A legtakarékosabb

Kezdjük rögtön egy elsőre elég betegnek látszó dologgal, a lánctalpas biciklivel. Illetve az átalakítás után már csak monocikli, mert az első kerék sítalppá alakult.

Többé nem kifogás a hóesés

Többé nem kifogás a hóesés


A 26 colos kerekek helyére illeszthető szerkezet tömegét nem grammban, hanem dobozos sörben adja meg a gyártó. Nagyjából hat doboz árpalé nyom annyit, mint a lánctalpas extra kiegészítő.

Elméletileg mindenféle, akár össztelós bringára is felszerelhető a lánctalp, annak mindössze hátsó kerékkel és nyeregcsővel kell rendelkeznie. A Kanadában készülő cucc 529 dollárba (103 ezer forintba) kerül.

A szerkezet egyetlen hátránya, hogy az első féket el lehet felejteni. :)

A legolcsóbb

Költségekben nem lépünk nagyot, a következő lánctalpast bárki megépítheti, akinek egy Ikeás csavarhúzókészletnél komolyabb fegyvertára van otthon. A tizenhárom lóerős házi tákolmány terveit a feltaláló az interneten is árulja. A tizenöt oldalas, képekkel, műszaki rajzokkal megspékelt tervrajzért húsz dollárt kér. Baráti ajánlat.

Maga a járgány állítólag ezer dollár körüli összegből megépíthető. Érdekessége, hogy a lánctalpat közönséges gumiabroncsból kell kifaragni, ami igen költséghatékony megoldásnak látszik. Ha nem az erkélyen kellene összeraknom, már rendelném is azt a tervrajzot.

A legcsúnyább

Szegénnyel elbánt a természet

Szegénnyel elbánt a természet


Alig 12 ezer dollárért (2,3 millió forint) kapunk gyári kivitelben is lánctalpast. Igaz, ez nem lánctalpasnak született, hanem 6×6-os kétéltű az istenadta.

A feláras gumiszalagokkal azért tökéletes  járgányt lehet belőle faragni, hiszen a kormányzás szinte ugyanúgy működik mindkét modellnél. A kisfilm különösen tanulságos, mintha valamelyik nyolcvanas évekbeli sci-fi szereplői indulnának vele piknikre. Hajtásáról tizenhat lóerős, 480 köbcentis motor gondoskodik, de választható bele erősebb is.

A leggyorsabb

Króm molibdén csőrengeteg

Króm molibdén csőrengeteg


Nagy ugrással a négy tonna feletti súlycsoportba nézünk szét. Itt néhány militarista amerikai játékszerében gyönyörködhetünk. Jó játszópajtást találtak maguknak, hiszen az amerikai hadsereg is beszállt a mókába. A katonák konvojbiztosító szerepre látják ideálisnak a roppant fürge lánctalpas rémséget, amely távirányítható, tehát puhatestű sofőrt sem kell bele ültetni.

Az, hogy képes magát megvédeni, és hogy ezt miféle gumilövedékkel teszi éppúgy nem érdekes számunkra, mint az, hogy mennyire golyóálló. Az már izgalmasabb, hogy a króm-molibdén csövekből épített jószágban 6,6 literes hatszáz lóerős V8-as dízelmotor kerreg, amely teljes terheléssel öt és fél – a civil változat három és fél – másodperc alatt gyorsítja a tankot nyolcvanas tempóra. Csúcssebessége 100 km/óra. Borzalmas. Mindez 200 ezer dollárért (38,9 millió forint) vihető haza.

Az első 40mp-et nyugodtan tekerjék át

Végül a legnagyobb

A világ legnagyobb lánctalpasa

A világ legnagyobb lánctalpasa


A Bagger 288 névre hallgató acélszörny a világ legnagyobb lánctalpasa. 1978-as próbakörekor a NASA kedvenc hobbijárgányát taszította le a trónról, amely a különféle rakétákat, űrsiklókat szállította a kilövőálláshoz. A Krupp által gyártott Baggert külszíni fejtésnél használták Németországban, de ahol dolgozott, ott 2001-re elfogyott a szén, így át kellet vele csorogni – percenként kettő-tíz métert képes megtenni, hiába van huszonkétezer lóerős motorja – egy 20 kilométerre lévő másik bányába.

Az út tizenötmillió márkába került, de a szakemberek szerint még így is gazdaságosabb volt, mint szétszerelve, teherautókon átszállítani. A 45 500 tonnás gépezet meglepő módon nem tapos halálra mindent ami az útjába áll, hiszen a rengeteg, közel négy méter széles lánctalpnak köszönhetően egy négyzetcentiméterre csupán 17,1Newtonnyi terhelés jut. (kb. 1,7 kg)

Önöknek melyik mutatna igazán jól a garázsban? Esetleg a ház előtt?