Rossz, de nem reménytelen?

Néhány hónapon belül átalakulhat a parkolás szabályozása a fővárosban, ha a képviselők a tavaszi közgyűlések egyikén foglalkoznak a feladattal. Változhat a tarifa, módosulhatnak az övezetek és a gazdálkodás is átláthatóbbá válhat. A tervekből talán lesz valami, de mi addig is körbejártuk a mai helyzetet.

Drágulhat a parkolás Budapesten 1

Várhatóan újabb fizető övezetek jönnek majd létre

Kevés hely maradt új P+Gy-parkolóknak

Kevés hely maradt új P+Gy-parkolóknak


A mai helyzet pedig egyenesen pocsék. Napjainkban a belvárosi forgalom negyedét-harmadát a parkolóhelyre vadászók teszik ki. Ezt az arányt színvonalasabb tömegközlekedéssel és ehhez kapcsolódóan több P+R parkolóval lehetne lejjebb szorítani.

P+R: idén némi javulás

Budapesten azonban alig van esély használható P+R parkolók létesítésére. Az erre alkalmas, jól megközelíthető, jó tömegközlekedési adottságokkal bíró területeket ugyanis rendre eladják az önkormányzatok. A fővárosban összesen 4199 P+R hely van (más adatok szerint 4505), ami eleve kevés más nagyvárosokéhoz képest.

Város
Lakosság (millió fő)
P+R helyek
Közterületen kívüli férőhely
városban
város környékén
belvárosban
belváros környékén
városban
Budapest 1,702 4199 0 4826 11 167 52 447
Bécs 1,678 6226 26 674 6921 43 546 79 093
München 1,33 6626 18 959 nincs adat 8316 41 409

Forrás: FŐMTERV/Parking Kft.

Túl sokan járunk autóval. Az utak kapacitása sem nőtt fel az igényekhez

Túl sokan járunk autóval a fővárosban


Kedvezőtlen vonás az is, hogy ennek a töredékét adja csak a 430 őrzött hely Hűvösvölgyben, Újpest-Városkapunál, illetve Kőbánya-Kispesten. Jó hír viszont, hogy az EU-tól elnyert pénzekből idén még hat létesül (Budafok Háros, Budafok Belváros, Rákoshegy, Rákoskert, Rákoscsaba, Rákoscsaba Újtelep). A kapacitás összesen 570 férőhellyel bővül – mondta lapunknak Volly György, a parkolókat létesítő Parking Kft. kommunikációs igazgatója.

Parkolás egy BKV-jegyért

A nem ingyenes P+R parkolók díjszabását a Fővárosi Önkormányzat rendelete szabályozza. 6 és 19 óra között a díj egységesen egy BKV-vonaljegy ára (a cikk írásakor 290 Ft). Este héttől reggel hatig a jegyár hatvan százalékáért állhat ott az autó. Létezik parkolási bérlet is, amivel némi kedvezmény jár. Árak itt, a 12. oldalon.

Ferihegyi kasza: parkolás a reptéren

Méregdrága, mégis tele van

Méregdrága, mégis tele van


Ferihegyen, ahol a várótermi büfében egy ezresért kapunk egy doboz alsó polcos sört vagy egy szelet pizzát, semmin nem lepődnénk meg.

A parkolási tarifák között van egészen horribilis és korrekt is, mert a Budapest Airport négyféle parkolási lehetőséget kínál.

A fenti van a legközelebb a terminálhoz, ez extrém drága. A rövid távú parkoló az alsó karéjban található. A hosszú távúba a repülős emlékpark mellett lehet beállni Ferihegy kettőn, illetve a csarnoktól nem egészen 100 méterre az 1-es terminálon. A negyedik az őrzött parkoló.

A végletek: egy óra 840, nyolc nap 9900 Ft

A 2A és 2B terminál előtti felső parkolóban óránként 840 forintért állhatunk meg, hogy fogadhassuk szeretteinket.

Mindkét terminálon van hosszú távú parkoló, emberszabású díjakkal

A terminálokon van hosszú távú parkoló is emberszabású díjakkal


Ez eleve veri a Gresham luxuspalota mélygarázsát, de amitől végképp ledobtam a láncot, az a 630 forintos minimális díj. 6 és 30 perc között 630, 31 és 60 perc között 840 Ft a tarifa. A sajátos árképzés okáról Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője elmondta, hogy ez egy exkluzív szolgáltatás, számos külföldi reptéren egyáltalán nincs ilyen közel a parkoló a terminálhoz. A ki-, illetve beszállás szerinte belefér az ingyenes első öt percbe.

Aki viszont fél-egy órát maradna, némi késésre-csúszásra számítva, az a terminálok karéjában lévő alsó, rövid távú parkolóban sem jár jobban. A reptér üzemeltetői nem ma kezdték, a tarifa azonos, tehát fél óra 630, egy óra 840 Ft. Érdemes használni a kalkulátort, mert egy nap parkolásért a rövid távú parkolóban 6300, a hosszú távúban 2600 forintért áll az autó. Ugyanitt 5-8 napra megállni 9900 forintba kerül, hogy versenyképes legyen a reptér környéki egyéb parkolókkal, illetve a taxiárakkal.

Folytatjuk a Centrum és társainak felségterületével, továbbá a parkolás költségeivel. Készüljenek fel húzós árakra!


Közterületi parkolás: Centrum és társai

Budapesten a normál közterületi parkolási díj óránként 115 és 430 forint között mozog. A pótdíj is szép summa, a három budapesti szolgáltató öt napon belül befizetve tíz-, öt napon túl húszórányi díjat vasal be, ha hiányzik vagy lejárt a parkolójegy.

Hiányzik az egységes rendszer a fővárosban

Hiányzik az egységes rendszer a fővárosban


Az egyes területek fizetőssé tételéről a kerületek nem határozhatnak egyedül, az ügyben a Fővárosi Közgyűlés tagjai döntenek.

Van elég hely, mégis fizetős

A fizető parkolás kiterjesztése azokon a területeken különösen irritáló, ahol ennek elsődleges indoka (a túl kevés parkolóhely iránti igény korlátozása) nem áll meg. Erre szép példa a XIII. kerületben a Róbert Károly körúton kívüli övezet.

Közterületen a Budai Vár a legdrágább

Közterületen a Budai Vár a legdrágább


A díjfizetés indokával kapcsolatban az önkormányzatok igen találékonyak tudnak lenni.

Például a második kerületben azért fognak díjat kivetni a Szépvölgyi úttól a Duna és a Margit híd felé eső részen, mert az út túloldalán a harmadik kerületi önkormányzat bevezeti a fizetős parkolást.

Így megóvják a lakókat a közeli fizetőövezetből átmenekülőktől – állítja a második kerületi önkormányzat. Csoda, hogy az a nagy szívük belefér a kebelükbe.

Parkolási díjak
Budapesten

1 órányi parkolás költsége, Ft/óra
Parkolási díj egy napra, Ft/nap
Közterület: 115-430 P+R parkoló: 290+174
Üres telek, II. Frankel Leó út: 200 Üres telek, II. Frankel Leó út: 1600
Hilton Hotel garázsa, I. kerület: 500Ferihegy, hosszú távú: 2600 Ft
Gresham Hotel garázsa, V. kerület: 800 Ferihegy, rövid távú: 6300 Ft
Ferihegyi reptér termináljai: 840 Ft Hilton-garázs: 6900 Ft

Ingyenes parkolás: létezik ilyen is

30 forint a minimális díj

30 forint a minimális díj


A saját néven lévő autóra a lakhely szerinti önkormányzat éves parkolási matricát, hivatalos nevén lakossági várakozási hozzájárulást ad ki. Ha valaki a lakcímén működő cége autójára akarna ingyenes parkolási engedélyt, a hivatal nevet rajta.

A helyzet így sem egyszerű, mert helyenként a lakossági engedélyek száma meghaladja a parkolóhelyekét. Az V. kerületben nincs több 5913 közterületi parkolóhelynél, mégis 6757 engedély volt forgalomban tavaly.

Még terv: óránként 145-580 Ft

Belvárosi foghíjtelkeken létesültek parkolók

Belvárosi foghíjtelkeken létesültek parkolók


Könnyen lehet, hogy a lakók számára ingyenes parkolás a jövőben megszűnik, legalábbis ez a javaslat szerepel a “Budapest parkolási rendszere stratégiai fejlesztésének terve” címet viselő szakmai anyagban (41-42. lap). A parkolást részben közműszolgáltatásként kellene kezelni a tervezet szerzői szerint, akár az áramot vagy a csatornát. A közterület parkoló autóval történő elfoglalása viszont a lakosság egy részének ingyenes, ami ellen az elolvasásra érdemes koncepció több érvet is felsorakoztat. A jövőben ezért lakásonként járhat egy ingyenes engedély, nem lakónként.

A közeljövőben van esély kemény áremelésre is, ha a díjtábla alapja tényleg a BKV-vonaljegy lesz. A Fővárosi Közgyűlés számára készült javaslatban a tarifa fél és két vonaljegy ára között mozog. Tehát mai áron óránként 145-580 forintra drágulna a parkolási díj. A BKV éves áremeléséből kiindulva folyamatos drágulás vár a parkoló autósokra.

Mezei autósként: tőgy a satuban

Hun a tőgye, hadd kapom el!

Hun a tőgye, hadd kapom el!


A Fővárosi Önkormányzat 1993-ban, tehát 16 éve határozott úgy, hogy Budapesten egységessé teszi a parkolásgazdálkodást.

Ehhez képest most is három parkolótársaság működik. A legnagyobb területen a közutálatnak örvendő Centrum Parkoló, a BÖP és az FKPT. A zsákmányterületek felosztása itt látható.

A három cég különféle automatákat alkalmaz, nem ismerik el a két utcával arrébb megváltott, de időben még érvényes jegyünket, és még parkolókártyából is kétféle van nekik. Amiben egységesek, az a bevételek eltitkolása, ideértve a pénzek megoszlását az önkormányzatok és a privát zsebek között.

Inkább nagyüzemi fejés, mintsem közlekedéspolitika a mai parkolásgazdálkodás

Nagyüzemi fejés, nem közlekedéspolitika parkolásgazdálkodás


Én nem észlelek más célt a fizetős parkolással, mint az autósok lehúzását. Eleve nem tudjuk, hogy a pénz mekkora részén zsírosodnak magánszemélyek. Nem látni, hogy a díjbevételek mire folynak el, milyen tömegközlekedési fejlesztést szolgáltak? Mely parkolóházakban létesültek megfizethető helyek, hogy az utcák ne legyenek tele autókkal? Hány metrómegálló mellett jött létre P+R parkoló?

Azt sem tudjuk, milyen indokkal terjeszthetők ki még nagyobbra a fizetős övezetek. Vagy csak én vagyok tudatlan, mert szatyorban élek? Számomra a parkolási díj nem közlekedésszervezési eszköznek tűnik, hanem sima lehúzásnak. Megint az autós a fejőstehén, és ezt a tőgyet elfehéredő ujjak szorongatják.

Szörényi András