Mit csinál a közlekedésrendészet?

“A közlekedésrendészeti szolgálat főbb feladatai közé tartozik, hogy

  • biztosítja a forgalomáramlás folyamatosságát
  • közvetlen rendőri jelenléttel ellenőrzi a forgalmi rend, a közlekedési szabályok betartását és technikai eszközök segítségével ellátja a közúti forgalom állandó felügyeletét
  • a közúti közlekedési balesetek, bűncselekményekkel kapcsolatos feladatok ellátása során helyszínel és vizsgálatot végez
  • szakhatóságként közreműködik a közúti közlekedéssel kapcsolatos tervjóváhagyási, engedélyezési és forgalomba-helyezési közigazgatási eljárásokban, a lakosság forgalmirend-változásokkal kapcsolatos tájékoztatásban
  • elvégzi az elsődleges baleseti adatgyűjtést, adatfeldolgozást és adattovábbítást
  • ellátja az ideiglenes közúti forgalomkorlátozás elrendelésével kapcsolatos rendőrhatósági, az ezekkel kapcsolatos biztosítási és forgalomsegítési feladatokat (forgalomzárás, karos irányítás, forgalomterelés)
  • végrehajtja az állam- és kormányfők, védett személyek utazásbiztosításával, valamint a rendezvények közlekedésrendészeti biztosításával kapcsolatos feladatokat
  • értékeli és folyamatosan figyelemmel kíséri a közlekedési feltételek, a közlekedési szabálysértések, baleseti helyzet alakulását, intézkedik a fő baleseti okok, a forgalomtorlódások és a baleseti veszélyhelyzetek csökkentéséről
  • együttműködik a tevékenységét érintő szervekkel, szervezetekkel a szabálysértések visszaszorítása, a közlekedésbiztonság, a forgalmi feltételek és közúti fegyelem javításában.”

Ezt nem én találtam ki, a Rendőrség elektronikus kiadványában olvastam. Viszont mintha az utóbbi hónapokban ez a krédó nem állna teljes összhangban azzal, amit az utcán tapasztalunk. Igen, nem csak én, önök is. Pár napja tettünk ki egy szavazást a Vezessre, melyben azt kérdeztük olvasóinktól, hasznos munkát végeznek, netán csak pénzbehajtásra mennek a közlekedési rendőrök. Esetleg is-is.


Tizennégyezer szavazat megoszlása szerint a válaszadók kétharmada szerint csak a pénzről szól a dolog. Csupán nyolc százalék gondolja, hogy hasznos, amit a közlekedési rendőrség csinál. Azért ez erősen elgondolkodtató.

Tehát nem csak nekem tűnik úgy, hogy bujkálva mérnek indokolatlan helyeken, bujkálva büntetnek indokolatlanul szigorúan veszélytelen apró szabálytalanságokért. Hanem 88%-nak.

A statisztika igazolja a rendőröket. Szerintük.

Jól figyeljenek, most jön a lényeg, az a megfigyelés, ami miatt megírtam ezt a cikket. 2010 január-június / 2009 január-június viszonylatában 12,9 %-kal csökkent a személyi sérüléssel járó balesetek száma Magyarországon. (A forrás a Rendőrség kimutatása, 7. oldal a pdf-en.)

Tudják, mennyivel csökkent az idei első félévben tavalyhoz képest a közúti közlekedésben betankolt üzemanyag mennyisége? 12 %-kal. Ezen belül is 15,4%-kal esett vissza a relatíve nagyobb közlekedési forgalmat is jelentő benzin, 9,8%-kal a gázolaj fogyasztása. (Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség)

Na most nekem volna egy olyan kényelmetlen gondolatom, hogy kevesebb üzemanyag kisebb forgalmat jelent. Kisebb forgalom kevesebb veszélyhelyzetet, kevesebb veszélyhelyzet kevesebb balesetet.

Önök szerint az egy százalékponttal kevesebb különbség a két statisztikai adat között véletlen? Ha nem, feltehetjük azt a kérdést is: van-e bármi köze a közlekedésrendészet munkájának a baleseti statisztika javulásában az utóbbi fél évben?

Azt javaslom tehát a Rendőrségnek, járják erősen azt a diadaltáncot. Van egy olyan sejtelmem – ne legyen igazam -, hogy ha megindul a gazdasági prosperitás – ebben persze legyen igazam -, viharos gyorsasággal fog újra nekiállni romlani ez a baleseti statisztika.

Csak nehogy az legyen a vége, hogy ebből kiindulva a Rendőrség újabb traffipaxok vásárlásába ruház be és újabb rendőröket bújtat a bozótosba gyorshajtót vadászni, ezúttal már épp a statisztika romlására hivatkozva.

Hanem esetleg tényleg nekiláthatnának azzal foglalkozni, ami a dolguk. A közlekedés segítésével, az időzített bombák lekövetésével, a notórius módon és extrém mértékben gyorshajtók elfogásával, a rendszám nélküli speedmotorosokkal, a zebrán a gyalogosokat át nem engedőkkel, az indokolatlan forgalmi korlatozások megszüntetésével(!), és így tovább.

Persze csak akkor bízhatunk a változásban, ha tényleg az a dolguk, amit le is írtak magukról, nem pedig csupán az elvtelen pénzbeszedés. Szeretnék hinni ebben. És abban, hogy a rendőrök a közlekedők ellenségei helyett a közlekedők támogatói lesznek valamikor.

Nem csak nekem tűnt fel, hogy a pénzbeszedés a lényeg

Miközben a Rendőrség görcsösen kitart az orrba-szájba traffipaxozás, a munkát nem igénylő, objektív felelősségnek csúfolt automatizált pénzbeszedés fontossága mellett, gyakorlatilag nem foglalkoznak azzal, hogy a szerintük oly veszélyes gyorshajtóknak szinte egyáltalán nem kell félniük jogosítványuk elvesztésétől. A legtöbb, amit kockáztatnak (az életükön kívül, persze) egy 200 feletti kocsikázásnál, az pár százezer forint. Érdekes cikk a témában a konkurenciánál!

A rendőr, aki felül áll a szabályokon

Végezetül pedig egy kis személyes élmény, ami szerint a gyorshajtás még a rendőr szerint sem okvetlenül olyan veszélyes, helytelen dolog. A minap szóba elegyedtem egy ismerős rendőrrel, akit traffipaxozáson értem egy kisváros határában.

Lakott terület vége tábla előtt úgy száz méterrel, üzemek és lerakatok között. A város felé eső kanyarból kibukkanókat leste a lézeres cuccal. Volt fogás rendesen, hiszen aki csak ott jön, 60 felett jön, márpedig a traffi 60-ra volt állítva. 65 alatt megállítás, helyszíni bírság, 65 felett meg majd küldi a csekket az Objektív Felelősség szelleme, Szombathelyről.

Puszta véletlen, hogy én pont megúsztam. Hatodik érzék, vagy mi volt az oka, hogy elvettem a gázt, nem tudom. Az is puszta véletlen, hogy a városból legalább 90-nel érkező, nem szirénázó rendőrautó is megúszta: pont állt egy büntetés alatt álló autó a mérőműszer előtt, amikor kibukkant a kanyarból. Az én rendőröm szerint valószínűleg “helyszínelni siet”. Ja, az más, akkor lehet. Lehet?

Hosszú beszélgetés volt, csak a legérdekesebb mozzanatát emelném ki. A rendőr szerint városban veszélyes gyorsan menni, még a szélén is, a közmondásos kiugráló kisgyerekek miatt. (Hol a francban van akkora kisgyerek, aki ötméteres ugrással veti magát a fűsávon, padkán át az aszfaltra a tüzép kapuja mögül???) Node: országúton nekem is 120 az utazóm. Így a rendőr. A szabályok pártatlan őrizője.

Hoppá. Azt hiszem, ezt nem is kell kommentálnom. Kommentálják önök.