A legtöbb márkának túl sok gyára van, de fájó (és nyugaton költséges is) ezreket kirúgni

A legtöbb márkának túl sok gyára van


Régóta nem írtunk annyit gazdasági háborúk fordulatairól, mint tavaly. A tavalyi év magyar szempontból talán legfontosabb sztorija az Opel sorsát érintette: csődbe megy a GM-mel együtt, megússzák közösen vagy leválik a német leányvállalat, de akkor ki veheti meg?

GM-Opel: válás 80 év után?

A GM csak legvégső esetben adta volna el az 1929-ben megszerzett Opelt. A Kínában Buick néven nagyon sikeres autókban is vannak rendesen Opel-gének, a Brazíliában jól teljesítő Chevrolet-modelleknek sem véletlenül Corsa, Astra, Vectra vagy Zafira a neve.

Más emblémával is sikeres lehet egy Opel-termék

Más kontinensen, más néven is kapósak Opel-termék


A német részleg fejlesztői nélkül pont a jövőt jelentő kis és közepes méretű autók között érte volna a legfájóbb veszteség a céget, a Chevy Volt akkumulátorait töltő kis benzines motor sem egy amerikai V8 lesz.

Mégis úgy tűnt, hogy megválnak az Opeltől, mert nem látszott más választásuk, mint eladni a márkát a választásokra készülő német kormány által favorizált konzorciumnak, benne az orosz tőkére hagyatkozó Magnával.

Frusztrált kancellárasszony

Merkel nem a GM-et favorizálta, mégis nyeregben maradtak az amerikaiak

Merkel nem örül a GM maradásának amerikaiak


Ám az amerikai kormány által állami tulajdonba vett, ezzel megmentett GM levegőhöz jutott, és új vezetőjével lepattintotta a frigyet biztosnak érző kérőt. Ed Whitacre nem a GM-topmenedzserek szokásos karrierjét követte, akik már a céghez kötődő neves egyetemen, Flintben megismerik és később kölcsönösen támogatják egymást nyugdíjas korukig.

Bár az autóiparon kívülről érkezett, mégis tudta, hogy az Opel nélkül a General Motors elveszíti globális pozícióit, aligha van jövője. Az állami tőkeinjekciók révén a cég kibírta az Opel vételára nélkül  és sikerült megtartani a német leányvállalatot, erősen frusztrálva ezzel a német nagypolitikát, benne Angela Merkelt.

VW-Porsche: az erősebb kutya nemz utódot

Eltaktikázta magát a Porche elnöke, Wendelin Wiedeking. 17 ávig állt a Porsche élén a zseniális menedzser

Eltaktikázta magát a Porsche elnöke Wiedeking. 17 ávig állt a Porsche élén a zseniális menedzser


Eközben a régi konkurens, a Volkswagen is saját jövőjével volt elfoglalva, csak ezerszer stabilabb anyagi helyzetben háborúzott a Porschével. A kérdés: a kis sportautómárka fel tud-e hajtani annyi hitelt a gazdasági válság idején, ami a VW lenyeléséhez kell, vagy kénytelen besorolni 10. márkaként a konszernbe?

Az utóbbi történt, de a háború annyira lekötötte a Volkswagent irányító Ferdinand Piëch és Martin Winterkorn erejét, hogy egy stratégiailag pompás üzletet csak hónapokkal később tudtak nyélbe ütni a Suzukival.

A Porsche tehát tizedik márkaként tagozódik be a Volkswagen konszernbe. A mamutvállalat márkái alfabetikus sorrendben: Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Scania, SEAT, Skoda, Volkswagen, Volkswagen Nutzfahrzeuge (haszonjárművek).


A Suzuki értékével folytatódik a cikk


Főnyeremény a Suzuki

A VW aligha áll meg az év végén bejelentett 19,9 százalékos tulajdonszerzésnél, mert a Suzuki csábító partner. A cég remekel a kicsi, takarékos autók jövedelmező gyártásában és a káprázatos lehetőségeket ígérő indiai autópiac 55 százaléka a Suzukié (a helyi Marutival közösen).

Jó befektetés beszállni a Suzukiba a VW-nek

Jó befektetés beszállni a Suzukiba a VW-nek


A VW és a Suzuki együtt több autót gyártott tavaly, mint a Toyota, a GM pedig sajnálhatja, hogy saját csődje miatt kénytelen volt megválni Suzuki-részvényeitől.

A Toyota eközben a Subaruval fűzte szorosabbra a szálakat és továbbra is szállít motorokat a Lotusnak, de ezek apróságok ezen a szinten.

Ford: eladott prémiummárkák

A kínai Geely autógyár lecsapott a Volvóra

A kínai Geely autógyár lecsapott a Volvóra


Több mozgás volt az autóipar negyedik legnagyobb cégénél, a Fordnál. A Ford kénytelen volt megválni elegáns márkáitól, az Aston Martin és a Jaguar-Land Rover üzlet után a Volvo egy kínai befektetőé lehet, ami aligha növeli a márka presztízsét. Hol van már a PAG?

Renault-Nissan-mintára: PSA és a Mitsubishi

Az idén bő 10 éves Renault-Nissan egyesülés jó példa a francia és a japán cégek gyümölcsöző együttműködésére, talán ez bátorította fel a PSA Peugeot Citroën és a Mitsubishi vezetését a közös modelleknél szorosabb kooperációra.

Egy érdekházasság is működhet jól

Egy érdekházasság is működhet jól


Az Európába beszorult, a telített francia és nyugat-európai piactól erősen függő francia cégnek jól jön az Ázsiában és Észak-Amerikában több-kevesebb sikerrel szereplő japán partner. Működőképes lehet ez a szerelmet nélkülöző érdekházasság.

FIAT: megfekszi a gyomrát a Chrysler?

Az elmúlt év fontos sztorija a FIAT nyaktörő vállalkozása Chrysler szanálására. A Daimlernél szerintem ki sem merik számolni, mibe került nekik az amerikai kolonc finanszírozása, de beszédes, hogy az 1998-ban 36 milliárd dollárért megvett céget 7,4 milliárd dollárért sikerült elpasszolni 2007-ben.

A FIAT mindenütt ott van

Kooperációkkal csökkenti költségeit a FIAT

Kooperációkkal csökkenti költségeit a FIAT


A FIAT önállóságát megőrizve, de számos kooperációval válaszolt az autóipar kihívásaira. A PSA Peugeot Citroënnel vagy 30 éve működik együtt a Ducato-méretű haszonjárművek ügyében. A PSA-val közös a 807-Ulysse egyterűcsalád is, amelynek alapjaira Scudo-Jumpy-Expert kisáruszállítók épülnek, de rokon a Nemo-Fiorino-Bipper trió is.

Suzuki, Tata, PSA, Ford

A Suzuki Esztergomban gyártja az SX4 testvérmodelljét, a Sedicit, a fordos együttműködés gyümölcse az 500-ból kikanyarított új Ka. A FIAT partnere az indiai Tata és az Opel is: az 1,25 literes és az 1,9-es dízelmotorokat a FIAT szállítja az Opelnek.

Üzlet a Chryslerrel

Autóival fizet a FIAT a Chryslernek, nem pénzt adott a tulajdonrészéért

Kisautóival fizet a FIAT a Chryslernek tulajdonrészéért


A FIAT a napokban vállalt 20 százalékos részesedést a csődbe ment Chryslerben. Később ezt 35 százalékra, majd a Chryslernek nyújtott állami kölcsönök visszafizetése után 50 százalék fölé emelheti.

A FIAT nem pénzt ad a részvénycsomagért, hanem kis és kompakt autóinak technológiájával, takarékos motorokkal és az amerikai autók  eladását segítő értékesítési hálózatával egyenlíti ki a számlát. A megállapodás az Opellel, illetve a Chryslerrel kiegészíti egymást a gazdaságos üzemhez szükséges darabszám elérésében. Az Opel Európában erősítené a FIAT jelenlétét, a Chrysler-hálózat révén Észak-Amerikában újra piacra léphet a FIAT, így az Alfa Romeo is.

A Daimler menekül, a FIAT megpróbálja a Chryslert szanálni

A Daimler menekült, a FIAT megpróbálja  Chryslert szanálni


A FIAT-ot irányító, lehengerlően eredményes Sergio Marchionne úgy érzi, hogy a FIAT és a svájci UBS bank ügyei mellett van kapacitása egy kórosan beteg autógyárat kirángatni a halál torkából.

Talán neki sikerül az a zsonglőrmutatvány, amivel több neves menedzser is felsült, és a keveset érő Chrysler és Dodge illetve a jól csengő JEEP nem megfojtják a FIAT-ot, hanem hozzásegítik ahhoz a darabszámhoz, ami a gazdaságos működéshez kell. Egy év múlva erről is többet tudunk.