Egységesül a 2,5 és a 3,5 tonnás haszonjárművek sebességhatára

Sztrádán 3,5 tonnáig mehetünk 130-cal


2010-re az autózást meghatározó jogszabályok közül több is módosult, változik a vizsgáztatás, mai formájában eltűnik a zöldkártya, csúnyán megdrágult az üzemanyag, több ponton ésszerűbbé vált a KRESZ. Ímhol a fontosabb változások.

KRESZ: egységes sebességhatár

A kormány által november 25-én elfogadott, több mint 60 változás közül az egyik legfontosabb, hogy a rendszám meglétét, állapotát és jó láthatóságát a vezető elindulás előtt ellenőrizni tartozik. Erre a módosításra a gátlástalanul rendszám nélkül furikázók miatt volt szükség.

Ellenőrizni kell a rendszám meglétét és láthatóságát

Ellenőrizni kell a rendszám meglétét  láthatóságát


Életszerű változás a sebességhatárok egységesítése is. Január 1. óta a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű haszonjárművekre ugyanaz a maximális sebesség (50-90-110-130) vonatkozik a különböző útszakaszokon, mint a 2,5 tonna alatti áruszállítókra.

3,5 tonnás össztömegig a könnyű haszonjárművek tehát ugyanolyan sebességgel hajthatnak, mint a személyautók.

Vasúti átjáró: vége a radarozásnak?

A benzin jövedéki adója 13 Ft, a gázolajé 9 forinttal nőtt

A benzin jövedéki adója 13 forinttal nőtt


Örömteli fejlemény, hogy a rendőrök ezentúl nem kaszálhatnak a vasúti átjárónál radarozva, mert megszűnt a lakott területen belül 30, ezen kívül 40 km/órás általános sebességkorlátozás.

Ez nem azt jelenti, hogy 160-nal lehet eldobbantani a vasúti átjárónál, az előírás fokozott óvatosságot követel meg és külön táblával továbbra is korlátozható a sebesség, ha ez indokolt.

Védettebb gyalogosok?

Védettebbé válhatnak a gyalogosok

Védettebbé válhatnak a gyalogosok


Üdvözlendő változás a gyalogosok hangsúlyozottabb védelme is, a zebrát mostantól olyan sebességgel szabad csak megközelíteni, hogy az autós még az átkelőhely előtt képes legyen megállni. A kemény mag az új szabályokat a linken ismerheti meg részletesebben, aki pedig a gyalogososokat és a kerékpárosokat érintő újdonságokról olvasna, itt kezdje a tájékozódást.

Ami durvul: benzinár, autópályadíj, gépjárműadó

Január elsejével a mindig éhes kormány új forrásokkal igyekszik növelni a költségvetési bevételeket, és az autósok most sem maradnak ki a szórásból.

Tankoláskor az adóelkerülők is fizetnek

Tankoláskor az adóelkerülők is fizetnek


A nagyobb falat a jövedéki adó emelése, a benzinre 13, a gázolajra 9 forinttal literenként. A benzinkúton ugyanis az is lerója az adót, aki a szlovák, német, liechtensteini vagy HRP-s rendszámú BMW X6 turbóval jórészt kiszállt a közteherviselésből.

Azt is tudni kell, hogy az utóbbi hat évben a jövedéki adó az inflációnál kisebb mértékben emelkedett, de rossz megint ennyivel több pénzt otthagyni a kúton. Az ifjabbak el sem hiszik, hogy hajdan egy csoki-vanília-eper fagyi mai árából teletankoltuk a Trabantot.

15 százalékkal emelte a kormány a gépjárműadót, az új tételekkel folytatjuk a túloldalon


Luxusadó: miért nem értékalapon?

Jó hír, hogy a kizárólag elektromos motorral hajtott autók után nem kell gépjárműadót fizetni, becslésünk szerint ez legalább 3,8 magyar állampolgárt érint. A 170 lóerős vagy ennél erősebb autók után azonban a kilowattonként 300 forintos gépjárműadó dupláját, 2,5-szörösét vagy tripláját kell megfizetni január egytől.

A teljesítmény számít, nem az érték

A teljesítmény számít, nem az autó értéke


Ez is a luxusadóként ismert vagyonadó egyik eleme, amely a nagy értékű vagyontárgyakra (a hajókra és a repülőgépekre is) vonatkozik.

Az akkor még MSZP-SZDSZ-összetételű kormány azonban nem vesződött a tárgy értékének meghatározásával, a motor paraméterei alapján veti ki a többletsarcot.

És hogy még többen örüljenek, a minden autótulajdonos által fizetendő gépjárműadó is emelkedik, az idei tételek átlagosan 15 százalékkal magasabbak, mint 2009. december 31-ig.

Gépjárműadó, Ft/kW*
2009. 12. 31-ig2010. 01. 01-től
 A gyártás évében és az első 3 évben 300 345
 A gyártást követő 4-7. évben 260 300
 A gyártást követő 8-11. évben 200 230
 A gyártást követő 12-15. évben 160  185
 A gyártást követő 16. évben és utána 120 140

*Személygépjárművekre és motorkerékpárokra

Parkolás: ez is többe lesz

Nyáron a Fővárosi Önkormányzat durván felsrófolta a parkolási díjakat, majd döntött arról, hogy a fizető övezetekben élők csak az első autójuk után még kaphatnak 100 százalékos kedvezményt. Ez az eddigiekhez hasonló, ingyenes parkolást biztosító matricát jelent, de a második autó után fizetni kell évi 37 500 és 150 ezer Ft közötti összeget.

250 órányi tarifa az éves parkolási engedély díja a második autóra

250 órányi tarifa az éves parkolási engedély díja a második autóra


Több fontos érv van a rendelkezés mögötte: a közterületen való ingyenes parkolás nem Istentől eredő előjoga a helyi lakosoknak, a Lajtán túl sem jellemző. A másik a napokig mozdulatlan kocsikkal telerámolt belvárosi utcák túlzsúfoltsága, amitől ronda, balkáni a környezet.

Könnyebb iskolai fuvarok

Ezzel egyet lehet érteni, de mi a parkoló kocsik kiűzése előtt a mindenüvé kutyát szarató, ordenáré embertársaink megrendszabályozásával kezdenénk az életminőség javítását a belső kerületekben.

Még nem tudni, mennyit drágul a sztráda

Még nem tudni, mennyit drágul a sztráda


Jó hír azonban, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntése értelmében a kerületek maguk dönthetnek arról, hogy reggel 8 helyett csak fél kilenctől kaszáljanak parkolási díjat. Például a II. kerületben február elsejétől a szülőknek nem kell jegyet venniük arra a pár percre, amíg iskolába kísérik csemetéjüket.

Autópálya: drágulni fog

Pénztárcánkat támadja az autópályadíjak emelése. Végleges döntés még nincs, de a tervek már ismertek. Persze a négynapos elektronikus matrica drágulhat a leginkább, mert azt vesszük igazán sokan.

A műszakival egy eljárásban kapjuk a zöldkártyát

A műszakival közösen kapjuk a zöldkártyát


Kérdés, hogy a drágább sztrádára többen hajtanak-e fel, mert az autópályadíjakból eredő bevétel már most is apad: tavaly november végéig három százalékkal maradt el 2008-as 40,9 milliárd forintos összegtől.

Műszaki vizsga: egységesen a zöldkártyával

Módosul a gépjárművek vizsgáztatása is, egy olyan terület, amelyre a sok visszaélés miatt nagyon is ráfér az újraszabályozás. A vizsgabiztos megkenésére félretett összeget érdemes az autó felkészítésébe invesztálni, mert a vizsgán elhasalt autókat január elsejével kivonják a forgalomból, az újra forgalomba helyezés pedig nemcsak intenzív jelenlétet igényel az okmányirodákban, hanem költséges is. Eddig csak a veszélyes autókat vonta ki a biztos a vizsgaállomáson a forgalomból.

Áldozni kell a felkészítésre vizsga előtt

Áldozni kell a felkészítésre vizsga előtt


Egységesül a műszaki vizsga és a zöldkártya érvényességi ideje, tehát egy füst alatt le lehet tudni a két vizsgálatot, nem kell a négy év felett kétévente esedékes műszakiztatás mellett évente vinni környezetvédelmi felülvizsgálatra az autót.

Gyorsabb és olcsóbb is?

Várhatóan az összevont vizsgálat kevesebbe is kerül majd, 17 ezer forintos árra számít a Nemzeti Közlekedési hatóság a két eljárás 20-25 ezres díja helyett. A vizsgaállomáson tavaly július óta számítógépes program dönt arról, hogy az autó átmegy-e vagy megbukik, ami korlátozza a korrupció lehetőségét, mások szerint épp az ellenkezője igaz.

Közúti ellenőrzés: nem kell a zöldkártya

Zöldkártya nélkül is jók vagyunk

Zöldkártya nélkül is jók vagyunk


Fontos újdonság, hogy ha a zöldkártya lejárt, de a műszaki még érvényes, akkor jogosan veszünk részt a forgalomban. Az érvénytelen vagy épp hiányzó zöldkártyát nem kifogásolhatja a rendőr közúti ellenőrzéskor, remélhetőleg ez az információ eljutott a helyi kapitányságokra is.

Elég tehát a vezető engedély mellett a forgalmit és a kötelező biztosítás érvényességét igazoló csekket vagy kötvényt magunkkal hordani. Ezt került a végére, hogy jobb hangulatban zárjuk a cikket, vagy térjenek át a hozzászólások között a változtatások kommentálására.