Idén 700, jövőre 800

Március végén érkeztek az elsők

Március végén érkeztek az elsők


Gyurcsány Ferenc egyik utolsó nagy fellépése volt az új rendőrautók átadása a Készenléti Rendőrség Kerepesi úti objektumában.

Az állam 1500 járőrautónak szánt Focust és nyomozói autóként ötszáz Opel Astrát lízingel különböző pénzintézetektől.

Idén 700, jövőre még 800 Focusszal frissül fel a járműpark.Egy rendőrautó-tender megnyerése minden márkának presztízsgyőzelem, nemcsak a gyártókapacitás jobb kihasználása miatt.

Alacsony az Octavia, de rendelhető hozzá rossz út csomag jobb hasmagasságal

Járőrözéshez jobb volna több hasmagasság


“A Fordnál Európa szerte volt visszhangja a járőrautók beszerzésében aratott sikerünknek. Az 1500 autós volumen már összeurópai szinten is komoly mennyiség,  különösen a jelenlegi piaci körülményeket figyelembe véve” – mondta a tenderről Varga Zsombor, a Ford kommunikációs és PR-igazgatója.

Az Octaviákhoz képest az új modellt a tapasztalatoknak és az elvárásoknak megfelelően több ponton korszerűsítették. A Skodák nemesebb szerveit eredetileg műanyag védőlemez takarta, amelyeket utólag lecseréltek.A motort így – a Fordokban gyárilag kialakított – masszívabb fém kartervédő menti meg a fekvőrendőrök és gödrök ütéseitől.

Járőrszemmel: Astra, Octavia, Focus

Megkértünk egy dunántúli kisvárosban szolgáló rendőrt, hogy mondja el tapasztalatait és magánvéleményét különböző munkaeszközeiről. Íme:

Octavia: minden belefér

Az Octavia csomagtartója még nagyobb

Az Octavia csomagtartója még nagyobb


“Az Octaviából ötajtóssal és kombival is dolgoztam, és azt kell mondanom, hogy az F Astrával kevesebb volt a baj. Az egyik Skodánkban csak az elektromos ablakemelő romlott el, a másikban viszont a váltó.

Ha küldés van, ki kell nyomni a szemét hidegen is, a dízelek ezt aligha bírnák. Az 1.6-os motor nemcsak gyenge, de sokat is fogyaszt, ami természetes a sok járatás miatt. Az Octavia csomagtartója bőven kielégítő, elfér benne a bűnügyi technika, a krétás bőrönd, a fényképezőgép és a lefoglalandó cuccok. A kényelmére és a térkínálatára egyikünk sem panaszkodott.

A Ford szebb, de ez is csak 1.6-os

Mindkettőben gyenge az 1.6-os motor

Mindkettőben gyenge az 1.6-os motor


Mifelénk az Octaviával nehéz dolgozni, mert viszontagságos időben nem lehet vele külteleki helyszínre kimenni. Előfordult, hogy egy kolléga visszafordult a Niváért, hogy ne tegye tönkre az autót, de ma már nincs semmilyen terepjárónk.

A Ford kívül-belül klasszisokkal esztétikusabb, jobb érzés dolgozni vele. Jó benne az övünkre csatolt rendőri eszközöknek ellenállóbb üléshuzat. Viszont ez sem erősebb, lóerőben és nyomatékban is kevés ahhoz, hogy valakit megállítsunk. Legfeljebb követni lehet vele a gyanúsítottat. Szerintem az autópályás Octaviák erejére volna szükség a járőrautókban is és minden kapitányságra kellene minimum egy terepjáró.”

Videó a kalandról



Kartervédő, üléshuzat, erősebb akku

A bilincs és tár kihasítaná a huzatot. A Focusban nagyobb felületű az erősítés

A bilincs és a tár kihasítaná a huzatot


Az Octaviák eddigi üléshuzatához képest a Focusokban deréktájon és mindkét szélen műbőr erősítést használtak, amely nagyobb felületen óvja a kárpitot a bilincstől, a gázspraytől és főleg a tártól.

Egy normál benzines autó akkumulátora nem bírja a városi járőrözéssel járó sok újraindítást és az időnként intézkedés közben is használt fényhíd ellátását. A Fordokat emiatt kérte 71 amperórás akkumulátorral felszerelve az ORFK.

A következő oldalon megnézzük, Amerikában hogyan lesz rendőrkocsi egy családi autóból


A Focus új fényhídja erősebb fénnyel dolgozik, a villogó továbbra is amerikai gyártmány. Ami nem változott, hogy továbbra sincs minden autóban mobil EDR-rádiókészülék. Ettől még természetesen lehet rádiózni, a kézi készülékekkel.

Padlógázra gurulás

A Skodák 90, a Fordok 120 ezer kilométert futnak

A Skoda 90, a Ford 120 ezret futhat


Az Octavia és a Focus rendőrautókat a rendőrség nem vásárolta meg, hanem pénzintézetektől bérli őket. A lízingdíjban az autók használata, karbantartása illetve javítása van benne, a tankolás természetesen nem. A szerződésben rögzített futásteljesítmény elérésekor vissza kell adni a járőrautókat.

Az Octaviák esetében 3 év/90 ezer kilométer a határ. Amennyiben ez valamelyik kapitányságon mégsem elegendő, arra is hallottunk megoldást. Az első két fokozatban nagy gáz, aztán gurulás leállított motorral, mert így nem megy a kilométeróra. Tanulva a szűkre szabott keretből, a Focusok futásteljesítménye 120 ezer kilométer lehet három év alatt.

Amerikában másképp működik

Alvázas, hátul hajt, ahogy kell

Alvázas, hátul hajt, ahogy kell


Az észak-amerikai zsaruk speciális rendőrségi kivitelű autókkal dolgoznak. Az egyeduralkodó típus az alvázas, hátsókerék-hajtású Ford Crown Victoria, főleg tartóssága és tágassága miatt.

A Ford kétdugattyús féknyereggel, nagyobb felületű fékbetétekkel, jobb stabilitást biztosító felfüggesztéssel, átdolgozott kormányművel szállítja az autót, de gyárt külsőleg civil modellnek álcázott rendőrautót is.

Az arab országokban is

V8-as, speciális rendőrautó

V8-as, speciális rendőrautó


A hűtés hatékonyabb a hétköznapi verzióénál, az automata váltó olaját kiegészítő olajhűtő kezeli. Felárért fedélzeti tűzoltóberendezés is rendelhető, a tankot az utastértől elválasztó védelmen felül. A csomagtérben szellőztetés biztosítja a felszerelés épségét.

Természetesen V8-as a motor. A 4,6 literes benzines 235 lóerő körüli teljesítménnyel és igen bőséges nyomatékkal bír. Az Egyesült Államokon kívül Kuvait, Szaúd-Arábia és Jordánia is vásárolt Ford Crown Victoria járőr- és üldözőautókat. Egyik ország sem a magas üzemanyagárakról ismert.

Sokba kerül a rendőri jelleg

150 000 Ft körül van a dekoráció

150 000 Ft körül van a dekoráció


Szegedi Gergely, a Készenléti Rendőrség Gépjármű Csoportjának vezetője elmondta, hogy a 2005-ben elsőként beszerzett Octaviákat váltják fel a Focusok.

Némileg eltérő a két típus biztonsági és kényelmi felszereltsége, mert az új járőrautók oldallégzsákkal védik a rendőröket és az ablakemelő hátul is elektromos.

A rendőri jelleget biztosító matricák az új autókra is sokba kerülnek.

Nem minden járőrautóba jut beépített rádió, de úgyis van kézi

Nem minden járőrautóba jut beépített rádió úgyis van kézi


Tudomásunk szerint a dekoráció ára autónként mintegy 150 ezer forint. A matricák ezért a pénzért kiváló minőségűek, jó láthatóságot biztosítanak, és csak akkor kell cserélni őket, ha az autót sérülés éri.

Hasonló fogyasztás

A Készenléti Rendőrség 17,2 hektáros telepén belső benzinkút is van, de ez országosan is kivételes helyzet. Az autókba alapesetben MOL-kártyával tankolnak a rendőrök, akiknek elég sokszor kell betérniük a benzinkútra.

Mit csinál a Készenléti Rendőrség?

Ők a tartalék, ha bármi baj van

Ők a tartalék, ha bármi baj van


A járőrautók összehasonlításában a Készenléti Rendőrség munkatársai segítettek. Az országos hatáskörű szerv végzi belföldön az állami futárszolgálatot, ők biztosítják a tömegrendezvényeket és működik náluk Terrorelhárító és Tűzszerész Szolgálat.

Ők intézkednek emberrablási esetekben és akkor is, ha valaki túszokat ejt földön, vízen vagy levegőben. A Készenléti Rendőrség egyfajta háttérbázis. Innen kapnak támogatást a megyék vagy Budapest kapitányságai, ha egy feladatra létszámban, képzettségben nincs megfelelő erőforrásuk.

A rács a biztonság miatt fontos, nemcsak a kutyás autókban van

Nemcsak a kutyás autókban van rács


Járőrautóként az Octaviák városi fogyasztása 11-12 liter – tudtuk meg Varga Tamás főtörzsőrmestertől, a Készenléti Rendőrség Szállító Osztályának gépkocsivezetőjétől. Ez a reális, mert a feladatteljesítés során sokat jár alapjáraton a motor.

A szintén 1,6 literes Fordok fogyasztása sem alacsonyabb. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy az új autók motorja még teljesen nyers, a bejáratás időszakát élik. A fotókon látható járőrkocsira még 119 991 kilométer vár rendőri szolgálatban.