Ausztráliában 3,14 liter

Hamar kiderült, hogy takarékos a 308 HDi

Hamar kiderült, hogy takarékos a 308 HDi


Hamarosan véget ér a Peugeot 308 1.6 HDi tartóstesztje, több mint egy év után búcsút kell vennünk LED-189-től.

Már a legelső tankoláskor kiderült, hogy sokáig elkerülhetjük vele a táltosbenzint tukmáló kutakat.

Kár lett volna úgy leadni, hogy nem is próbáljuk megközelíteni a tesztautóval egy brit házaspár eredményét, akik az erősebbik 1.6 HDi-vel bekerültek a Guinness rekordok könyvébe 3,14 literrel.

Felkészülés: levegőt a gumikba!

Üresen is jó a maximális terhelésre ajánlott érték, pár decit jelent mínuszban

Üresen is jó a maximális terhelésre ajánlott érték, pár decit jelent mínuszban


Indulás előtt a felkészülés egyetlen lépésből állt: jó keményre fújtuk az abroncsokat.

Meleg gumin mérve, tehát 5-10 kilométerrel az elindulás után az előírtnál 0,3 barral magasabb nyomást jó beállítani, mert menet közben magától megnő a légnyomás az abroncsban.

A meleg hátsó abroncsokba például 2,7 helyett 3,0 bart fújtunk. A gumikat érdemes üres autóval is a legnagyobb terheléshez előírt nyomással használni, mert ez hozhat pár decit a mindennapokban.

Fogyasztáscsökkentés: kétes módszerek

Ha fogyasztási rekord a cél, nem pedig egy erősen spórolva, de normál úton mért minimumfogyasztás, akkor vannak még ötleteink. Az elektromos fogyasztók közül kiiktatható a tompított fényszóró, ami szabályellenes és nem is biztonságos. Házilag lefaraghatunk a légellenállásból a külső tükrök behajtásával. Ezzel csökken a homlokfelület, de meg kell küzdeni a belső tükör holtterével, tehát ez is a biztonság rovására megy. Nem teljesen veszélytelen a következő tipp: mezítláb nyomni a gázt. Cipő nélkül tényleg finomabban és egyenletesebben adagolható a lendület, de mi van, ha bele kell tiporni a fékbe? Ez sem jó ötlet, ahogy kamionok szélárnyékában osonni sem.

3,7-3,8 liter között vacillált a computer

3,7-3,8 liter között vacillált a computer


Vezetés közben nem vetettünk be világraszóló trükköket, mert nincsenek ilyenek a tarsolyunkban. Talán a fogyasztáscsökkentő csodaszereket forgalmazóknak sem.

Országúton, egyenletes tempóval haladtunk, nehogy a fékek felzabálják a gyorsítással drágán megszerzett lendületet. Elegendő követési távolsággal nem muszáj az előttünk lévő ritmusához igazodni. A cél 90-95 közötti sebesség volt, hogy ne tartsunk fel buszt vagy kamiont, amelyek nehezen előznének meg.

Lapozzanak! A következő oldalon végigvesszük, mitől fogyaszt jól egy autó, és jön a végeredmény


Nem kell tötymörögni

A “gyorsítson lassabban” vagy a tojás a gázpedálon szerintünk tévhit, viszont kiválóan alkalmas az összes többi normálisan haladó ember hergelésére. A takarékos körön nagyon hamar felváltva, de energikusan gyorsítottunk.

Óriási a hatóvolság a 60 literes tankkal. Városban is elég 900 kilométer után tankolni

Óriási a hatóvolság a 60 literes tankkal Városban is elég 900 kilométer után tankolni


A lejtőket az egyik iskola arra használja, hogy lefelé elvett gázzal csökkenjen az étvágy, a másik elv szerint ott kell lendületet gyűjteni, hogy a kaptatón elég legyen kisebb gáz. Mi az utóbbiban hiszünk jobban.

Légkondiról szó sem lehet

A légkondit többletfogyasztása miatt nem használtuk. A ventilátor a külső forróságot kergette be, amit városokban-falvakban leengedett üveg enyhített. Nagy tempónál ugyanis sokat ront a légellenálláson a nyitott ablak, jobb a kényelmesebb és halkabb klímaberendezést használni.

Egyenletes országúti tempó a cél

Egyenletes országúti tempó a cél


Legtöbbször 1800-at mutatott a fordulatszámmérő, a kicsivel száz alatti sebesség néha álmosítóan lassú, de ez a szabályos országúton.

Cserébe a fedélzeti számítógép a budapesti szakasz magasabb értékei után kezdett egyre biztatóbb számokat kiírni.

Négy liter alatt

60 kilométer után kerek négy liter jelent meg átlagként, de ennél mindenképp jobbat vártunk, mert 4,2 litert már mértünk kúton a Peugeot-val.

Fújjuk fel bátran a gumikat!

Fújjuk fel bátran a gumikat!


130 kilométer után az átlagfogyasztás 3,8 és 3,7 liter között kezdett ingadozni, ami nem is változott.

323 kilométer után kíváncsian álltunk be tankolni ugyanazon kút ugyanazon oszlopához, mint reggel, ezzel valamelyest csökkentve a mérés pontatlanságát. Az eredmény 3,89 liter, ami a 308 kényelméhez, méretéhez, masszívan ötcsillagos töréstesztjéhez és életerős motorjához viszonyítva szenzációs, de nem a véletlen műve.

Mitől fogyaszt keveset a 308?

Segít spórolni a 0,29-es alaktényező

Segít spórolni a 0,29-es alaktényező


A 308-as Peugeot-t elsősorban az 1,6 literes dízel teszi takarékossá, amely a modern közös nyomócsöves befecskendezéssel igen hatékonyan működik, sokkal nagyobb autókban is.

Nem elég a dízelmotor

A HDi-nek segít a hosszúra áttételezett váltó. Míg egy benzines márkatárs motorja jellemzően négyezret forog 130-nál, a bordó 308 fordulatszámmérője 145-nél mutat háromezret.

Műanyag az első sárvédő

Műanyag az első sárvédő


A csökkentett gördülési ellenállású Michelin Energy Saver gumi két decivel javítja a szabványos átlagot. Az abroncs főleg városban segít spórolni, mert nagyobb sebességnél a légellenállás a fő akadály. A 0,29-es alaktényező eleve kiemelkedően jó egy ferdehátú kompakt autótól, de a légellenállásban a homlokfelület is számít. A 308 ezért alacsonyabb a 307-nél.

120 gramm, 4,5 liter

Nyomokban a súlycsökkentésre is találni példát: a két első sárvédő műanyagból készült, mert így könnyebben viselik a zúzásokat és súlyuk is kevesebb. Az eredmény: a 90 lóerős dízel 308 szabványos átlagfogyasztása csupán 4,5 liter százon, CO2-kibocsátása 120 g/km.