Milyen belülről egy repülőgép-anyahajó?

Egy éjszaka a Cavour-on

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2009.10.04. 08.00

A Fiatnak van érzéke a sajtó befolyásolásához! Az új Punto Evo bemutatóját Olaszország legújabb, legnagyobb csatahajóján, a Cavour repülőgép-hordozón rendezte. Még a kormánykereket is megforgathattuk!

A sajtótájékoztató hetvenfős közönsége a 244 méter hosszú anyahajó gyomrából a repülőgép-liften kiemelkedve (székestül, persze) pillanthatta meg először a Grande Punto második generációját, a Punto Evót. Ezek után a minimum, hogy a gépek-vasak iránt különösen intenzív kötődést érző autós újságírónépség ezt a kocsit tartja majd a legtutibb verdának a világon, nem? No de a Puntóról majd holnap mesélek. Most inkább a Cavour-ról.

Civilek a kifutópályán

Egyelőre LaSpeziában vár indulásra

Egyelőre LaSpeziában vár indulásra


Az ITS Cavour (ITS NATÓ-ul ITalian Ship, azaz olasz hajó; akit érdekel, mi a HMS, USS és a többi, a Wikipédián remek szócikket talál ezekről a prefixekről) 2001 óta épül a Fincantieri nevű cégnél, az olasz Haditengerészeti Minisztérium megrendelésére. A hajótestet 2004-ben tették vízre, mostanság kerül majd hadrendbe.

Hogy addig se álljon kihasználatlanul, amíg nekiindul F-35-ösökkel a hátán védeni a békét, különböző médiaeseményekre adják bérbe a hatalmas hajót. Hát így kerültem én is a hátára, sőt, a gyomrába, hisz nem csak a látványos sajtótájékoztatót tartották itt, de éjszakai szállásunk is a hajón volt.

ITS Cavour – műszaki adatok (Bővebben ld. itt)
Teljes hossz 244 m
Hossz vízvonalon 215,6 m
Kifutópálya méretei 232,6×34,5 m
Motorok 4 GE/Fiat gázturbina
Tartósan kihasználható max. teljesítmény 4×22 MW (kb. 118 ezer LE)
Vízkiszorítás 27 100 t
Maximális sebesség 29 csomó (54 km/h) felett
Hatótáv 17 csomós sebességgel 7000 mérföld (13 000 km)
Kiszolgáló legénység 486 fő
Teljes befogadóképesség 1202 fő

Nagy, de szűk

A hajó gyomrának harmadánál fordultam vissza

A hajó gyomrában


A kezdeti félszeg álmélkodás után (húdenagy, húmekkora helikopter van benne, húcsak le ne lőjenek a katonák, ha bemegyek egy NO ENTRY tábla mögé) egyre bátrabban mászkáltam ide-oda a fémes gépzsírszagban. Lelkesen rohangáltam a meredek lépcsők szűk fokain, próbáltam fotózni a 2500 négyzetméteres, félhomályos hangárban, nézegettem a két Agusta EH 101 helikoptert, ami most lakik a hajón.

Elképedtem azon, mennyi tűzoltóslag és csőcsatlakozó van mindenütt – láthatóan a tűz a legnagyobb mumus egy ilyen hajón. És megnéztem a kabinomat.

Állítólag sima legénységi háló, négy priccsel, vagyis 2-2 emeletes ággyal. A fekhely elég hosszú, elég széles, de felülni már nem lehet rajta.

A kabinom, igazából négyágyas, de nem tudtam hova hátrálni fotózni

A kabinom, négyágyas, vagy 12 m2


A fürdő műanyagburkolatú, a mosdókagyló és a zuhanytálca alól úgy kétliterenként egy-egy szörcsintéssel szívja le a szennyvizet a hálózat – a vécé is ugyanolyan vákuumos, mint a repülőkön. A kis íróasztal felett adatkábel- és tévéantenna-aljzat, meg pár 220-as konnektor. Faburkolatú lemezszekrények, pár fiók. Hát egy ilyen kis Etap hotelszoba-szerű helyen él a hajó ötszáz fős személyzete.

A hídtól a hullakamráig

A legérdekesebb helyekre, a fegyverek közelébe és a motorok mellé (négy gázturbina) nem engedtek oda minket, de azért a második legérdekesebb helyeket megmutatták egy gyors idegenvezetés keretében. A parancsnoki hídon megfoghattam a fából készült, de természetesen teljesen elektronikus kormánykereket, megcsodáltam a navigációs monitorokat. Amiken Windows XP képernyővédője futott épp.

Rendes fakormány, ahogy kell

Rendes fakormány, ahogy kell


Amikor nem néztek oda, még a gázkarokat is meghúztam (álltak a motorok), és megtekergettem az egyetlen gombot, amit mertem: a dimmert, vagyis a kijelzők fényerejét állító potmétert. Egyébként meglepően kevés célfeladatra dedikált kar és gomb van a hajón, a legtöbb funkciót az asztalba épített szabványos billentyűzetekről és hanyattegerekről lehet elérni.

Sok helyen még a rendes, mezei pécé-házak is ott állnak az asztalok mellett (HP a legtöbb). Van egy olyan érzésem, hogy egy programozócsoport és egy kommandósosztag közül az előbbi nagyobb eséllyel próbálhatná eltéríteni a Cavourt.

Hiszen a parancsnoki hídtól vagy öt emelettel lejjebb van az igazi vezérlőterem, ahol az összes gázkarból-kormányból van még egy példány. Ebből az ablak nélküli szobából lehet ténylegesen irányítani a hajót, ezeknek mindig elsőbbségük van a torony cuccaihoz képest. És itt is XP-logó és START-menü díszeleg mindenütt.

Műtő. Szülés se gond, császárral se

Műtő. Szülés se gond, császárral se


A vezérlő után megnéztük az orvosi részleget is. Hát nem egy kazincbarcikai, rozsdás vízcsöves intézmény. Übermodern műtő, röntgen, sőt, CT, vagy negyvenfős lábadozó: a Vészhelyzet kutyafüle ehhez képest. És még dedikált hullakamra is van, hűtött, ahogy kell. A vitorlába varrós, vízbe dobásos hajótemetések ideje lejárt.

Mit csinál majd a Cavour?

Irdatlan tűzerejű rakétarendszere és elektronikus fegyverei mellé a hajó hamarosan megkapja hátára légiflottáját (nyolc Harrier vagy F35 vagy 12 helikopter, vagy ezek valamilyen arányban keverve), és mehet békefenntartani. Ami engem illet, fogalmam sincs, mire kellhet Olaszországnak egy ilyen, de a NATO biztos okosabb nálam. Különben nem vették volna rá az olaszokat, hogy valósítsák meg a legnagyobb hadászati beruházást a második világháború óta.

Daniel, a katona

A tárlatvezetés után fülön csíptük a hajó főmérnökét, Danielt, és kifaggattuk mindenről, amit még elmondhatott. Nos; ez a negyvenes, rendkívül sármos olasz tengerésztiszt, akire Szomáliában már lőttek is, 2004 óta szolgál az eddig hivatalosan rendszerbe sem állított hajón. 4/8 órás fordában dolgozik, vagyis négy óra vezérlőterem után nyolc óra pihi jön. 3000 euró körül keres havonta, és pár napja jött haza barátnőjétől, aki Moszkvában él. Igazi tengerészélet.

Bombabiztosan, ablaktalanul

Bombabiztosan, ablaktalanul


Övé a legtutibb munkahely a hajón, mert a vezérlő a Cavour legbiztonságosabb pontja. De a fedélzeten se félne különösebben, hiszen a radarok, infraérzékelők, szonárok, meg ki tudja még mik segítségével 300 kilométeres körben mindig pontosan tudni lehet, mi történik a Cavour körül. És ha mégis jönne valami gonosz bácsi késsel, hát ott vannak a kísérőhajók, a vadászgépek, helikopterek – egy ekkora érték sose hajózik egyedül.

Ja, és nem mondhatta meg nekünk, hogy van-e már éles fegyver a hajón. Csak mosolygott, mikor ezt kérdeztük tőle.

Kommentek

  • Küllő

    A Punto elejéről ne mutassatok légyszi fotót!!! Vagy szóljatok előre, hogy fel lehessen rá készülni. Köszönöm. De tényleg!

  • Unbaised

    Annyira azért nem rossz :D

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Így vehetsz jobb gumit az autódhoz

Gondoltátok volna, hogy 300 kilométerrel túl az északi sarkkörön sincs mindig hó és fagy? A Hankook nemcsak ezzel lepett meg bennünket téli tesztbázisán, Lappföldön.

Szentendrei úti tragédia: az emberektől vagy a gépektől várjuk, hogy a jövőben ne legyen ilyen?

Ami a hétvégén történt a Szentendrei úton, azt még a legfejlettebb elektronikájú mai autók sem előzhették volna meg. Nem, mert nem tudnák, hanem mert nem szabad nekik.

Nem sikerült mentőt hívni a Szentendrei úti tragédiához

Szombat éjjel közvetlenül a szentendrei úti tragédia bekövetkezte után jártam a baleset helyszínén. Nem sikerült segítséget hívnom, másnak szerencsére igen.

F1: Jövőre eltüntetik a cápauszonyokat

A Forma-1 állandó versenyigazgatója szerint a Nemzetközi Automobil Szövetség 2018-ra betilthatja az idén visszatért légterelőket. Charlie Whiting a Verstappen-szabályról is beszélt.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Legendás Ford Escort cserélt gazdát 72 millió forintért

A Ford Escort Mk I raliváltozatából nem sok maradt meg gyári állapotban, ezért ritka kincs a gyűjtők körében. Néhány napja cserélt gazdát az egyik patika állapotú példány.

Megtalálod a Bentley-t ezen a 60 ezer megapixeles fotón?

A világ egyik legnagyobb fényképét készíttette el a Bentley. A technológia a NASA-tól származik, a téma pedig a világ egyik legdrágább felnőtt játszótere: Dubaj.

Paddockforradalom a Forma-1-ben

Folytatódik a Forma-1 megújítása, az új tulajdonos, a Liberty Media döntése alapján az idei évtől korlátozott számban a paddockba szóló belépőket is piacra dobnak.

Váratlan magyar konkurenst kapott a McDonalds

Különleges töltőállomást mutatott be a MOL, Kelet-Közép-Európában elsőként a drive through szolgáltatást vezetnek be rajta.

Visszanyal a fagyi: jogsértés miatt hőbörög Kína

A kínai Chery Automobile Co. panaszt tett a helyi szabadalmi szervezeteknél: el akarják érni, hogy a Mercedes elektromos almárkája ne használhassa az EQ nevet.

F1: Csak a fejeket figyeljük!

Holnap az Ausztrál Nagydíj szabadedzéseivel megkezdődik a 2017-es Forma-1-es szezon. Mutatjuk a versenyzők idei sisakjait, hogy tudjuk, mikor kit látunk a pályán.

Csalással vádolják a Fordot

Elégedetlen ügyfelek csoportos pert indítottak a Ford ellen, mert legizmosabb autójuk pont arra nem alkalmas, amire hirdették.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal Chemtrail-t kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-t, mi is folyik ebből a vonatból.

Forma-1-es kvíz profiknak és tanulékony kezdőknek

Kened-vágod az F1-es pilóták fontos és érdekes statisztikáit? Ha igen, ha nem, itt egy kérdezz-felelek, amiből a lexikon-agyú rajongók is tanulhatnak. Tedd próbára magad!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.