Nálunk is börtönbüntetés kéne!” “Sokszor alaptalannak tartom a 30-as táblát, csak azért van kint, hogy büntethessenek.” “Ha betartjuk a szabályokat, nem kapunk büntetést, nekem ennyire egyszerű.” “Biturbó a kocsim, szlovák a rendszám, mindenre van megoldás.” “Minek előre jelezni? Vezessenek szabályosan az emberek.

Úgy tűnik, van egy réteg, mely helyteleníti a lesből traffipaxozást és rendszeresen gyorsan hajt, mert szerinte sokszor indokolatlanok a sebességkorlátozások. Valamint van egy másik réteg, amely szerint a szabályokat be kell tartani, aki nem így tesz, vessen magára. Ez a két tábor csapott össze a fenti SMS-ekben egy rádióműsor alatt egy derűs októberi reggelen.



Megint a Kossuth Rádióba voltunk hivatalosak, ezúttal traffipax-ügyben (a linken a Napközben, 9-től 9:30-ig). A dolog apropója, hogy Szlovákiában hoztak egy rendelkezést, mely szerint a sebességmérést mindig előre kell jelezni a rendőrségnek, a hirtelen felindulásból elkövetett lesből traffizás immár tilos. Szép kontrasztja ennek a magyar rendőrségi szabályozás, mely idén január elseje óta újra engedi a szabálytalanul leparkolt rendőrautókból is a sebességmérést.

Hálás téma ez nem csak az autós magazinok számára, de a rádióban is. Félóra alatt száznál több SMS érkezett a stúdióba, miközben Rácz Tamással, a Vezess.hu főszerkesztőjével (ez vagyok én), dr. Herpi Miklóssal, egy közlekedési jogásszal  élőben, valamint Jámbor István alezredes úrral (telefonon) beszélgetett a műsorvezető a sebességmérés magyar és európai gyakorlatáról.

Hogy mi az én álláspontom a kérdésben, most mellékes. A jogászi infók között volt egy érdekes kiskapu – ezt leellenőrizzük, utána beszámolunk róla. Hogy a rendőrség mit gondol, jobban mondva mit mond a gyorshajtásról, azt tudjuk. Viszont van egy vélemény, ami mellett nem mehetünk el szótlanul.

Sok-sok hallgató írta, hogy szabályosan kell vezetni, és nincs büntetés. Ez vitathatatlan. Néhányan viszont azt is leírták, hogy ők szabályosan vezetnek, ezért nem félnek a büntetéstől. Az egyik példa:

“Jogkövető magatartás kell az utakon, akkor nincs gond. A közúti közlekedés veszélyes üzem. Igenis felelősségteljesen kell viselkedni. A baleseti statisztikák önmagukért beszélnek. Én is vezetek 23 éve, gyorshajtás nélkül is eljutok mindenhova.”


Naná, hogy felhívtam a hallgatót a műsor után. Megkérdeztem, nincs-e kedve beülni mellénk egy autó bal első ülésébe, és kamera előtt demonstrálni Budapesten és környékén egy röpke félórára csupán, hogy is kell szabályosan vezetni. Sajnos a hallgató, aki hölgy, épp nem ér rá ilyesmire – babát vár, mint nemrég kiderült és inkább ezzel foglalkozik. Kár, illetve dehogy kár, gratulálunk, csak úgy megnéztük volna, hogy kell szabályosan autózni mondjuk a Váci út 50-es szakaszán a belső sávban…

A másik SMS:

“Könyörgöm! Van egy szabályrendszer, a KRESZ, amit be kell tartani. Akkor miről beszélünk? Már az is inkorrekt, hogy a rádiók bemondják, hol van éppen traffipax. El kellene gondolkodnunk, hogy a traffipax is értünk van. Vannak igazságtalanságok, de az még nem indok, hogy gyorsan hajtsunk. ”

Ez az úr sem vállalta a fellépést, viszont hamar megállapodtunk abban, az ő véleménye, hogy úgy mondjam, inkább érzelmi, mint gyakorlati alapokon nyugszik, hiszen nagyon keveset vezet.

De nem szeretnénk itt lezárni az ügyet. Így hát közzéteszünk egy felhívást:

F E L H Í V Á S


A Vezess.hu keres egy embert, aki saját bevallása szerint mindig betartja a közlekedési szabályokat. Egy bő félórás, 20 kilométeres fővárosi autózásra invitáljuk a jelentkezőt, hogy kameránk előtt mutassa meg: milyen is az a valóságban. Az útvonalat mi írjuk elő, és – hogy ne lehessen 5 km/h-s araszolással trükközni – indokolatlan, veszélyes lassú hajtás, valamint balesetbe keveredés esetén a jelentkezőt azonnal diszkvalifikáljuk. Hogy legyen egy kis tétje is a dolognak, társkiadványunk jóvoltából egy féléves autóMAGAZIN előfizetést felajánlunk annak, aki tényleg képes szabályosan közlekedni mindössze húsz kilométeren keresztül.

A jelentkezést lezártuk, köszönjük mindenkinek!