Pécs, Budapest: ki sincsenek írva

A sonkadonor igazított útba

A sonkadonor igazított útba


Nemrég Pécsre kirándultunk a Laguna Coupéval a 6-os úton, mert a fizetős autópálya az út felét sem fedi le. Ha pár héttel korábban nem jártunk volna Szaporcán disznót vágni, erősen elbizonytalanodom: lehet, hogy Ercsibe, Rácalmásra és mindenhova másfelé eljutunk, csak Pécsre nem?

Az útjelzőtáblákon a baranyai megyeszékhelyet (és visszafelé a fővárost) következetesen csak a fizetős autópályán jelezte elérhetőnek a tábla a körforgalmakban, a hatoson autózóknak csak kisebb településeket ígért.

Negyven év, kétezer milliárd

Kétezer milliárd kellene útfelújításra

Kétezer milliárd kellene útfelújításra


Riasztó állapotban van a magyar közúthálózat. Az összesen 30 000 kilométernyi útszakasz átlagéletkora nem kevesebb, mint negyven év. A Magyar Közút nonprofit Zrt. kezelésében lévő útszakaszok felújítása tavalyi árakon körülbelül 2000 milliárd forintba kerülne.

Ebben az aszfalt cseréjén kívül az alapok megerősítése is benne van, mert csak a kopóréteg megújításával nincs tartós eredmény. Az autópályákon lényegesen jobb a helyzet. A körülbelül 1150 kilométernyi gyorsforgalmi hálózatban az útburkolatok átlagosan csak négy évesek.

Nem inkább Pécset kéne kiírni a hatoson?

Nem inkább Pécset kéne kiírni a hatoson?


Mindez alaposan felháborított. Oda-vissza nem egészen 120 kilométernyi autópályáért húztak volna ki a zsebünkből 1170 (május 1. és szeptember 30. között 1530) forintot a négynapos matricával, ha a táblák szerint autózom. Rácz Tamás, alföldi születésű főszerkesztőnk szerint az M 3-ason ugyanez a helyzet, ott Debrecent jelzik autópályán, országúton nem.

Nem a pénz miatt

Ne csak úgy a levegőbe panaszkodjunk, viselkedjünk újságíróként – kéri rendszeresen főszerkesztőnk, ezért utánanéztem, ki és milyen sanda szándékkel irányítja autópályára a gyanútlan utazót. A táblák kihelyezése az út kezelőjének feladata. A Magyar Közútnál nem tagadják a terelést, de nem az a céljuk, hogy csilingeljen az állami kassza.

Debrecen sincs mindig kiírva a 3-as úton

Debrecent is az M3-on jelzik a táblák


“A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen harmincezer kilométernyi állami úthálózatot kezel, benne a hatos főutat. Az M6-os sztráda az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt. kezelésében van, cégünknek tehát nincs érdekeltsége az autópályadíj-bevételek növelésében” – válaszolta felvetésünkre Légrádi Veronika.

A kamionoknak szól

A társaság szóvivője hozzátette, hogy a 6-os út mellett lakók életminőségét és biztonságát kívánja növelni a közlekedési tárca a tranzitforgalom autópályára terelésével. A táblázást is ennek megfelelően végzik az országos közúthálózaton.

Autópálya a kamionos zombik ellen

Autópálya a kamionos zombik ellen


A motiváció tehát nem az autósok lehúzása, hanem megóvni a félálomban haladó kamionos zombiktól a buszmegállók népét. Akkor viszont elvárnánk, hogy a Pécs vagy Budapest felé egyetlenként feltüntetett út felé kanyarodva mindenütt lehessen matricát venni. Különben a helyismeret nélküli utazók – személyautóra és 15 napon belüli befizetéssel – 15 300 forintos büntetést kapnak.

Kettő lett. Maradhat?

Az autópályákkal kapcsolatban más morognivalónk is van. Például miért nem lehet lekérni telefonon vagy megnézni az interneten, van-e érvényes matrica az autón? Így apu és anyu, a családon belüli kommunikáció bajnokai nem vennének rá néha fölöslegesen még egyet.

A duplán megvett autópálya-matricákról lesz szó lapozás után és arról, hogyan kapjuk vissza a második árát


A rendszer simán megengedi, hogy tévedésből két vagy még több matricát vegyünk ugyanarra az autóra. A másik aggályunk, hogy telefonon nem árulja el az ÁAK ügyfélszolgálata, van-e érvényes e-matrica az autón.

Az unokahúga, csak közeli a kapcsolat

Az unokahúga, csak közeli a kapcsolat


Erről a forgalmi bemutatásával, személyesen adnak csak felvilágosítást a kocsi tulajdonosának vagy üzembentartójának. Miért nem közlékenyebbek?

Adatvédelmi aggályok

Winkler-Virág András, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. kommunikációs vezetője azt mondja, a rendszer az adatvédelmi törvény előírásaihoz igazodik.

Ha a rendszám alapján bárki megtudhatná, hogy az adott autón matrica van, ebből következtethet például arra, hogy a kocsit használó ismerőse az adott napon elutazik, és nem kőhajításnyira.

Galiba van az elírt matricákból

Galiba van az elírt matricákból


“Kedves szomszéd, csak nem kaffantani utazgat a férjura-neje minden második héten?” – kérdezhetné a diszkrét lakótárs, két laza ásónyom között áthajolva a palánkon. A vázolt helyzet nem egészen életszerű, de valóban nem kizárható.

A legkisebb rossz

Matricából azért lehet többet is venni azonos időszakra és rendszámra, mert az ÁAK álláspontja szerit még mindig a duplán vásárlás lehetősége a legkevésbé aggályos megoldás.

De kérem, az én rendszámomra már vettek matricát!

De kérem, nekem van e-matricám!


Ha egy rendszámra csak egy matricát adnának el, a tévesen megadott vagy elütött és nem korrigált adatok miatt másvalaki nem tudná jogszerűen használni a sztrádát és megbüntetnék, pedig a KHG-927 tényleg az ő autóján figyel.

Ha tudni lehetne, hogy egy balek tévedésből más rendszámára vett matricát, akkor az illető minek venne még egyet? Szépen járna a sztrádán, ingyen. Amikor azonban a balek észleli a tévedést és átíratja a matricáját a saját rendszámára, a potyautast megbüntetik. Ekkor ő joggal kifogásolná, hogy neki nem ezt ígérték.

Matricák visszavásárlása: a teendők

Jó tudni, hogy a tévedésből megvett második matrica árát – havi vagy éves e-vignetta esetén – az ÁAK ügyfélszolgálati irodáin keresztül visszatéríti. Az ágazati minisztérium rendelete szerint 1000 Ft fejében az ügyfél kérheti a felesleges jogosultság visszavásárlását, átírását más rendszámra vagy – nem éves matrica esetében – az érvényesség kezdetének későbbre tolását.

Sms-értesítő: nincs rá pénz

Sms-ben nincs értesítés, mert drága volna

Sms-ben nincs értesítés, mert drága volna


Utolsó felvetésünk szerint most, hogy több mint három éve sms-ben is fizetni lehet az úthasználatért, akár értesítést is kaphatna az autós, ha havi vagy éves matricája lejár. Az sms-ben vett matricák esetében kézenfekvő volna ugyanarra a számra figyelmeztető üzenetet kapni, de ez sem működik.

Az autópálya-kezelő számára ez a szolgáltatás nem kötelező, viszont pénzébe kerülne. Az ÁAK-nak erre nincs forrása, piaci alapon viszont aligha működne a dolog. Az értesítésért az autósok zöme valószínűleg nem fizetne, vagy csak potom pénzt áldozna rá, a magáncégeknek így nem bolt az értesítés.

Ha hasonló ügyek miatt bosszankodnak, írjanak nekünk és a sokakat érintő eseteknek igyekszünk utánajárni, szóra bírva az illetékest.