Míg Európa nagy része a tréfás kedvű Eyjafjöll miatt nem mer repülni, mi mégis autóbemutatón jártunk. Nagy mázli, hogy kocsival elérhető távolságban is akadt igazán érdekes kipróbálni való. Pozsonyban hajtottuk meg a Peugeot elektromos tanulmányautóját.

Ritka alkalom, hogy hasonló tanulmányautót csak úgy odavetnek az újságíróknak kipróbálásra, így kellő áhítattal ültünk be a járgányba, amelyet nemrég még Frankfurtban csodáltunk, amint elérhetetlen távolságban egy pörgő-forgó állványon virított.

Négy utas 2,5 méteres autóban?

Szőrkordon mögött

Szőrkordon mögött

 

Papíron a pöttöm Peugeot négy embernek kínál elegendő helyet. Kis csalás persze van a dologban, hiszen nem teljesértékű ülések várják az utasokat – ezek el sem férnének odabent – hanem lehajtható támlájú robogóülések. Így gyerekjáték bebalettozni a hátsó, szintén minimalista ülésekre.

Ezeket, ha az alap 160 literes, kék műfűvel borított csomagtérnél többre van szükség, ki is lehet kapni, ilyenkor a magányos sofőr 855 liternyi térben eloszlatott csomaggal is utazhat.

A bőrborítású utastér 190 centivel csak hátul szűk, elől a furcsa, magas üléspozíció ellenére is elegendő a hely. Tárolórekesz is akad bőven, bár a tanulmányautóban nem lett volna sok értelme, hogy nyitogassuk őket. A BB1 csővázát a Peugeot motoros részlege tervezte, de a vázhoz már normális, autós kormánymű, futómű kapcsolódik. A karosszéria szénszálas műanyag, a jármű súlya üresen 500, a padlószinten lévő, két csoportba rendezett lítium-ion akkumulátorokkal pedig 600 kilogramm.

Menet közben

A szlovákok kicsit megzúzták szerencsétlent

A szlovákok kicsit megzúzták szerencsétlent

 

Elsőként a gyári emberrel gurultunk egy gyors kört, közben megmutatta, mi hol található a BB1 vezetőállásában, majd bátran átadta helyét. Pedálok itt nincsenek, mindent a kormányról kell vezérelni.

Van rendes, motoros gázkar, a fék is hasonló, de csak a jobb kéznek van dolga. Szintén jobbkezes a “váltó” kapcsolója, ballal az irányjelzőt lehet kapcsolgatni. Nem túl bonyolult.

Technikai adatok: Peugeot BB1 Concept
Motoradatok (2db elektromos agymotor)
Maximális teljesítmény2x10kW
Folyamatos teljesítmény2×7,5kW
Maximális forgatónyomaték (keréken)2x320Nm
CO2 kibocsátás0g/km
Menetteljesítmények
Gyorsulás (0-60 km/h)6,8 mp
Végsebesség90 km/h
Hatótávolság (egy töltéssel)120 km
Méret, tömeg
Hosszúság/szélesség/magasság2,5/1,6/1,54m
Tengelytáv1,8m
Tömeg üres/akkumulátorral500/600kg
Gumiabroncs mérete:195/50 R16

Minden más

Pedál nincs, gázt úgy kell húzni, mint a motoron

Pedál nincs, gázt úgy kell húzni, mint a motoron

 

A legfurcsább a kormányzás, hiszen ez megoldásában olyan mintha quadot, érzésben pedig mintha gokartot terelgetnénk, miközben mégsem teljesen ugyanaz. Mivel a kormány nem közvetlenül fordítja az első kereket, nem kell sem erőből, sem túl sokat fordítani rajta és az apró kocsi mégis megfordul 3,5 méter sugarú körben.

Szokni kell, de mint minden mókás dolgot, ezt is könnyű megszeretni. Nagyobb tempónál, ne adj’ isten versenypályán kifejezetten szórakoztató lehet, de a villamosok kerülgetésénél sem volt kutya.

Agymotor

A hátsó kerekek saját motort kaptak

A hátsó kerekek saját motort kaptak

 

A Michelin részvételével készült szinte néma villanymotorok a hátsó kerekekben kaptak helyet, így az utasoktól nem vesznek el értékes teret. A 20 lóerős teljesítmény városi környezetben tökéletesen elegendőnek tűnik, a műszaki leírás tanúsága szerint a kocsi 2,8 mp alatt gyorsul 30km/órás tempóra, hatvanig újabb 4 mp-re van szükség. Városon kívül pedig a 90-es tempót is képes elérni, a hatótávolsága 120 km.

Fékje a termetes, lyuggatott tárcsák ellenére nem túl harapós, de ennek az információnak sincs túl sok jelentősége, hiszen a 2012-re várható szériamodell egészen biztosan másként viselkedik majd. Szerencsére nem kell addig várni, ha elektromos hajtású Peugeot-ra fáj a fogunk, mert idén ősz környékén érkezik a kevésbé puccos, de már kézzelfogható Peugeot iOn.

Tele varázslattal

Búbos tető

Búbos tető

 

Egy friss tanulmányautónál még jóval elnézőbbek a mérnökökkel, dizájnerekkel. Ilyenkor a gazdaságis nénit még sikerül távol tartani a műhelytől, így az autóbolondok bátran teletervezték a járgányt minden jóval.

Oldalanként LCD kijelző mutatja a visszapillantó kamerák képét, a lámpatestekben LED-ek adják a fényt, és elméletben USB-n csatlakoztatható okostelefon kapcsolódhat a fedélzeti rendszerhez, és álló helyzetben is működő, a tetőbe épített, különösen hatékony napelemekkel táplált szellőztetés is lenne a kocsiban.

Furcsa jószág

Furcsa jószág

 

Ne legyenek illúzióink, mire gyártásba kerül az autó, addigra a költséglefaragó horda már rárúgja az ajtót a mérnökcsapatra és lehúzza a listáról a varázslatok nagy részét. Így csodálkoznánk, ha a megmaradhatna a kamerás visszapillantó-rendszer, vagy akár a buborékformájú tetőbe épített napelem. Ellenben nem lesz egymilliárd forint egy BB1.

Ha kevésbé mutatós, nem ennyire modern, de már hús vér, idehaza is megvásárolható elektromos kiskocsiról is olvasna tesztet, kattintson erre a linkre!