Párizs közelében, egy felfújható sátorcsarnokban volt az 508 bemutatója

Párizs közelében, egy felfújható sátorcsarnokban volt az 508 bemutatója


Nem lehet megosztó, legyen tágas, kiváló minőségű és fogyasszon minél kevesebbet: ezt mind, egyszerre kellett megoldania a Peugeot 508 fejlesztőinek.

A designereknek megmondták, hogy merész formákat ne is vigyenek véleményezésre az igazgatóságnak.

Merész helyett tetszetős legyen

A Peugeot nem akart úgy járni, mint a BMW az erősen vitatott külsejű előző Hetessel – mondta az 508 bemutatóján Pierre-Paul Mattei, az autó fődesignere. Az 508 nem polarizálhat, mert minél többet kell eladni belőle.

504, 505, 508 – Visszatér az ötös széria

Év Autója díjat nyert 1969-re a Peugeot 504

Év Autója díjat nyert 1969-re a Peugeot 504


Négyről ötre vált a Peugeot a középkategóriában. A leghíresebb előd az 504, amelyből 1968 és 2006 között 3,7 millió készült. Ez az autó máig tömegeknek jelenti a mobilitást Afrikában, az északi volt francia gyarmatoktól Fekete-Afrika országaiig.

504 után 505

Bár az 505 az 504 utóda, az 1969-es Év Autója túlélte utódját. A szögletes 505, amely kombiként szintén népszerű iránytaxi Észak-Afrika-szerte, 1992-ben futott ki az európai kínálatból, 13 évnyi gyártást követően.

Nincs több hátsókerék-hajtású Peugeot az 505 és az 504 kifutása óta

Nincs több hátsókerék-hajtású Peugeot az 505 és az 504 kifutása óta


A Peugeot-nak azóta sincs hátsókerék-hajtású szériaautója. A francia Wikipedia szerint 1 350 978 darab készült belőle, köztük van az az 1200 dízel (!!!) taxi, amelyet Los Angelesbe és New Yorkba adott el a gyár.

Nem maradt parlagon a 408

A 407 utódja tehát az 508, de a 408 név sem marad parlagon. Ezt a kódot a 308 alaposan megnyújtott lépcsőshátú változata viseli, amely elsősorban a kínai piacnak szól, a Peugeot Kínában is gyártja.

Álló motorral hiába kerestem a head-up displayt, amely szélvédőre vetíti a legfontosabb adatokat

Álló motorral hiába kerestem a head-up displayt, amely szélvédőre vetíti a legfontosabb adatokat


Vannak azért érdekes vonásai, például a LED-csíkokból álló hátsó lámpa vagy a látványos LED-csokor az első fényszóróban. A kategórián belül az 508 orra alacsony, eltűnt róla 407 ormótlan első túlnyúlása és óriási, szinte ferraris hűtőnyílása. Ez az első sorozatgyártású Peugeot, amely az SR1 tanulmányautó vonásait viseli.

Elegáns és igényes belül

Az 508 nagyjából 35 kilogrammal könnyebb elődjénél. 11,6 centis hossznövekedéssel ezt nem könnyű megvalósítani a költségek miatt, mert kisebb súly – megfelelő merevség mellett – csak jobb, tehát drágább acélokkal valósítható meg. A Peugeot dolgát megnehezítette, hogy az autó a Citroën C5 testvére, tehát elődje padlólemezére épül, nem alapjaiban új konstrukció.

Nagystílű belül az 508, érezni rajta, hogy fontos volt a minőség

Hatfokozatú automatizált kézi váltóval az 1,6 HDi nyomatéka 270-285 Nm

Hatfokozatú automatizált kézi váltóval az 1,6 HDi nyomatéka 270-285 Nm


Az új autóval a Peugeot legfontosabb üzenete, hogy elődjénél sokkal jobb minőségű. A megbízhatóság sosem ellenőrizhető előre, de a minőségérzet és a felhasznált anyagok nívójának emelésével sulykol a fejekbe a Peugeot. Az 508 valóban stílusos, elegáns autó, belül is.

Már nem szűkebb a többieknél

A 3008 és az 5008 után ehhez is van fel a fejjel kijelző, azaz head-up display. Jellemzően csak nagyobb autókhoz kapható hátul is oldalanként szabályozható, összesen négyzónás légkondicionáló, amit az 508 szintén tud.

Hátul kimondottan tágas az autó, részben a 9,2 centivel megnyújtott tengelytávnak, részben az első üléseknek köszönhetően, amelyek támlája az ülésszellőztetés ellenére sem rabol sok teret vastagságával. Szűk elődjéhez képest az 508 óriási ugrás, de egy Mondeo, Legacy, Passat, pláne a Superb mellett az 508 térkínálata nem kiemelkedő.

Min múlik a kisebb a fogyasztás?

Majdnem derékszögben találkozik az oldal a hátfallal, javítva a légellenállást

Majdnem derékszögben találkozik az oldal a hátfallal, javítva a légellenállást


Bár a légellenállás terén az 1980-as években volt forradalmi a fejlődés, például a szivar Audi 100, a Ford Sierra, a cseppnek hívott Opel Kadett E vagy a FIAT Tipo bemutatásával, a cw-értékek azóta is javultak valamelyest, csak kisebb ütemben. Az 508 különlegesen áramvonalas, a lépcsőshátúak közül az alapmodellek kisebb hűtő és a keskenyebb gumik miatt 0,25-ös alaktényezővel büszkélkedhetnek.

Ezt az értéket a szériaautók között tudomásunk szerint egyedül a Mercedes-Benz E-Coupé pipálja le 0,24-gyel. Az 508 áramvonalasságát a kerékméret korlátozásával és számos részlet finomításával sikerült megoldani. Pierre-Paul Mattei, az autó fődesignere kérésemre végig is mutogatta tető végén az apró élt, a szárnyprofilra emlékeztető tükröket, a kis légterelőt a csomagtérfedélen, a hátsó lámpa burájából kitüremkedő apró szárnyakat. Az összes részletről van kép a galériában, érdemes végiglapozni őket. Felülnézetből viszonylag közel van a derékszöghöz az autó oldalának és farának találkozása, ami szintén jót tesz az áramvonalasságnak. A légellenállás leszorítása a csekélyebb fogyasztás és szélzaj miatt hasznos, de a végsebességet is növeli.


1,6-2,2 literes motorok

120 lóerős az 1,6-os szívó, 156 az 1,6 literes turbós benzines. A kis HDi 112, a kétliteres 140 vagy 163, a 2,2 literes 204 lóerős, 450 Nm nyomatékkal

120 lóerős az 1,6-os szívó, 156 az 1,6 literes turbós benzines. A kis HDi 112, a kétliteres 140 vagy 163, a 2,2 literes 204 lóerős, 450 Nm nyomatékkal


Benzinesben és dízelből is 1,6 literes motorok állnak a választék alján, a 120 illetve 112 lóerővel. Az e-HDI név a stop-start-automatikát takarja, amely a dízelekhez lesz elérhető. A benzinesek közül az 1,6 THP, hála a turbófeltöltésenek és a közvetlen befecskendezésnek, erősnek és viszonylag takarékosnak ígérkezik.

A kétliteres dízel 140 és 163 lóerős verzióban lesz kapható, 320 illetve 340 Nm maximális nyomatékkal.

Új futómű a legerősebb dízelhez

A gyáriak a 407 V6-os dízelénél jobbnak ígérik a 2,2 literes újat, de ezt nem szabad csak rögtön elhinni: egy négyhengeres dízelmotor rezgése, járáskultúrája akkor is elmarad egy hathengeresétől, ha a fejlesztők a fejük tetejére állnak.

37 lóerős villanymotor hajtja a hátsó kerekeket a HYbrid4-ben. A belső égésű motor a kétliteres dízel, ami sorozatgyártású személyautóban a 3008 világújdonsága lesz. A többi hibrid szériaautó ugyanis benzines

Ez a Peugeot iDrive-ja

Ez a Peugeot iDrive-ja


Hat henger az hat henger, de 204 lóerővel és 450 Nm-rel az új motor teljesítményadatai valóban kiemelkedőek. Ez a motor a sportosabb GT változathoz lesz elérhető, amelynek első felfüggesztése nem MacPherson, hanem a többi motorváltozaténál igényesebb, kettős keresztlengőkaros konstrukció.

Dízelmotoros a hibrid!

Nagyon érdekes a HYbrid4 nevű dízel-hibrid is. Dízelmotoros hibridként a világ első szériaautója a 3008 lesz, ennek technikáját kapja az 508 is. A hátsó kerekeket elektromos motor hajtja, mint a Lexus RX-ben, így lesz összkerekes az autó.

Egy hónappal később kezdődik az SW forgalmazása, mint a limuziné

Egy hónappal később, várhatóan 2011 márciusban kezdődik az SW forgalmazása, mint a limuziné


Az 508 HYbrid4-ben a kétliteres dízel 163 lóerős, amit a villamos gép 37 lóerővel egészít ki. Az autó átlagfogyasztása csupán 3,8 liter a szabvány szerint, 99 gramm/km szén-dioxid-emisszióval, amire az Audi vagy a Volvo feleekkora teljesítményű dízel kompakt autóban is büszke.

Hazánkba jövő év elején jön

Karrierje elején a 407 eladásai látványosan felíveltek. 2005-ben főleg a kombinak köszönhetően lépett a kategória harmadik helyére, persze ehhez kellett egy addigra kiöregedő Laguna és C5 is. Az új modellből 2012-re, az első teljes évben a Peugeot összesen 200 ezret kíván értékesíteni.

Ha ez összejön, a franciák újra fajsúlyos szereplők lesznek a középkategóriában, ahol az Insigniából Európában egy jó évben nagyjából 160 ezer darab talál gazdára. Itthon várhatóan február végén lesz kapható az 508 szedán, a kombi egy hónappal később érkezik.