100 éve történt


Henry Ford

Nem sok szilárd burkolatú utat láthatott

Nem sok szilárd burkolatú utat láthatott


és fia (Henry Ford and Son), Fordson néven kezdtek el traktorokat gyártani 1917-ben, kihasználva a sorozatgyártás kínálta előnyöket. Termékeik világszerte kedveltté váltak, hazánkban is számos példány gazdára talált.

Logikus lépésnek tűnt Henry Ford részéről, hogy Európába is helyezzen gyártókapacitást. A Németországba tervezett gyár azonban csak terv maradt, ám a német Fordson traktor rajongói klubok nem hagyják feledésbe merülni a nevet.

A Ford Motor Company egészen 1991-ig gyártott traktorokat; akkor adták el ezt a divíziót a Fiatnak. Íme a rövid hír (vicces sajtóhibával a mágnás nevében):

1920. december 9.

“A Neues Wiener Journalnak jelentik Berlinből: Harry Ford, az ismert amerikai automobil gyáros, tervbe vette, hogy Németországban mezőgazdasági gépgyárakat alapit.”

Egy szépen felújított Fordson Model F

70 éve történt


Mikor Angliában

Hore-Belisha világitótornya

Hore-Belisha világitótornya


voltam az Auris HSD gyártásának ünnepélyes megkezdésén, feltűnt, hogy az angol autósok igen könnyen észrevehetik a gyalogos-átkelőhelyeket. Nem gondoltam – bár gondolhattam volna, hiszen ott mindennek hagyománya van -, hogy már majdnem hetven esztendeje így vannak jelezve a “zebrák”.

A hírben a határidő érdekes. Egy bő hónapot kaptak a londoni illetékesek, hogy 10 000 átkelőt létesítsenek. Ennyi idő alatt nálunk egy aláírás sem kerül rá egy hasonló utasítást tartalmazó dokumentumra.

1934. szeptember 20.

“Hore Belisha közlekedési miniszter utasitotta a londoni megyei tanácsost, hogy október 27-ig 10.000 átjárót létesítsen gyalogosok számára a főváros forgalmasabb kocsiutjain olyan helyeken, ahol sem rendőr, sem villanyrendőr nem irányitja a forgalmat.

Az átjárókat a

Így messziről észrevehető egy gyalogos átkelőhely

Így messziről észrevehető egy gyalogos átkelőhely


kocsiutba vert fényes acélszögekkel határolják el és mindegyik végén egy-egy két méter magas vasállványra szerelt borostyánszinü nagy üveggömböt helyeznek el, amelyek visszaverik a lámpák fényét, ugyhogy egy kilométer távolságra láthatók lesznek. Ezeket az üveggömböket “Hore-Belisha világitótornyainak” nevezte el a londoni néphumor.

A miniszter rendeletében ezeket mondja: “London utcai forgalma átlag napi négy emberéletet követel áldozatul és fel akarom venni a harcot ezzel a vérengzéssel. Az átkelők a gyalogosok mentőövei lesznek, amelyekkel biztonságban kelhetnek át a modern utca “Vörös tengerén”.

Vegyék tudomásul, a gyalogjárók, hogy az átkelők határain belül ők a feltétlen urak, akik megelőzik a gépkocsikat. A gyalogjárók jól tennék, ha átkelésnél jelt adnának a gépkocsiknak, ez azonban nem feltétlenül szükséges, mert a gépkocsiknak a gyalogosok előtt meg kell állniok vagy ki kell térniök.”

20 éve történt


Rövidhírek a kilencvenes évek elejéről. Csupa-csupa lelkes és sikeres gyártó. Növekedés minden mennyiségben. Öröm, boldogság.
Azért a Volvo és a Mitsubishi együttműködése nem sikerült túlságosan fényesre, hiszen a Carismával sikerült egy olyan autót megalkotniuk, ami akkor észrevétlen volt, mára pedig mindenki elfelejtette.

Hátulról is olyan semmilyen

1990. április 27.

“Az előző évihez hasonló,

Mercedes-Benz 500 E, amikor még nem ítélték el a magas fogyasztású autókat

Mercedes-Benz 500 E


1,7 milliárd márka nyereséget mutatott ki múlt évi gazdálkodásában a Daimler-Benz nyugatnémet autóipari konszern. Ebből az anyavállalat, a Daimler-Benz AG nyeresége 1,2 milliárd márka, amelynek feléből tartalékot képeznek, másik felét pedig szétosztják osztalékként a részvényesek között.

Jövedelmező Mercedes-részvényesnek lenni, mivel egy 50 márka névértékű részvény után 12 márka osztalékot fizetnek, ami formailag 24 százalékos kamatjövedelemnek felel meg az alig pár százalékos NSZK-beli infláció mellett. A konszern teljes árbevétele egyébként tavaly 76,569 milliárd márka volt.

A Volkswagen

Igen kedvelt volt ez a Passat generáció

Igen kedvelt volt ez a Passat generáció


nyugatnémet autókonszern vegyes vállalatot vállalatot hozott létre saját és keletnémet partnere, az IFA-Kombinat PKW termékeinek NDK-beli terjesztésére. Az új hálózat csupán az értékesítést öleli fel, a két cég autóinak szervizelése továbbra is külön-külön hálózatban történik. A Volkswagen abbanbízik, hogy a IFÁ-val közös értékesítési hálózat révén 1991-től évi 50 ezer Volkswagen és Audi márkájú autót, valamint 5 ezer SEAT-modellt tud eladni a mai NDK területén. Az értékesítési részleg feladata lesz az is, hogy világszínvonalra emelje a Trabant meglévő eladási hálózatát.

A japán Mitsubishi és a svéd Volvo közösen szándékozik személygépkocsit gyártani Belgiumban. E célból vegyes vállalatot létesítenek. A tervek szerint évi 200 ezer darabot szerelnek össze a Mitsubishi “Mirage” modelljén alapuló gépkocsiból a Volvo genti üzemében, 1993-tól.”