Hírként már olvashatták nálunk – kifejezetten ajánlott a cikk végén lévő olvasói hozzászólások böngészése -, hogy Budapest vezetése nyáron mesterséges dugókkal kísérletezik a fővárosi autósokon.

Túl az első sokkon

Zajban, bűzben

Zajban, bűzben


Az első sokk után megpróbáltuk megkérdezni az ötlet szellemi atyjának kikiáltott Ikvai-Szabó Imrét a részletekről, de rajtunk kívül annyian jártak hasonló cipőben, hogy a Főpolgármesteri Hivatal inkább rögtönzött egy sajtótájékoztatót a témában. Stílszerűen a Budapest Galéria előtti sarkon, tűző napon, füstben, bűzben, zajban. Önökért természetesen bevállaltuk ezt is.

Itt hamar kiderült, hogy ha nincs a Levegő Munkacsoport, akkor Ikvai-Szabó Imrében talán sosem fogan meg ez a nagyszerű ötlet. Gondoljunk majd rájuk szeretettel, amikor nyáron, a mesterségesen leszűkített utakon állunk a dugóban. Persze ez nem kötelező program, alternatívának ott van a bicikli – ne felejtsük, napon 38 fok van, rajtunk meg öltöny, mert a munkahelyünkön nem tudunk átvedleni az idióta pókemberjelmezből – vagy esetleg a BKV. Szép terv.

Európai példák

Érdeklődők

Érdeklődők


Bár állítólag Európában számos országban már bevált ez a módszer, de bennem felmerül a gyanú, hogy ott valamit mégis máshogy csinálnak. Arra gyanakszom, hogy ott a sorrend más. Először megteremtik a lehetőséget arra, hogy ne kelljen feltétlenül minden embernek egyedül beautózni a munkahelyére – temérdek P+R parkolóval, ésszerű, kulturált tömegközlekedéssel stb. – és utána kezdenek csak bele a kitiltósdiba, dugódíjszedésbe.

Persze nálunk az autósok lelke is más, nem kell egyébre gondolni, csak a bevezetése napján nevetségessé vált hazai  szmogriadóra. Itt mindenki kocsival jár majd akkor is, ha emiatt egy órával többet kell naponta autózni.

Hol?
Az alábbi helyeken várható majd, hogy megáll, vagy jó alaposan lelassul az élet: Kossuth Lajos utca (Március 15. tér és az Astoria között) 2×1 forgalmi és 2×1 buszsávos lesz, járdaszélesítéssel. Az Üllői út 2×2 forgalmi sávra szűkül, a felszabadult helyen parkolók lesznek. Ugyanekkora keresztmetszetre fogy a Bajcsy-Zsilinszky út is, itt a 45 fokos szögben parkoló autóknak 80 új hely áll majd rendelkezésre. A Rákóczi út a 2×2 forgalmi és buszsáv mellé itt-ott leállósávot is kaphat. A Hegyalja út – az Erzsébet hídra vezető forgalom miatt – egysávossá válik, de gazdagabb lesz egy-egy saját buszsávval, ugyanúgy, mint a jelenleg 2×2 sávos József Attila utca.

Egyelőre csak főpróba

Együtt találták ki?

Együtt találták ki?


Az egy hónapos – július 4. és augusztus 2. közötti – próbaidő után alaposan elemzik  a tapasztalatokat és eszerint döntenek majd azokról a helyszínekről, ahol megmaradhatnak a forgalomcsökkentő intézkedések, amelyek segítenek élhetőbbé varázsolni a belvárost.

Miért nyáron?

Az előzetes számítások szerint ebben az időben annyira visszaesik a főváros forgalma – nagyjából 30 százalékkal -, amely lehetővé teszi, hogy egy ilyen kísérlet ne feltétlenül járjon együtt spontán népfelkeléssel. Ha a gyerekek a nagyszülőknél dekkolnak, és nem kell naponta három helyről összekanalazni őket, majd ugyanannyi szakkör, különóra, jó ég tudja miféle elfoglaltság után ismét összeterelni őket, talán a családfő is inkább bringára pattan pár alkalommal. A végeredmény így akár még jó is lehet, amit aztán lehet mutogatni, mennyire jól sült el a próba.

A BKV felkészült a rohamra?

Ha minden a terv szerint megy, és sokan élnek a P+R parkolók – 550 új helyben gondolkodnak -, illetve az ideiglenes buszok kínálta lehetőséggel, akkor a BKV nem is nagyon fogja megérezni a pluszterhelést. Állítólag a jelenlegi kapacitásnak is el kell bírnia a megnövekedett forgalmat, a kísérlet pedig a budapesti közlekedők alig három százalékának életét változtatja meg.

Kattintás után újra jövünk, addig fogalmazza meg Ön is a véleményét.


Miért minket büntetnek?

Kíváncsiak vagyunk, a döntéshozók – vagy a civil szervezetek koszorús szakemberei – mikor jártak utoljára reggel az M0-s zsúfolt sávjaiban, hogy úgy gondolják, a sok városba behajtó autósnak mind ott kellene közlekedni. De ha már M0-s, akkor ne feledjük azt sem, hogy a Levegő Munkacsoport a körgyűrű befejezésének – a körhöz hiányzó budai oldal megépítésének – egyik legnagyobb ellenzője.

Az úr vajon bringázott, vagy a hetes busszal érkezett a belvárosba? Esetleg ide született?

Az úr vajon bringázott, vagy a hetes busszal érkezett a belvárosba? Esetleg ide született?


Pedig ha teljes lenne a kör, egy csapásra  nagyot javulhatna a belváros közlekedése, levegőminősége. Hasonlóan veszélyesnek tartották az M0-s új hídját, a Megyeri hidat is, amely átadása óta hatalmas terhet vett le az Árpád hídról és környékéről. Minden bizonnyal nemcsak az Árpád híd közelében lakók örvendeznek a környéken drasztikusan lecsökkent forgalom miatt.

Ha a városvezetésnek és a remek civil szervezeteknek valóban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, tisztább, élhetőbb belváros megteremtése volna a céljuk, akkor az egyenletes, 60-70-es tempóval járható útszakaszoknak kellene örülniük, nem a mesterséges útszűkületeknek, dugóknak. Ugyanis egy dugóban araszolgató végeláthatatlan autómasszának – nem meglepő módon – nagyobb a károsanyag-kibocsátása, mint ugyanennyi folyamatosan haladónak.

Sokan már döntöttek

Csúnya autósok!

Csúnya autósok!


A budapestiek egy része amúgy már régebben elgondolkodott azon, hogy akar-e egy ilyen elfuserált fővárosban élni, és jó ideje elhúztak a környező települések valamelyikébe boldogan élni, majd meghalni. De ettől dolgozni ugyanúgy a zsúfolt városba kell járniuk. De miért is?

Talán mert az önkormányzatok az utolsó zsebkendőnyi telket is szép summáért eladták – Kőbánya-Kispest metróállomásnál az eddigi buszpályaudvar éppen mostanában alakul át bevásárlóközponttá, a buszok meg mentek a parkolóba -, mert ugye a pénz az mindig jól jön. Az utolsó, még beépítetlen területeken pedig teremnek a csinos irodák, ahová persze az adóalanyoknak valahogy be kell jönni reggelente az esztergapad mellé. A rohadtak. Beautóznak, közlekednek, kibocsátanak. Szívassuk hát meg őket hamar, mert ez így nem mehet tovább!

Fogadás

Ellendugóval a dugó ellen

Ellendugóval a dugó ellen


Ne legyen igazam, de a dugóteszt végeredményét előre borítékolom: a többmilliós beruházások után csúfos bukás következik, a kerékpárra, tömegközlekedésre átállók elhanyagolható számban lesznek, viszont a mostani helyzet visszaállítása újabb százmillókra rúg majd, a légszennyezettség pedig fikarcnyit sem fog csökkenni. És talán lesz majd valaki, akit a látszat kedvéért áthelyeznek egy másik, zsíros állásba, hogy ott is szakértsen egy jó nagyot. Arra azért figyeljünk, hogy ha atomerőmű vagy más veszélyes üzem közelébe kerülnek ezek a mágusok, akkor szaporán költözzünk át a Föld déli féltekéjére.

A következő oldalon olvasóink kifakadásaiban gyönyörködhetnek.


bagazozo – Ezek nem normálisak. Tipikusan magyar “megoldás”.

VtiRacer – Gratulálok, ez aztán a nagy ötlet…tényleg!!! Szánalmas ez az ország úgy ahogy van. Egyre inkább szégyellem, hogy itt élek ilyen “emberek” között!!! Egyszerűen SZÉGYEN EZ AZ ORSZÁG!!! SZÉÉÉGYEN!!!!!!!

Csege7 – Komolyan mondom, ezek IDIÓTÁK!!! Az ötletgazdával szívesen elbeszélgetnék négyszemközt a briliáns tervéről! Barom! Egyébként jobb lenne, ha azon törné a fejét a sok túlfizetett gyökér, hogy az utakat hogyan újítják fel. Tele a város nem gödrökkel, hanem tankcsapdákkal, kíváncsi lennék, hova kerül az a sok befizetett adó! Bár nem kellenek jó utak, idióta Demszky úgyis Audi Allroaddal jár! Mert megteheti… jól dolgozik.

Findzs – Hát szerintem meg jó ötlet, sokan csak 4-5 km-t mennek egyedül kocsiban, csak lusták bicajozni, most majd muszáj lesz nekik, ha nem akarnak dugózni, azokat, akik a kis családdal mennének, azokat átengedném meg a munkába igyekvő 5 km-től messzebb lakó vagy mozgáskorlátozott munkába járókat.

bakibebi – Akik ezt kitalálták, azoknak kívánom, hogy 2-3 gyereket vigyenek tömegközlekedéssel bölcsődébe, óvodába, iskolába. Majd a munka után édes a BKV-zás címszóval utazgassanak haza. És fizessenek ezért 20-25 ezer Ft-ot minden hónapban BKV-bérletre.

“azokat akik a kis családdal mennének azokat átengedném”
– így van! A maradék 1 sávot használjuk arra, hogy egyesével ellenőrizzük az autósokat, hogy ki az, aki családdal van, ki az, aki mozgássérült, ki megy kórházba, és így tovább. Ez is színesíti majd a budapestiek mindennapjait.

Borovi Péter – A Főváros vezetése út ügyben már évek óta nem áll a helyzet magaslatán. Ezért veszik fel a fizetésüket (nem keveset), hogy ilyen ötletekkel álljanak elő, és ilyen utakon közlekedjünk, és még súlyadót is fizessünk. Ez az EU-ban példátlan. Autóink tönkre mennek, de ez őket nem izgatja, mert ők céges autókkal járnak, amit szintén mi fizetünk. Egy erős cserére szükség van már a vezetésben.

ting – Tényleg fordítva van beszerelve annak az esze, aki ilyet talál ki!Nem látott még dugót eleget egy olyan városban, ami máris járhatatlan? Ahelyett, hogy szigorúan megbüntetnének minden olyan felelőst, aki tehet arról, hogy az útépítések mindegyike jelentősen tovább tart a tervezettnél, s ezért milliónyi órát kell dugóban ácsorgó kocsikban tölteni annak, akinek tényleg dolga van, ebből él, vagy csak siet valahová, szolgáltatást nyújt stb., közben önhibáján kívül fertőzi a levegőt, még további dugókat 200 millióért?

Az adófizető, akit mindez terhel, nem lopja a pénzt, de hogy hogyan bánik a közvagyonnal a városvezetés, azt tanítani kellene mindenütt, ahol még csak szicíliai maffia, camorra és egyéb óvodák léteznek!
Nem inkább a körgyűrűt és az alsó rakpartot kellene megépíteni, ill. gyorsan felszabadítani?
Kísérletnek teljesen megfelel az ötszörös árnál tartó 4-es metró – íme a tökéletes dugótanulmány!

A gazdasági válság amúgy is le fogja csökkenteni az autózók számát, de remélem, egyetlen városvezető sem fog mással, mint biciklivel vagy BKV-val járni – ha ugyan lesz még olyan addigra.
És remélem, a szavazók eldöntik majd a fővárosban is, hogy kell-e egy olyan garnitúra, amely kizárólag megszorításokban és macerákban tud gondolkodni, miközben saját számára minden kedvezményt kiharcol.
Hol vannak a P+R parkolók, a megfelelő infrastruktúra mindahhoz az arrogáns ötletekhez, kitiltásokhoz, amit csak úgy ont a sok valóságtól elidegenedett, túlfizetett és privilegizált “képviselőnk”?

pampuci – Ehhez talán színvonalasabbá kellene tenni a BKV-t, mert jelenleg kritikán aluli a szolgáltatása. A büdös csöves utazhat jegy nélkül, engem meg megrángat a BKV-ellenőr, hogy mutassam meg a bérletemet, mert rossz a szeme és nem látja jól. Hogy is van ez? Ha állami cég, akkor a mi pénzünkből élnek, ha a mi pénzünkből élnek, akkor miért ne utazhatnék autóval, ha úgy van kedvem? Ja és mi van a 4-es metróval, maradt egyáltalán pénz, vagy mindet zsebre tették? Utaznék BKV-val meg a MÁV-val is, ha betartanák a menetrendet és lenne 40 fokban légkondi és nem lenne olyan koszos és büdös, mint a pöcegödör…ezért érdemes kibabrálni az adófizetőkkel…
Szívesen látnék egy elszámolást arról, hogy városfejlesztésre mennyit költ a Demszky és mennyit másra, a mi pénzünkből épül, jogunk van belelátni és beleszólni. Szerintem…

ting – Állítsunk magas beosztású városatyákat a közutakra, elmagyarázandó a még esetleg idetévedt külföldieknek /nem sok jön már/, hogy ez itten egy kísérlet arra, hogy hogyan lehet egy város elviselhetetlenségét tovább fokozni – metróépítés, lezárt alsó rakpart és Margit híd, hétvégén lezárt Lánchíd, felásott Belváros stb.
Más helyeken adjanak biciklit annak, akinél esetleg nincs, csomagját, gyerekét azzal vigye, ha süt, ha fúj, akkor is, ha kora vagy betegsége miatt esetleg nehezére esik a bringázás.

Térképeket is osztogassunk, ahol látható, milyen szép, átgondolt kerékpárút-hálózaton kerekezhetne Dubois vagy Schmidt úr és családja, ha megépült volna e hálózat.

Megnézte már illetékes, hogy milyen a kihasználtsága a sehová sem csatlakozó Bartók Béla úti, Somogyi utcai, Bajcsy-Zsilinszky úti vagy Andrássy úti kerékpársávoknak?

Adjunk dugót mindenkinek, akit meg akarunk nevelni, s lássuk, mit tesz vele!Vagy nézzük-nézzék meg, hogyan lehetne a forgalmat folyékonyabbá tenni és ezzel együtt javítani a parkolást, tömegközlekedést, kerékpározási lehetőségeket. Majdnem úgy, mintha arra szólna a mandátumunk, hogy jobbá-kellemesebbé-vonzóbbá tegyük városunkat. A 200 milliónak bőven lenne helye így is, bár, félek, hiányzik már belőle, mielőtt megszavazták volna!

Shipy – Agyatlan idióták gyülekezete! Abból a pénzből, amit jelenleg privát parkolótársaságok szednek be az autósoktól, és csak csurran-cseppen belőle valami az önkormányzatoknak, annyi parkolóházat lehetne építeni városszerte, hogy nem lenne szükség az út mentén parkolni. Ezzel további sávok szabadulnának fel, felgyorsulna a forgalom és nem lenne dugó.

Aztán kérdezem én, ami pénzt most kidobnak a 4-es metróra, abból akár építhették volna úgy is, hogy valóban a tömegközlekedést segítse. Példának okáért, ha mondjuk nem az amúgy rendesen ellátott XI. kerületet kötötte volna be a központba, hanem a sokkal zsúfoltabb és perifériának számító Újpalotát, Pólus Centert, Káposztásmegyert, ahol az emberek leállíthatnák a kocsijukat és kulturáltan érnék el a belvárost, tízezrével. Ennél sokkal fontosabb volt a buszokkal, villamosokkal alaposan behálózott Móricz Zsigmond körtér, Gellért tér bekapcsolása a metróhálózatba.

Aki ismeri a 10-es főutat Pilisvörösvár, Solymár felől, az tudja, hogy az összesen 2×1 sávban mi folyik reggelente. Ott már megvalósították a forgalomlassítást az ürömi elághazásnál, barom módra megoldott és egymással szembe engedett, balra kanyarodó sáv nélküli kereszteződéssel. Ezreknek telik naponta 25-30 perc sorban állásba, hogy bejöjjenek Pestre dolgozni, mert a tömegközlekedés az ugyebár egyenlő a nullával. Kötném ki Demszkyt, meg ezen ötlet idióta kitalálóját az ürömi kereszteződésbe és slukkolják napi 10 órán át az általuk generált dugóban álló autók bűzét, amíg ki nem hullik a hajuk! Aztán elvenném tőlük a szolgálati kocsit és használják csak az általuk megálmodott P+R rendszerrel elkérhető tömegközlekedést, naponta oda-vissza. Egyszerűen felháborító, hogy meddig mennek még el egyesek a mi pénzünkből, a mi szívatásunkban? Mialatt ők maguk sofőrrel vagy ingyen autóval rohangálnak. És persze gondolom nem abból az irányból, ahova a lassító akciójukat tervezik.

Tisztelt uraim ott a városházán. Önök valóban komolyan gondolják, hogy ilyen feltételek mellett bárki át fog ülni tömegközlekedésre meg kerékpárra? Vagy valóban így lehet lakhatóvá tenni egy várost? Szerintem pedig utakkal (pl. az M0 körgyűrű bezárásával), parkolóházakkal, átgondolt fejlesztésekkel, forgalomszervezéssel és parkok létesítésével, ahonnan valóban ki lehet tiltani az autókat. A világ gyorsul, a közlekedés, méghozzá a gyors és rugalmas közlekedés nélkülözhetetlen, és a fejlődést nem lehet idióta ötletekkel megállítani. Az emberek termeljenek pénzt, fizessenek adót, amiből Önök kitalálhatják az elmebeteg ötleteiket, de közben nehezítsük meg nekik mindezt, hogy több verítékbe és idegeskedésbe kerüljön. Na, hát ezért tartunk ott, ahol…