B5 és B6 a gyári kód

Anyagminőségben ma is sokat nyújt

Anyagminőségben ma is sokat nyújt


A maga idejében őrült nagy durranás volt a Passat negyedik generációja. Megjelenésekor ámultunk a kék műszerfal-világításon, a rendkívül szűk illesztési hézagokkal gyártott kasztni precíz kidolgozásán és a belső tér kényeztetően puha műanyagjain.

Igényes utasterével, kényelmével, minőségérzetével, biztonságával ez a modell számos téren meghaladta a kategória színvonalát. Egyedül a hátsó lábtér méretében volt visszalépés a táncteremnyi elődhöz képest, de ez nem sokat számít.

Volkswagen Passat B5 és B6: 1996-2005

Kilenc évig volt piacon, egy átdolgozással

9 évig volt piacon, egy nagy átdolgozással


1996 végén jelent meg a B5-nek nevezett Passat. Az elődben még keresztben beépített motort a modellváltáskor visszafordították hosszirányba. A Volkswagen ugyanis az első generációs Audi A4 padlólemezét vette igénybe, amelyben a quattro hajtás miatt hosszában van a motor.

Az első évjáratot az alapáron narancssárga első indexburáról lehet felismerni, ami már akkor is divatjamúlt volt, csak a fehérért felárat lehetett kaszálni. 1997-ben debütált a Variant nevű kombi. A nagy modellfrissítés 2000 őszén következett, amikor a Mondeo, a Laguna és a Xantia leváltásával nagy mozgás volt a kategóriában. 2003 végén kisebb átdolgozás után az oldalsó index a tükörbe költözött. A Passat B7 2005-ben váltotta le a típust.


Motorok: volt minden

5 és 8 liter között fogyaszt a 130 lóerős dízel

5 és 8 liter között fogyaszt a 130 lóerős dízel


A motorkínálat a szottyadt 1,6-ostól többek között a szívó és turbós 1,8-as, a szűk hengerszögű V5-ös, a normál V6-os benzinesen át a 280 lóerős W8-as motorig terjedt. A dízelek között a 90 lóerős 1,9 TDI az alap, a V6-os 2,5 TDI a csúcs. A négyhengeres TDI-k és PD TDI-k zajosak, erősek, nagyon takarékosak és használtan is ezreket vonzanak.

A cikkben végigkísért autó élete egy francia cég hazai leányvállalatánál telt a cégvezető szolgálati autójaként, aki történetesen az édesapám. Az évi átlag 40 000 kilométer jó részét hosszabb távokon tette meg, 160-nál sosem gyorsabban, ami épp 3100-as fordulatszámot jelent hatodikban.

Népszerű dízelek

Kényelmesek az ülések hosszú távon

Kényelmesek az ülések hosszú távon


A PD TDI-motor hidegen hangos, melegen is mélyen dörmög, folyamatosan rázza a kasztnit, bizsergeti a váltót és a pedálokat, de autópályán így is csendes az utastér. A kis fogyasztás és a nagy tank a remek, jó üléshelyzetet biztosító ülésekkel hosszú utakra predesztinálja az autót.

A 130 lóerős dízelmotor viselkedését meg kell szokni. Kis fordulaton enervált, 1800-nál azonban már ereje teljében van és padlógáznál erősen hátba veri az embert. A fogyasztás attól függően, hogy merre járunk és mennyire sietünk, 5 és 8 liter között mozog.

A kiadásokkal folytatjuk. Jönnek a borsos szervizszámlák, pedig az autónak kutya baja nem volt


Költségek

A rugalmas olajcsere periódus a drágábbik olajjal elméletben maximum 30 000 kilométerre engedi kitolni a cserét. A valóságban 24-25 000 kilométerenként kért új kenőanyagot az autó, tehát körülbelül plusz tízezer kilométert futott az olcsóbb olajhoz tartozó fix intervallumhoz képest.
 

Dátum és óraállás
Karbantartási költség
2005. május, 50 624 km 169 534 Ft
2006. február, 74 500 km 100 415 Ft
2006. augusztus, 91 745 km199 415 Ft
2007. július, 120 600 km 90 053 Ft
2008. december, 148 277 km nincs adat
Sokba került, de egyszer sem romlott el
A könyvelésből az első olajcsere és az utolsó átvizsgálás árát nem sikerült kinyerni, de a számok így is érdekesek. A 2005-2008-as időszakban a Somfy Kft. összesen 811 594 forintot utalt át a karbantartási munkák fejében a dunántúli kisvárosban működő márkaszerviznek. A legdrágább szervizlátogatáskor a vezérműszíj és a szíjfeszítő cseréje dobta meg az összeget. Mivel az autó egyszer sem hibásodott meg, nem jelentkeztek javítási költségek.


Árak: egy- és négymillió között

7 292 000 Ft volt az újkori vételára

7 292 000 Ft volt az újkori vételára


A cikkben szereplő Variant TDI-t 2003 november végén vette a vállalat 7 292 000 forintért. A német autókban, így a Volkswagenekben is mindig bízik a magyar piac, az autó értékvesztése mégis intenzív volt. A soha össze nem tört Passat 2,6 millió forintért eladó, mert időközben megérkezett az utódja.

Hazánkba kereskedők és magánszemélyek tömegével seftelnek be Passatokat külföldről, ami az itthon eladott autókkal együtt rendkívül bőségesre duzzasztja a kínálatot. A legolcsóbbak jelentette kockázat egymillió forintért szakadhat a nyakunkba, a késői, gazdagon felszerelt dízelek ára nem egészen négymillióig kúszik fel.