Vezetéstechnika


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Úr!

Ezt elszámította - pedig nem olyan könnyű felborítani egy autót

Ezt elszámította – pedig nem olyan könnyű felborítani egy autót


Régóta foglalkoztat a gondolat és eddig szakértővel nem sikerült megbeszéljem a kérdésem.
Nagyjából gondolom tisztában vagyok a fizikai törvények és autók viselkedésével.
Honnan lehet(ne) tudni, mi a határa a megcsúszásnak és a borulásnak? Értelemszerűen függ a felület milyenségétől, állagától, a gumik és autó állapotától, a szélességtől, stb.

De vegyünk egy teljesen gyári autót sima beton felülettel. Éles kanyarodáskor egy bizonyos sebességig az autó “csak” csúszni fog, viszont van egy határ, ami felett borulást eredményez.

Arra volnék kíváncsi, lehet-e ezt valahogy definiálni a gyakorlatban, vagy körülbelüli keretek közé tenni. (Azzal szintén tisztában vagyok, hogy, ha alkalmazzuk a kéziféket, akkor csökkentem a borulás esélyét, mivel máris két kerékkel több kezd el csúszni.)

Válaszát előre is köszönettel!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

1998 óta tartok

A driftelésből sem lesz borulás

A driftelésből sem lesz borulás


alacsony, közepes, és nagy sebességű tréningeket civil autóvezetők számára.
Minden nap felmerülő kérdés a tréningre érkező vezetőktől, hogy ugye nem borulnunk fel. A tréningen az elmélet során megbeszéljük egy logikus sorrend alapján, mely tényezők befolyásolják az autó stabilitását.

Nem képleteket használunk, hanem a gyakorlatban elérjük azt a határsebességet, ahol az autó elkezd csúszni, sodródni. A csúszásból hozzuk vissza stabil futó helyzetbe a járművet.

A lényeg, hogy az elméletet és a tapasztalatot összekapcsoljuk.
Tehát érzi a vezető, amiről előtte érdemi információkat kapott. Ilyen kifejezéseket használunk mint gázelvétel, gázadás, kormányzás, korrigálás, driftszög, alul- és túlkormányozottság.

Amikor olyan

Csúszik, de nem áll fejre

Csúszik, de nem áll fejre


emberrel beszélgetünk, aki felborult már egyszer, és azért jön tréningre, mert szerinte a borulás nem egy kellemes dolog, és nem szeretné sokszor megismételni – ő ilyeneket emleget nekünk a tréning elején mint kézifék, meg padka, meg nagy gáz, meg korlát, meg átvágódtunk, meg árok.

Körülbelül ebben a sorrendben. És mi ezen egy csöppet sem csodálkozunk.
Röviden: a képletek megtanulhatók, a határok érezhetők, ha beülünk és megyünk.

De mi nem képleteket mutatunk, és számolunk. Megyünk.

Üdvözlettel,
Székely Gyula

Egy egyszerű megcsúszásból, driftelésből, kézifékes fordulóból ritkán lesz borulás. Ahhoz az kell, hogy valamiben megakadjon az oldalra csúszó kerék, s ezzel megakassza az autó mozgását. Ilyen lehet az útpadka.
Persze akad, akinek nemhogy megcsúszás, de még nagy sebesség sem szükségeltetik ahhoz, hogy fejjel lefelé szemlélje a világot autója kormánya közül. Egy klasszikust láthatnak:

Autóvásárlás


Olvasónk kérdezi

Üdvözletem András !

8 éve vagyok tulajdonosa egy Opel Astra G- nek, ami hiba nélkül dolgozik. Annak idején azért választottam elsősorban, mert megbízható, nem bonyolult technika, nem kell egy izzó-, olaj- vagy gyertyacseréért szervizbe vinni.

Opel Astra G - könnyen az ember szívéhez nő

Opel Astra G – könnyen az ember szívéhez nő


Az lenne a kérdésem, tudna-e ajánlani olyan használt autót , 3-5 éveset, 2,5-3 millió forint értékben, ami “középkategória felé” tart, megbízható, nagyméretű a csomagtartója, fenntartása kedvező, és hosszú távon is tulajdonomban lehet gond nélkül?

Mivel éves szinten keveset megyek, így a benzines modelleket részesítem előnyben, maximum 140 lóerős teljesítményig. A turbós benzines és dízel modellek is megbízhatóak?

Igaz-e az a legenda, hogy vannak akár 15-20 évesen is tartósabb, megbízhatóbb modellek, mint a maiak (ismerősöm a Mercedesre esküszik). Ha ki lehet fogni ilyen autót, mely modelleket ajánlja?

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Olvasónk!

A Mazda6 benzines

Mazda 6 - időtálló forma, kitűnő benzinmotorok

Mazda 6 – időtálló forma, kitűnő benzinmotorok


modellek, főleg az átdolgozás után hatgangos váltóval szerelt kétliteres, de az ötfokozatú váltós 1,8-as is jól megfelelnek a kritériumoknak.

Jó szolgálatot tehet egy C Vectra, a 2005 utáni modellfrissítés jót tett neki, az 1,8-as benzines megbízható és takarékos.

Egy ismerősöm nemrég vett 2,2 millió forintért egy kettes Skoda Octaviát 27 ezer kilométerrel, az is megéri a keresést, mert az 1,6-os motor elmaradott ugyan, de körülötte az autó kiváló.

Üdvözlettel,
Szörényi András

Akármennyire átlagos személyautó egy Astra G, könnyen a tulajdonos szívéhez tud nőni. Megbízhatóan elviszi a célállomásra, olcsón fenntartható, javítása sem terheli túlságosan a zsebet.
Így nem könnyű megtalálni utódját.

Hifi, tuning


Olvasónk kérdezi

“hello van egy 1994-es 2.5 tdi-a6 audim 116 lovas eleg gyenge javasoltak a chip tuningot es a nagyobb porlaszt0csucsokat ettol kozel 200 loero lenne mi a velemenyed??egyebkent 330 ezer kilometer van benne es tokeletesen mukodik keveset fogyaszt!!elore is koszonom”


200 lóerőt egy 16 éves Audi A6-ba?!

Szakértőnk válasza

Kedves Lóránt!

A dízelek chiptuningjának általában a napot eltakaró füstfelhő a velejárója

A dízelek chiptuningjának általában a napot eltakaró füstfelhő a velejárója


A chip tuning és a nagyobb porlasztócsúcsok növelik a teljesítményed. Sajnos a fogyasztásod is. Mivel 330 ezer kilométer van már a motorban, érdemes először átnézni a motort. Gondolok itt például a tömítésekre.

Ha motor tuningra adod a fejed, mindenképp nézz meg több műhelyt is. És csak oda vidd, ahol adnak rá garanciát is.

Üdvözlettel:
Team FUSION Hungary

Személy szerint nem vagyok oda a dízelek tuningolásáért, mivel számtalan példát látni arra, hogy az okosított gázolajos motorokkal rendelkező autók egy-egy nagy gázadáskor a BKV túlkoros buszait megszégyenítő füstfelhőt húznak maguk után.
Arról nem is beszélve, hogy a teljesítmény növelését a legritkább esetben követi a futómű és a fékek erősítése.

Jog


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

A 0% önerő és 120 hónapos futamidő sok embert késztetett autóvásárlásra

A 0% önerő és 120 hónapos futamidő sok embert késztetett autóvásárlásra


Totálkárosra törték az autómat. A biztosító kifizette. Banki hitel is volt rajta, mivel a baleset miatt kellett lezárni, ezért valutakorrekciót fizettem ki, 90000 forintot.

Ezt az eseménnyel összefüggő káromat nem fizeti ki a biztosító! Jogosan? Én nem zártam volna le még másfél évig a hitelt!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

Sajnos a biztosító csak a kárkori értéket fizeti. Az előnytelen hitelszerződéshez nincs köze.

Üdvözlettel:
dr. Orgoványi Krisztián ügyvéd

Boldog-boldogtalan autót vásárolt, amikor vonzó hitelkonstrukciókkal csalogattak a kereskedők. Sokan tovább nyújtóztak, mint ameddig a takaró ért, nem gondolva arra az esetre, ha történik valami váratlan.
Egy totálkárral végződő baleset után könnyen kerülhetnek abba a helyzetbe, hogy a biztosító kevesebbet fizet nekik, mint fennálló tartozásuk. Így autó sem marad, de legalább fizetnek is érte.
Talán jobb megfontolni András használt autós tanácsait!


Önnek is van kérdése?


Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Elbírja a Perion akku az 500 wattos mélyládát? A Fusion segít!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!