76 éve történt


Akármilyen sikeres és biztos kezű autóversenyző volt is Manfred Georg Rudolf von Brauchitsch, közúton tesztelni egy Ezüst Nyilat, nem életbiztosítás. A baleset azonban nem okozott törést karrierjében. Bajnokságot ugyan nem tudott nyerni, de 1937-ben és a következő évben a második helyen végzett az európai összesítésben.

1934. március 27.

“Brauchitsch német

Brauchitsch a Donington Parkban 1937-ben

Brauchitsch a Donington Parkban 1937-ben


autóversenyző, aki most Olaszországban tartózkodik az uj Mercedes-versenykocsi kipróbálásán, hétfőn este szinte csoda révén menekült meg a felsőolaszországi tavakkal összekötő autóuton, amikor kocsija Legnano város közelében ismeretlen okból lepattant az autóutról és szédületes rohanással a szomszédos szántóföldre került, ahol szerencsére nem ütközött akadályba. Brauchitsch végre is épen szállott ki a kocsiból. A baleset pillanatában a kocsi sebessége óránkint 240-250 kilométer lehetett.”

65 éve történt


Múlt heti visszaemlékezésemben szó esett a Mercedes-Benz 770-es típusáról. Ott nem említettem meg, hogy Adolf Hitler tulajdonában is volt egy ilyen, a 770K. Az alaptípus motorjára kompresszort szereltek, ezzel a teljesítménye 200 lóerőre nőtt, amivel a 2,7 tonnás autó elérte 160 kilométeres óránkénti végsebességet.

Az alábbi cikk alapján nem egyértelmű, hogy Hitler melyik Mercedesét találták meg. A 770K ugyanis nem fekete, hanem sötétkék volt. Az azonban biztos, hogy ez a modell jelenleg egy orosz milliárdos tulajdonában van, aki legalább négymillió eurót fizetett érte.

A 770K ötven lóerővel volt erősebb, mint a 770

1945. május 18.

“A Leclerq tábornok parancsnoksága alatt harcoló francia egységek Berchtesgadenben megtalálták Hitler hatalmas fekete Mercedes-Benz személygépkocsiját. De Gaulle tábornok most ugy határozott, hogy a gépkocsit a hadimuzeumban helyezik el. Előbb azonban kiállítják a hadizsákmányok párisi kiállításán.”

20 éve történt


Működött annak

A várakozási idő a rendelt autó típusától függött. A Wartburgba viszonylag hamar be lehetett ülni.

A várakozási idő a rendelt autó típusától függött. A Wartburgba viszonylag hamar be lehetett ülni.


idején Magyarországon egy MERKUR nevű cég, amely az autóeladások tekintetében monopolhelyzetben volt. Kényelmi szolgáltatást nyújtott, hiszen az ügyfél csak befizette az áhított autó árának 20 százalékát (később ez 50%-ra módosult) és nem maradt más dolga, csak várni az értesítést, hogy megérkezett az autója, fáradjon be a fennmaradó résszel a megadott telephelyre és vegye át azt.

Nos, a várakozás ideje a rendelt típustól függően 2-8 év közé esett. Addig A MERKUR ült a pénzen, ami ugyan 2%-ot kamatozott. De 8 évre előre senki nem láthatott. Ezért az időközben végbement áremeléseket el kellett fogadni, vagy típust módosítani.
Azért a Polski Fiat 33%-is áremelkedése szerintem átlépi a tűréshatárt.

1990. január 7.

“A január 8-án esedékes új gépkocsiárakról, az árváltozások mértékéről, valamint az idén beérkező személygépkocsik mennyiségéről, összetételéről tartottak sajtótájékoztatót vasárnap a MERKUR vezetői.


Hellner Károly

Húsz éve még forgalmazták a kétütemű Trabantot

Húsz éve még forgalmazták a kétütemű Trabantot


vezérigazgató elmondotta: igaz ugyan, hogy az új – átlagosan 25 százalékkal magasabb – árak január 8-ától érvényesek, de csak január 15-étől kezdik árusítani felemelt áron a személygépkocsikat. A MERKUR valamennyi fővárosi és vidéki telepe ugyanis egy héten keresztül leltározás miatt zárva tart. Mindössze azok vehetik át – éspedig régi áron – az autójukat, akik a teljes vételárat a letéti számlát vezető pénzintézeteknél, az OTP-nél, a takarékszövetkezeteknél, a Magyar Hitel Bank Rt.-nél és a Takarékszövetkezeti Bank Rt.-nél 1990. január 6-ig befizették.

Kiszolgálásra elsősorban azok számíthatnak, akik Wartburg személygépkocsira várnak. A MERKUR nem tartotta vissza az autókat – hangsúlyozta a vezérigazgató -, hiszen szombaton és vasárnap is nyitva tartottak, s az évközi, hétköznapi átlagnál, a 400 személygépkocsinál lényegesen többet adtak át.

Az áremelés mértéke

Hetvenezer forintot emelkedett egyszerre az áruk

Hetvenezer forintot emelkedett egyszerre az áruk


átlagosan 25 százalék, ezen belül legkevésbé a Trabant személygépkocsik ára emelkedik – 91 ezer forintról 102 ezer forintra – a legjobban az 1500-as Ladáké, 240 ezerről 310 ezer forintra. A legnagyobb arányban a Polski Fiat ára növekszik, 120 ezer forintról 160 ezerre. Lényegében azok járnak a legrosszabbul, akiknek erre a típusra korábbi befizetésük volt, mert ebben az évben a szerződésben lekötött 8000 helyett mindössze négyezer darabot szállított a lengyel partner.

Ebben az évben valamivel több mint 130 ezer szocialista országból érkező személygépkocsira számít a MERKUR, s mintegy 100 ezerre már meg is kötötték a szerződést. Harmincegy ezer Ladára, 26 ezer Daciára, 14 ezer Wartburgra és 21 ezer kétütemű Trabantra már biztosan számítani lehet.

Tárgyalnak arról is,

Elfogadható a 33%-os áremelkedés?

Elfogadható a 33%-os áremelkedés?


hogy a 26 ezer Dacián felül Oltcit típusú autókat is vásárolnak Romániából. Annak érdekében, hogy a jövőben ne kerüljön sor az ideihez és atavalyihoz hasonló torlódásra – hiszen áremelkedésre sajnos a továbbiakban is számítani lehet -, s a beérkezések meglehetősen bizonytalanok, a MERKUR leállította az előjegyzéseket, mindössze 10 típusra, kétféle Ladára, kétféle Volgára, Trabantra, Wartburgra és Daciára fogadnak el előleget.

A tájékoztatón szó esett arról is, milyen nyugati típusú személygépkocsira lehet számítani az idén a MERKUR forgalmazásában. A cég arra számít, hogy az első félévben 200 Volkswagen Golf, 300 Opel Kadett érkezik, s ezen kívül Marutik is, ám itt a mennyiség bizonytalan, mert a magyar ellentételekben nehezen egyeznek meg a partnerek.”