Bemelegítésnek: Hasznos tippek – egyéb kategória
  • Pöcs alatt és fej felett nem jó dolgozni. Milyen igaz. Ezt egy Albi nevű hentestől hallotta András Terehegyen, ami Pesttől nagyon messze van.
  • Evés után moss fogat, vagy ne moss, de akkor ne egyél előtte! Picit gyermeteg, de azért szorakoztató.

Ugye mindenki tanult anno valami hasznosat is?

Ollé! Megvan a jogsi!

Ollé! Megvan a jogsi!


Amikor megtanultunk autót vezetni, mindenki, aki már legalább egyszer vezetett, sokkal okosabbnak és tapasztaltabbnak gondolta magát nálunk. Szülőktől, oktatóktól, barátoktól záporoztak ránk a hatalmas bölcsességek. Egy-egy hasznos tanács azért mindenkiben megragadt. Ezeket gyűjtöttük össze.

Várd a váratlant! Alapvető. Egy kicsit ódivatú a kifejezésmód, de találó.

Autópályán, esőben az előzés után ne egyből vágjunk vissza a megelőzött elé, csak amikor meglátjuk a belső tükörben! Ez pusztán a korrektség miatt fontos. Ez nagyjából az a távolság, amikor már nem fogjuk beteríteni a vizet a másik autó szélvédőjére.

“Ha kettest váltanál, nem esne le minden gázelvételnél a fejünk” Ezt az oktatóm mondta. Kicsit szolidabb formában így hangozhatna: Ha a kocsi az elindulás után megtett egy teljes autóhossznyit, válts kettest! Ez csak egy javasolt viszonyítási pont, leginkább érzésre csináljuk.

Beláthatatlan kanyar előtt dudálj! 1

Országúton a reflektort akkor kell lekapcsolni, ha szembejövő autó fénycsóvája kettéválik! Ez kizárólag akkor igaz, ha egy végtelen hosszúságú egyenes úton haladunk. Kanyargósabb utakon nem tapasztalható ez a jelenség. Arra vonatkozó bölcsességet nem találtunk.

Éles kanyarban, beláthatatlan kereszteződésben dudálj! Ennél egy fokkal jobb, ha a reflektorral is pöccintünk egyet. Jobban belátjuk a kanyart.
 

Egy jó kép miatt bele lehet menni a pocsolyába

Egy jó kép miatt bele lehet menni


Ne menjünk bele a pocsolyába, ki tudja, mi van alatta! Nagyjából tizenötféle különböző baleset érhet minket, ha pusztán az érzés kedvéért nagy sebességgel tépünk át a pocsolyán. Gondoljunk csak a sokszor ember nagyságú kátyúkra.

Sötétben könnyen beazonosíthatóak a különböző kulcsok (ajtó, indító, csomagtartó…) a formájuk, illetve a rece alapján! Ez aktualitását vesztette napjainkra. A régebbi autóknál valós problémát jelentett a különböző kulcsok beazonosítása, most már a központi zár nyitó funkcióját nehéz lehet nehézkes elsőre elcsípni.

Az alábbi videón látható hölgy nem fogadta meg a tanácsokat és könnyelműen belehajtott a pocsolyába…

Ha nekiállunk havat takarítani, érdemes beindítani a motort, könnyebb dolgunk lesz! Érdekes bölcselet. De máris megérkezett az ellenérv: Butaság télen, indulás előtt alapjáraton járatni a motort (autó bemelegítése) Itt ugye az az érv, hogy az alacsony fordulatszám és a dermedt olaj miatt nem kap mindenhol elég kenést. Így jobban kopik. Hát nem is tudom. Kit kíméljek jobban? Magamat a hidegtől, vagy az autót a kopástól?

Hóban sok bajunk lehet

Hóban sok bajunk lehet


Hidegben kinyomott kuplunggal kell indítózni! Van, aki nem úgy szokott? Ha másért nem, egy nem teljesen jó állapotban lévő akku esetén energiát spórolhatunk. Pont annyit, amennyi a kuplungtárcsa forgatásához kell. Szintén ide tartozik, hogy érdemes bekapcsolni indítózás előtt pár másodpercre a lámpát. Azzal bemelegít az akku és jobban teljesít. És ne sok rövid indítózással kísérletezz, hanem kevés hosszúval. A motort először átforgatni és lendületbe hozni kerül a legtöbb energiába.

Ne tekerd a kormányt álló helyzetben! Fáj a futóműnek, ahogy feszíted. Hiába nem érzed a szervóval, mennyire nehezen jár a kerék, attól még fáj neki.

Vonszolós automata mosóban ne állítsuk le a motort! Tegyük üresbe. Így, ha a gépezet lökdösi az első kerekeket, a nyomás alatt lévő szervokormány miatt – állítólag – ez kevésbé viseli meg a kormányművet.


Szituációk

Ledifferált, vazze
Ha a belső oldalon vizes az aszfalt, a szélén havas és ezért kipörgésgátló és diffizár híján kipörög a csúszósabb oldalon álló kerék, a kocsi nem indul el. Bár ez nem homológ, de ezt mondjuk a vázolt helyzetben: ledifferált, vazze.

A megoldás: Ha a kézifék a hajtott kerekekre hat (előző C5, hátsókerekes Ladák pl.), akkor kicsit be kell húzni a kéziféket, ez difizárként hat, enyhén fékezve a szabadon kipörgő oldalt, amivel a differenciálmű több erőt továbbít a jobban tapadó felületen álló keréknek, és jó esetben már megyünk is.

Ha alulkormányozott

Ha tehetetlenül csúszol...

Ha tehetetlenül csúszol…


Ha nagyon alulkormányozott az autó és kicsúsznál a szembejövő sávba a vasércet szállító, fékhibás Kraz elé, egy pillanatra rá kell rúgni durván a fékre, ettől előremegy a súlypont, és talán be tudod venni a kanyart.

Egy rendőrségi kiképzőtől tanultuk, a kivitelezése csak nagy gyakorlattal rendelkezők számára értékelhető. Sajnos a legjellemzőbb, ilyen esetekben, hogy nyomják a féket és tehetetlenül csúsznak a Krazig.

Indítás előtt…
…először csak gyújtásig fordítsuk a kulcsot, majd ha minden visszajelző lámpa kialudt a műszerfalon, akkor indítsunk csak. Ilyenkor az AC is felszív egy adag naftát, aminek a berregő hangját hallhatjuk is. Mivel rögtön rendelkezésre áll indításkor az üzemanyag, kíméljük az akkut és az indítómotort.

Télen
  • Hóban, fagyban

    Hóban, fagyban


    A motor hűtőfolyadékát ellenőriztesse még a tél beállta előtt. A folyadék fagytűrő képessége legalább -25 C fok legyen!

  • A kötelező tartalék téli ablakmosó folyadék mellett van még pár hasznos kellék, ami elférhet a csomagtartóban. Például egy zsák homok. Így a terhelés is jobb lesz és a havat is leszórhatjuk vele vész esetén. De a lapát és a kisseprű sem hülyeség.
  • Ne fújjon jégoldó sprayt az autó zárjaiba, mert tönkremehet a mechanikus szerkezet. Legyen inkább zárolajozó az alkalmazott csodafegyver!
  • Télen is használjuk bátran a klímát. Gyorsan és hatékonyan lehet párátlanítani az ablakokat!
  • Érdemes minden évben, az első hó idején, egy biztonságos területen autós csúszkálással felidézni a téli vezetés fogásait.

A lányok tanácsa

Ha beszorulsz a havas saras mocsárba, hívd Andrást :- ) Vagy vegyél macskaalmot, és szórd a kerék alá!
Itt mindenki szabadon behelyettesítheti Andrást a saját megmentőjével!

Persze vannak olyan körülmények, amire nem lehet felkészülni…

Önökben mi ragadt meg? Ide várjuk őket!