Válságban 703 Merci és Smart fogy el fél év alatt

Válságban 703 Merci és Smart fogy fél év alatt


Egy Mercedes-sajtótájékoztató kicsit mindig végeérhetetlen főiskolai művelettan-óráimra emlékeztet.

Mivel egy luxusautó, különösen egy felső kategóriás luxusautó szükségszerűen irdatlan mennyiségű műszaki, biztonsági, elektronikai csodát rejt, induljon bár mégoly érdekesen is a bemutató, a második félórától már csak egy nagy, lüktető, zsibbadt agy vagyok. Hát még, ha gazdasági adatokról is szó esik.

Csökkennek, de jól vannak

Reszkess, Lexus!

Reszkess, Lexus!


Ezekben a válságos időkben pedig ez kikerülhetetlen. A Mercedes is olyan diák, jaj, milyen korszerűtlen vagyok, szlájdok bemutatásával indított, melyekből kiderült: a háromágú csillag is húzott már vagy két lyukat a nadrágszíján. Smarttal együtt úgy 700, anélkül 670 autót adtak el az idén. Ez 23 százalékkal kevesebb a tavalyinál.

De legalább a szomszéd tehene is émelyeg: ezzel együtt is a Merci a piacvezető luxusmárka itthon. No nem toronymagasan: a három nagy német versenyében neki jutott 34,3 az Audinak 33, a BMW-nek 32,8 százalék. Igen, az összeg valóban 100,1 százalék, biztosan, mert tágul a világegyetem.

A műszerfalon követhetjük, épp honnan hova megy az energia

A műszerfalon követhetjük, épp honnan hova megy az energia


A statisztikákból még arra emlékszem, hogy a Lexus, Lancia, Porsche és Alfa márkák kivételével minden gyártó eladása csökkent az első fél évben a tavalyi első félévhez viszonyítva, az összpiac majdnem 40 százalékkal zuhant meg. Még egy aranyos baki: az S osztályos Mercedes aktuális generációjából itthon 470 példány kelt el hivatalosan 2005 óta, ebből 44% volt összkerekes 4Matic, 56% pedig, igen, ez volt kiírva: fronthajtásos.

Egy képernyőn két műsor

Hát végre-valahára elérkeztünk az esemény fénypontjához, a ráncfelvarrott S luxuslimuzinhoz. A négy éve bemutatott modell (W221-es széria) külsején a legnagyobb változás a LED-sor a fényszóró alatt: ez a Mercedes is megkapta a nappali menetjelző fényt. Pár biztonsági és kényelmi berendezéssel okosodott a kocsi, megkapott mindent, amit a tavasszal bemutatott E osztály tud – nehogymá’ egy kisebb Merci ügyesebb legyen, mint egy nagyobb!

Naaagy eladó Mercedesek az Autókeresőben!

Takarékos luxuslimó

Takarékos luxuslimó


Hamarosan rátérek a legnagyobb durranásra, az első hibrid Mercedesre is, csak még hamar pár szót két jópofa kisebb innovációról, ha szabad! Az egyik az ABC, azaz Active Body Control nevű hárombetűs dolog új fejlesztése (ez a rendszer a rugók karakterisztikáját és a lengéscsillapítók keménységét állítja folyamatosan, kerekenként egymástól függetlenül).

A Mercedes most kitalálta, hogy ezzel a cuccal lehet korrigálni az oldalszél hirtelen lökéseit. 80 és 200 között, ha az S mondjuk jobbról fúvó szélben úgy érzi, na, most előztem meg egy kamiont, nem dől meg azonnal balra, legyen bármilyen erős is a szél, hanem befeszít bal oldalt és rezzenéstelenül gurul tovább előre. Fantasztikus.

Hibridluxusbelső, hány szó?

Hibridluxusbelső, hány szó?


A másik trükk a központi kijelző virtuális megosztása, egy Splitview, Osztott látvány nevű holmi. Az LCD képernyő elé egy polárszűrő-szerű dolgot építettek be, így elérték, hogy a sofőr és a jobb egyen feszítő utas mást-mást lát a kijelzőn. Teccikérteni: a sofőr nézi a navigációt, miközben az utas felszabadultan élvezheti mondjuk a Maúnika-show-t. Tiszta sci-fi!

Mercedes a Lexus nyomában

Na jó, jöjjön a hibrid! Igen, immár az S-Klasse vásárlóközönsége előtt is nyitva áll a lehetőség, hogy ingyen parkoljon Hódmezővásárhelyen: itt az S 400 Hybrid! 25,6 millió forintos induló áron – a hibridek után járó regadó-kedvezmény miatt egy sima S 350-nél pár százezerrel olcsóbban – kínálják a 3,5 literes, közvetlen benzinbefecskendezéses benzinmotor és egy kis villanymotor-generátor egység együttműködésével hatékonyabban, takarékosabban üzemelő nagy Mercedest.

Mercedes S 400 Hybrid műszaki adatok
Motoradatok
Lökettérfogat3498
Hengerek/szelepekV6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)279+20/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.)385/2400-5000
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)7,2
Végsebesség (km/h)250
Fogyasztás
Város (l/100 km)10,7-10,9
Lakott területen kívül (l/100 km)6,3-6,5
Vegyes (l/100 km)7,9-8,1
CO2 kibocsátás (g/km)186-189

Büszke felirat a műszerfal közepén

Büszke felirat a műszerfal közepén


Ez a hibridrendszer persze közel nem olyan fejlett, átgondolt, kifinomult, mint a Lexusoké – a Toyota többéves előnyét bizony nehéz behozni.

A 15 kW teljesítményű kis villanymotor, az apró, alig 17 Ah kapacitású Li-ion pufferakku nem sokkal tud többet, mint egy-egy hosszabb fékezés félretett energiájából valamennyit visszaadni egy-egy intenzívebb gyorsításnál. Csak villannyal gurulás nincs.

A Mercedesnél ezzel a modellel nem állt le a munka, folynak a fejlesztések a hibridizáció érdekében. Stuttgartban egy olyan moduláris rendszerben gondolkodnak, mely különböző kapacitású akkumulátorok, különböző teljesítményű villanymotorok és különböző benzin-, illetve dízelmotorok összekapcsolásával széles skálán tesz elérhetővé hibridautókat. A rendszerben egy fix pont van: a 7GTronic nevű automata váltó.

Szép, elegáns újdonság: E Coupé

Szép, elegáns újdonság: E Coupé


Az S 400 Hybridet most nem vezettük, de hamarosan érkezik szerkesztőségünkhöz a tesztautó. Az újságírói példányt (L, azaz hosszított tengelytávú változat) minden jóval felszerelték, előzetesben csak annyit: 35 millió forintos árcédula fityeg rajta. Alig várjuk!

Bónusztrack: E350 CGI kupé

Vezettük viszont pár kilométer erejéig az új E kupét. Egy nemzetközi roadshow keretében most érkezett hozzánk egy német rendszámos flotta: kedves olvasók, ha szép fehér, stuttgarti E kupék tömkelegével találkoztok a budapesti utakon a napokban, ez az oka.

Elegáns, szép, logikus

Elegáns, szép, logikus


A hétfokozatú automata váltóval szerelt, keret nélküli ajtókkal integető autót több percen át vezethettem, így természetesen részletesen be tudok számolni róla. Nagyon megy, nagyon erős, kicsit szűk.

Utóbbi oka, hogy az autó műszaki alapjait nem teljesen az E szedán adja, ez egy fél számmal kisebb, részben a C-Klasséra épülő autó. A modellváltással ugyanis a mai C és E-osztály műszakilag közelebb került egymáshoz. A 3,5 literes, majd’ 300 lóerős motor és a folyamatos gyorsításkor ügyesen, gyorsan kapcsolgató automata a hátsókerék-hajtással kombinálva remek élményautó, még így, majd 17 mázsásan is. Lehet is, majd’ 18 millió forintért.