A Genfi Autószalon után most, Olaszországban, a Fiat baloccói tesztpályáján mutatkozott be először kipróbálhatóan, benzin- illetve gázolajszagúan az Alfa Romeo új reménysége, a Giulietta.

Új fejlesztés a Giulietta, nem a Bravo alapjaira kellett kihozni

Új fejlesztés a Giulietta, nem a Bravo alapjaira kellett kihozni


A márka koncepciója szerint a kifutó 147-esnek nem lett közvetlen utóda, illetve dehogynem, kettő is lett – nézőpont kérdése. A háromajtós 147-es szerepét a Mito veszi át. Az ötajtós, családi kiszerelés utóda pedig a Giulietta.

Sajnos a Vezess hivatalos állományából senki nem tudott részt venni a bemutatón, de egy barátunk ott volt, fotózott és megfigyelt nekünk. Az Alfa Giuliettával szerzett tapasztalatokat tehát ha nem is első-, de legalább másodkézből azonnal közöljük – fogyasszák egészséggel, még meleg!

Új padlólemez, új futómű

Önálló, új padlólemezre épül a Giulietta

Nem a Bravo padlólemezére épül a Giulietta


Nagy szerencse, hogy az idén 100 éves, nemes márka újdonságának nem kell beérnie az aktuális kompakt FIAT alapjaival, mint anno a Tipo és a 155 esetében. Az Alfa Giulietta önálló, vadonatúj fejlesztésű padlólemezt kapott.

Konstrukciós értékében az első futómű visszalépést jelent az elődhöz képest. A 147 megörökölte a 156 nagyon igényes, kettős keresztlengőkaros felfüggesztését, amit a modellváltással egyszerűbb, a kompakt kategóriában egyeduralkodó MacPherson gólyaláb váltott fel.

Kettős keresztlengőkar helyett MacPherson az első futómű

Egyszerűbb a réginél az  új első futómű


A hátsó futómű független maradt, érdekessége a rugózatlan tömeget csökkentő könnyűfém lengőkar.

Egyelőre ígéret az Alfánál TCT-nek hívott sebességváló. Itt arról a duplakuplungos konstrukcióról lesz szó, ami a BMW, a Volvo, a Mitsubishi és a Ford autóiban is megtalálható. A gyorsan és finoman kapcsoló váltó a Volkswagen-konszern különféle autóiban 2003 óta bizonyít, első bevetése az összkerekes, hathengeres über-Golfban volt.

Milyen autó a Giulietta, hova sorolnád be a kategóriában?

Meggyőző az anyagminőség

Meggyőző az anyagminőség


A mai európai kompakt mezőnyben kifejezetten jó autónak tűnik. A futóműve remek, szépek a színei, a formáját is jól eltalálták. Ami viszont zavaró: hátul nem túl nagy a hely, és beszállni is nyűgös, mert nagyon szűken nyílnak az autók.

Nem egy luxusautó, semmi átütő erejű élmény a kabinban, de nem is rossz.

Milyen kocsikat vezettetek?

Az 1750 köbcentis turbómotor 235 lóerős változatával és az erősebb dízellel, a kétliteres, 170 lóerős kocsival körözgethettünk. Ha nagyon hasonlítani kéne valamihez, a benzines az előző Megane RS-hez hasonlított leginkább karakterében. Nem olyan kőkemény, mint a hardcore GTI-k, de pontos és nagyon stabil.

A futóművet nagyon eltalálta az Alfa

A futóművet nagyon eltalálta az Alfa


Nem tetszett, hogy a DNA-kapcsolót (a Fiatoknál már látott módon egy kapcsolóval Dynamic, Sport, All Weather beállításokban programozható a motorvezérlés – a szerk.) D állásba billentve túl  kemény az autó, a gáz érintésére is hirtelen ugrik, gázelvételre túl hirtelen torpan meg. Semmi értelme.

A dízelmotor ellenben kritika nélkül nagyszerű. Hihetetlenül halk, alul is tol, de nem fullad ki magasan sem, és kifejezetten szeret pörögni, élmény vezetni.

Milyen az új, elektronikus sperrdifi?

A csúcsmodellben nincs stop&start rendszer, a többiben igen

A csúcsmodellben nincs stop&start rendszer, a többiben igen


Ez a Q2, szemben a régivel, nem tetszett. Illetve igazából észre se vettem, hogy van. Vakon beülve egy-egy autóba szinte meg se tudtam mondani, benne van-e a Q2, vagy nincs. És ez baj, mert eleve orrnehéz kissé az autó. Sperrdifi ide vagy oda, a Giulietta kanyarban gyorsítva bizony erősen tolja az elejét.

Viszont a Q2 fontos járulékos hozadéka, hogy sokkal hatásosabb fékek járnak hozzá, ami – különösen pályán használva az autót – bizony nagy előny az alapváltozathoz képest.

Mozgóképen az új Alfa:


A Q2 régen és most
2006-ban az Alfa Romeo nagy csinnadrattával mutatta be mechanikus, részlegesen önzáró differenciálzárját, Q2 néven. Akkor szintén Baloccóban, GT-ken és 147-eseken tapasztalhattuk meg, mit is jelent egy erős motorral szűk kanyarból kigyorsítva a jobb tapadás, hatékonyabb erőleadás az ívbelső kerék kipörgésének részleges megakadályozásával.

De változik a világ. A műszakilag igényes,  ám bonyolult és drága mechanikus sperr helyett mára az Alfa is elektronikus ál-sperrt használ, mely a menetstabilizáló rendszer jeleit és technikáját felhasználva az üzemi fékkel fogja meg a kipörögni készülő hajtott kereket. Nem (nagy) szégyen ez, a Mercedes is elektronikus difizárat használ már jó ideje, de azért egy sportos kocsinál jobb érzés a jellegzetes fémes füttyel összezáró differenciálművet hallgatni a fékszelepek kattogása helyett.

És persze dinamikusan autózva, gyakran pályázva az elektronikus sperr iszonyúan zabálja a fékbetéteket.

Gyári képeken ilyen az új Alfa:

MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4351/1798/1465
Tengelytáv (mm)2634
Nyomtáv (mm, e/h)1554/1554
Csomagtér (liter)350
Üzemanyagtank térfogata (liter)60
Futómű elölMacPherson
Futómű hátulMultilink
Fordulókör átmérője (m)10,9
Sebességváltó Hatfokozatú, kézi
Alaktényező0,31


(TB: Turbo Benzina, JTDM: Jet Turbo Diesel Multi)

1.4 TB (120 LE)
1.4 TB (170 LE)
1.75 TB (235 LE)
1.6 JTDM (105 LE)
2.0 JTDM (170 LE)
Lökettérfogat (cm3)
1368
1368 174215981956
Furatxlöket (mm)
72×84 72×84 83×80,5 79,5×80,5 83×90,4
Telj. (kw/LE/1/min)
88/120
/5000
125/170
/5500
175/235
/5500
77/105
/4000
125/170
/4000
Nyomaték (Nm/1/min)
206/1750 250/2500 340/1900 320/1750 350/1750
Gumiméret
205/55 R16
205/55 R16 225/45 R17 205/55 R16 205/55 R16
Saját tömeg (kg)
1355 1365 1395 1385 1395
Városi fogy. (l/100 km)
8,4 7,8 10,8 5,5 5,8
Orsz. fogy. (l/100 km) 5.3 4,6 5,8 3,7 4,4
Vegyes fogy. (l/100 km) 6,4 5,8 7,6 4,4 4,7
CO2 (g/km)
149 134 177 114 124
Szervizciklus (km)
30000 30000 35000 35000 35000