90 éve történt


Mostani visszaemlékezésünk is két balesettel indul. 90-100 évvel ezelőtt jóval kevesebb autóipari újdonságot jelentettek

Nem sok védelmet nyújtott

Nem sok védelmet nyújtott


be, így a hírek leginkább szerencsétlenül járt autókról, sofőrökről, utasokról szóltak.
A héten történtek miatt az elsőn hamar megakadt a szemem. Ahogyan a mostani események kapcsán sem tudunk semmi közelebbit, úgy itt sem írnak az okokról.

1920. november 24.

“Egy rendőrökkel megrakott teherautomobilra a Dromoland kastély előtt rálőttek. A kocsivezető elvesztette a gépen való uralmát és nekihajtott a falnak. Az automobil sulyosan megrongálódott. Négy rendőr meghalt, a kocsi többi utasa megsebesült.”

Katonáéknál egy egyszerű baleset történt, sok áldozattal. Egy csapatszállító jármű felborulása még manapság is sok sérültet eredményezne, hiszen a nyitott platón

Nyitott katonai szállítójármű

Nyitott katonai szállítójármű


ülőket nem sok minden védi.

1921. november 4.

“Bécsujhelyről jelentik a lapoknak, hogy Kirchslag közelében katonák szállítása közben automobil-szerencsétlenség történt. Az egyik katonai automobil lefordult az uttöltésről és maga alá temette a benne ülő katonákat. Az autó roncsai alól eddig 13 halottat szedtek ki. A halottak között van egy egy törzsorvos is. A katasztrófának számos sebesültje van… …fő akik kisebb-nagyobb sérüléseket szenvedtek.”


80 éve történt


Kutakodásaim során ismét sikerült egy érdekes autómárkára bukkannom. Ez a Wolseley.
A gyár 1901-ben került megalapításra. Kezdetben luxusautók gyártásával foglalkozott, melyek a Rolls-Royce modelljeivel szemben indultak harcba a kényes autóvásárlók kegyeiért, nem is sikertelenül.

A cég életében az

Wolseley 4/50

Wolseley 4/50


első nagy változás 1927-ben történt, amikor megvásárolta William Morris, a Nuffield Organisation tulajdonosa. Ekkor átszervezték, ésszerűsítették a gyártást.
1935-től kezdve autóik alapját a Morris modellek képezték.
1952-ben az Austin és a Nuffield egyesülésével létrejött a British Motor Corporation (BMC), s ekkortól a Wolseley, az MG és a Riley közös platformot, karosszériát használt autóihoz. Ennek az időszaknak a kiemelkedő terméke a Hornet, ami a Mini igényesebb belsővel és hosszabb karosszériával megáldott változata.

A tulajdonosváltások sora 1968-ban folytatódott, amikor a BMC és a Leyland egyesült, British Leyland néven. A koncepció nem változott, ám a Wolseley autók gyártása 1975-ben megszűnt.
Természetesen azóta új tulajdonosa van a márkának, s talán nem meglepő, hogy ez egy kínai vállalat, a Nanjing Automobile Group.

1932. augusztus 3.

“Az angliai Brooklands versenypályán “ócska-vas” autóversenyt tartottak. Csak 20 évesnél régibb autók indulhattak. A versenyzők közt szerepelt az első angol versenyautó, mely egy ezer mértföldes versenyben dijat nyert, továbbá az első gépkocsi; mely valaha Irországban futott. Győztes egy 1902-iki Wolseley gépkocsi lett, melyet a legutóbbi 14 évben tyukketrecnek használtak.”

Egy kis kupé

20 éve történt


Sohasem kedveltem a Wartburgot. Nem tartottam sem szép, sem jó autónak. Aztán 1990-ben már majdnem átlépett a szép kategóriába, amikor megjelent az Irmscher által készített változat.
Innen visszanézve azért viccesen néz ki, hogy egy ekkora kockára légterelőket szereltek.
Az persze meglehet, hogy 2030-ban egy Irmscher Astrát fogunk megmosolyogni.

1990. augusztus 29.

“Csaknem napra pontosan

Csak a fanatikusok tarthatják szépnek ezt a formát.

Csak a fanatikusok tarthatják szépnek ezt a formát.


két évvel hivatalos bemutatkozása után “feltupírozott” változatban lépett a szakmai közönség elé szerdán az NDK egykor áhított, ma azonban inkább lefitymált autótípusa, a Wartburg 1,3. A nyugatnémet segítséggel korszerűsített karosszériától az eisenachi autógyár a jármű imázsának és értékesítés lehetőségeinek javulását reméli.

A remshaldeni (NSZK) Irmscher GmbH szakemberei által kezelésbe vett Wartburg külsőleg is megváltozott: spoilerrel egybeépített mellső lökhárítót, hátsó köténylemezt hozzáillesztett lökhárítóval, hátsó spoilert és könnyűfém keréktárcsákat kapott.

A négyütemű Volkswagen

Szegény ember vízzel főz - rendőrségi változat

Szegény ember vízzel főz – rendőrségi változat


motorhoz katalizátort csatoltak a konstruktőrök, és javítottak a futómű minőségén.
A kocsi műszerfala és belső kialakítása is előnyösen változott, az eisenachiak szerint nyugati mércével mérve is megállja a helyét.

A szélesebb közönség a hétvégén nyíló lipcsei vásáron, majd ezt követően a budapesti őszi vásáron ismerkedhet meg közelebbről az újjászületett Wartburggal, amely mindazonáltal őrzi az 1966-os alaptípus vonásait.
Az eisenachi gyár úgy tervezi, hogy 1991 januárjában kezdi meg e modell sorozatgyártását, kiegészítve a Wartburg 1,3 illetve 1,3 Tourist típusokból álló palettát.

Egyidejűleg arról is szó

Spoilerek, nagy kerék. Soka dobott rajta az optikai tuning

Spoilerek, nagy kerék. Soka dobott rajta az optikai tuning


van, hogy a “tupirozás” tartozékait egységcsomagként hoznák forgalomba azon – összesen mintegy 1,2 millió – autós számára, akik régebbi Wartburgjaikat (az 1,3 illetve a 353-as típust) kívánják “korszerűsíteni”.
A módosított Wartburg ára német pénzben kifejezve 17 000 márka körül alakulhat. A gyár vezetői elsősorban sportos kocsira áhítozó vásárlókat vettek célba, akik ennyiért aligha vehetnek vágyaiknak megfelelő nyugatnémet járgányt.

Az eisenachiak másik célkitűzése: új piacokat találni a belföldön csöppet sem keresett 1,3 típusnak. Az idei termelési mennyiség (75 000 darab) értékesítése mindenesetre megoldottnak vehető: Lengyelország és Litvánia részéről élénk kereslet mutatkozik a négyütemű Wartburg iránt. Ugyanakkor érdeklődés tapasztalható az eisenachi autók iránt Törökországban, az Egyesült Arab Emírségekben és Mongóliában is.
Ennek alapján a cégvezetés derűlátóan ítéli meg a nagy hagyományokkal rendelkező türingiai gyár kilátásait.