék, és a fényezés miatt különböző árnyalatúak az elemek rajta, fényezni kéne.
    De és szurkolok neked, hogy találj 4 ezerért, de az nem lesz újszerű, azt garantálom. Egy ilyen autó nekem csak úgy kellett.

  • zoldfulu2000

    jj

  • zoldfulu2000

    a mobil.de-t el lehet felejteni. Én csak kamu ajánlatokat kaptam amikor feltettem a verdát, gondolom a hirdetéseket is lehete minimum kettővel osztani…

  • Juliuswws

    K8

  • Juliuswws

    Sziasztok.
    Megtudnatok mondani sacc/kb hogy egy ~1995-os Toyota MR2 (Euro2)-nek Nemetbol a regadoja mennyibe kerulne?
    Koszi!

  • avramolon

    Akarok venni gépet,voltam kint,megnéztem,kipróbáltam,de biztosítást nem hajlandó kötni egyik Olasz biztosító sem a papír próba rendszámomra.Kérlek benneteket segítsetek….Please.. :)

  • csaszara

    Helló!

    Végülis milyen rendszámmal hoztátok be az autót?

    Magamnak szeretnék lábon behozni olaszból autót és hiába keresgélek rengeteg felé, nem áll össze a kép. Az olasz ideiglenes rendszámra ugyanis az olasz biztosítók nem kötnek biztosítást, pedig ez a rendszám tűnik a legális útnak a trailer mellett, ami ki van zárva…

    Köszönettel:
    Cs.Attila

F1: Button megjárta a kórházat, nincs baja

A Német Nagydíj második szabadedzésén szemirritációra panaszkodó Jenson Buttont már ki is engedték a kórházból.

Hétvégén útnak indulna? 50 kilométeres dugó is lehet!

Tengerpartra utazna a hétvégén? Akkor ezt most olvassa el, mert fontos. Tényleg!

F1: Rosberg az élen, Hamiltonnak nem megy

Nico Rosberg a Német Nagydíj második szabadedzésén is jelentős előnnyel verte csapattársát, Lewis Hamiltont, úgy tűnik, nagyon fekszik neki a hazai pálya.

Kecskeméti harcművész

Valódi utcai harcost faragott a Mercedes elsőkerék-hajtású szedánjából a német cég. Motortuning nem jár hozzá, és nem is illeszthető az összes kivitelhez.

Ki a gyorsabb – Az ember vagy a számítógép?

Méréseink azt mutatták, hogy nedves úton a mai ESP-rendszerek ellenében egy nagyon jó kezű profi sem képes számottevő előnyt kiautózni. A Hockenheimringen teszteltük a különbséget ember és gép között.

F1: Aktív fejvédőn gondolkodnak

A 2017-re leszavazott glória és a Red Bull-féle szélvédő melletti alternatívaként egy szükség esetén automatikusan nyíló fejvédőn is gondolkodnak az FIA-nál.

Kulcsrakész versenyautó Angliából

Minden idők legfürgébb Lotus Elise-eként emlegeti gyártója a forgalmi engedéllyel nem rendelkező, ám minden bizonnyal rendkívül szórakoztató pályanapi versenyautót.

F1: Új sisakkal versenyez Vettel és Rosberg

A hazai versenyre a mezőny négy német pilótájából három új sisakfestéssel készült, mutatjuk, mit hordanak Hockenheimben.

Három keréken nyomul az új zsarurobogó

Mostantól rendőrségi feladatokra felkészített kivitelben is kínálja háromkerekű, nyolcadliteres modelljét a Yamaha.

Fél év alatt egymillió motor Győrből

Több mint egymillió motort és közel 64 000 autót gyártott 2016 első félévében az Audi Hungaria Győrben.

F1: Így ünnepelték Alonsót a garázsban

Fernando Alonso ma ünnepli 35. születésnapját, a McLaren egész komoly zsúrt hozott össze a spanyolnak a Német Nagydíj első szabadedzésére.

Gázbuszokkal csökkentik a szmogot Verne Gyula szülővárosában

Egyszerre, közel 100 darab gázüzemű autóbusz beszerzése talán még nem akkora világszenzáció. Az viszont igen, hogy mekkora emissziócsökkentést hajtanak ezzel végre.