Tankolás: Ausztriában olcsóbb

Nagy dolgok történtek az elmúlt napokban, hetekben. Újra járnak a buszok, arat a H1N1 (és a védőoltás), és végre nemcsak Parndorf miatt érdemes kiugrani Ausztriába. Hanem tankolni is.


Bizony, bizony január elseje óta olcsóbb kinn a benzin, ha nem is jelentősen. Persze hibásak a világpiaci árak, a gazdasági helyzet, na meg a Washington-Dubai tengely, de azért ezt a helyzetet nehéz megmagyarázni. Mi megpróbáljuk.

Blablázhatnánk hazánk jelenlegi gazdasági helyzetéről; nem tesszük. Mindenki tudja, érzi, a kormány pedig próbálkozik a válság kezelésével, például átvariálták az adórendszert. A vezérelv a következő: a munkát terhelő adókat úgy csökkentik, hogy a fogyasztáshoz és vagyonhoz kötődő adókat növelik.

Az adó adója
A benzinár egyébként meglepően sok dologból áll össze, ez a lenti táblázatban részletesen tanulmányozható. Kevesen tudják, hogy  maga a lötty 100 forint alatt van, erre jön a jövedéki adó, az ÁFA, a KKKSZ díj (ez a Kőolaj Készletező Szövetség) és az olajtársaságok nyeresége. A legszebb, hogy a jövedéki adó az ÁFA alapját képezi, tehát az ÁFA tetemes része egy adó adója.

  benzin gázolaj
 Termelői ár 95,2 97,9
 Jövedéki adó 120 97,4
 KKKSZ díj 3,06 3,01
 Kisker árrés 14,1 21,6
 Nagyker árrés 18,5 16,3
 ÁFA 62,7 59,1
 A kúton pedig: 313,6 Ft 295,3 Ft


Van benne ráció, mert például aki cigizik, miért ne fizessen akár ezer forintot egy doboz cigiért? Ha nem tetszik, le lehet szokni. Ugyanez igaz az alkoholra és minden “luxus” termékre, mert pénzt persze senki sem keres egy doboz Kossuth elszívásával vagy egy rum ízesítésű szeszes ital elfogyasztásával. Autózással viszont annál inkább.

Mégis ugyanezen elv alapján emelték 2010-től az üzemanyag jövedéki adóját is, nem kis mértékben (a benzinét 10 %-kal, a gázolajét 8 %-kal). Ez viszont magával vonja, hogy amihez fuvar kell (gyakorlatilag minden), drágább lesz, mivel a kereskedők, termelők kénytelenek áthárítani az áremelést a fogyasztókra. Így kevesebbet tudunk majd vásárolni az adók miatt megemelkedett fizetésünkből, és ugyanott vagyunk, mint az adóreform előtt.

Az elmúlt pár év árváltozása
Évtizedek viszonylagos nyugalma után 2004-ben elkezdett növekedni az addig 30-40 dollár körül tébláboló olajár, és 2008 nyarára addig sosem látott magasságokba szökött. A világpiacokon 140 dollár fölé ment egy hordó ára, mi pedig 315 forint felett fizettünk egy liter 95-ösért. Aztán 2009 januárjára leesett az ár 40 dollárra, nálunk literenként 240 Ft körülire. Ma 78 dollár körül alakul az olaj ára, itthon mégis 315 Ft a benzin, 294 Ft a dízel literje.

Nézzünk körül Európában, hogyan állunk a többi EU-s tagországhoz képest! Szlovákia kivételével minden országot megelőzünk a régióban, a teljes listán pedig a középmezőnyben vagyunk.

Hollandia és Nagy-Britannia a legdrágább


A legdrágábban benzint Hollandiában (375 Ft), gázolajat pedig Angliában (325 Ft) tankolhatunk. A benzin teljes adótartalma nálunk most 59 %-ra emelkedett, ezzel is a középmezőnyben vagyunk, a dízel adótartalma viszont 54 százalékos lett, ezzel az előkelő nyolcadik helyre ugrottunk az Unióban (érdekes, hogy itt is Anglia vezet kiugró 63 százalékkal).

Árnyalja viszont a képet, hogy máshol nem volt most emelés, azaz nem hozták nehezebb helyzetbe az autósokat, csak nálunk. Ez pedig egy ilyen sérülékeny egyensúlyi helyzetben nem a legjobb döntés.

Lapozás után: az állam ötmilliárd forinttól eshet el, az adóemeléssel beindul az önvédelmi reflex 


228 liter benzint ér a magyar minimálbér

Nem szabad elfelejtenünk azt sem, hogy mekkora fizetésből kell kigazdálkodnia az állampolgároknak az üzemanyag árát. A minimálbéreket megnézve a miénkből (71 500 forint) 228 liter benzin jön ki, míg Luxemburgban közel 1100, de Hollandiában is több, mint egy köbméter.

Ennek megfelelően arányosan a benzinre legtöbbet költők között vagyunk, akár fizetésünk 20-25 %-át is hajlandóak (vagy kénytelenek) vagyunk kiadni a kényelmes helyváltoztatásért. Ez pedig azt jelenti, hogy az EU-ban e tekintetben bizony durván versenyhátrányban van a magyar belső piac.

Elavult az adórendszerünk?

Így okoskodtunk mi. Aztán megkérdeztük dr. Vadász Györgyöt, a Magyar Iparszövetség ügyvezető társelnökét, ő hogyan látja a helyzetet. Elmondása szerint a magyar adórendszer elavult és nehézkes, a vagyonhoz kötődő adók még mindig elmaradnak a Nyugat-Európában szokásostól.

“Egyet kell értenem a jövedéki adó emelésével, mert a legnagyobb problémát ma az alacsony foglalkoztatottság jelenti. Ahhoz pedig, hogy ezt növeljük, a munkához kapcsolódó adókat kell még jobban csökkenteni, a vagyonadóztatás rendszerét pedig ki kellene dolgozni, és bevezetni.”

Lesz tényleges adóbevétel-növekedés?


Ez persze csak akkor állja meg a helyét, ha az üzemanyagot fogyasztási cikknek tekintjük. Pedig az termelőeszköz is. Karmos Gábornak, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkár-helyettesének  tehát más a véleménye. Ő gyakorlatilag azt mondja, az adóemelésnek nem biztos, hogy tényleges adóbevétel növekedés lesz az eredménye. Sőt.

Hazai fuvarozók külföldi gázolajjal

“A tavalyi év euróárfolyam-ingadozásai miatt a januárban életbe lépett jövedékiadó-emelés mértéke a gázolajnál nyolc forinttal haladja meg az EU által elvárt minimumszintet. Mivel mostantól több országban is olcsóbb tankolni, azt prognosztizáljuk, hogy a nemzetközi fuvarozásban érdekelt hazai cégek körülbelül egymilliárd literes fogyasztásából itthon csak 200 millió liter kerül megvásárlásra (szemben a 2009-es 400 millió literrel).

Ez számszerűsítve annyit jelent, hogy 20 milliárd forintnyi adótól esik el az állam, amivel szemben a hazai többletfogyasztás 15 milliárdos bevétel növekedése áll. Nem is beszélve a tranzitforgalom tankolásáról és a fuvarozók megnövekedett kiadásai miatt keletkező kisebb nyereségükről, mely után kevesebbet adóznak.”

Ötmilliárdos adókiesés?

Magyarul: úgy néz ki, az állam öt milliárdot bukik, mialatt mi drágábban tankolunk. Az MKFE egyébként teljes gőzerővel rajta van az ügyön, reméljük sikerül elérniük valamit.

Tény, hogy az elmúlt évtizedben reálértéken nem nőtt, sőt valamicskét csökkentek az üzemanyagárak, de ez korántsem azt jelenti, hogy ma könnyebb a helyzet, mint akkor. Az autót az adószakértők olyan vagyontárgynak fogják fel, aminek az adóztatásában még mindig vannak tartalékok, ami sokak esetében (pl. egy új BMW 730d) igaz, de sok esetben (tízéves platós Transporter) nem.

Benzinár: felmehet 350 forintra

Tény viszont, hogy mindkettőbe ugyanaz a gázolaj kell. Elvárható lenne hát, hogy megkülönböztessék a hobbi és kényszerautósokat. Hogy hogyan – azt nem tudjuk. De nem is a mi dolgunk lenne tudni.

Az előrejelzések szerint az év közepére 350 Ft körül állhat be a benzinár, egyrészt a kereslet lassú növekedése, másrészt a bizonytalan forint miatt. Én személy szerint már nagyon várom a vízzel hajtott autót, bár van egy olyan érzésem, hogy mikor kijön, kivetik a jövedéki adót a H2O-ra is. Magyarországon biztosan.