Augusztus 23.-án kellett volna befejeződnie a Margit híd felújításának. Persze csak a szerkezeti munkáknak, amelyek a híd lezárását is indokolják, a kődíszek, és egyéb esztétikai finomságok lecserélése még a forgalomnak átadott hídon is folytatódik majd. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen még mindig csak a buszok, villamosok közlekedhetnek a munkaterületnek számító, a kezdeti 16 helyett ma már 30 milliárdba kerülő hídon.

A kezdet

Pont egy éve kezdődött a lezárás

Pont egy éve kezdődött a lezárás


Egy éve, tavaly augusztusban kapta a főváros a felújítással kapcsolatos első nagy pofont. A navigációs berendezésekbe be kellett pötyögni, hogy a Margit hidat ezután hagyják ki az útvonaltervezésből, és az analóg autósoknak is alternatív utak után kellett nézniük. A lezárt hídon még jó ideig közlekedhettek ugyan a taxisok, majd egy idő után őket is leparancsolták, a megszaporodott kékvillogós közlekedőkkel együtt. Sőt, a bringásokra is kemény ellenőrzés várt, miután egy száguldó biciklis elcsapott egy kisgyereket. Innentől csak tolni lehetett a szűk járdán a bringát.

Az első baljós hírek november környékén érkeztek, amelyek előre jelezték, hogy a tervezett időre nem készül el a híd rekonstrukciója. A négyhónapos csúszás okaként az engedélyek csúszását jelölték meg. A jóváhagyott kiviteli terveket október 20-án kapták meg az Mh 2009 szakemberei, majd az november 10-én emelkedett jogerőre, így csak azután kezdhették meg az elemek gyártását.

Aztán januárban már hírt adhattunk a bontások utáni első építő mozzanatról is, beemelték helyére az első acél pályalemezt. Néhány nap múlva – természetesen nem ettől -, le is fagyott a munkák egy része. A különösen kemény hideg miatt néhány munkafolyamat elvégezhetetlenné vált.

Jó ideig a fagy miatt nem haladtak a munkák

Híd a híd alatt


A látványosabb, nagyobb hírértékű munkák idén tavasszal kezdődtek el a híd felújításával kapcsolatban. Márciusban olvashattuk azt, hogy “felemelték a Margit híd pesti hídfőjét“. A felemelésre, vagyis az úgynevezett űrszelvény magasítására azért volt szükség, mert a felújítás során a Margit híd pályaszintje – az új pályalemezek beemelése után – 20 centiméterrel magasabbra került. Ezért a felső rakpart feletti hídszakaszt is 40 centiméterrel kellett megemelni, hogy a magasításhoz szükséges betonréteget bealapozzák.

Erre leginkább a délről érkező magasabb kamionok, autóbuszok a magasságkorlátozásra fittyet hányva gyakran szorultak be a híd alá. Az emelés során az északi oldalon aláállványozták a parti nyílást – azt a hídrészt, ahol a pesti felső rakpart fut – nagy teherbírású emelőkkel megemelték, végül 20 centiméternyi beton bealapozásával megmagasították.

Néhány héttel később a Margit híd budai hídfőjének szélesítéséről szóltak a hírek. Ennek is örülhetünk, mi autósok, hiszen így a Pestről Budára tartók plusz sávot használhatnak, ha a hídról az Árpád fejedelem útja irányába hajtanának tovább. Mindez nyolc új hídgerendát és ötven méter új útszakaszt jelent és remélhetőleg gyorsabb továbbjutást is.

Szaggatják a régi vasbetont

Májusban lezárult a Margit híd északi felének felújítása, megtörtént az úgynevezett térfélcsere, a munkások, munkagépek átköltöztek a híd másik felére. Ennek keretében áthelyezték a villamossíneket a híd északi, Margitsziget felőli oldalára. A híd felújításának egyik, világviszonylatban is különlegessége, hogy a teljes átépítés ideje alatt biztosítják a villamos-és buszforgalmat a hídon.

Jelenleg az MH 2009 Konzorcium a déli hídfél felújításán dolgozik.  Ahogy az északi hídfélen már láthattuk, most a délin is feldarabolták a beton pályatesteket, helyettük korszerűbb és könnyebb új acélelemeket illesztenek be. De vegyük sorra a déli hídfél munkálatait is!

Na, ne! Onnan nem jöhetett ki egy ekkora ember!

Na, ne! Onnan nem jöhetett ki egy ekkora ember!


A déli, Parlament felőli oldalon csaknem másfél méterrel szélesebb lesz az a rész, ahol a gyalogosok közlekedhetnek. Itt egy egysávos kerékpárút áll majd a biciklisek rendelkezésére, az északi oldalon pedig kétsávos úton közlekedhetnek majd a kerékpárok, illetve a kerekesszékben közlekedők. A Margitsziget felé eső hídfélen ugyanis majdnem három méterrel lesz szélesebb az átkelő.

Az elmúlt hetekben a H-elemek beemelésével párhuzamosan zajlottak a vasbeton pályatest bontási folyamatai. Itt is feldarabolták az elöregedett vasbeton utat, ezzel párhuzamosan autódaruk segítségével elhelyezték az első acéllemezeket is, amelyek akár 16 méter hosszúak is lehetnek, 3-4 méter szélesek, súlyuk pedig elérheti a 6 tonnát.

A kőfaragásokat is felújítják

A kőfaragások is megújulnak


A hídon továbbra is egy időben zajlanak a bontási tevékenységek, az “acélosabb” munka keretében az új pályatest beépítése, a gázvezetékek felújítása és a korrózióvédelmi munkák. A szemcseszórás, és felülettisztítás után a fémtisztára csiszolt Margit hidat több rétegnyi szigetelő anyaggal és különböző festékekkel borítják be. A korrózióvédelmi munkákat a hídfőknél kezdték, a szakemberek két irányból a Margitsziget felé tartva dolgoznak. A munka nagyjából fél évet vesz igénybe.

A szépítkezés jegyében a kidőlésre hajlamos, rusnya felsővezeték-tartó oszlopok helyére is a XIX. századot idéző, a korabeli fotók alapján rekonstruált darabok kerülnek. Babérlevéllel gazdagon díszített kivitelben, kovácsolt- illetve öntöttvasból.

Mindezek mellett megújulnak a partfalak, a híd mindkét végén a közlekedési csomópontok is. És hogy mikor? A Margit híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, miután a főváros aláírta a beruházásról szóló szerződést a kivitelezést végző Mh 2009 konzorciummal. Az eredeti tervek szerint az ideiglenes forgalomba helyezésre 2010. augusztus 23-án, a végleges átadásra pedig 2011. március 31-én került volna sor. Ezzel szemben a híd tényleges – jelen pillanatban annak tekintett -, végleges elkészülte 2011 júniusára várható, de a forgalomnak már jóval hamarabb, jövő év elején átadhatják a felújított dunai átkelőt.

Fényképek: Margit híd Sajtóiroda