Kiállt a parádéskocsikkal a rendőrség. Winterkorn vezetésével a VW-konszern forgalma az első félévben 61,81 milliárd euró, 17 000 milliárd Ft volt

Kiállt a parádéskocsikkal a rendőrség. Winterkorn vezetésével a VW-konszern forgalma az első félévben 61,81 milliárd euró, 17 000 milliárd Ft volt


Tegnap Martin Winterkorn, a Volkswagen-konszern igazgatótanácsának elnöke a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen tartott előadást.

A BME tiszteletbeli professzora többek között a fogyasztáscsökkentésről és az elektromos autók bajairól beszélt.

Sofőr nélkül eladhatatlan az autó?

Előadásában a VW elnöke idézte Gottlieb Daimlert, aki 1901-ben azt mondta, hogy az autók iránti kereslet soha nem lépi túl az egymillió darabot, márcsak a rendelkezésre álló sofőrök hiánya miatt is.

Balra a Volkswagen, jobbra az Audi autói álltak a műegyetem épülete előtt

Balra a Volkswagen, jobbra az Audi autói álltak a műegyetem épülete előtt


Ehhez képest 2009-ben 52,7 millió új autó talált gazdára, de ennél is több lesz.

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a kínaiak nem akarnak biciklin megöregedni és ha teheti, az indiai családapa sem motoron viszi majd anyut a négy gyermekkel.

Rémálom: csak városlakóból 5,3 milliárd

Pár évtized múlva 5,3 milliárd városlakója lesz a Földnek, akik persze közlekedni is akarnak. A mai technikával ebbe a mobilitásigénybe biztosan belepusztulnánk, ezért csökkenteni kell a közlekedés károsanyag-kibocsátását és a Föld melegedéséért felelő szén-dioxid-emissziót.

Minden az Audi 80 ülésével kezdődött

Az előadás kezdetén szóba kerül egy 25 évvel korábbi történet, amikor Winterkorn felvette az első magyar céget az Audi beszállítói láncába. A móri vállalkozás alumíniumhegesztéssel foglalkozott, és mivel meg tudtak felelni a hazainál lényegesen szigorúbb minőségi előírásoknak, a bizalmatlanság ellenére Winterkorn aláírta a szerződést az Audi 80 ülésvázának hegesztéséről. Időközben a móri ipari parkban 12 ezer ember dolgozik és ez a szerződés elősegítette az  Audi győri gyáralapítását is – hangzott el az előadáson.

Erősen megoldatlan a villanyautók töltése. Mit csináljon, aki a hetediken lakik?

Erősen megoldatlan a villanyautók töltése. Mit csináljon, aki a hetediken lakik?


A távlati tervekben a 2005-ös 221 gramm/km-ről ennek nem egészen egy tizedére, kilométerenként 20 grammra kellene csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást, ami 9,5 helyett 0,9 literes fogyasztásnak felel meg százon.

Elektromos hajtás: 3,4 millió Ft, plusz az autó

Ehhez nem elég csökkenteni a súlyt az acélnál mai áron háromszor drágább alumínium, ötször többe kerülő magnézium vagy húszszoros árú szénszálerősítésű műanyagokkal. Az elektromos autó tűnik a megoldásnak, minden gond ellenére.

Winterkorn konkrét példákkal tette napnál világosabbá, mi a baj a mai villanyautókkal. Egy Golf-méretű autó mozgatásához legalább 25 kilowattóra kapacitású telep kell. Ennek ára két éve kWóránként 1000 euró volt, ami időközben lement a felére, de még így is 12 500 euróba, 3,4 millió forintba kerülne az akkucsomag. Autó nélkül.

Az áramtermeléstől függ, hogy az elektromos hajtás javítja vagy rontja-e a szén-dioxid-emissziót

Ez nem laptop vagy mobiltelefon

Megtelt a terem, mint minden évben

Megtelt a terem, mint minden évben


Nem véletlenül ilyen drága a telep. Az autóiparban biztonsági és minőségi, tartóssági szempontból is egészen mások az elvárások a reális megoldásnak tűnő lítium-ion akkumulátorokkal szemben, mint a mobiltelefonok és laptopok gyártói részéről.

Bonyolítja a dolgot, hogy egy hibridautó és egy elektromos autó akkumulátorának másban kell jónak lennie.

Előbbinél a feladat a többnyire benzines, a Peugeot 3008 esetében a dízelmotor kisegítése gyorsításkor. Az elektromos autókban viszont egyenletesen leadott, tartós áramellátásra van szükség.

Egyre több elektromos komponens teszi takarékosabbá a belső égésű motoros autókat. A hibrid főleg Amerikában megy majd, mert az ő fejükben egyet jelent a környezetbarát autózással

A hibridbe nem jó a villanyautó akkuja

Nincs egységes áramhálózat, de a töltő egységes lesz

Nincs egységes áramhálózat, de a töltő egységes lesz


Más tehát az Li-ion akkuk felépítése, mert a hibridekbe laza, porózus elhelyezkedésű elektródák a jók a rásegítéshez szükséges nagy csúcsteljesítmény miatt, a villanyautókhoz viszont nagy energiaszintet biztosító, sűrű elektródákra van szükség.

Ez nem az autógyártók dolga, de elektromos hajtással eleve csak akkor érdemes foglalkozni, ha az áramtermeléssel együtt is csökken a környezetkárosítás. Például egy BlueMotion dízel Golffal 111 g/km szén-dioxid-emisszióval járkálhat az átlagpolgár, ami nagyjából 4,25 literes fogyasztást jelent.

Lesznek, de nem ma: hibrid és elektromos autók a VW-konszertől

Lesz hibrid Audi Q5, később A8 is

Lesz hibrid Audi Q5, később A8 is


Több hibridhajtású és elektromos autót is bemutat a Volkswagen konszern a következő néhány évben. Hibrid, tehát elektromos és benzines illetve dízelmotoros változat lesz a Touareg után az Audi Q5-ből, a Jettából, a Golfból és az Audi A8-ból.

Elektromos hajtású szériaautó készül elsőként az Up! Kisautóból 2013-tól, de lesz E-Golf, az Audinál pedig az E-Tron nevű sportautó valósul meg benzintank helyett akkucsomaggal. Azért tart ilyen sokáig a munka, mert az elektromos autó nemcsak villanymotor és akkumulátor. Például fűtésük, légkondicionálójuk, hűtőrendszerük is egészen más.

Pakssal jól állunk

135 km/óra az elektromos Golf végsebessége. Az autó 2013-tól lesz kapható

135 km/óra az elektromos Golf végsebessége. Az autó 2013-tól lesz kapható


Barnakőszén égetésével termelt árammal a villanyautó CO2-kibocsátása 188 gramm/km, az Európai Unió jelenlegi árammixével még mindig 88 g, ezért kell újratermelődő forrásból vagy atomenergiával előállítani az áramot.

Magyarország a paksi atomerőmű 37 százalék körüli áramtermelési arányával jól áll ezen a téren.

Hazánkban az elektromos autók elterjedése összességében is csökkenthetné a környezetszennyezést, nemcsak helyileg, ahol a villanyautók se zajt, se büdöset nem termelnek.

Középtávon marad a benzines és a dízel

Autózni a jövőben is fogunk, de más technikával. Winterkorn szerint is középtávon a belső égésű motorra épül a motorizáció, egyre nagyobb elektromos aránnyal a hajtásláncban és a segédberendezésekben (vízpumpa, szervokormány, fékenergia-visszanyerés, hibridrendszerek).

A benzines és dízelmotorok környezetkárosítását alternatív üzemanyagok is csökkenthetik. Ma még túl drágák, de a Volkswagen is dolgozik növénymaradékból nyert gázolaj és a szalmából készült bioetanol versenyképessé tételén. A másik út az elektromos hajtás, de ehhez a mainál nagyságrendekkel jobb energiasűrűségű és sokkal olcsóbb akkumulátorokra van szükség.

A lényeg még mindig titok

Az előadás végén Marie-Theres Thiell, az ELMÜ-ÉMÁSZ igazgatóságának elnöke feltette a legfontosabb kérdést: mennyibe kerül majd az elektromos Volkswagen, mert ők szívesen vennének, de reális áron. Tudja, miről beszél, mert a gyorstöltőátadáson látott elektromos 500-as FIAT-juk négyszer annyiba kerül, mint egy benzines.

Martin Winterkorn nem mondott konkrét összeget a 2013-ben megjelenő autóra, de idézett egy európai felmérést: a vásárlók maximum 2000 eurós (548 000 Ft) felárat hajlandóak fizetni a kevésbé környezetszennyező technikáért. Nem lesz könnyű, mert ma a Golf 1,4 TSI és a 105 lóerős 1,6 TDI között is nagyobb az árkülönbség, 650 000 forint.

Figyelem! Érdemes végignézni a galériában az előadás diáit, autóbuziknak minden slide érdekes lehet.