Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?

Egy éjszaka a Cavour-on

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2009.10.04. 08.10

A Fiatnak van érzéke a sajtó befolyásolásához! Az új Punto Evo bemutatóját Olaszország legújabb, legnagyobb csatahajóján, a Cavour repülőgép-hordozón rendezte. Még a kormánykereket is megforgathattuk!

A sajtótájékoztató hetvenfős közönsége a 244 méter hosszú anyahajó gyomrából a repülőgép-liften kiemelkedve (székestül, persze) pillanthatta meg először a Grande Punto második generációját, a Punto Evót. Ezek után a minimum, hogy a gépek-vasak iránt különösen intenzív kötődést érző autós újságírónépség ezt a kocsit tartja majd a legtutibb verdának a világon, nem? No de a Puntóról majd holnap mesélek. Most inkább a Cavour-ról.

Civilek a kifutópályán

Egyelőre LaSpeziában vár indulásra

Egyelőre LaSpeziában vár indulásra


Az ITS Cavour (ITS NATÓ-ul ITalian Ship, azaz olasz hajó; akit érdekel, mi a HMS, USS és a többi, a Wikipédián remek szócikket talál ezekről a prefixekről) 2001 óta épül a Fincantieri nevű cégnél, az olasz Haditengerészeti Minisztérium megrendelésére. A hajótestet 2004-ben tették vízre, mostanság kerül majd hadrendbe.

Hogy addig se álljon kihasználatlanul, amíg nekiindul F-35-ösökkel a hátán védeni a békét, különböző médiaeseményekre adják bérbe a hatalmas hajót. Hát így kerültem én is a hátára, sőt, a gyomrába, hisz nem csak a látványos sajtótájékoztatót tartották itt, de éjszakai szállásunk is a hajón volt.

ITS Cavour – műszaki adatok (Bővebben ld. itt)
Teljes hossz 244 m
Hossz vízvonalon 215,6 m
Kifutópálya méretei 232,6×34,5 m
Motorok 4 GE/Fiat gázturbina
Tartósan kihasználható max. teljesítmény 4×22 MW (kb. 118 ezer LE)
Vízkiszorítás 27 100 t
Maximális sebesség 29 csomó (54 km/h) felett
Hatótáv 17 csomós sebességgel 7000 mérföld (13 000 km)
Kiszolgáló legénység 486 fő
Teljes befogadóképesség 1202 fő

Nagy, de szűk

A hajó gyomrának harmadánál fordultam vissza

A hajó gyomrában


A kezdeti félszeg álmélkodás után (húdenagy, húmekkora helikopter van benne, húcsak le ne lőjenek a katonák, ha bemegyek egy NO ENTRY tábla mögé) egyre bátrabban mászkáltam ide-oda a fémes gépzsírszagban. Lelkesen rohangáltam a meredek lépcsők szűk fokain, próbáltam fotózni a 2500 négyzetméteres, félhomályos hangárban, nézegettem a két Agusta EH 101 helikoptert, ami most lakik a hajón.

Elképedtem azon, mennyi tűzoltóslag és csőcsatlakozó van mindenütt – láthatóan a tűz a legnagyobb mumus egy ilyen hajón. És megnéztem a kabinomat.

Állítólag sima legénységi háló, négy priccsel, vagyis 2-2 emeletes ággyal. A fekhely elég hosszú, elég széles, de felülni már nem lehet rajta.

A kabinom, igazából négyágyas, de nem tudtam hova hátrálni fotózni

A kabinom, négyágyas, vagy 12 m2


A fürdő műanyagburkolatú, a mosdókagyló és a zuhanytálca alól úgy kétliterenként egy-egy szörcsintéssel szívja le a szennyvizet a hálózat – a vécé is ugyanolyan vákuumos, mint a repülőkön. A kis íróasztal felett adatkábel- és tévéantenna-aljzat, meg pár 220-as konnektor. Faburkolatú lemezszekrények, pár fiók. Hát egy ilyen kis Etap hotelszoba-szerű helyen él a hajó ötszáz fős személyzete.

A hídtól a hullakamráig

A legérdekesebb helyekre, a fegyverek közelébe és a motorok mellé (négy gázturbina) nem engedtek oda minket, de azért a második legérdekesebb helyeket megmutatták egy gyors idegenvezetés keretében. A parancsnoki hídon megfoghattam a fából készült, de természetesen teljesen elektronikus kormánykereket, megcsodáltam a navigációs monitorokat. Amiken Windows XP képernyővédője futott épp.

Rendes fakormány, ahogy kell

Rendes fakormány, ahogy kell


Amikor nem néztek oda, még a gázkarokat is meghúztam (álltak a motorok), és megtekergettem az egyetlen gombot, amit mertem: a dimmert, vagyis a kijelzők fényerejét állító potmétert. Egyébként meglepően kevés célfeladatra dedikált kar és gomb van a hajón, a legtöbb funkciót az asztalba épített szabványos billentyűzetekről és hanyattegerekről lehet elérni.

Sok helyen még a rendes, mezei pécé-házak is ott állnak az asztalok mellett (HP a legtöbb). Van egy olyan érzésem, hogy egy programozócsoport és egy kommandósosztag közül az előbbi nagyobb eséllyel próbálhatná eltéríteni a Cavourt.

Hiszen a parancsnoki hídtól vagy öt emelettel lejjebb van az igazi vezérlőterem, ahol az összes gázkarból-kormányból van még egy példány. Ebből az ablak nélküli szobából lehet ténylegesen irányítani a hajót, ezeknek mindig elsőbbségük van a torony cuccaihoz képest. És itt is XP-logó és START-menü díszeleg mindenütt.

Műtő. Szülés se gond, császárral se

Műtő. Szülés se gond, császárral se


A vezérlő után megnéztük az orvosi részleget is. Hát nem egy kazincbarcikai, rozsdás vízcsöves intézmény. Übermodern műtő, röntgen, sőt, CT, vagy negyvenfős lábadozó: a Vészhelyzet kutyafüle ehhez képest. És még dedikált hullakamra is van, hűtött, ahogy kell. A vitorlába varrós, vízbe dobásos hajótemetések ideje lejárt.

Mit csinál majd a Cavour?

Irdatlan tűzerejű rakétarendszere és elektronikus fegyverei mellé a hajó hamarosan megkapja hátára légiflottáját (nyolc Harrier vagy F35 vagy 12 helikopter, vagy ezek valamilyen arányban keverve), és mehet békefenntartani. Ami engem illet, fogalmam sincs, mire kellhet Olaszországnak egy ilyen, de a NATO biztos okosabb nálam. Különben nem vették volna rá az olaszokat, hogy valósítsák meg a legnagyobb hadászati beruházást a második világháború óta.

Daniel, a katona

A tárlatvezetés után fülön csíptük a hajó főmérnökét, Danielt, és kifaggattuk mindenről, amit még elmondhatott. Nos; ez a negyvenes, rendkívül sármos olasz tengerésztiszt, akire Szomáliában már lőttek is, 2004 óta szolgál az eddig hivatalosan rendszerbe sem állított hajón. 4/8 órás fordában dolgozik, vagyis négy óra vezérlőterem után nyolc óra pihi jön. 3000 euró körül keres havonta, és pár napja jött haza barátnőjétől, aki Moszkvában él. Igazi tengerészélet.

Bombabiztosan, ablaktalanul

Bombabiztosan, ablaktalanul


Övé a legtutibb munkahely a hajón, mert a vezérlő a Cavour legbiztonságosabb pontja. De a fedélzeten se félne különösebben, hiszen a radarok, infraérzékelők, szonárok, meg ki tudja még mik segítségével 300 kilométeres körben mindig pontosan tudni lehet, mi történik a Cavour körül. És ha mégis jönne valami gonosz bácsi késsel, hát ott vannak a kísérőhajók, a vadászgépek, helikopterek – egy ekkora érték sose hajózik egyedül.

Ja, és nem mondhatta meg nekünk, hogy van-e már éles fegyver a hajón. Csak mosolygott, mikor ezt kérdeztük tőle.

Kommentek

  • Küllő

    A Punto elejéről ne mutassatok légyszi fotót!!! Vagy szóljatok előre, hogy fel lehessen rá készülni. Köszönöm. De tényleg!

  • Unbaised

    Annyira azért nem rossz :D

Új csúcsmotorok a VW Tiguanban

A Golf GTI benzinmotorja mellett a szegmens legizmosabb dízele is kérhető a Volkswagen kisebbik szabadidőjárművéhez.

Az autópályán labdázott, halálra gázolták

Egy apuka és kisfia labdát dobálva múlatták az időt, amíg a leállósávon vártak az autómentőre. Borzalmas ötlet, borzalmas végkifejlettel.

Ütközött a világ legnagyobb repülő járműve

Megsérült második próbaútján a világ legnagyobb légi járműve, az Airlander 10 – jelentette be szerdán a hibrid jármű gyártója.

F1: Videón, ahogy Ricciardo Amerikában mulatott

A nyári szünetnek már vége a Forma-1-ben, de még pont időben van mindenki ahhoz, hogy a nyaralásáról mutogasson videókat.

Finomabb és brutálisabb

Csupasz karbon kompozit elemekkel tette kívánatosabbá és könnyebbé a legújabb Ferrarit a Novitec Rosso, majd a hecc kedvéért rádobott még 100 lóerőt a motor teljesítményére.

Megvan az év magyar videoklipje, megőrülsz!

A szöveg jó, a zene jó, a klip jó, Zsolti jó, a Zetor (MTZ) jó. Ennyi kell a tökéletes videokliphez.

F1: Amikor Alonso a nagyok közé lépett – videó

Augusztus 24. örökké jeles dátum marad Fernando Alonso számára, ahogy a Hungaroring is a szíve csücske: 2003-ban ezen a napon nyerte első Forma-1-es futamát a Magyar Nagydíjon.

Megduplázza gyártását a Lamborghini

Nem engedi elszállni éves darabszámait az olasz szupersportautó-gyártó, de így is jóval több autót fog készíteni, mint eddig.

A Lada válasza a Suzuki Vitarára

Moszkvában rántotta le a leplet új SUV-tanulmányáról az AvtoVAZ. A Lada XCode az XRay technikáját és főbb stíluselemeit értelmezi újra kívánatos formában.

Ross Brawn könyvben árulja el az F1 titkait

A Forma-1 titkairól, nehézségeiről és a siker kulcsáról mesél Ross Brawn egy novemberben megjelenő könyvben.

F1: Vettel nekifut a címvédésnek a Bajnokok Tornáján

A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel már biztosan ott lesz az ezúttal Miamiba költöző Bajnokok Tornáján.

Kényelem kell, családod van? Ez a Talisman jó neked

Városban is helytáll, de igazi terepe az autópálya a Renault Talisman Grandtournak. Takarékos dízelmotorral és automata sebességváltóval próbáltuk.