Csak szívjon az adóval, aki a bioüzemanyaggal kísérletezne

Szerző: Égő Ákos levél küldés 
Dátum: 2009.02.02. 19.00

Két rögös út áll azok előtt, akik bioüzemanyaggal kísérleteznének. Vagy jótékony illegalitásba vonulva, harci kutyákkal támogatva vajákolnak a villanykerítés mögött, vagy hivatalos úton költik adóra az innovációra szánt összes pénzüket.


A Széchenyi Futam tavalyi versenypályája. Fotó: Földi D. Attila

A Széchenyi Futam tavalyi versenypályája


Az egész azzal kezdődött, hogy elhatároztam, idén indulok a Széchenyi Futamon, az Alternatív Hajtású Járművek versenyén. Eddig még sosem álltak rajthoz alkoholos hajtással, itt az idő, hogy kipróbáljam, működik-e az autóm tiszta szesszel.

Mivel a versenyen nem lehet fosszilis üzemanyaggal versenyezni, ezért az E85 a 15% motorbenzin tartalom miatt szóba sem jöhet. Tiszta szesz kell. Úgy számoltam, körülbelül ötven liter kéne a megelőző kísérletekre és a versenyre. Az átalakítással nem lenne gond, mert a mostani BioEtun elektronika kezeli a tiszta alkoholt is, csupán egy külön tartályt építenék a hitelesítéshez. Szerintem egy hétvége alatt összehozom a technikát, a gondok nem az átépítéssel kezdődtek.

A tiszta alkohol beszerzése a probléma, de az nagyon.

Első körben logikusan a Hungranánál, az E85 gyártójánál érdeklődtem. Már az első beszélgetéskor sem kecsegtettek semmi jóval, az alkohol jövedéki adóval terhelt termék, nagyon szigorú szabályok vonatkoznak a kezelésére, a vámosok a késztermék útját folyamatosan ellenőrzik. Gyakorlatilag lehetetlen, hogy ők tesztelésre alkoholt adjanak, de azért megnézik a lehetőségeiket. Azóta semmi hír, érdeklődő leveleimre nem válaszoltak.

Itt készül a bioetanol

Itt készül a bioetanol


Na, mondom, jól van, nem érdekes, van még alkoholgyártó Magyarországon, például a Győri Szeszgyár is megér egy kört. Győrben lesz a Széchenyi futam, hátha érdekli őket egy kicsit a dolog. Megkérdeztem, vehetek-e tőlük szeszt, esetleg nem akarnak-e támogatók lenni. De semmi válasz, két levelet is küldtem nekik, de még annyit sem írtak vissza, hogy nincs alkohol, felejtsem el őket.  Igaz, csak egy központi címre írtam (info@gyoriszesz.hu), úgy látszik, nem erősségük a kommunikáció.

Egy kis kutatás után kiderült, hogy például a Reanal is forgalmaz szeszt, nekik is ment a levél. Jött a válasz, hogy persze, minden rendben: Etanol absz. a.r. 4090 Ft+áfa/l, valamint az etanol-termékeket csak érvényes ÁNTSZ tevékenységi engedély bemutatása esetén szolgálhatnak ki. Hoppá, ANTSZ engedély? Nem akarom én meginni. Persze levél ment azonnal az ANTSZ-nek – amire persze nem válaszoltak -, és a Reanalnak ismét, hogy ugyan már tekintsenek el ettől.  De sajnos semmilyen esetben sem tudnak eltekinteni az engedélytől, cégük jövedéki engedélye ezt nem teszi lehetővé, viszont ha magánszemélyként kívánok vásárolni, az Azúr Vegyszerboltot ajánlották a József körúton.

A vegyszerboltban valóban megvehetem literes kiszerelésben, 6900 Ft-ért literenként. Hoppá, ezt kicsit jegeljük.

Ekkor a családi szálak megmozgatása következett. Édesanyám kórházi gyógyszertárban dolgozik, megkérdeztem, nincs-e valami ötlete.  Azt mondta, nekik is van egy alkohol beszállítójuk, a Molar, nagyon rendesek, keressem meg őket.  Valóban azok voltak, és az eddigi legkedvezőbb ajánlatot kaptam: 3400 Ft+áfa/l. Vagyis a jelenlegi jövedéki adó mellet 50 l Etanol absz. ára: 170.000 Ft+áfa. A vásárláshoz vevői adatlapot kell kitölteni, ANTSZ eddig nem jött szóba.  Na jó, ez így elvileg rendben, de 204 000 forint lenne az üzemanyag a versenyre, ezt sajnos nem tudom vállalni.

Az ALKONEK elvileg jó lenne

Az ALKONEK elvileg jó lenne


A Molar munkatársa javasolt egy patológiai célra készült terméket, a Patosolvot, amire nincs jövedéki adó és 84,9% alkoholtartalma van. Az Azúrban is kedvesek voltak, amikor érezték, hogy a 6900 forint literenkénti szesz árral nem fogtak meg, ajánlották az Alkonek nevezetű anyagot, ami egy hígító és 98 %-ban tartalmaz alkoholt, de mivel van benne pár százalék desztilláló anyag, ezért élelmiszeripari felhasználása lehetetlen, így adómentes, az ára csak 6-700 Ft.

Juhéj, jó úton járok, kis nyomozás, és kiderült az Alkoneket a Nógrádi Erdőkémia gyártja. Pontos neve: ALKONEK Ipari spiritusz Sellakk hígító. Összetétel: Etil-alkohol 98%,  Metil-etil-keton 1 %, üzemanyagnak tökéletes. Ment is a levél az Erdőkémiának, hogy szeretnék ötven litert vásárolni. Ekkor hátradőltem, és megoldottnak tekintettem a dolgot.  Pedig a java még most következett.

A következő oldalon kiderül mit mond a törvény, és miért kell nekem 2360 forintot fizetni literenként.


A technikai rész a könnyebb feladat

A technikai rész a könnyebb feladat


Másnap csörög a telefonom, a Nógrádi Erdőkémia ügyvezető igazgatója keres. Sajnos ők nem tudnak adni nekem Alkoneket, mert hiába jövedéki adómentes, ha én ezt az autóba töltöm, azonnal jövedéki csalást követek el. És mivel én elárultam, mire kell, még őket is megbüntethetik, hogy tudnak róla, és úgy értékesítik.

Fáradjak be egy festékboltba, vegyek 50 darab literes Alkoneket, és azzal azt csinálok, amit akarok. Ezek után még egy darabig beszélgettünk a jövedéki adózás buktatóiról, hogy ők már miken mentek keresztül, és pár perc alatt úgy felidegesítettem magam az elmondottak alapján, hogy gondoltam, inkább megiszom az ötven litert, mint elautózom. (Majd egyszer érdemes lesz azokat a történeteket is megírni.)

Nincs mit tenni, járjunk el jogszerűen, írok a Vám és Pénzügyőrségnek, hátha van lehetőség a versenyzésre szánt alkohol jövedéki adója alól felmentést kérni. Van egy barátom, aki környezetvédelemmel foglalkozik, cégük a CORDI K+F Nonprofit Zrt. bioüzemanyagokkal is kísérletezik, így azt mondta, szívesen áll a dolog mellé, és kísérletként feldolgozva, hivatalos kísérleti jegyzőkönyvvel dokumentáljuk az előkészítést és magát a versenyt is.

Megkerestem a www.vam.hu oldalon a kapcsolatot, és ment a levél a VPOP-nak, hogy kaphatok-e felmentést az adó alól, vagy mennyi lenne, ha fizetnem kéne. Pénteken küldtem a kérdést, és még aznap este fél tizenkettőkor megjött a válasz. Nem akartam hinni a szememnek, amikor lefekvés előtt ránéztem a leveleimre, a vámosok éjjel válaszolnak? Tényleg éberek.

C2H5OH vagyis alkohol

C2H5OH vagyis alkohol


A válaszban csak a jövedéki adó megfizetéséről volt szó a törvényből idézve egy oldalon keresztül. Hú, mondom, segítséget kérek ismét, és a válasz meg is érkezett szombat délelőtt (!) miszerint esetemre 2003. évi CXXVII. törvény 52.§.(2). b. pontja, valamint az ebben lévő hivatkozásra tekintettel ezen törvény 64.§. (2) bekezdése vonatkozik. Hát igen, ezt kaptam meg az előző levélben is, így hát erőt vettem magamon és a jogszabályt kibogozva pár óra alatt felfogtam, 2360 forintot kéne fizetnem literenként.  

Ne de miért? Amikor az E85 alkoholtartalma jövedéki adómentes. Csak az üzemanyagban lévő benzin után kell adózni. Ha én csak tiszta alkohollal autózok, akkor miért kéne azután fizetnem? Fel is tettem a kérdést a VPOP-nek, és a válasz vasárnap estére (!!!) meg is érkezett. A  42/2005. (III. 10.) Korm. rendelet 3. §-ának 1 és második bekezdése alapján tiszta bioüzemanyagra nincs jövedéki adómentesség. Egyetlen esetben adtak csak felmentést, ha az alkoholt benzinnel keverik. Itt elvileg vége is a történetnek, a szabály, az szabály. Kivételekről nem rendelkezik, ha én betankolom a hígítót a kocsimba, és a versenyen megjelennek a vámosok, jogszerűen ítélhetnek el jövedéki csalás miatt. Azt, hogy én ezt miért teszem, senkit sem érdekel.

Röviden összefoglalva: ha én megpróbálok kísérletezni alternatív hajtásokkal, nemcsak alkohollal, hanem mondjuk biodízellel, gázzal, ne adj’ isten a villanyárammal, vagy tűzifával, akkor azok után fizetnem kell. Nem az van, hogy esetleg támogatják a kísérleteket, hanem törvényi erővel megadóztatják. Ráadásul nem is kicsit, én ugyanazt a tételt  kapom, mintha pálinkát csinálnék belőle. Értem én, hogy az üzemanyag-hamisítások miatt kellenek az ilyen törvények, de könyörgöm, azóta már sok szesz folyt le az emberek torkán, valamit változtatni kéne, legalább az ilyen esetekben felmentést adni, vagy mit tudom én. Kinek van így kedve bármit is tenni a környezetért?

Az E85 bioüzemanyag tartalma adómentes

Az E85 bioüzemanyag tartalma adómentes


Azért tettem még egy próbálkozást, az igényeimet röviden összefoglalva, vázolva az abszurd helyzetet, küldtem egy levelet a Jövedéki Igazgatóságnak. Onnan még nem jött válasz.

A verseny szervezői készségesek voltak, és azt mondták, hogy ha nem jutok dűlőre a hatóságokkal, akkor adnak felmentést, és a verseny színesítése érdekében indulhatok E85-tel. Én viszont ezt nem akarom. Nem adom fel, ha nem lesz megegyezés az adóhatósággal, akkor is megpróbálok támogatókat keresni és összeszedni a pénzt legalább a minimális tiszta alkohol üzemanyagra. De azt ígérhetem, hogy ennek a tarthatatlan állapotnak minden fórumon hangot adok. 

Kommentek

  • zskerner

    A dolog egyszerű: az alkoholhoz kell keverni 1% (vagy 0,0001%) benzint és máris nem tiszta “bioüzemanyagról” van szó. (Az idézőjel arról szól, hogy a boltban vásárolt alkohol koránt sem biztos, hogy biológiai alapanyagokból és technológiával készül.)

    Az pedig, hogy az absz. alkohol a vegyszerboltban drága, az annak tudható be, hogy az alkoholból az utolsó 4% víz eltávolítása drága mulattság.

    Elhiszem, hogy magánszemélyként nehéz (lehetetlen) törvényesen jövedéki adómentesen etanolhajtással akár csak kísérletezni is. De gyanítom, hogy egy fejlesztőlabor ezt ki tudja kerülni. Esetleg kérdezz meg egy ilyen céget.

  • Z-tech

    Ez a jogszabály csak a közúti forgalmban résztvevő járművekre vonatkozik?
    Mi a helyzet az otthon használt fűnyíróval/agregátorral?

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

Beleszólhatsz, hol legyen lezárás a 3-as metró miatt

A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátja az M3-as metróvonal – a jelenlegi tervek szerint – 2017 nyarától induló rekonstrukciójához kapcsolódó, a Kőbánya-Kispest-Nagyvárad tér közötti szakasz lezárásának idejére tervezett forgalmi rendre vonatkozó javaslatait.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

Hat Suzuki Ignis, amitől könnybe lábad a szemed

Ebben az esetben nem ítélkezünk, ha valakinek ebben a formában tetszik a Suzuki Ignis, akkor nincs mit tenni, a lényeg, hogy a tulaj boldog legyen.

Milliárdos papával könnyebb az F1-be jutni

A Williamsnél idén bemutatkozó 18 éves újonc, Lance Stroll nem tagadja, hogy édesapja anyagi támogatása sokat segített a Forma-1-be való eljutásban, igaz, tehetséget azért nem ő vett neki.

Őszinte használt autók több mint 500 000 kilométerrel

Ebben a kategóriában sokkal több eladó darabot találnánk, ha nem volna nemzetközi sport a kilométerórák visszatekerése. De mivel valamilyen csoda folytán a legtöbb eladó 15-20 éves autó alig futott 150-250 ezer kilométert, így a kilométert bevalló, sokat futott autók ritkák, akár a fehér holló.

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

Minden autóba nyomkövetőt kell szerelni Kínában

Minden gépjárműbe műholdas nyomkövetőt kell szerelni az északnyugat-kínai Hszincsiang-Ujgur autonóm körzet egyik prefektúrájában a terrorizmus elleni küzdelem keretében.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.